Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)
Geplaatst: 23 jul 2018, 12:34
Ja dat is hetJantje schreef:Heel mooi!GJdeBruijn schreef:https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... evinding/5
Ja dat is hetJantje schreef:Heel mooi!GJdeBruijn schreef:https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... evinding/5
Precies, en daarom kan ik het niet geloven dat er in de reformatorische gezindte (m.n. Ger. Gem.) predikanten zijn die een beschouwende prediking verkondigen.liz boer schreef:Dit gaat idd mank de man heeft het zelf niet meegemaakt, maar probeerd mee te voelen. Er schiet mij een voorbeeld binnen van wijlen ds P. Beekhuis.Mara schreef:Het gaat niet zozeer over die boodschap, maar HOE die boodschap gebracht wordt.liz boer schreef: Is dit de omgang van God met Zijn volk? Nee het is een gevolg van liefde en dankbaarheid, je hebt last van je zonden omdat God een goeddoend God is. Je gaat de zonden haten en vlieden omdat het duur betaald is, ik vind het nog steeds moeilijk, de predikanten die genoemd werden als niet bevindelijk, komen mi wel met deze boodschap, dus nog steeds wat is nu bevinding? ik hoor het steeds roepen, er komen verschillende meningen, maar niemand weet het precies tot dusver, heeft het ook te maken met gevoel? of uitdrukkingen? Ik weet het niet.
Als ik een preek hoor merk ik ook, dat is een bevindelijke preek, maar waarom ik weet het niet.
Ik zal een voorbeeld geven, dat uiteraard mank gaat, maar misschien snap je het dan.
Een man belt bij jou aan en zegt: je kind is net overreden door een vrachtwagen en ze is dood.
Of: Liz, ga even zitten. De man pakt je hand en zegt: ik moet je een ernstige boodschap brengen.
Je kind heeft net een ernstig ongeluk gehad. En ik denk dat het niet goed met haar is.
Zal ik met je meegaan, ik weet hoe je je voelt, ik ken jouw pijn en verdriet.
Nogmaals, het is slechts een voorbeeld.
Het is tweemaal dezelfde boodschap, even ernstig, maar hoe komt het bij jou binnen als je het op de wijze verteld wordt zoals het eerste voorbeeld?
Bij het tweede voorbeeld proef en voel je de empathie, toch? Hij heeft misschien hetzelfde meegemaakt.
Iemand heeft een spreekbeurt ove China, hij gaat naar de bibliotheek en zoekt er van alles over op, hij verteld alles wat hij gehoord en gelezen heeft, een ander verteld over China, maar hij is er geweest, hij weet hoe het voelt, ruikt, hoe de warmte aanvoeld, hoe mooi de kleuren zijn en noem maar op, het ene is een beschouwing, het andere van iemand die het beleefd heeft.
Dit is inderdaad het punt waar het omgaat. Dat andere is inderdaad empathie, dat is heel wat anders.liz boer schreef:Dit gaat idd mank de man heeft het zelf niet meegemaakt, maar probeerd mee te voelen. Er schiet mij een voorbeeld binnen van wijlen ds P. Beekhuis.Mara schreef:Het gaat niet zozeer over die boodschap, maar HOE die boodschap gebracht wordt.liz boer schreef: Is dit de omgang van God met Zijn volk? Nee het is een gevolg van liefde en dankbaarheid, je hebt last van je zonden omdat God een goeddoend God is. Je gaat de zonden haten en vlieden omdat het duur betaald is, ik vind het nog steeds moeilijk, de predikanten die genoemd werden als niet bevindelijk, komen mi wel met deze boodschap, dus nog steeds wat is nu bevinding? ik hoor het steeds roepen, er komen verschillende meningen, maar niemand weet het precies tot dusver, heeft het ook te maken met gevoel? of uitdrukkingen? Ik weet het niet.
Als ik een preek hoor merk ik ook, dat is een bevindelijke preek, maar waarom ik weet het niet.
Ik zal een voorbeeld geven, dat uiteraard mank gaat, maar misschien snap je het dan.
Een man belt bij jou aan en zegt: je kind is net overreden door een vrachtwagen en ze is dood.
Of: Liz, ga even zitten. De man pakt je hand en zegt: ik moet je een ernstige boodschap brengen.
Je kind heeft net een ernstig ongeluk gehad. En ik denk dat het niet goed met haar is.
Zal ik met je meegaan, ik weet hoe je je voelt, ik ken jouw pijn en verdriet.
Nogmaals, het is slechts een voorbeeld.
Het is tweemaal dezelfde boodschap, even ernstig, maar hoe komt het bij jou binnen als je het op de wijze verteld wordt zoals het eerste voorbeeld?
Bij het tweede voorbeeld proef en voel je de empathie, toch? Hij heeft misschien hetzelfde meegemaakt.
Iemand heeft een spreekbeurt ove China, hij gaat naar de bibliotheek en zoekt er van alles over op, hij verteld alles wat hij gehoord en gelezen heeft, een ander verteld over China, maar hij is er geweest, hij weet hoe het voelt, ruikt, hoe de warmte aanvoeld, hoe mooi de kleuren zijn en noem maar op, het ene is een beschouwing, het andere van iemand die het beleefd heeft.
Gevoel en emotie kan er zijn, bij de een meer dan bij de ander, maar wie op het gevoel vertrouwt komt bedrogen uit. Er moet meer zijn.Terri schreef:Dit is inderdaad het punt waar het omgaat. Dat andere is inderdaad empathie, dat is heel wat anders.liz boer schreef:Dit gaat idd mank de man heeft het zelf niet meegemaakt, maar probeerd mee te voelen. Er schiet mij een voorbeeld binnen van wijlen ds P. Beekhuis.Mara schreef:Het gaat niet zozeer over die boodschap, maar HOE die boodschap gebracht wordt.liz boer schreef: Is dit de omgang van God met Zijn volk? Nee het is een gevolg van liefde en dankbaarheid, je hebt last van je zonden omdat God een goeddoend God is. Je gaat de zonden haten en vlieden omdat het duur betaald is, ik vind het nog steeds moeilijk, de predikanten die genoemd werden als niet bevindelijk, komen mi wel met deze boodschap, dus nog steeds wat is nu bevinding? ik hoor het steeds roepen, er komen verschillende meningen, maar niemand weet het precies tot dusver, heeft het ook te maken met gevoel? of uitdrukkingen? Ik weet het niet.
Als ik een preek hoor merk ik ook, dat is een bevindelijke preek, maar waarom ik weet het niet.
Ik zal een voorbeeld geven, dat uiteraard mank gaat, maar misschien snap je het dan.
Een man belt bij jou aan en zegt: je kind is net overreden door een vrachtwagen en ze is dood.
Of: Liz, ga even zitten. De man pakt je hand en zegt: ik moet je een ernstige boodschap brengen.
Je kind heeft net een ernstig ongeluk gehad. En ik denk dat het niet goed met haar is.
Zal ik met je meegaan, ik weet hoe je je voelt, ik ken jouw pijn en verdriet.
Nogmaals, het is slechts een voorbeeld.
Het is tweemaal dezelfde boodschap, even ernstig, maar hoe komt het bij jou binnen als je het op de wijze verteld wordt zoals het eerste voorbeeld?
Bij het tweede voorbeeld proef en voel je de empathie, toch? Hij heeft misschien hetzelfde meegemaakt.
Iemand heeft een spreekbeurt ove China, hij gaat naar de bibliotheek en zoekt er van alles over op, hij verteld alles wat hij gehoord en gelezen heeft, een ander verteld over China, maar hij is er geweest, hij weet hoe het voelt, ruikt, hoe de warmte aanvoeld, hoe mooi de kleuren zijn en noem maar op, het ene is een beschouwing, het andere van iemand die het beleefd heeft.
Ds. v.d. Poel werd vroeger nog wel eens verweten dat hij op het gevoel preekte, men zei dan oneerbiedig, hij preekt net zo lang totdat hij de halve kerk aan het brullen heeft. Dat was erg onaardig natuurlijk, maar toch zat er een kern van waarheid in.
Super gevoelige mensen brengen hun boodschap nu eenmaal heel anders dan verstandelijke mensen. ( even een beetje kort door de bocht)
En laat b.v. een ADHD-er z'n verhaal vertellen of een iemand met Autisme, heel verschillend.
De kern zal/kan hetzelfde zijn, maar herkennen ze dat bij elkaar?
Zucht, het werd EERDER in het negatieve getrokken!liz boer schreef: jammer dat het in het negatieve getrokken wordt, ik wil alleen weten wat we met zijn allen nu precies bedoelen.
Als je onder ds. Beekhuis hebt gezeten, weet je dus wat bevinding is.liz boer schreef:Dit gaat idd mank de man heeft het zelf niet meegemaakt, maar probeerd mee te voelen. Er schiet mij een voorbeeld binnen van wijlen ds P. Beekhuis.
Iemand heeft een spreekbeurt ove China, hij gaat naar de bibliotheek en zoekt er van alles over op, hij verteld alles wat hij gehoord en gelezen heeft, een ander verteld over China, maar hij is er geweest, hij weet hoe het voelt, ruikt, hoe de warmte aanvoeld, hoe mooi de kleuren zijn en noem maar op, het ene is een beschouwing, het andere van iemand die het beleefd heeft.
Dat heb ik ook erbij gezegd en tevens dat het voorbeeld mank gaat.Terri schreef:Dit is inderdaad het punt waar het omgaat. Dat andere is inderdaad empathie, dat is heel wat anders.
Ook een dominee kan autisme hebben.Terri schreef:En laat b.v. een ADHD-er z'n verhaal vertellen of een iemand met Autisme, heel verschillend.
Zeker DIA. In sommige kerkelijke stromingen gaan ze uit van gevoel en ervaring en hoe bedrieglijk is dat.-DIA- schreef:Gevoel en emotie kan er zijn, bij de een meer dan bij de ander, maar wie op het gevoel vertrouwt komt bedrogen uit. Er moet meer zijn.
Ik vraag in alle eerlijkheid wat er onder bevinding verstaan wordt, ik merk namelijk dat we met zijn allen soms iets anders bedoelen, en dat blijkt maar weer uit de antwoorden.liz boer schreef:
jammer dat het in het negatieve getrokken wordt, ik wil alleen weten wat we met zijn allen nu precies bedoelen.
Mara schreef:Zucht, het werd EERDER in het negatieve getrokken!
liz boer schreef:
Dit gaat idd mank de man heeft het zelf niet meegemaakt, maar probeerd mee te voelen. Er schiet mij een voorbeeld binnen van wijlen ds P. Beekhuis.
Iemand heeft een spreekbeurt ove China, hij gaat naar de bibliotheek en zoekt er van alles over op, hij verteld alles wat hij gehoord en gelezen heeft, een ander verteld over China, maar hij is er geweest, hij weet hoe het voelt, ruikt, hoe de warmte aanvoeld, hoe mooi de kleuren zijn en noem maar op, het ene is een beschouwing, het andere van iemand die het beleefd heeft.
Mara schreef: Als je onder ds. Beekhuis hebt gezeten, weet je dus wat bevinding is.
Daar waar de inhoud van de bijbel aan de orde gesteld wordt, is bevinding haar onderwerp:Orfeo schreef:Waar in de Bijbel wordt er bevindelijk gepreekt? Dat lijkt me ook een interessante vraag.
Ralph Erskine schreef:Met één woord, Ik zal u zeggen, wat de Wet, wat het Evangelie en wat het geloof zegt.
- “Door de wet is de kennis der zonde,” Rom. 3:20. Daarom zegt ze ook: ‘meester u hebt een onwettig hart, daar is geen besturen aan, noch er is geen orde in.’
Het Evangelie antwoordt daarop: “Ik zal Mijn wet in uw binnenste geven,” Jer. 31:33 en het dus tot orde brengen.
Het geloof zegt: “welkom goede belofte! Heere! ik ben blij dat U zulks doet, amen! Doe gelijk u gesproken hebt”; om het woord van DAVID hier eens te gebruiken, 2 Sam. 7: 25.
- De wet zegt: “gij hebt een boos verstand en nog bozer hart, een goddeloze natuur, een onbuigzaam en wederspannig hart.”
Maar het Evangelie antwoordt: “Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en Ik zal u een vlesen hart geven.” Ezech. 36:26.
Daarop zegt het geloof: “o, welkom Heere! met zulk een belofte; o! doe gelijk Gij gesproken hebt.”
en verder
Probeer alsjeblieft eens rustig te lezen wat er staat.liz boer schreef:
Ik vraag in alle eerlijkheid wat er onder bevinding verstaan wordt, ik merk namelijk dat we met zijn allen soms iets anders bedoelen, en dat blijkt maar weer uit de antwoorden.
