volgeling schreef:mayflower schreef:Ik begrijp ook niet dat ik vanuit deze forum totaal geen zorg bemerkt met betrekking tot de relaties en inspiraties die Rick Warren heeft met dwaalleraar Robert Schuller.
Misschien is het goed om die relatie toe te lichten? Ik ken Robert Schuller van naam, ik heb wel eens wat kritiek gelezen, maar zou wel graag meer willen weten waarin hij dan precies dwaalt, en hoe de relatie met Rick Warren precies ligt.
------------------------------------------------------------------------------------Quote :
Het kenmerkende van de tak die we onderzoeken is het toepassen van marketingtechnieken en filosofie op het uitdragen van het evangelie. De pionier van deze richting is Robert Schuller (Chrystal Cathedral). De voornaamste vertegenwoordigers zijn, naast Schuller, Bill Hybels (Willow Creek), Rick Warren (Saddle Back) en George Barna.
Voordat Schuller met zijn gemeente begon is hij in de leer gegaan bij het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven verkoopt producten. Schuller wilde het evangelie gaan 'verkopen', aan de man brengen. Hij bestudeerde daarom hoe het bedrijfsleven zijn producten verkoopt (marketing). Hij heeft die principes toegepast bij de start en opbouw van zijn gemeente.
Bill Hybels heeft de aanpak van Schuller overgenomen en verder geperfectioneerd. In 1975 heeft Hybels een seminar gevolgd aan Schullers 'Institute On Church Leadership'. Daarna heeft hij een team christenen bijgebracht voor het starten van een gemeente. Later bezocht een groep van 25 leidinggevenden, de kern van het leiderschap van Willow Creek, een conferentie van Schullers instituut over leiderschap. Tijdens de conferentie wees Schuller op een bepaald moment naar Hybels en zei: "Ik wil dat jullie weten dat deze man op dit moment bezig is om in Chicago precies datgene te doen waar wij het in deze conferentie over hebben" (Een citaat van Schuller dat wordt aangehaald door Pritchard, 'Willow Creek Seeker Services', Grand Rapids, Baker Books, 1996, p. 54)
Rick Warren heeft eveneens de marketing aanpak van Schuller overgenomen. Het bijzondere aan Warren is dat hij de marketing aanpak heeft gecombineerd met het toepassen van moderne management technieken. Hij heeft gekeken volgens welke inzichten en principes bedrijven worden bestuurd en is dat bewust gaan toepassen op de opbouw van zijn gemeente.
-------------------------------------------------------------------------------------
Quote :
Robert Schuller - de goeroe van de zelfliefde
Robert Schuller is in grote mate verantwoordelijk voor het binnenbrengen van de humanistische psychologie in de evangelische wereld.
Schuller's prediking heeft twee belangrijke thema's. Het belang van positief denken, Schuller noemt het 'mogelijkheidsdenken' en het belang van het hebben van een positief zelfbeeld. Met andere woorden: het belang van zelfliefde en zelfrespect. Gedurende zijn carrière is de nadruk in zijn prediking verschoven van positief denken naar het positief zelfbeeld. Het zwaartepunt ligt nu bij het belang van zelfrespect.
Schuller heeft in 1982 een boek uitgegeven waarin hij zijn boodschap uiteenzet. Het boek heeft als titel 'Self-Esteem: The New Reformation' (1982, Word). De titel zegt al veel. Hij roept op tot een nieuwe reformatie. Hij dacht daarbij aan wat bekend staat als ‘De Reformatie’. Dat is de tijd van de grote ommekeer in de Kerkgeschiedenis, toen in de zestiende eeuw mensen als Maarten Luther het ware evangelie weer ontdekten en het begonnen te prediken. Schuller zegt dat er nu weer zoiets nodig is. En wat is de kern van deze nieuwe reformatie? Het begrip 'selfesteem' (zelfrespect) moet centraal komen te staan in theologie, prediking, onderwijs, opvoeding, pastoraat en evangelisatie.
Schuller brengt de hierboven besproken humanistische psychologie maar dan verpakt in bijbelse taal. Hij gebruikt christelijke woorden maar hij geeft er een andere invulling en betekenis aan. Een betekenis die niet aan de bijbel is ontleend maar aan de humanistische psychologie.
Hij zegt dat hij gelooft in redding door genade, maar wat hij werkelijk gelooft is dat redding betekent dat je bevrijd wordt van een negatief zelfbeeld.
Hij zegt dat hij gelooft in de hel; maar hel is volgens hem het verlies van zelfrespect en niet de poel van vuur en zwavel waar de bijbel over spreekt. Je verkeert, volgens hem, in de hel als je geen zelfrespect hebt. Hij zegt dat hij gelooft in zonde; maar zonde is niet het bewust rebelleren tegen God en Zijn wet, het is volgens hem alles wat leidt tot het verlies van zelfrespect. Hij zegt dat Hij gelooft in Jezus Christus; maar zijn 'alleen positief' Jezus is niet de Jezus van de bijbel. Volgens hem is Jezus het vleesgeworden Zelfrespect.
Hieronder volgen enkele (vertaalde) citaten van Schuller. Alle citaten zijn afkomstig uit zijn boek “Selfesteem. The New Reformation”. De paginanummers worden vermeld achter de citaten. (Voor de originele Engelse citaten en meer informatie over Schuller verwijs ik naar de volgende link:
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/schuller.htm )
Zonde bij Schuller
"… de kern van zonde is een gebrek aan zelfrespect … Zonde is psychologische zelfmishandeling .. de ernstigste zonde is wat me doet zeggen 'Ik ben onwaardig. Het zou kunnen dat ik geen recht op goddelijk zoonschap heb als je me op mijn slechtste moment onderzoekt.' Want als een persoon eenmaal gelooft dat hij een 'onwaardige zondaar' is, is het twijfelachtig of hij nog werkelijk en eerlijk de reddende genade, die God aanbied in Jezus Christus, kan aannemen" (pp. 98-99)
"De klassieke fout van het historische christendom is dat we nooit gestart zijn met de waarde van de persoon. In plaats daarvan zijn we begonnen met de 'de onwaardigheid van de zondaar" (p. 14)
"De kern van de oerzonde is … gebrek aan vertrouwen. Of, zo kun je het ook formuleren, een aangeboren onbekwaamheid om onszelf op de juiste manier te waarderen. Je kunt er ook het etiket 'negatief zelfbeeld' opplakken. Maar zeg niet dat de kern van de menselijke ziel verdorven is … positief christendom leert niet de menselijke verdorvenheid, maar menselijke onbekwaamheid ." ( p.67)
Schuller over de hel
"En wat is 'hel'? Het is het verlies aan trots dat het natuurlijk gevolg is van scheiding van God. Scheiding van God als de ultieme en nooit falende bron voor het gevoel van zelfrespect van onze ziel. 'Mijn God, mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten?' was de ontmoeting van Christus met de hel. In die 'helse' dood beleefde onze Heer de ultieme horror-vernedering, schande en verlies aan trots als een menselijk wezen. Iemand is in de hel als hij zijn zelfrespect heeft verloren. " (pp 14-15,93)
Schuller over de verlossing
"Wedergeboren zijn betekent dat we veranderd moeten worden van een negatief naar een positief zelfbeeld. Van minderwaardigheid naar zelfrespect, van vrees naar liefde, van twijfel naar vertrouwen." (p.68)
Schuller over Christus
"Het kruis heiligt de ego trip. Want het kruis beschermde het volmaakte zelfrespect van onze Heer tegen het wegzakken in zondige trots." (p.75)
"Christus is de Ideale persoon, want hij was het mensgeworden Zelfrespect" (p. 135)
Schuller is ook de pionier van het marketingchristendom. Hij deed een marktonderzoek onder mensen die niet naar de kerk gingen. Hij vroeg waarom ze niet naar de kerk gingen en wat ze graag in kerk zouden zien. Hij vroeg hun ook wat ze als een probleem of een nood in hun leven zagen. Uit de enquêtes bleek dat een negatief zelfbeeld het meest genoemde probleem was. Dit gaven de mensen dus zelf aan. Daar heeft Schuller zijn boodschap op afgestemd. In zijn prediking probeert hij het gevoel van eigenwaarde van de mensen te versterken. Daarom brengt hij uitsluitend een 'positieve' boodschap. Zo werd hij de pionier van het 'alleen positief' evangelie. (Zie het artikel over het marketingchristendom
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc ... wth.ha.htm )
De invloed van Schuller op de evangelische beweging is enorm. De invloed is b.v. duidelijk te onderkennen bij mensen als Bill Hybels en Rick Warren. Zij hebben veel, maar niet alles, van de werkwijze en het gedachtengoed van Schuller overgenomen. Ik wijs nogmaals als voorbeeld op de boodschap in Willow Creek gemeente de pijler (
http://www.socol.nl/schriftgezag/htmldo ... pijler.htm ) en op de boodschap van Rick Warren in het vrouwenblad (
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc ... dies.htm/a> ). Zij gaan niet zo ver als Schuller, maar het zuurdesem van de valse leer over zelfliefde en ‘zoekervriendelijk’ heeft hun boodschap en werkwijze reeds sterk beïnvloed.
Een andere bekende aanhanger van de zelfliefde theorie is de bekende christelijke psycholoog en schrijver Lary Crabb. Vele andere christenpsychologen en therapeuten zijn deze weg opgegaan.
21. Een ander evangelie
De boodschap over zelfliefde en zelfrespect is in strijd met de bijbel. De prediking van de noodzaak van zelfliefde en zelfrespect gaat rechtstreeks tegen de bijbel in. Het is in feite een ander evangelie.
Bij Schuller is dat zonder meer duidelijk. Anderen gaan minder ver en proberen de zelfliefde boodschap te combineren met het bijbelse evangelie. Dan krijg je zaken als het 'alleen positief' evangelie van Bill Hybels en Rick Warren. Zij brengen een verwaterd evangelie. (Zie het begin van de bespreking van het boek Doelgericht Leven van Warren,
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/pdl-ha.htm )
Ik citeer nogmaals Schuller omdat hij de zaken directer zegt.
"Ik denk niet dat er iets is gedaan, in de naam van Christus en onder de vlag van het christendom, dat zo destructief is gebleken voor de menselijke persoonlijkheid, en daarom contra productief voor de evangelisatie, als de vaak ruwe, ongepolijste en onchristelijke strategie waarbij men probeert om mensen bewust te maken van hun zondige en verloren toestand." (Christianity Today, October 5, 1984)
Volgens Schuller is het helemaal verkeerd om mensen er bewust van te maken dat ze zondig zijn. Dat is, zo stelt hij, destructief voor de menselijke persoonlijkheid. In plaats daarvan moet je ze laten zien hoe veel waarde ze hebben voor God. Dan zullen ze vanzelf God gaan liefhebben en in Hem geloven.
Dit valse evangelie is het ware evangelie aan het verdringen. Ik heb veel reacties gehad op mijn artikelen over het marketingchristendom. Mensen vertelden wat ze beleefd hadden. Wat me het diepste heeft getroffen is het verhaal van verschillende kinderwerkers (zondagsschoolleidsters). Zij hebben me geschreven dat ze door de leiding van hun gemeenten werden bekritiseerd omdat ze in het onderwijs aan de kinderen over zonde spraken. Dat mocht niet meer, dat werd te negatief bevonden. Voor enkele zusters was dit zelfs het einde van een bediening in kinderwerk die tientallen jaren had geduurd. Al die jaren hadden ze zonder kritiek van de leiding het evangelie van ‘Gods liefde voor zondige mensen’ gebracht. Maar toen hun gemeenten de ‘alleen positief’ weg opgingen mocht die boodschap niet meer gebracht worden.
Mijn vrouw gebruikt bij de kinderevangelisatie soms ‘het woordeloze boek’. Het is een soort boek met vijf verschillende bladzijden, zonder tekst. Eerst een gouden, dan een zwarte, vervolgens een rode, daarna een witte en tenslotte een groene. De gouden bladzijde staat voor de hemel. Er is een plaats die de hemel wordt genoemd, het is een heerlijke plaats, etc. Er zijn daar vele woningen, er is plaats voor iedereen. Dan de zwarte bladzijde. Die staat voor de zonde die verhindert dat wij toegang krijgen tot de hemel. We zijn zondaars, er is iets mis met ons. Ook kinderen hebben gezondigd. De rode staat voor het offer van Christus waardoor zondige mensen toch toegang tot de hemel kunnen krijgen. De witte staat voor het bloed van Christus dat je schoon wast als je in Hem gelooft. En de groene staat voor geestelijke groei.
Deze boodschap van zonde en genade wordt de kinderen onthouden. Men is nu tot het inzicht gekomen dat die boodschap veel te negatief is, daar worden de kinderen maar bang van, daar moet je ze niet mee belasten. Dat zou hun ontwikkeling als mens en christen verstoren. Men wil de kinderen laten horen dat ze een parel in Gods hand zijn. Dat ze zo ontzaggelijk veel waard zijn.
-------------------------------------------------------------------------------------
Zie verder :
http://users.skynet.be/fa390968/_schuller.doc
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc/schuller2.htm
http://www.bereanbeacon.org/articles/ri ... driven.htm
http://www.rapidnet.com/~jbeard/bdm/Let ... n%20Church