Oorspronkelijk gepost door Pim
Lecram,
Ik vond jouw posting heel goed! Jij stelde dat je hier niet tegenin kon gaan zonder hypocriet te worden.
Liefde, sociaal zijn en ootmoed is onze kringen wel eens vreemd..... Wij zijn heel, heel liberaal op bepaalde terreinen.
Wat ik hiermee bedoelde is dat we op heel veel terreinen precies weten hoe alles moet. Herinner je je de discussie over spijkerbroeken in de kerk nog? De dominee uit die kerk was gelijk een Valse profeet als ik me goed herinner. Probeer daarentegen maar eens een topic op te zetten tegen het materialisme wat tot uitdrukking komt in de dure kleding, poenerige auto's, poenerige huizen.
Het eerste wat je dan hoort is dat je jaloers bent. Nou ik zal verder niet uitwijden, maar ik ben zeer welvarend opgegroeid in een kast van een huis aan het water en met altijd merkkleding om mijn lijf en op mijn 19e had ik een lease-auto onder mijn kont. Nu gooi ik mijn opvoeding en jeugd niet overboord, maar je zet er je zinnen zo snel op....... We blijven rupsjes-nooit-genoeg!
Daarna worden de eigen straatjes schoongeveegd. De dure kleding wordt gekocht voor de kwaliteit. Geloof jij het? Wat een onzin. Het is een excuus! Al de Ralph Lauren kleding die ik kocht, kocht ik om het paardje. Evenzo met Gant en heel de mikmak. Het is wel goeie kwaliteit, absoluut. Maar huiscollectie van de Bijenkorf is ook prima hoor.
Dat bedoel ik nou met liberaal. Je kan het moeilijk sociaal vinden of liefdevol richting onze naasten die over heel de wereld lijm zitten snuiven onder een bruggetje.....
We maken zelf wel uit wat we doen (qua materialisme en laten ons niets ontzeggen). We moeten het leven van de eerste Christengemeente maar als voorbeeld in het achterhoofd houden. We zullen het nooit 'na kunnen doen' maar we moeten het niet weggooien!
Pim.
Weet je, Pim, als het gaat om materialisme, dan heb ik iets tastbaars, waar ik zelf mee worstel. God heeft mij gezegend met een goed inkomen en een goede financiele positie, maar daardoor mis ik vaak het besef van afhankelijk te zijn. Eigenlijk is het geen zegen, maar een verzoeking. Dat is onderwerp van mijn gebed.
Echter, ik kan met een oprecht geweten op een veilig stuk weg met 150 km/u psalmen zingen in de auto/op de motor. Daar zit het hem naar mijn zeer bescheiden mening ook niet in. Het gaat om je verhouding tot God en je medemens.
Als je er dus wel gewetensbezwaren tegen hebt, dan moet je je gewoon aan de snelheid houden. Net alsdat ik me op zondag wat rustiger houd en andere christenen daar wat vrijer mee omgaan.