Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Geytenbeekje

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:in mjin vorige gemeente (waar de helft van de kerkenraad niet aangaat) was er gelijk in de week na de eerste avondsmaalgang, bezoek van de kerkenraad, met regelmatig desastreuze gevolgen.
Wat vervelend ook voor die mensen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Vervolgde schreef: Dus de belijdende gemeente bestaat enkel uit ware gelovigen die de rechtvaardigmaking deelachtig zijn?
Daar moet je mijns inziens wel van uit gaan.
merel

Bericht door merel »

Herman schreef:Dat is natuurlijk geen probleem. Er is nergens een wet ofzo die bepaald dat iemand die niet aangaat geen onderbouwde mening heeft over het deelnemen aan het avondmaal. Het is van alle kanten een grote misvatting om die zichtbare scheiding te verabsoluteren.
Binnen de CGK mag iemand die zelf niet deelneemt aan het HA ook geen ambt vervullen. En ik denk dat dit ook een juist uitgangspunt is.
Vervolgde schreef:
Tiberius schreef:Eens met Bezorgd. Ik denk dat avondmaalsmijding bij elk huis- en pastoraal bezoek ter sprake moet komen, omdat het niet is zoals het hoort. Als iemand belijdenis van zijn geloof heeft afgelegd, is er sowieso geen sprake van 'zomaar' aan gaan. Hij heeft zijn geloof duidelijk beleden.
Dus de belijdende gemeente bestaat enkel uit ware gelovigen die de rechtvaardigmaking deelachtig zijn?
Daar kan je niet vanuit gaan, maar het is te hopen van wel.
Over de eerste christengemeente staat geschreven dat zij allen bij elkaar kwamen en het HA vierden. Ik denk dat Ananias en Safira daar ook aan mee deden. Judas zat trouwens ook aan bij het eerste avondmaal en kreeg zelfs het brood van Jezus aangereikt. Dus in zoverre kan je je afvragen of de lat om aan te gaan in de veel gezindtes niet te hoog ligt.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Afgelopen tijd nog weer vreemde reden gehoord om belijdenis te doen.
Jonge stellen gaan trouwen, willen graag een zegen over hun huwelijk vragen, oké dat mag maar je moet wél zsm belijdenis doen als je dat nog niet gedaan hebt.
Aldus geschiedde: snel nog even belijdenis gedaan en een ander stel de week na hun huwelijk.
Fijn dan mogen jullie ook deelnemen aan het avondmaal zei mijn dochter.
Nee maar dat is zeer zeker niet de bedoeling word gezegd dan moet er eerst nog heel wat gebeuren.
Wat moet er gebeuren vroeg mijn dochter weer.
Ze wachten tot God hun bekeerd en ze persoonlijk roept en op een wonder van boven is het antwoord.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Vervolgde schreef:
Tiberius schreef:Eens met Bezorgd. Ik denk dat avondmaalsmijding bij elk huis- en pastoraal bezoek ter sprake moet komen, omdat het niet is zoals het hoort. Als iemand belijdenis van zijn geloof heeft afgelegd, is er sowieso geen sprake van 'zomaar' aan gaan. Hij heeft zijn geloof duidelijk beleden.
Dus de belijdende gemeente bestaat enkel uit ware gelovigen die de rechtvaardigmaking deelachtig zijn?
Dat zou wel zo moeten zijn. In de praktijk is dat niet zo, maar het is wel de optimale situatie.
Zie ook hoe de HC, NGB en Calvijn spreken over de kerk (en dan dus niet de Kerk).
merel

Bericht door merel »

Ik hoorde dat iemand dat pas op het sterfbed had gezegd. Heel verdrietig!
merel

Bericht door merel »

Erskinees schreef:
Vervolgde schreef:
Dat zou wel zo moeten zijn. In de praktijk is dat niet zo, maar het is wel de optimale situatie.
Zie ook hoe de HC, NGB en Calvijn spreken over de kerk (en dan dus niet de Kerk).
Waar komt dan de angst vandaan dat je 'onwaardig' deelneemt aan het HA?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Toen de kerk begon, waren er alleen maar ware gelovigen. Wie scherp is, merkt op dat er al snel verdelingen en scheuringen komen. De een zegt dit, de ander dat.

Er is vervolging nodig in Nederland, om de mensen op de knieën te krijgen. Of een paar rampen o.i.d.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Waar komt dan de angst vandaan dat je 'onwaardig' deelneemt aan het HA?
Uit de bijbel.

1 Korinthe 11:27 - Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef:Binnen de CGK mag iemand die zelf niet deelneemt aan het HA ook geen ambt vervullen. En ik denk dat dit ook een juist uitgangspunt is.
.
Ik bevind mij in een traditie waar avondsmaalsmijding een groot probleem is. Een ambtsdrager die deze worstelingen kent of ook nog steeds heeft, kan een uitstekend pastoraal gehoor bieden aan deze problematiek. Uiteindelijk zal de oplossing voor de worstelende persoon van binnenuit moeten komen en niet op gezag van een derde. Dat is veel beter te verkiezen dan een soort van drammer, die zonder invoelingsvermogen de gemeente voor het blok zet.
merel

