Help me even. Ik begrijp dat de Nederlands Hervormde Kerk is ontstaan uit een afscheiding van Rooms Katholieke Kerk?merel schreef:De Rooms-Katholieke Kerk.Ambtenaar schreef:En 'teruggaan naar de de moederkerk' ; welke kerk bedoel je dan?
Samenvoegen kerkverbanden
Re: Samenvoegen kerkverbanden
Nooit gehoord van de reformatie? Ok. Strikt genomen kan je stellen dat de reformatie (van de RKK) niet is gelukt en dat er een gereformeerde kerk in Nederland is gekomen in de 16e eeuw die na 1815 kerkrechtelijk is gewijzigd in Nederlands Hervormde kerk.
Het is maar hoe je het wilt noemen. De Nederduits Gereformeerde Kerk is ergens in de 16 eeuw ontstaan, en in de 19e eeuw werd dit de Nederlands Hervormde Kerk.eilander schreef:Help me even. Ik begrijp dat de Nederlands Hervormde Kerk is ontstaan uit een afscheiding van Rooms Katholieke Kerk?
-
Nee, ik bedoel dat Bezorgd overal flanken creëert wat niet hoeft. Hij geeft als voorbeeld een CGK die wel behoudend is, maar geen BhP. Ik geef dan als antwoord, laat zo een gemeente zich aansluiten bij BhP en dan is de flank al weer verdwenen.merel schreef:Aansluiten bij de kerk van jouw voorkeur om behouden te zijn/blijven?HersteldHervormd schreef:Dit is nou het probleem van refo Nederland. Inzoomen op de marginale verschillen. Uiteindelijk kan je alles in flanken verdelen, maar laten we niet teveel inzoomen op de verschillen. CGK BhP is nou eenmaal behoudend, en als er andere CGK's zijn die ook behoudend willen zijn kunnen ze zich altijd aansluiten.Bezorgd schreef:Dit is erg breed.
Bv:
Behoudend CGK is breder dan alleen de echte BHP gemeenten.
GG heeft overduidelijke flanken.
PKN Geref Bond is inmiddels ook duidelijk in flanken op te delen.
De kring die zich verbonden voelt rond de Haamstedeconferentie lijkt mij de ideale fusie kerk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Is dit het begin van je onderzoek? 
Ik mis de optie "geen" in het overzicht. Organisatorische herverkaveling geeft alleen maar onrust en gedoe.

Ik mis de optie "geen" in het overzicht. Organisatorische herverkaveling geeft alleen maar onrust en gedoe.
- Niet meer zo actief -
Ik zou in elk geval het overgaan naar de Reformatie geen afscheiding willen noemen. Ook zie ik geen enkele bijbelse verplichting om je bij een valse kerk te voegen. En ik kan de RKK niet anders zien.Ambtenaar schreef:Het is maar hoe je het wilt noemen. De Nederduits Gereformeerde Kerk is ergens in de 16 eeuw ontstaan, en in de 19e eeuw werd dit de Nederlands Hervormde Kerk.eilander schreef:Help me even. Ik begrijp dat de Nederlands Hervormde Kerk is ontstaan uit een afscheiding van Rooms Katholieke Kerk?
-
Nee, ik ben bij nader inzien toch maar niet er mee verder gegaan.Mannetje schreef:Is dit het begin van je onderzoek?
Wel denk ik eraan om bij de dichtstbijzijnde plaatselijke SPGJ te gaan

Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
De bijbelse verplichting is de omgekeerde richting. Je bent verplicht de dwaalleer uit de kerk weg te doen. Je hebt dus nog een schone in de kerk waartoe je behoort.eilander schreef:Ik zou in elk geval het overgaan naar de Reformatie geen afscheiding willen noemen. Ook zie ik geen enkele bijbelse verplichting om je bij een valse kerk te voegen. En ik kan de RKK niet anders zien.Ambtenaar schreef:Het is maar hoe je het wilt noemen. De Nederduits Gereformeerde Kerk is ergens in de 16 eeuw ontstaan, en in de 19e eeuw werd dit de Nederlands Hervormde Kerk.eilander schreef:Help me even. Ik begrijp dat de Nederlands Hervormde Kerk is ontstaan uit een afscheiding van Rooms Katholieke Kerk?
Precies zoals ik het zeg..Als het HA is.. als ik in prediking hoor dat je het meestal niet weet. Dat het genoeg is als je weet dat je verlangt naar Hem. Dan nog je weten dat God al werkt . En zelfs dat aan de tafel de zekerheid geschonken kan worden. In tegenstelling tot het formulier.. Of uitspraken als er is een teken nodig als bewijs van dat het waar is voor een gelovigen. Of na HA. Ja de twijfel slaat al weer toe. Want u hebt dit of dat alweer gedaan. Och.... En er dan niet gewezen wordt dat het niet alles in Hem uit Hem van Hem is... dat er geen vermaning klinkt maar een extra aai over de bol gegeven wordt van het is zo normaal...ipv maar wat heeft u juist vanmorgen beleden aan tafel? ik had de indruk dat deze geluiden in het begin van HHK minder sterk waren. Maar dat kan ook liggen dat een gemeente een andere predikant heeft en er andere predikanten komen en anderen minder.Herman schreef:Hoe bedoel je dit? En steeds minder in de HHK?Lilian1975 schreef:Ik zie dat echte hervormde theologische klimaat (Kievit, van Brummelen etc)niet zo snel terug binnen de gereformeerde gemeente, en steeds meer hhk etc. Maar uiteraard is dit persoonlijk gekleurd.
