Boertje schreef:Wat ik persoonlijk vind is dat de gereformeerde gezindte vaak te laat komt met een passend antwoord op alle technologische ontwikkelingen in relatie tot het ethisch en moreel vlak. Vaak is het achter de feiten aanlopen waardoor je dergelijke situaties krijgt. De ontwikkelingen gaan ook zo snel dat als je het linksom verbiedt er ondertussen al weer twee nieuwe mogelijkheden rechtsom ontstaan. En de gereformeerde gezindte kijkt ernaar en doet niets, dan behalve verbieden. Verbieden is een zwakte oplossing bij gebrek aan beter, of onwil om er mee te leren omgaan.
Geen tv kijken, jongeren zien volop film op de xbox, playstation, pc of smartphone. Gefilterd internet: kansloos, en zeer simpel te omzeilen. Dan maar een iPhone verbod? Gaat niet werken, in VS kan de smartwatch al buiten de iPhone werken, gaat hier ook heen komen. Dan kun je hetzelfde dus via een ander device.
Nee de enige en goede oplossing is niet wegvluchten voor de techniek, maar er op een goede manier mee om leren gaan. Kinderen leren op school van alles, maar niet hoe ga je op een verantwoorde manier met de moderne media om. En waarom vinden de ouders, school, kerk etc dat belangrijk? Met je verstoppen als oplossing werkt averechts, je zit niet op een eiland, en breng je de jeugd alleen maar op een achterstand als ze straks meemoeten in het bedrijfsleven.
Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat wij vanuit de Schrift ons hier een houding in geven. We kunnen niet wegkijken of zeggen dat staat niet in de Bijbel. Ik vind de Schrift is van alle tijden, dus ook bij dit soort dingen is er een antwoord.
Weet je, ik heb het ook gedacht. Begeleid leren mee omgaan. Met huisregels en voorleven gaat het vast lukken. Gesprek openheid en zelf na laten denken. Bewustwording stimuleren. Verbieden alleen is zwak...Maar het werkt niet. Groepdruk. De rest kijkt en luistert er ook naar. En waarom geven andere ouders aan dat het weliswaar hun smaak niet is, maar mag het gewoon geluistert en gezien worden en van jullie niet?
En ouders zelf reageren met het is niet te doen, dat verbieden. Ach wij zijn ook jong geweest.
Is het verbieden nu zwak of het niet durven verbieden?
Alles maar dan ook alles is doordrenkt met ikke ikke ikke... schoppen tegen het moraal. Of erger God. Het werkt verslavend.
Doen ze het niet zelf op hun mobiek horen ze het wel van klasgenoten, of krijgen doorgestuurd.
Wij hebben en doen het nog steeds onze kinderen laten zien laten meedenken. Etc. Het scheelt per karakter. De een staat er open voor. Bij de ander wordt het verzet alleen maar groter. En denk ik hadden we maar...
Het voelt als een strijd tegen de duivel. Ik zie ook het verschil in tijden dat ze mobielloos zijn. Wij zijn van die hardvochtige ouders die de smarthphone nemen voor x dagen als ze zich niet aan de afspraak houden. Voor even helpt het. Er gaat in ieder geval een signaal uit.
De reacties in het reageren opelkaar wordt anders, zachter. Zodra ze weer ermee in aanraking komen kantelt het gedrag. Overdreven? Nee. Het beinvloed je brein. Dat is de praktijk.
Voor veel klasgenoten op de refo school bestaat de wereld alleen uit rappers, rot filmpjes, vloggers. En waarschijnlijk zien wij nog maar het topje van de ijsberg. Het doet pijn dat God zo onteert wodt. En naar we weten ook in ons huis, stiekem.
En ja ze omzeilen je toezicht vakkundig. Meekijken lukt alleen daardoor al matig. Is dat onwil van onze kant? Nee, maar het is onmacht. Ze halen hun simkaart uit hun mobiel en stoppen het in een ander. Of je maakt weer een ander account aan. Of je gaat op de Wifi bij een ander. Etc.etc.
Wij verwachten van pubers dat ze om kunnen gaan met al die verleidingen ( hoe oneerlijk want veel volwassenen kunnen het ook niet)
En omdat ze er niet mee om kunnen gaan worden ze ermee vergiftigd. Hun brein, hun moraal, geweten. En sommigen misschien meerderen raken totaal onbereikbaar.
Begeleid confronteren? Het is jezelf voor de gek houden dat je ze begeleid. Het meeste speelt vanuit ons gezien ongewild onbegeleid af.
En school?
Ach.
Werkweek naar Engeland. Uren in de bus. Vooraf gaat er een brief uit. Mobielgebruik zoals op school. Maar tijdens de reis lekker met dat rotding aan hun oren. Geen palmen, cantates of klassiek. Maar rotmuziek. Uren lang. Docenten weten niet of doen alsof ze niet weten wat er geluistert wordt.
Waarom gewoon niet de mobieltjes weg? Stimuleer ze met elkaar te praten.
Hoezo begeleid ermee leren omgaan? Ze worden gewoon aan hun lot overgelaten.
Het is vechten tegen de bierkaai.
Niet tegen de wereld buiten onze gezindte. Maar de wereld die allang in onze gezindte zit.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk