Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]
Geplaatst: 17 sep 2019, 23:28
of nergens lid en toch ergens kerkenZonnebloem schreef:Jammer dat je maar 1 optie aan mag vinken. Je kunt ergens lid zijn maar er niet kerken.
of nergens lid en toch ergens kerkenZonnebloem schreef:Jammer dat je maar 1 optie aan mag vinken. Je kunt ergens lid zijn maar er niet kerken.
Tot mijn vierde....dat is best wel lang geleden.Van Ewijk schreef:Voorheen GVK toch?huisman schreef:Ik ben CGK
Ik ben me er van bewust dat ik een beetje een flauwe opmerking maakte. Zal er mee te maken hebben dat ik me erg stoorde aan je opmerking. Maar het lijkt me inderdaad beter om hier maar over te stoppen.Van Ewijk schreef:Ik houd dit zijspoortje voor gezien.Nathanaël schreef:Ik kom er gelukkig velen tegen. Daarnaast zou ik me diep gaan schamen als ik ooit de eerste prijs in bevindelijkheid ging winnen, alsof we daar wedstrijdjes over zouden moeten willen houden.
Als we alles letterlijk gaan nemen zijn we volgend jaar nog bezig.
Zie vetgedrukte: Kunnen we ook in de RK-kerk zitten. Er zijn natuurlijk wel wat dwalingen in de RK-kerk. Waar niet? Waarom zo klagen over de RK-kerk.JCRyle schreef:Euh ... ik denk iets met die is rechts, die is midden-links, die vertolkt het eigene van de GG, die is te voorwaardelijk, er is geen aanbod meer, de prediking is te schematisch, etc. Zoiets denk ik ...Zonnebloem schreef:Hoe klinkt het GG - geluid?
Ofwel 99% van het GG-geluid hier op het forum is of kritisch op de GG of werkt versplinterend of het zijn ex-Gergemmers die hun stokpaardjes berijden. Terwijl ze in mijn ogen zeer dankbaar moeten zijn voor wat ze nog hebben of hadden. Bij alle predikanten in de GG wordt de noodzaak van wedergeboorte, bekering en het geloof in Christus tot vergeving van zonden verkondigd. Het Schriftgezag wordt nog gehandhaafd en men wil als kring der gemeenten nog gaan in het spoor van de belijdenissen en hun vaderen. En toch klagen ze over veel
Ja, als je het geloof alleen accentueert dan wel ja.CvdW schreef:Zie vetgedrukte: Kunnen we ook in de RK-kerk zitten. Er zijn natuurlijk wel wat dwalingen in de RK-kerk. Waar niet? Waarom zo klagen over de RK-kerk.
Het doopsel wast de erfzonde af. En de persoonlijke zonden, die je tot het moment van je doop gedaan hebt. Net als Augustinus leerde. Als je daar amen op zegt, zit je prima in de RK-kerk.JCRyle schreef:Ja, als je het geloof alleen accentueert dan wel ja.CvdW schreef:Zie vetgedrukte: Kunnen we ook in de RK-kerk zitten. Er zijn natuurlijk wel wat dwalingen in de RK-kerk. Waar niet? Waarom zo klagen over de RK-kerk.
Spurgeon zegt ook zoiets in de Schriftuitlegger, ik dacht bij het sterven van het kind van David en Bathseba.Zonnebloem schreef:Het doopsel wast de erfzonde af. En de persoonlijke zonden, die je tot het moment van je doop gedaan hebt. Net als Augustinus leerde. Als je daar amen op zegt, zit je prima in de RK-kerk.JCRyle schreef:Ja, als je het geloof alleen accentueert dan wel ja.CvdW schreef:Zie vetgedrukte: Kunnen we ook in de RK-kerk zitten. Er zijn natuurlijk wel wat dwalingen in de RK-kerk. Waar niet? Waarom zo klagen over de RK-kerk.
Zonnebloem schreef:Het doopsel wast de erfzonde af. En de persoonlijke zonden, die je tot het moment van je doop gedaan hebt. Net als Augustinus leerde. Als je daar amen op zegt, zit je prima in de RK-kerk.JCRyle schreef:Ja, als je het geloof alleen accentueert dan wel ja.CvdW schreef:Zie vetgedrukte: Kunnen we ook in de RK-kerk zitten. Er zijn natuurlijk wel wat dwalingen in de RK-kerk. Waar niet? Waarom zo klagen over de RK-kerk.
Beide polls staan op 101 stemmen.Bruna schreef:Bedoel de totalen.DDD schreef:Helemaal niet. Daar waren 40 voor de GG. Nu veel meer PKN.Bruna schreef:Het aantal stemmen gaat al aardig richting het aantal stemmen in de poll over vrouw in ambt.
Inderdaad vind ik de GG verschillen opmerkelijk.
Ook artikel 15 van de NGB laat ruimte voor een gedeeltelijke afwassing van de erfzonde door de doop. En ik vraag mij al langere tijd af wat de zinsnede uit Nicea betekent: wij geloven één doop tot vergeving der zonden.refo schreef:Spurgeon zegt ook zoiets in de Schriftuitlegger, ik dacht bij het sterven van het kind van David en Bathseba.Zonnebloem schreef:Het doopsel wast de erfzonde af. En de persoonlijke zonden, die je tot het moment van je doop gedaan hebt. Net als Augustinus leerde. Als je daar amen op zegt, zit je prima in de RK-kerk.JCRyle schreef:Ja, als je het geloof alleen accentueert dan wel ja.CvdW schreef:Zie vetgedrukte: Kunnen we ook in de RK-kerk zitten. Er zijn natuurlijk wel wat dwalingen in de RK-kerk. Waar niet? Waarom zo klagen over de RK-kerk.
Ik vind deze gedachte een zeer ernstige dwaling. De Heidelbergse Catechismus leert ons geheel wat anders. En het Doopformulier ook trouwens.Anselmus schreef:Ook artikel 15 van de NGB laat ruimte voor een gedeeltelijke afwassing van de erfzonde door de doop. En ik vraag mij al langere tijd af wat de zinsnede uit Nicea betekent: wij geloven één doop tot vergeving der zonden.
Twee citaten uit de belijdenis van de kerk die (in een nieuw lijntje?) het overdenken waard zijn: denken wij niet te klein over de doop in relatie tot (een gedeeltelijke afwassing van) de erfzonde? Ook Augustinus leerde dat als ik het goed heb.
Jantje schreef:Ik vind deze gedachte een zeer ernstige dwaling. De Heidelbergse Catechismus leert ons geheel wat anders. En het Doopformulier ook trouwens.Anselmus schreef:Ook artikel 15 van de NGB laat ruimte voor een gedeeltelijke afwassing van de erfzonde door de doop. En ik vraag mij al langere tijd af wat de zinsnede uit Nicea betekent: wij geloven één doop tot vergeving der zonden.
Twee citaten uit de belijdenis van de kerk die (in een nieuw lijntje?) het overdenken waard zijn: denken wij niet te klein over de doop in relatie tot (een gedeeltelijke afwassing van) de erfzonde? Ook Augustinus leerde dat als ik het goed heb.
Johannes Calvijn: In de besnijdenis verklaart God in het algemeen dat Hij hun Vader wil zijn. Ze hield in het getuigenis van de vergeving der zonden en van de gerechtigheid die alle gelovigen moeten ontvangen van onze Heere Jezus Christus. Zo is Ismaël besneden. Van Gods kant gezien heeft Ismaël het sacrament ontvangen, dat hem ervan kon verzekeren dat God hem telde bij het getal van Zijn kinderen. Dat hij lidmaat van Christus was. Dat de vloek die hij van Adam had geërfd, was opgeheven. Maar toch heeft dat alles hem nergens toe gediend! Het teken van God dat aan het kind meegedeeld wordt, bevestigt de belofte die aan de vrome ouders is gegeven. Het verklaart ook dat het zeker is dat de Heere niet alleen voor hen, maar ook voor hun zaad tot een God zal zijn; en dat Hij niet alleen hen met Zijn goedheid en genade wil bejegenen, maar ook hun nakomelingen tot in het duizendste geslacht. Aan de andere kant worden de kinderen, wanneer ze groter worden, niet weinig aangezet tot een ernstige ijver om God te dienen. Door de Doop zijn ze door Hem tot Zijn kinderen aangenomen, nog voordat ze vanwege hun leeftijd Hem konden erkennen als Vader.
Bron: http://www.hetgekrookteriet.com/Preken/ ... e_Doop.pdfKinderen worden gedoopt tot de toekomstige bekering en het toekomstige geloof; want ofschoon die nog niet in hen gevormd zijn, ligt toch het zaad van beide door de verborgen werking des Geestes reeds in de kinderen besloten.
In werkelijkheid lopen de lijnen anders, en lopen ze veel meer door elkaar heen. Sommige leden van cluster 2 zijn veel behoudender als bepaalde leden van cluster 1. Kerkverbanden zijn breed geworden, en hebben meerdere stromingen. Dat heb je zelfs binnen gemeenten.-DIA- schreef:Als we zo drie clusters zouden maken: