Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Ambtenaar

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dat snap ik en dat is ook een eerlijk verhaal. Dan is dit het best haalbare, en dus geen verbetering van de oude situatie, zoals hier lijkt te worden verdedigd.
Het is maar net hoe je naar de feiten kijkt. Als deze school onverkort zou vasthouden aan het vorige beleid, dan zakt het aantal leerlingen onder het minimumaantal. Dan is er helemaal geen orthodox-christelijk onderwijs meer.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

samanthi schreef:
Pioenroosje schreef:Als ik het goed begreep, gaat dat ook meer in op de opmerkingen van Samanthi en Crossmountain, die elk christelijk / reformatorisch onderwijs open Willem stellen voor bijv. moslimkinderen.
Dat gebeurd al hoor, als de ouders de regels respecteren
Niet overal
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:@eilander:
Wat ik vreemd vind, is dat jij schrijft 'lijkt te worden verdedigd'. Dat wekt de suggestie alsof ik iets in mijn schild voer, maar ik vind dat ik mij helder en duidelijk uitdrukte.
Probeer ik me ook eens voorzichtig uit te drukken, is het weer niet goed ;)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Dat snap ik en dat is ook een eerlijk verhaal. Dan is dit het best haalbare, en dus geen verbetering van de oude situatie, zoals hier lijkt te worden verdedigd.
Het is maar net hoe je naar de feiten kijkt. Als deze school onverkort zou vasthouden aan het vorige beleid, dan zakt het aantal leerlingen onder het minimumaantal. Dan is er helemaal geen orthodox-christelijk onderwijs meer.
Dat is de korte of middellange termijn. Wat er op lange termijn gebeurt (mijns inziens) heb hier al aangegeven. Dan is er inderdaad geen christelijk onderwijs meer mogelijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

samanthi schreef:
Klavart schreef:
samanthi schreef:Hier in Rotterdam zijn twee reformatorische huizen verkocht aan een seculiere project ontwikkelaar.
Wat bedoel je met reformatorische huizen?
Rehoboth en avondrust
Nee dat klopt niet.
Rehoboth en Oorden Staete (voorheen Avondrust) vallen onder Cedrah. Dus nog steeds reformatorisch.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Rehoboth en Oorden Staete (voorheen Avondrust) vallen onder Cedrah. Dus nog steeds reformatorisch.
Misschien bedoelt ze dat er twee panden verkocht zijn? Mocht dat het geval zijn, dan geeft ze een non-argument.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dat is de korte of middellange termijn. Wat er op lange termijn gebeurt (mijns inziens) heb hier al aangegeven. Dan is er inderdaad geen christelijk onderwijs meer mogelijk.
Jouw verwachte ontwikkelingen op lange termijn zijn gebaseerd op aannames.
Klavart

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Dat is de korte of middellange termijn. Wat er op lange termijn gebeurt (mijns inziens) heb hier al aangegeven. Dan is er inderdaad geen christelijk onderwijs meer mogelijk.
Jouw verwachte ontwikkelingen op lange termijn zijn gebaseerd op aannames.
Verwachte ontwikkelingen zijn per definitie gebaseerd op aannames. Dat geldt dus ook voor jouw verwachte ontwikkelingen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Klavart schreef: Verwachte ontwikkelingen zijn per definitie gebaseerd op aannames. Dat geldt dus ook voor jouw verwachte ontwikkelingen.
Exact. Hoewel ik in deze casus geen verwachtingen heb geuit.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Klavart schreef: Verwachte ontwikkelingen zijn per definitie gebaseerd op aannames. Dat geldt dus ook voor jouw verwachte ontwikkelingen.
Je trapt dus een open deur in: uiteraard baseer ik mij op aannames. Over die aannames moet je vervolgens een discussie hebben.
Mijn verwachting is gebaseerd op wat ik al heel lang geleden van de landelijke SGP-fractie heb meegekregen: als we de vrijheid van onderwijs in stand willen houden, moeten we niet onze eigen grondslag en ons eigen toelatingsbeleid gaan verruimen. En met toelatingsbeleid bedoel ik dan wat ik eerder heb gezegd: ruimte voor leerlingen buiten onze gezindte kan alleen als de grondslag verankerd blijft in de statuten, en als het personeelsbeleid niet ook verruimd wordt.
Als je als hele school als kleur gaat verschieten, is het toch wel een logische gedachte dat je dan op de langere termijn niets meer overhoudt? Dat zie je bijvoorbeeld hieraan: als je nu zegt dat een aanzienlijk deel van de basisscholen in Nederland, bijzondere scholen zijn i.p.v. openbare scholen, is menigeen heel verbaasd. Da's logisch, want je merkt het namelijk nergens meer aan. De stap naar afschaffing van artikel 23 is dan heel snel gemaakt.
Dat zijn mijn aannames, waar je vervolgens op mag schieten. Wel gemotiveerd natuurlijk...
Klavart

