Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop
Geplaatst: 13 nov 2018, 10:56
Eens dat deze stelling een ondermijner van de kinderdoop is. Oneens dus met de stelling.ZWP schreef:Dat is waar, en overtuigen hoeft niet altijd (en lukt vaak niet), maar ik neem aan dat deze discussie op z'n minst ook over de inhoud dient te gaan.huisman schreef: Nu doe je net of wij op dit forum nooit inhoudelijk hebben gesproken over kinderdoop versus geloofsdoop.
Als ZWP het RF even doorzoekt zal hij talloze discussies aantreffen tussen afgewezen,posthoorn en huisman.
Ik heb mij het eelt op de vingers getypt om jou te overtuigen. Moeten wij dat nu nog een keer doen.
Om zelf een duit in het zakje te doen:
Stelling: de doop is niet in plaats van de besnijdenis is gekomen, wat betekent dat er twee verbonden zijn (met het volk Israël) en met de gemeente. Dit is een ondermijner van de kinderdoop.
Eens - oneens, en waarom?
Je hebt gelijk en ik buig diep beschaamd het hoofd. Ik had al zo’n gevoel toen ik mijn eigen reactie terug las.....hier klopt iets niet. Excuses.DDD schreef:Ik twijfel of je het niet begrijpt of niet wilt begrijpen, maar wat je schrijft, heeft niets te maken met de stelling waarop ik reageerde.huisman schreef:Weer een veel misbruikte tekst in zulke discussies over ketterijen in het christendom. Lees de brieven aan de 7 gemeenten in Openbaring 2&3 maar eens aandachtig. Jezus prijst Efeze dat zij een dwaalleer (Nikolaïeten) bestrijden. Jezus haat de werken van deze Nikolaïeten. Hij prijst Efeze dat zij degenen die zich voor apostelen uitgaven als leugenaars heeft ontmaskerd.DDD schreef:Ook daarop geeft Jezus het antwoord, Mt. 7,3:huisman schreef:
Waarom nemen wij de (O)GG(iN) de maat maar zijn kritiekloos tegenover de dwaalleer van beweginingen als 0318 en de doorbrekers?
Aan het oordeel van mensen die aan deze les van Jezus nog niet zijn toegekomen, of het nu in kerkbladen is, op de preekstoel of op Refoforum, moet je niet te veel waarde hechten. Dat zijn geen betrouwbare richtingaanwijzers.Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
@DDD jouw kritiekloos staan tegen elke ontwikkeling in de kerken en tegen elke leer heeft geen enkele Bijbelse grond.
Natuurlijk ken ik ook lieve mensen uit de evangelische kring maar hun leer kan ik niet liefhebben. Ook mensen als Henk Binnendijk spreken hun grote zorg uit over de ontwikkeling in hun evangelische kringen.
Een voorganger van een grote evangelische gemeente hier ter plaatse vond die ontwikkeling zelfs zo ernstig dat hij zijn voorname positie heeft opgegeven en zich heeft aangesloten bij een reformatorische kerk.
Die komt vast uit Zeeland. Ik hoorde vroeger: tis zo werm. De mossen vallen van t dak.Mara schreef:Zulke uitspraken zijn vaak streekgebonden.Posthoorn schreef: @Mara, het is 'overzomeren' en 'overwinteren'.![]()
Mijn opoe zei dat ze zich vaak een eenzame mos op het dak voelde. Als kind dacht ik dat ze dan het plantje bedoelde.
Ik zou daar deze stelling tegenover kunnen zetten: De doop is in plaats van de besnijdenis gekomen, maar is daarbij 'op hoger plan' gekomen, zoals ook het avondmaal in de plaats van het Pascha is gekomen, maar ook 'op hoger plan'. Sacramenten zijn nu voor degenen die hun geloof belijden.ZWP schreef:Stelling: de doop is niet in plaats van de besnijdenis is gekomen, wat betekent dat er twee verbonden zijn (met het volk Israël) en met de gemeente. Dit is een ondermijner van de kinderdoop.
Eens - oneens, en waarom?
Het verschil tussen de oude bedeling en de nieuwe bedeling is niet wezenlijk. Het is in de menswording van God in Jezus Christus alleen volle werkelijkheid geworden. De schaduwendienst van het OT kan je niet wegmoffelen onder de noemer, met het ongeloof kom je ook heel ver. Dat weten we al sinds Kaïn en Abel.Posthoorn schreef:Ik zou daar deze stelling tegenover kunnen zetten: De doop is in plaats van de besnijdenis gekomen, maar is daarbij 'op hoger plan' gekomen, zoals ook het avondmaal in de plaats van het Pascha is gekomen, maar ook 'op hoger plan'. Sacramenten zijn nu voor degenen die hun geloof belijden.ZWP schreef:Stelling: de doop is niet in plaats van de besnijdenis is gekomen, wat betekent dat er twee verbonden zijn (met het volk Israël) en met de gemeente. Dit is een ondermijner van de kinderdoop.