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Binnen de CGK mag iemand die zelf niet deelneemt aan het HA ook geen ambt vervullen. En ik denk dat dit ook een juist uitgangspunt is.
.
Ik bevind mij in een traditie waar avondsmaalsmijding een groot probleem is. Een ambtsdrager die deze worstelingen kent of ook nog steeds heeft, kan een uitstekend pastoraal gehoor bieden aan deze problematiek. Uiteindelijk zal de oplossing voor de worstelende persoon van binnenuit moeten komen en niet op gezag van een derde. Dat is veel beter te verkiezen dan een soort van drammer, die zonder invoelingsvermogen de gemeente voor het blok zet.
Dat laatste klopt natuurlijk, maar er is ook een middenweg. Ik vind alleen niet dat een ouderling, diaken of predikant van zichzelf mag zeggen dat hij onbekeerd is. Dat zeg je in feite wel als je niet deelneemt aan het HA. Dan is er m.i. echt iets mis met het geloofsklimaat binnen de gemeente.

@ Philpot Het moet een reden hebben gehad dat Paulus dit juist in Korinthe aangaf. In Handelingen lees je namelijk ook dat de eerste christengemeente iig in Jeruzalem wekelijks ( zo niet vaker) het brood braken
Orchidee

Re: RE: Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Orchidee »

Herman schreef:
.
Daar ben ik het beslist niet mee eens!
Dan krijg je al snel "pappen en nathouden".
Sorry als het bot overkomt, allerminst zo bedoeld maar het is echt niet goed om iemand die worstelt met de avondmaalsgang een pastoraal gesprek te laten voeren met een avondmaalsmijdende ambtsdrager.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: 1 Korinthe 11:27 - Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
Een aantal opmerkingen:

De kanttekening geeft een definitie van onwaardiglijk.
Dat geschiedt wanneer de personen niet recht gesteld zijn die ten Avondmaal gaan, zijnde óf openbare ergerlijke mensen, die ook moeten daarvan geweerd zijn, óf bedekte huichelaars, en in twist staande met hun naaste, en met haat, nijd, gierigheid en ongerechtigheid beladen, óf ook wanneer de gelovigen zelven zich daartoe niet behoorlijk hebben bereid, of met behoorlijke aandacht hetzelve niet nuttigen.

Dit vers staat niet op zichzelf, vers 28 geeft ook relevante informatie:
Maar de mens 73beproeve zichzelven, en 74ete alzo 75van het brood en drinke 76van den drinkbeker.

Kanttekening 73 definieert beproeve:
Dat is, onderzoeke zijn gemoed en consciëntie, of hij ook in zijn hart gevoelt een recht leedwezen en droefheid over zijn zonden, alsook een vast geloof en vertrouwen op de verdiensten van Jezus Christus, en daarenboven een ongeveinsd voornemen om de zonden meer en meer af te sterven, en in een nieuw godzalig leven voor God te wandelen.

Bij belijdenis van het geloof zegt de betreffende persoon het volgende te belijden:

Ten eerste: Belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere en in de Heilige Geest?
Ten tweede: Aanvaardt u de roeping om, als lid van de gemeente, die God Zich in Christus tot het eeuwige leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven. Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?
Ten derde: Wilt u, in de gemeenschap van de Protestantse Kerk in Nederland en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en de sacramenten, volharden in het gebed en het lezen van de Heilige Schrift, en wilt u met de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?

Volgens mij komt de belijdenis overeen met wat er in vers 28 en nadere toelichting in kanttekening 73 staat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Vervolgde schreef:
Als je de term 'ware' gelovigen laat vallen, zit je al gauw op de stoel van de keurmeester. Die kant moeten we niet uit.
Maar als iemand zijn geloof beleden heeft, mag je ervan uitgaan, vanwege het oordeel van de liefde zoals de apostelen dat ook deden volgens de Dordtse Leerregels, dat ze de waarheid spreken, als hun leven dat niet tegenspreekt. Verder hoeven we niet te gaan.

En goed, ik begrijp best dat er schroom is bij het aangaan aan het Heilig Avondmaal. Dat is er altijd, ook als je bij wijze van spreken voor de 100e keer aangaat. Maar het is wel de juist weg die de Bijbel en het formulier ons wijst.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef:Dat laatste klopt natuurlijk, maar er is ook een middenweg. Ik vind alleen niet dat een ouderling, diaken of predikant van zichzelf mag zeggen dat hij onbekeerd is. Dat zeg je in feite wel als je niet deelneemt aan het HA. Dan is er m.i. echt iets mis met het geloofsklimaat binnen de gemeente.
Dat is een onjuiste aanname. Aan avondmaalsmijding kleven veel meer zaken dan alleen de questie of je ja kunt zeggen op de vraag 'ben je bekeerd?'. Het gaat erom of het geloofsvertrouwen van een dusdanig niveau is dat het geen belemmering is om deel te nemen aan het avondmaal. En daar kunnen dus allerlei misverstanden heersen die weggenomen moeten worden.
In klassieke termen kan je dan spreken over het verschil tussen een toevluchtnemend geloof en een verzekerd geloof, bijvoorbeeld.
Het is dus goed dat jij geen ambtsdrager bent in een dergelijke gemeente, omdat je de voetangels en klemmen niet eens wilt onderkennen en toch forse standpunten in blijft nemen.
Plaats reactie