Gezag en gehoorzaamheid

Geytenbeekje

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Waar gaat het 'hoofd' zijn dan wel en niet over?

Overigens vind ik ook dat iemand zoiets niet voor een ander mag beslissen, daar niet van.
Over wat we savonds eten.
Man bepaalt wat de vrouw moet koken in ruil voor geld :slurp
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:Het woord "gewetensdwang" staat in het vaccinatietopic.
Maar als nu de man van zijn vrouw eist dat zij zich moet laten inenten, waar valt dit dan onder?
Prepare for battle @Mara?
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Waar gaat het 'hoofd' zijn dan wel en niet over?

Overigens vind ik ook dat iemand zoiets niet voor een ander mag beslissen, daar niet van.
Over wat we savonds eten.
Man bepaalt wat de vrouw moet koken in ruil voor geld :slurp
Dat is wel een goede regel haha
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Maar als nu de man van zijn vrouw eist dat zij zich moet laten inenten, waar valt dit dan onder?
Onder relatieproblematiek.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Mishandeling.

Dit kan een echtgenoot nooit eisen.
Klopt. Het is strafbaar op basis van artikel 11 van de grondwet, het is één van de dimensies van de privacy.
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
Prepare for battle @Mara?
This is absolutely not the case.
For me.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Eisen is een woord wat niet past in een gezonde relatie. Ik weet wel van een situatie waar de vrouw gewetensbezwaard was en de man inenten noodzakelijk vond. Zij heeft de man erkend als het hoofd van het gezin en zich gevoegd naar zijn 'beslissing' en de kinderen laten inenten.
Ik denk dat je zo gehoorzaam bent aan het 'gezag' zoals God het heeft bedoeld.

In de casus van het Avondmaal, waar ik eerder aan refereerde, heeft de vrouw zich ook 'onderworpen' aan haar man als haar 'geestelijke leidsman'. Ze blijft bidden voor een wending.
Daar heb ik heel veel respect voor.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat wat ik in een ander topic schreef misschien beter hier kon worden geplaatst:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 9&start=60
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:Eisen is een woord wat niet past in een gezonde relatie. Ik weet wel van een situatie waar de vrouw gewetensbezwaard was en de man inenten noodzakelijk vond. Zij heeft de man erkend als het hoofd van het gezin en zich gevoegd naar zijn 'beslissing' en de kinderen laten inenten.
Ik denk dat de man in dit geval heerst over het geweten van zijn vrouw. Dit is misbruik van zijn gezag.
Ik zou mij voegen door de kinderen dan te laten inenten, maar mijzelf niet.
Een stap verder en hij zou kunnen verbieden om haar naar de kerk te laten gaan.
Ik ken een vrouw die gescheiden is, omdat haar man verbood om de kinderen naar een christelijke school te laten gaan, ze mocht uiteindelijk niet meer naar de kerk met de kinderen, alleen zij nog, 1 dienst per zondag.
Het werd op den duur een verbeten strijd. Uiteindelijk is hij vertrokken, zonder kinderen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Er volgt zo meteen een livestream waarin demissionair premier Rutte spreekt over de toestand in ons land. Of dit in dit topic past weet ik niet, maar het is immers een massale ongehoorzaamheid en verzet tegen de overheid?

https://www.youtube.com/watch?v=MIq6eqF ... jTUB2g%3A6
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Er volgt zo meteen een livestream waarin demissionair premier Rutte spreekt over de toestand in ons land. Of dit in dit topic past weet ik niet, maar het is immers een massale ongehoorzaamheid en verzet tegen de overheid?

De burgemeester van Eindhoven nam het woord "burgeroorlog" zelfs in de mond. Misschien in zijn emotie nu, maar toch.
Het is ongekend als je nu de beelden ziet in de diverse media.
Ik heb gisteren een preek gehoord over Openbaring. We zitten er midden in, zo lijkt het.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Er volgt zo meteen een livestream waarin demissionair premier Rutte spreekt over de toestand in ons land. Of dit in dit topic past weet ik niet, maar het is immers een massale ongehoorzaamheid en verzet tegen de overheid?

De burgemeester van Eindhoven nam het woord "burgeroorlog" zelfs in de mond. Misschien in zijn emotie nu, maar toch.
Het is ongekend als je nu de beelden ziet in de diverse media.
Ik heb gisteren een preek gehoord over Openbaring. We zitten er midden in, zo lijkt het.
Ik heb daar het gevoell dat het vooral de voetbalsupporters zijn geweest. Normaliter is het bij veel voetbalwedstrijden ook een enorme chaos.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

helma schreef:Eisen is een woord wat niet past in een gezonde relatie. Ik weet wel van een situatie waar de vrouw gewetensbezwaard was en de man inenten noodzakelijk vond. Zij heeft de man erkend als het hoofd van het gezin en zich gevoegd naar zijn 'beslissing' en de kinderen laten inenten.

In de casus van het Avondmaal, waar ik eerder aan refereerde, heeft de vrouw zich ook 'onderworpen' aan haar man als haar 'geestelijke leidsman'. Ze blijft bidden voor een wending.
Daar heb ik heel veel respect voor.
De eerste situatie vind ik heel mooi en respectvol als je er samen niet uitkomt en zo gehoorzaamd aan het gezag van God.
In de tweede situatie heb ik respect voor de vrouw maar denk dat hier het gebod van de Heere voor gaat. Doe dat tot Mijn gedachtenis! Lukas 22 vers 19.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
helma

Bericht door helma »

Ja, dat heb ik ook gedacht... Toch zou ik het zelf ook een moeilijk dilemma vinden. Vooral omdat de man zelf wel aangaat. Dan krijg je toch wel een heel moeilijke situatie.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het lijkt enigszins op onze situatie, maar een iets andere kwestie. Ik wil dat toch delen, omdat ik het een mooi voorbeeld vind. Mijn vrouw heeft zich in die kwestie neergelegd bij iets waar we samen niet uit kwamen, maar waar ze toen van heeft gezegd: ik vind dat ik jou hierin moet volgen. Jaren later is ze door een bijzondere gebeurtenis er ook volledig van overtuigd dat dit de juiste beslissing was, zodat ze er ook inhoudelijk van harte achter kon staan.
Plaats reactie