Eens - oneens, en waarom?
Het bedienen van de sacramenten is echter wel wezenlijk anders zoals Posthoorn al aangaf.Herman schreef:Het verschil tussen de oude bedeling en de nieuwe bedeling is niet wezenlijk. Het is in de menswording van God in Jezus Christus alleen volle werkelijkheid geworden. De schaduwendienst van het OT kan je niet wegmoffelen onder de noemer, met het ongeloof kom je ook heel ver. Dat weten we al sinds Kaïn en Abel.Posthoorn schreef:Ik zou daar deze stelling tegenover kunnen zetten: De doop is in plaats van de besnijdenis gekomen, maar is daarbij 'op hoger plan' gekomen, zoals ook het avondmaal in de plaats van het Pascha is gekomen, maar ook 'op hoger plan'. Sacramenten zijn nu voor degenen die hun geloof belijden.ZWP schreef:Stelling: de doop is niet in plaats van de besnijdenis is gekomen, wat betekent dat er twee verbonden zijn (met het volk Israël) en met de gemeente. Dit is een ondermijner van de kinderdoop.
Eens - oneens, en waarom?
De voorvraag is of je eenheid wilt zien of verscheidenheid. In beide gevallen kom je uit bij je eigen mening over of je een verschil als wezenlijk moet kwalificeren of niet.gallio schreef:Het bedienen van de sacramenten is echter wel wezenlijk anders zoals Posthoorn al aangaf.
Waar onder het OT het gehele volk het Pascha at, is het avondmaal onder het NT er alleen voor de gelovigen.
Onder het OT werden de meisjes niet besneden, maar de NT doop is er voor mannen en vrouwen.
Het zijn inderdaad niet twee verbonden, maar wel twee bedelingen van het zelfde verbond.Posthoorn schreef:Ik zou daar deze stelling tegenover kunnen zetten: De doop is in plaats van de besnijdenis gekomen, maar is daarbij 'op hoger plan' gekomen, zoals ook het avondmaal in de plaats van het Pascha is gekomen, maar ook 'op hoger plan'. Sacramenten zijn nu voor degenen die hun geloof belijden.ZWP schreef:Stelling: de doop is niet in plaats van de besnijdenis is gekomen, wat betekent dat er twee verbonden zijn (met het volk Israël) en met de gemeente. Dit is een ondermijner van de kinderdoop.
Eens - oneens, en waarom?
Zie Hebr. 8:7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht geweest zijn.Herman schreef:Daarom moet er een dieper liggend onderscheid tussen oude en nieuwe verbond zijn wil je tot een verschil van sacramentsvisie komen, en die is er niet.
De mensen op de pinksterdag werden wel gedoopt. Deze waren ook besneden.huisman schreef:Eens dat deze stelling een ondermijner van de kinderdoop is. Oneens dus met de stelling.ZWP schreef:Dat is waar, en overtuigen hoeft niet altijd (en lukt vaak niet), maar ik neem aan dat deze discussie op z'n minst ook over de inhoud dient te gaan.huisman schreef: Nu doe je net of wij op dit forum nooit inhoudelijk hebben gesproken over kinderdoop versus geloofsdoop.
Als ZWP het RF even doorzoekt zal hij talloze discussies aantreffen tussen afgewezen,posthoorn en huisman.
Ik heb mij het eelt op de vingers getypt om jou te overtuigen. Moeten wij dat nu nog een keer doen.
Om zelf een duit in het zakje te doen:
Stelling: de doop is niet in plaats van de besnijdenis is gekomen, wat betekent dat er twee verbonden zijn (met het volk Israël) en met de gemeente. Dit is een ondermijner van de kinderdoop.
Eens - oneens, en waarom?
Als de Heere Jezus bv Levi uit het tolhuis roept en deze komt tot geloof gaat Jezus Levi niet dopen. Levi heeft immers het verbondsteken al. Jezus praktiseerde de geloofsdoop niet maar liet zich wel besnijden omdat het zichtbare teken van het verbond een opdracht van God is. Nu gaat het om een andere besnijdenis namelijk de doop. Kolossensen2:11&12
Hopelijk komen wij nu niet met de doop van Johannes de doper want die doop had een geheel andere betekenis.
Was geen verbondsdoop.
Daar zijn de meningen over verdeeld ik kijk nog even bij de strongs dan kom ik er op terug.Valcke schreef:Liz, Handelingen 19:
- vers 4 en 5 vormen een doorlopend geheel en zijn de woorden van Paulus. Dat blijkt ook uit het Grieks!
- vers 5 gaat dus over de doop door Johannes en niet over een herdoop door Paulus.
- zie ook de kanttekening waarin dit verklaard wordt
- onnauwkeurig lezen heeft velen hier tot de gedachte gebracht dat Paulus deze discipelen opnieuw gedoopt heeft, maar dat is dus niet waar!