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Niet?
Ambtenaar schreef:Als deze school onverkort zou vasthouden aan het vorige beleid, dan zakt het aantal leerlingen onder het minimumaantal. Dan is er helemaal geen orthodox-christelijk onderwijs meer.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 54#p887825
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Je trapt dus een open deur in: uiteraard baseer ik mij op aannames. Over die aannames moet je vervolgens een discussie hebben.
Mijn verwachting is gebaseerd op wat ik al heel lang geleden van de landelijke SGP-fractie heb meegekregen: als we de vrijheid van onderwijs in stand willen houden, moeten we niet onze eigen grondslag en ons eigen toelatingsbeleid gaan verruimen. En met toelatingsbeleid bedoel ik dan wat ik eerder heb gezegd: ruimte voor leerlingen buiten onze gezindte kan alleen als de grondslag verankerd blijft in de statuten, en als het personeelsbeleid niet ook verruimd wordt.
Als je als hele school als kleur gaat verschieten, is het toch wel een logische gedachte dat je dan op de langere termijn niets meer overhoudt? Dat zie je bijvoorbeeld hieraan: als je nu zegt dat een aanzienlijk deel van de basisscholen in Nederland, bijzondere scholen zijn i.p.v. openbare scholen, is menigeen heel verbaasd. Da's logisch, want je merkt het namelijk nergens meer aan. De stap naar afschaffing van artikel 23 is dan heel snel gemaakt.
Dat zijn mijn aannames, waar je vervolgens op mag schieten. Wel gemotiveerd natuurlijk...
Ik ben het hier helemaal mee eens. En ik wil er nog aan toevoegen dat ik het helemaal geen aanname vindt, maar een hele legitieme visie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik betwijfel zeer of de SGP-fractie destijds dat goed heeft begrepen. Je zou het nog eens kunnen navragen, want in ieder geval nu is er iemand die daar verstand van heeft.

Maar los daarvan: de school past de identiteit niet aan. De school concretiseert de identiteit meer in overeenstemming met de wens van de ouders. De identiteit is nog steeds dat het een christelijke school is op reformatorische grondslag.

Verder ben ik het er niet mee eens dat PC-scholen over het algemeen weinig aan hun identiteit doen. Gezien het beperkte aantal beschikbare christelijke leerkrachten, doen ze in een groot aantal gevallen alles wat mogelijk is om de identiteit van de school vorm te geven. Maar het is niet eenvoudig om met (ik doe maar een schatting) 10 procent betrokken christenen in een land 40 procent van de leerlingen onderwijs te geven. In katholieke kring zijn de verhoudingen nog schever, met de daaraan verbonden gevolgen.

Ouders kiezen vaak ook bewust voor christelijk onderwijs. Ook al zijn ze zelf helemaal niet christelijk, ze verwachten van een christelijke school veel goeds en spreken dat ook regelmatig uit, al zal daar soms ook wat opportunisme bij zitten.
samanthi

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:
samanthi schreef:
Pioenroosje schreef:Als ik het goed begreep, gaat dat ook meer in op de opmerkingen van Samanthi en Crossmountain, die elk christelijk / reformatorisch onderwijs open Willem stellen voor bijv. moslimkinderen.
Dat gebeurd al hoor, als de ouders de regels respecteren
Niet overal
Hier begon de discussie over:
Ik las gisteren in het RD over de reformatorische Gomarusschool te Leiderdorp, die met ingang van 1 januari van dit jaar, de naam en de identiteit heeft veranderd. De basisschool heet nu De Bron, christelijke school bij de Bijbel. De school wil nadrukkelijk ook niet kerkelijke gezinnen aantrekken. Dit alles is gedaan in verband met het feit dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren is gekrompen. In verband daarmee zijn ook de kledingregels voor meisjes opgeheven en wordt met ingang van dit jaar uit de Herziene Statenvertaling gelezen.
Nou dat gebeurde dertig jaar geleden al...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Adje

Bericht door Adje »

(Klein)kinderen van ons kerken in een Gereformeerde kerk (PKN). De kleinkinderen volgen vervolgonderwijs op een Reformatorische school.
N.a.v. dit soort discussies heb ik aan de kleinkinderen gevraagd wat hun ervaringen zijn op een reformatorische school.

* De SV vinden ze heel moeilijk. Bij één van hen heeft dit al heel wat tranen gekost, ze wil graag (ook voor het vak godsdienst) goed presteren, maar ze begrijpt weinig tot niets van de taal van de SV.
* Met de kledingregels had geen van de kleinkinderen moeite. Wel vinden ze het vreemd dat jongens in de zomermaanden geen korte broek aan mogen naar school, terwijl de roklengte van meisjes in veel gevallen discutabel is.
* Recent had één van de kleinkinderen een discussie met medeleerlingen over het doen van belijdenis. Hij vond het vreemd dat een klasgenoot belijdenis af ging leggen van de leer van zijn kerk, maar geen geloofsbelijdenis ging afleggen...

Zomaar wat opmerkingen!
Plaats reactie