Boerenprotest

Geytenbeekje

Re: Boerenprotest

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:Mijn sympathie ligt zeker bij de boeren, de zwarte piet voor het stikstofprobleem wordt nu over hun rug uitgevochten. Onterecht!
Nog minder vleeskoeien in Nederland betekent dat er vlees van elders ingevlogen moet worden, dat kost meer stikstof!
Maar een andere manier van protest zou wel publieksvriendelijker zijn geweest.
Ik houd hier niet van.
We exporteren ook erg veel he
Dus meer voor eigen productie.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik kan me indenken dat boeren protesteren
Alleen wijzen ze heel vaak enkel naar links (PvdD) zonder bij na te denken dat de markt hen niet als boer ziet maar als productiemedewerker.
Terwijl de CDA, en VVD jaren lang regeren en het ook niet weten hoe ze dit goed op lossen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik heb achter een politiemotor gestaan, die keurig de boeren de weg op begeleidde. M.i. deed de politie wat ze kon daarmee.
Eens. Het ligt natuurlijk allemaal veel ingewikkelder.

Gisterenavond werd bijvoorbeeld gecommuniceerd dat ze 'absoluut niet' de snelweg op mochten. Als je dat al niet waar kan maken, dan ben je op voorhand niet constructief bezig.
Habitat

Bericht door Habitat »

Dit protest zal niets uitmaken, in elk geval niet als je naar de lange termijn kijkt. Milieumaatregelen zullen en moeten genomen worden, nog veel radicaler dan in het verleden gebeurd is. Met het huidige beleid is er nog steeds massale sterfte van planten, dieren en insecten, en problemen met lucht en grond. Als maatregelen nu worden uitgesteld, zullen ze over 5 of 10 jaar alsnog en dan veel harder aankomen.
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Dan kunnen er eerder een vloek verwachten dan een zegen.
Zouden die boeren eerst op de knieën zijn gegaan om te smeken om een zegen?
Zondag heb ik een preek gehoord over de opstand van Mirjam.

Zo ontbrandde de toorn van de HEERE tegen hen, en Hij ging weg.
De wolk week van boven de tent

Ds. Klomp trok ook een lijn naar het heden.
Hebben wij ook niet zoveel schuld op ons geladen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Habitat schreef:Dit protest zal niets uitmaken, in elk geval niet als je naar de lange termijn kijkt. Milieumaatregelen zullen en moeten genomen worden, nog veel radicaler dan in het verleden gebeurd is. Met het huidige beleid is er nog steeds massale sterfte van planten, dieren en insecten, en problemen met lucht en grond. Als maatregelen nu worden uitgesteld, zullen ze over 5 of 10 jaar alsnog en dan veel harder aankomen.
Dat er een goede balans tussen natuur en boer moet zijn, lijkt me duidelijk.

Maar de rekening van het huidige beleid kan gewoon niet alleen bij 1 sector worden gelegd.

Als de rekening eerlijk verdeeld wordt, dan kunnen we verder praten.

Halveer de veestapel, was enkele weken de leus.
Halveer het autogebruik, is nog nimmer concreet in een plan omgezet.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het inderdaad opvallend dat de agrarische sector flink aangepakt word, terwijl we nog steeds voor een paar tientjes naar een verre bestemming kunnen. Daar zou men eens op Europees niveau belasting op moeten gaan heffen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Habitat schreef:Dit protest zal niets uitmaken, in elk geval niet als je naar de lange termijn kijkt. Milieumaatregelen zullen en moeten genomen worden, nog veel radicaler dan in het verleden gebeurd is. Met het huidige beleid is er nog steeds massale sterfte van planten, dieren en insecten, en problemen met lucht en grond. Als maatregelen nu worden uitgesteld, zullen ze over 5 of 10 jaar alsnog en dan veel harder aankomen.
Dat er een goede balans tussen natuur en boer moet zijn, lijkt me duidelijk.