-
Ik begrijp precies wat je bedoelt Lilian. Vergeet alleen niet dat eigenlijk de HHK een samengeraapt zooitje is. Dat klinkt misschien wat crux, maar dat is wel wat het is. Er zitten dominees bij die bij GG niet aangenomen worden, er zitten heel erg veel dominees bij die geen Hervormde roots hebben en ga zo maar door. Opzich is dat natuurlijk niet heel erg, maar dat verklaart wel Lilians terechte opmerkingen over het ouderwetse Hervormde. Alle geluiden lopen wat door elkaar heen. Ik denk vooral in de wat rechtsere hoek van de HHK.Lilian1975 schreef:Precies zoals ik het zeg..Als het HA is.. als ik in prediking hoor dat je het meestal niet weet. Dat het genoeg is als je weet dat je verlangt naar Hem. Dan nog je weten dat God al werkt . En zelfs dat aan de tafel de zekerheid geschonken kan worden. In tegenstelling tot het formulier.. Of uitspraken als er is een teken nodig als bewijs van dat het waar is voor een gelovigen. Of na HA. Ja de twijfel slaat al weer toe. Want u hebt dit of dat alweer gedaan. Och.... En er dan niet gewezen wordt dat het niet alles in Hem uit Hem van Hem is... dat er geen vermaning klinkt maar een extra aai over de bol gegeven wordt van het is zo normaal...ipv maar wat heeft u juist vanmorgen beleden aan tafel? ik had de indruk dat deze geluiden in het begin van HHK minder sterk waren. Maar dat kan ook liggen dat een gemeente een andere predikant heeft en er andere predikanten komen en anderen minder.Herman schreef:Hoe bedoel je dit? En steeds minder in de HHK?Lilian1975 schreef:Ik zie dat echte hervormde theologische klimaat (Kievit, van Brummelen etc)niet zo snel terug binnen de gereformeerde gemeente, en steeds meer hhk etc. Maar uiteraard is dit persoonlijk gekleurd.
Ik begrijp er weinig van, eigenlijk.Lilian1975 schreef:Precies zoals ik het zeg..Herman schreef:Hoe bedoel je dit? En steeds minder in de HHK?Lilian1975 schreef:Ik zie dat echte hervormde theologische klimaat (Kievit, van Brummelen etc)niet zo snel terug binnen de gereformeerde gemeente, en steeds meer hhk etc. Maar uiteraard is dit persoonlijk gekleurd.
Het lijkt me zeer logisch dat in de gereformeerde gemeente geen hervormde geluiden klinken.
Het lijkt me wel logisch dat in de hhk hervormde geluiden klinken.
Wat mij betreft oké, ik mis alleen de vrije gemeenten nog.Geytenbeekje schreef:Ik heb gekozen voor CGK-BHP, HHK, OGGiN, GG, GGiN.
-
In de rechterflank van de HHK wordt wel meer/vaker de bevinding van Gods volk benadrukt.
In andere hhk-kerken vaak alleen de oproep. Wellicht scheelt dat ook nog wel, dat daarom lijkt alsof er een aai over de bol gegeven wordt. Overigens is het bij ons ook wel vaak dat de middagdienst meer gespitst is over degene die zijn aangegaan, maar dat zal in andere kerken ook wel zo zijn.
Toch heb ik het gevoel dat de flanken heel langzaam aan minder groot worden, de nieuwe kandidaten liggen bijvoorbeeld best wel heel dicht tegen elkaar aan, wellicht dat later toch meer een eenheidsworst wordt. Dat ook gemeenten als Staphorst, Maartensdijk enz. gematigder worden en er zo meer een soort van 'eenheidsworst' ontstaat.
In andere hhk-kerken vaak alleen de oproep. Wellicht scheelt dat ook nog wel, dat daarom lijkt alsof er een aai over de bol gegeven wordt. Overigens is het bij ons ook wel vaak dat de middagdienst meer gespitst is over degene die zijn aangegaan, maar dat zal in andere kerken ook wel zo zijn.
Toch heb ik het gevoel dat de flanken heel langzaam aan minder groot worden, de nieuwe kandidaten liggen bijvoorbeeld best wel heel dicht tegen elkaar aan, wellicht dat later toch meer een eenheidsworst wordt. Dat ook gemeenten als Staphorst, Maartensdijk enz. gematigder worden en er zo meer een soort van 'eenheidsworst' ontstaat.
-
Ja ook prima, de predikanten hebben allen hervormde wortels/connectie met de (Hersteld) Hervormde KerkHoopvol schreef:Wat mij betreft oké, ik mis alleen de vrije gemeenten nog.Geytenbeekje schreef:Ik heb gekozen voor CGK-BHP, HHK, OGGiN, GG, GGiN.
Ook PKN is gescheurd, destijds met de HHK.
Zien we de HHK dan ook als afgescheiden kerk? En de PKN dus eigenlijk als NHK?
Zien we de HHK dan ook als afgescheiden kerk? En de PKN dus eigenlijk als NHK?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant