Pak slaag terug op school of niet?

eilander
Moderator

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
gallio schreef: Ik heb geen tijd (en zin) om hier verder op in te gaan. Het ging mij er om dat de Bijbel leert dat het gedrag van iemand ten goede verandert door lichamelijk te straffen.
Dat was het denken van destijds, tegenwoordig weten we beter.
Zo, dus Gods Woord geeft alleen maar het denken van destijds weer? Dat geloof ik niet, en ik geloof er ook niets van dat het zoveel beter gaat tegenwoordig. We kunnen beter terugkeren naar Bijbelse waarden en normen, inclusief lichamelijke straffen zoals aldaar bedoeld.
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Als een kind tucht nodig heeft.... en dat heeft ieder kind... Dan mag de roede niet ontbreken. Maar de liefde tot het kind moet sterker zijn dan de pijn die de roede veroorzaakt. Ds. zegt het wel eens zo: Dat als het goed ligt, de ouder meer pijn voelt dan het kind, omdat hij het kind moet tuchtigen, dan dat het kind zelf van de tucht voelt. Achter de tucht moet de liefde schuilgaan. En niet de hardheid van boos zijn of wraak.
Dan zal de tuchtiger (ouder of leraar die over het kind gesteld is) meer pijn voelen dan de getuchtigde. Zo werkt immers ook de kerkelijke tucht?
Wat een onzin.
Nee, dat is geen onzin.
De bestraffende ouder zal een pijn in het hart ervaren om het kind (lichamelijk en/of mentaal) te straffen.
Maar als het goed is zal het kind ook de pijn van de ouder ervaren en het schuldgevoel veroorzaken dat hij/zij de ouder verdriet heeft gedaan.
In dat geval heeft de straf een genezend element, terwijl de liefde voor elkaar prevaleert.
Framboos

Bericht door Framboos »

Ambtenaar schreef: Dat was het denken van destijds, tegenwoordig weten we beter.
Ambtenaar schreef: Wat een onzin.
Wat een goede, inhoudelijke bijdragen weer.. En zo goed beargumenteerd..

Waarom vind je dat we het tegenwoordig beter weten? Gezien de uitwerking op de maatschappij zou je evengoed de stelling kunnen aanhangen dat we het tegenwoordig een stuk slechter doen dan vroeger.
CvdW

Bericht door CvdW »

Dan zal de tuchtiger (ouder of leraar die over het kind gesteld is) meer pijn voelen dan de getuchtigde. Zo werkt immers ook de kerkelijke tucht?

Die indruk heb ik niet bij het laatste zinnetje.
Er wordt eenvoudig gezegd, dan zoek je maar een andere kerk op. Dit naar aanleiding dat op prediking op grond van Gods Woord niet juist is. Je vraagt eenvoudig om oudvaders te lezen (daar zitten nuance verschillen tussen verschillende oudvaders), omdat deze de lijn volgen van Gods Woord, maar ze worden niet gelezen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef: Ik weet heus wel dat er weinig opgevoed wordt, maar opvoeden en slaan is niet hetzelfde, je kunt opvoeden zonder slaan en ern kind door en doorbederven en toch op zijn tijd klappen geven.

Er is niet ene ouder die een perfecte opvoeding geeft, maar de roede niet sparen is beeldspraak, wat ook gebruikt wordt als de Herre Zokn volk iets wil leren of straffen.
Beeldspraak? Dat kun je niet menen als je de hele geschiedenis van het volk Israël leest.

Ik merk dat er hier mensen direct in de 'een tik geven, gaat over in mishandeling' modus schieten. Dat is simpelweg niet het geval. Mijn kinderen hebben ooit ook wel eens een tik gekregen. Al kan ik me de laatste keer eigenlijk niet meer herinneren. Ook wel eens goed bij hun arm gepakt. Maar ik ben verbaal nogal vaardig, dus los ik het vaak op die manier op. Maar ik ben a) nooit bang geweest dat ik ging mishandelen en heb b) ook inderdaad zelf meer pijn van een gegeven tik dan de ontvanger.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Dan zal de tuchtiger (ouder of leraar die over het kind gesteld is) meer pijn voelen dan de getuchtigde. Zo werkt immers ook de kerkelijke tucht?

Die indruk heb ik niet bij het laatste zinnetje.
Er wordt eenvoudig gezegd, dan zoek je maar een andere kerk op. Dit naar aanleiding dat op prediking op grond van Gods Woord niet juist is. Je vraagt eenvoudig om oudvaders te lezen (daar zitten nuance verschillen tussen verschillende oudvaders), omdat deze de lijn volgen van Gods Woord, maar ze worden niet gelezen.
Ja? Is dat in iedere kerk ter wereld de standaard reactie? Of is dit aan de hand in de kerk waarin jij zit/zat?
samanthi

Bericht door samanthi »

paideuoo Grieks tuchtigen, dat is een woord waar pedagogiek vandaan komt, lijfstraffen waren in de Bijbel echt wel aanwezig, maar het woord tucht of kastijden of wat dan ook, heeft te maken met opvoeden of een kind iets onthouden omdat hij stout was of belonen, waardering geven als het gehoorzaam was.

Ik ben zelf heel huiverig om de teksten als lijfstraffen weg te zetten...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Als een kind tucht nodig heeft.... en dat heeft ieder kind... Dan mag de roede niet ontbreken. Maar de liefde tot het kind moet sterker zijn dan de pijn die de roede veroorzaakt. Ds. zegt het wel eens zo: Dat als het goed ligt, de ouder meer pijn voelt dan het kind, omdat hij het kind moet tuchtigen, dan dat het kind zelf van de tucht voelt. Achter de tucht moet de liefde schuilgaan. En niet de hardheid van boos zijn of wraak.
Wat een onzin.
Ook Paulus heeft het over de tucht. Ik weet de tekst zo niet woordelijk maar in deze zin: Wij hadden onze ouders tot kastijders. Maar Deze (met een hoofsletter) kastijdt ons tot ons nut. En alle kastijding, als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde maar van droefheid, doch... daarna.... geeft zij van zich een

Wacht, ik zoek het even op: Hebreeën 12

Opwekking tot volharding
1 DAAROM dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, alaat ons afleggen allen last en de zonde die ons lichtelijk omringt, en laat ons bmet lijdzaamheid clopen de loopbaan die ons voorgesteld is; a Rom. 6:4. Ef. 4:22. Kol. 3:8. 1 Petr. 2:1, 2. b Rom. 12:12. Hebr. 10:36. c 1 Kor. 9:24.
2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, dDewelke voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand evan den troon Gods. d Luk. 24:26. Filipp. 2:8, 9, enz. 1 Petr. 1:11. e Hebr. 1:3; 8:1.
3 Want aanmerkt Dezen, Die zodanig een tegenspreken van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet verflauwt en bezwijkt in uw zielen.
4 fGij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde; f 1 Kor. 10:13.
5 En gij hebt vergeten de vermaning die tot u als tot zonen spreekt: gMijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijk niet als gij van Hem bestraft wordt; g Job 5:17. Spr. 3:11. Openb. 3:19.
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon dien Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welker allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden en niet zonen.
9 Voorts, wij hebben de vaders onzes vleses wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veel meer den Vader der geesten onderworpen zijn, en leven?
10 Want genen hebben ons wel voor een korten tijd, naar dat het hun goeddacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
11 En alle kastijding, als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen die door dezelve geoefend zijn.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 07 aug 2019, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:paideuoo Grieks tuchtigen, dat is een woord waar pedagogiek vandaan komt, lijfstraffen waren in de Bijbel echt wel aanwezig, maar het woord tucht of kastijden of wat dan ook, heeft te maken met opvoeden of een kind iets onthouden omdat hij stout was of belonen, waardering geven als het gehoorzaam was.

Ik ben zelf heel huiverig om de teksten als lijfstraffen weg te zetten...
Je gaf aan dat de Heere zelf de roede voor zijn volk niet fysiek bedoelt. Als je kijkt naar het volk Israël in de woestijn, kun je dit gewoon niet anders zien. Dat is geen vrijbrief voor slaan met roedes, maar het klopt echt niet om dit alleen als beeldspraak te zien.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
Wat een onzin.
Ook Paulus heeft het over de tucht. Ik weet de tekst zo niet woordelijk maar in deze zin: Wij hadden onze ouders tot kastijders. Maar Deze (met een hoofsletter) kastijdt ons tot ons nut. En alle kastijding, als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde maar van droefheid, doch... daarna.... geeft zij van zich een

Opwekking tot volharding
1 DAAROM dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, alaat ons afleggen allen last en de zonde die ons lichtelijk omringt, en laat ons bmet lijdzaamheid clopen de loopbaan die ons voorgesteld is; a Rom. 6:4. Ef. 4:22. Kol. 3:8. 1 Petr. 2:1, 2. b Rom. 12:12. Hebr. 10:36. c 1 Kor. 9:24.
2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, dDewelke voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand evan den troon Gods. d Luk. 24:26. Filipp. 2:8, 9, enz. 1 Petr. 1:11. e Hebr. 1:3; 8:1.
3 Want aanmerkt Dezen, Die zodanig een tegenspreken van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet verflauwt en bezwijkt in uw zielen.
4 fGij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde; f 1 Kor. 10:13.
5 En gij hebt vergeten de vermaning die tot u als tot zonen spreekt: gMijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijk niet als gij van Hem bestraft wordt; g Job 5:17. Spr. 3:11. Openb. 3:19.
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon dien Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welker allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden en niet zonen.
9 Voorts, wij hebben de vaders onzes vleses wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veel meer den Vader der geesten onderworpen zijn, en leven?
10 Want genen hebben ons wel voor een korten tijd, naar dat het hun goeddacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
11 En alle kastijding, als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen die door dezelve geoefend zijn.
Dit is een interessant stuk DIA. Kanttekening 25 zegt over die tuchtiging: 'Dat is, zulks is u een zeker teken dat gij rechte kinderen zijt, en dat God die u toezendt als een Vader.'
Blijft wel de vraag of hier fysieke tuchtigingen of de 'wederwaardigheden van het leven' (die overigens ook fysiek kunnen zijn) worden bedoeld.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Ik weet heus wel dat er weinig opgevoed wordt, maar opvoeden en slaan is niet hetzelfde, je kunt opvoeden zonder slaan en en kind door en doorbederven en toch op zijn tijd klappen geven.

Er is niet ene ouder die een perfecte opvoeding geeft, maar de roede niet sparen is beeldspraak, wat ook gebruikt wordt als de Herre Zokn volk iets wil leren of straffen.
Beeldspraak? Dat kun je niet menen als je de hele geschiedenis van het volk Israël leest.

Ik merk dat er hier mensen direct in de 'een tik geven, gaat over in mishandeling' modus schieten. Dat is simpelweg niet het geval. Mijn kinderen hebben ooit ook wel eens een tik gekregen. Al kan ik me de laatste keer eigenlijk niet meer herinneren. Ook wel eens goed bij hun arm gepakt. Maar ik ben verbaal nogal vaardig, dus los ik het vaak op die manier op. Maar ik ben a) nooit bang geweest dat ik ging mishandelen en heb b) ook inderdaad zelf meer pijn van een gegeven tik dan de ontvanger.
Het kan ook per kind verschillen. Wij hebben er twee die zelden tot nooit een tik krijgen,daar komen wij in de opvoeding al hel ver met rede en gesprek. Er zijn ook kinderen die proefondervindelijk leren, door altijd over een grens heen te gaan. Daar moet je veel inventiever zijn in de opvoeding.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
Wat een onzin.

Opwekking tot volharding
Dit is een interessant stuk DIA. Kanttekening 25 zegt over die tuchtiging: 'Dat is, zulks is u een zeker teken dat gij rechte kinderen zijt, en dat God die u toezendt als een Vader.'
Blijft wel de vraag of hier fysieke tuchtigingen of de 'wederwaardigheden van het leven' (die overigens ook fysiek kunnen zijn) worden bedoeld.
Wat verstaan wij dan onder "den beelde Zijns Zoons gelijk te worden"?
Hoe werd de Heilige in Zijn lijden geslagen: Zij gaven Hem kinnebakslagen enz.
Zouden wij beter zijn en deze slagen niet behoeven?
Wat is het dan: Den beelde Zijns Zoons gelijk te worden?

Hier staat het: Romeinen 8

De rijkdom der uitverkorenen
28 En wij weten dat dengenen die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren verordineerd den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij pde Eerstgeborene zij onder vele broederen. p Kol. 1:18.
30 En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? qZo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? q Num. 14:8.
32 Die ook rZijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken? r Gen. 22:12. Jes. 53:5. Joh. 3:16.
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? sGod is het Die rechtvaardig maakt. s Jes. 50:8.

Misschien beter heel Romeinen 8 te lezen.
Het begint hier:

Het nieuwe leven door den Geest
1 ZO is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
2 aWant de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. a Joh. 8:36. Rom. 6:18, 22. Gal. 5:1.
3 bWant hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, cde zonde veroordeeld in het vlees; b Hand. 13:39. Rom. 3:28. Gal. 2:16. Hebr. 7:18. c 2 Kor. 5:21. Gal. 3:13.
4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
5 dWant die naar het vlees zijn, bedenken wat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken wat des Geestes is. d 1 Kor. 2:14.
6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods ein u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe. e 1 Kor. 3:16.
10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonde wil, maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
11 En indien de Geest Desgenen Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, fzo zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont. f Rom. 6:4, 5. 1 Kor. 6:14. 2 Kor. 4:14. Ef. 2:5. Kol. 2:13.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 gWant zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods. g Gal. 5:18.
15 hWant gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; imaar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader. h 1 Kor. 2:12. 2 Tim. 1:7. i Jes. 56:5. Gal. 3:26; 4:5, 6.
16 kDezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn. k 2 Kor. 1:22; 5:5. Ef. 1:13; 4:30.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen Gods en mede-erfgenamen van Christus; lzo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden. l 2 Tim. 2:11, 12.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik heb van zowel m'n ouders (m'n vader maar 1 x, maar dat weet ik nog...) als van leerkrachten een oplawaai gehad als ik het verdiend had. En als het onverdiend was, dan was tie of voor gisteren en anders voor morgen (letterlijke woorden van m'n moeder...).

Niet over zeuren, zolang het geen mishandeling is dan is er niks mis mee.

Heb ook wel kinderen in de klas gezien die flink onder de blauwe plekken zaten. Ze knapten er niet mee op, misschien thuis lieverdjes (of beter gezegd angsthazen) erbuiten niet te hanteren.

Net als met alcohol: alles met mate :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
samanthi

Bericht door samanthi »

Grondwoord
מוּסָר
Strongnr
h4148
m tucht; cs מוּסַר‎, sf מוּסָרִי‎, מוּסָֽרְךָ‎; vermaan, opvoeding, afstraffing (tuchtiging), terechtwijzing; Deut.11:2‡; veelvuldig in Spreuken Spr.1:2+; שֵׁבֶט מוּסָר‎ de tuchtroede Spr.22:15; voor 1Sam.21:7 en Jes.17:1 zie → סור‎ ho pt מוּסָר‎ weggenomen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Zo, dus Gods Woord geeft alleen maar het denken van destijds weer? Dat geloof ik niet, en ik geloof er ook niets van dat het zoveel beter gaat tegenwoordig. We kunnen beter terugkeren naar Bijbelse waarden en normen, inclusief lichamelijke straffen zoals aldaar bedoeld.
In dit geval wel.

Lichamelijke straffen zijn wat mij betreft uit den boze.
Plaats reactie