Maar de rekening van het huidige beleid kan gewoon niet alleen bij 1 sector worden gelegd.

Als de rekening eerlijk verdeeld wordt, dan kunnen we verder praten.

Halveer de veestapel, was enkele weken de leus.
Halveer het autogebruik, is nog nimmer concreet in een plan omgezet.
Inderdaad. En wat dacht je van de milieulast van de luchtvaart? Halveer dat eens en bevorder de snelle treinverbindingen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Het is meer een totaalplaatje waarom bij de boer, agrarisch ondernemer de bom een keertje barst.

Een melkveehouder die 1.000.000 kg melk aan de fabriek levert, dat zijn ongeveer 120 melkkoeien, heeft een jaaromzet van ca. 350.000 euro. Daarvan is meer dan de helft kosten, daar vanaf nog financiering, blijft voor het gezin over ca. 30.000. Soms 10 meer, soms 10.000 minder. Een arbeidsbehoefte op een dergelijk bedrijf is ca. 1,4 fte, wat vaak door het hele gezin wordt ingevuld.

Het kapitaal wat een dergelijk bedrijf heeft is ca. €4.500.000. Veelal zwaar gefinancierd.

In de loop der jaren is er ontzettend veel onzekerheid en wisselende regelgeving in de agrarische sector terecht gekomen. Regelgeving die veelal is gebaseerd op rekenmodellen en geen daadwerkelijke meetresultaten. Voorbeeldje: toen de Natura2000 in regelgeving is vervat hadden koeien een uitstoot van ca. 9 kg, nu 14. Koe is niet veranderd, boer is niet veranderd, maar het is een significant verschil met grote gevolgen.

Dit soort achtergrond maakt dat het een keertje genoeg is voor een boer. Daarom mijn sympathie.

Om bijbels in te vullen of een dergelijk protest geoorloofd is vind ik heel erg moeilijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Maanenschijn schreef:Het is meer een totaalplaatje waarom bij de boer, agrarisch ondernemer de bom een keertje barst.

Een melkveehouder die 1.000.000 kg melk aan de fabriek levert, dat zijn ongeveer 120 melkkoeien, heeft een jaaromzet van ca. 350.000 euro. Daarvan is meer dan de helft kosten, daar vanaf nog financiering, blijft voor het gezin over ca. 30.000. Soms 10 meer, soms 10.000 minder. Een arbeidsbehoefte op een dergelijk bedrijf is ca. 1,4 fte, wat vaak door het hele gezin wordt ingevuld.

Het kapitaal wat een dergelijk bedrijf heeft is ca. €4.500.000. Veelal zwaar gefinancierd.

In de loop der jaren is er ontzettend veel onzekerheid en wisselende regelgeving in de agrarische sector terecht gekomen. Regelgeving die veelal is gebaseerd op rekenmodellen en geen daadwerkelijke meetresultaten. Voorbeeldje: toen de Natura2000 in regelgeving is vervat hadden koeien een uitstoot van ca. 9 kg, nu 14. Koe is niet veranderd, boer is niet veranderd, maar het is een significant verschil met grote gevolgen.

Dit soort achtergrond maakt dat het een keertje genoeg is voor een boer. Daarom mijn sympathie.

Om bijbels in te vullen of een dergelijk protest geoorloofd is vind ik heel erg moeilijk.
Ik ben het met je eens. Ingaand op je laatste vraag: is dat zo moeilijk? Je stem laten horen is m.i. geoorloofd, reden waarom ik ook meeloop in de Mars voor het Leven. Anderen in gevaar brengen mag niet, en het negeren van aanwijzingen van de politie e.d. mag ook niet.
Dat gaat hier niet zo goed, en dát is af te keuren. De manifestatie als zodanig zou ik wel kunnen goedkeuren, geloof ik.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Voorbeeldje: toen de Natura2000 in regelgeving is vervat hadden koeien een uitstoot van ca. 9 kg, nu 14. Koe is niet veranderd, boer is niet veranderd, maar het is een significant verschil met grote gevolgen.
Deze vat ik niet. Is het rekenmodel gewijzigd? Of is de uitstoot wel gewijzigd? Maar dan komt dat toch door ander voer, bemesting etc? Dus koe en boer zijn dan wel veranderd.
Habitat

Bericht door Habitat »

@ Herman, Philpot, Valcke:
Ik ben het helemaal met jullie eens hoor. Ook de auto's, vrachtwagens en vliegtuigen moeten vele malen schoner. Het is jammer dat het daar nog te weinig over gaat.
Maanenschijn

Re: RE: Re: Boerenprotest

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Voorbeeldje: toen de Natura2000 in regelgeving is vervat hadden koeien een uitstoot van ca. 9 kg, nu 14. Koe is niet veranderd, boer is niet veranderd, maar het is een significant verschil met grote gevolgen.
Deze vat ik niet. Is het rekenmodel gewijzigd? Of is de uitstoot wel gewijzigd? Maar dan komt dat toch door ander voer, bemesting etc? Dus koe en boer zijn dan wel veranderd.
De praktijk geeft aan dat in voeding voor koeien veel gedaan is om minder uitstoot te hebben en aan mineralen efficiëntie.

Onderzoek naar dit soort zaken is echter tijdrovend en geven met regelmaat andere inzichten dan de huidige modellen. Daarom moeten veranderingen in beleid zorgvuldig worden onderbouwd, maar lijkt nu meer plaats te vinden op basis van calamiteiten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Mijn sympathie ligt ook bij de boeren. De hoeveelheid stikstof in de lucht is al decennia aan het dalen. Waarom we nu opeens voor een 'crisis' staan ontgaat me. Waar ik verder de voorstanders van een halvering van de veestapel niet over hoor is het wereldvoedselprobleem. De wereldbevolking groeit nog altijd explosief. Voedsel dat niet in Nederland wordt geproduceerd zal elders op de wereld moeten worden geproduceerd. Gaat het daar dan milieu- en diervriendelijker?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ouddorp schreef:Mijn sympathie ligt ook bij de boeren. De hoeveelheid stikstof in de lucht is al decennia aan het dalen. Waarom we nu opeens voor een 'crisis' staan ontgaat me. Waar ik verder de voorstanders van een halvering van de veestapel niet over hoor is het wereldvoedselprobleem. De wereldbevolking groeit nog altijd explosief. Voedsel dat niet in Nederland wordt geproduceerd zal elders op de wereld moeten worden geproduceerd. Gaat het daar dan milieu- en diervriendelijker?
Dat laatste is wat lastig. Want dan zou je, onder het mom van 'elders is het nog slechter', alles kunnen relativeren. Ik denk dat we in Nederland inderdaad een erg grote veestapel hebben. We zouden m.i. gerust meer naar landbouw/tuinbouw om kunnen schakelen. Dat is absoluut minder vervuilend en we zijn er als Nederland bijzonder goed in. Maar...dan zullen we ook als consument moeten stoppen met iedere dag een stukje vlees etc. en ons voedingspatroon ontcarnivoreren (@Jantje, telt tie?).

Ik ben vorig jaar op een congres geweest en daar is heel duidelijk geworden dat we helemaal geen voedselprobleem hebben. Verre van. We hebben een distributieprobleem. In Nederland (en op veel plekken in de Westerse wereld) gooien we rond de 40% van ons voedsel weg. Terwijl op andere plekken op aarde amper voedsel groeit. Zeker met omschakeling naar meer plantaardig, kunnen we echt 9 miljard mensen voeden. Echter, dan moeten wij en de opkomende economieën, ook echt een transitie in ons eetpatroon door (willen) maken.
Ik denk dat we hier als Christenen ook heel bewust mee moeten omgaan. Ik vind dat er vanuit 'onze' kant nog weinig aandacht is voor duurzame keuzes.
Plaats reactie