Natuurlijk zegt de Bijbel heel veel over verjaardagen. Althans, over de achterliggende gedachten ervan. Bijbelse waarden als het belang van relaties, trouw, dankbaarheid, vreugde, het erkennen van Gods weldaden, liefde tot de naaste hangen hier nauw mee samen.
Het steeds minder vieren van verjaardagen zie ik ook niet als een teken van een grotere doorwerking van de bijbelse waarden in onze cultuur. Het is mijns inziens een teken van individualisme en hedonisme, van ieder voor zich en God voor niemand, want die bestaat niet.
Ik ben dus heel benieuwd welke bijbelse waarden er voor het standpunt van de dames aan te dragen zijn. Misschien matigheid en soberheid. Maar mijn grote punt is: zij laten God en zijn Woord in dit gesprek totaal buiten beschouwing en zijn zichzelf tot norm.
Daarin mis ik dus het besef om voor het aangezicht van God te leven. En merkwaardigerwijs geldt dat ook in de bijdragen van Evangelist, niettegenstaande haar naam.
En verder ga ik niet beweren dat de kringverjaardag een bijbelse opdracht is. Een dansfeest lijkt me meer in de richting komen, als je nu naar bijbelse voorbeelden kijkt. Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij om de norm waaraan wij onze keuzes afmeten.
En dan niet alleen bij dingen die volgens sommige mensen dan uitzonderlijk belangrijk zouden zijn, maar gewoon in alle dagelijkse dingen van het leven.