Dat negatieve over deze vraag heb ik niet eerder gezien, misschien elders op het forum, maar nu niet, we kunnen toch van gedachten wisselen of niet soms?
Ik denk in het topic: Hoe lang mag de preek duren.Mara schreef:Eigenlijk twijfelde ik of ik er nog bij zou zetten dat je hart wordt verklaard.
Maar eerder werd hier nogal negatief op gereageerd. (in de trant van dat dit niet noodzakelijk is tijdens een preek, maar ik vind dan zelf dat de spade dieper wordt gestoken.
Lees de preken dan die Jezus hield.Orfeo schreef:Waar in de Bijbel wordt er bevindelijk gepreekt?
Hier komt de negatieve noot enMara schreef:Probeer alsjeblieft eens rustig te lezen wat er staat.liz boer schreef:
Ik vraag in alle eerlijkheid wat er onder bevinding verstaan wordt, ik merk namelijk dat we met zijn allen soms iets anders bedoelen, en dat blijkt maar weer uit de antwoorden.
Dat negatieve over deze vraag heb ik niet eerder gezien, misschien elders op het forum, maar nu niet, we kunnen toch van gedachten wisselen of niet soms?
Ik denk in het topic: Hoe lang mag de preek duren.Mara schreef:Eigenlijk twijfelde ik of ik er nog bij zou zetten dat je hart wordt verklaard.
Maar eerder werd hier nogal negatief op gereageerd. (in de trant van dat dit niet noodzakelijk is tijdens een preek, maar ik vind dan zelf dat de spade dieper wordt gestoken.
En volgens mij bedoelt iedereen gewoon hetzelfde.
Je droeg zelf het voorbeeld aan van ds Beekhuis, dat is nu HET voorbeeld van bevindelijk preken!
En wat begrijp je dan (nog steeds) niet?Lees de preken dan die Jezus hield.Orfeo schreef:Waar in de Bijbel wordt er bevindelijk gepreekt?
hier,pierre27 schreef:
Volgens mij is het prima uitgelegd. De beide artikelen vullen elkaar goed aan. Mara geeft ook een korte maar goede samenvatting. Bij mij rijst met alle respect de vraag of je gewoon niet iets anders erin wil zien.
Strijd?liz boer schreef: Ik geloof niet dat iedereen hetzelfde bedoelde, daarom was het goed om er over te spreken met elkaar, jammer dat er nu weer een soort strijd ontstaat, ik baal er echt van, er zit echt een verdachtmakertje onder, ze hebben regatief gereageert dus... en je wil iets anders zien.
Beste Liz, het is verre van mijn bedoeling om er een soort strijd van te maken hoor.liz boer schreef:Hier komt de negatieve noot enMara schreef:Probeer alsjeblieft eens rustig te lezen wat er staat.liz boer schreef:
Ik vraag in alle eerlijkheid wat er onder bevinding verstaan wordt, ik merk namelijk dat we met zijn allen soms iets anders bedoelen, en dat blijkt maar weer uit de antwoorden.
Dat negatieve over deze vraag heb ik niet eerder gezien, misschien elders op het forum, maar nu niet, we kunnen toch van gedachten wisselen of niet soms?
Ik denk in het topic: Hoe lang mag de preek duren.Mara schreef:Eigenlijk twijfelde ik of ik er nog bij zou zetten dat je hart wordt verklaard.
Maar eerder werd hier nogal negatief op gereageerd. (in de trant van dat dit niet noodzakelijk is tijdens een preek, maar ik vind dan zelf dat de spade dieper wordt gestoken.
En volgens mij bedoelt iedereen gewoon hetzelfde.
Je droeg zelf het voorbeeld aan van ds Beekhuis, dat is nu HET voorbeeld van bevindelijk preken!
En wat begrijp je dan (nog steeds) niet?Lees de preken dan die Jezus hield.Orfeo schreef:Waar in de Bijbel wordt er bevindelijk gepreekt?hier,pierre27 schreef:
Volgens mij is het prima uitgelegd. De beide artikelen vullen elkaar goed aan. Mara geeft ook een korte maar goede samenvatting. Bij mij rijst met alle respect de vraag of je gewoon niet iets anders erin wil zien.
Ik geloof niet dat iedereen hetzelfde bedoelde, daarom was het goed om er over te spreken met elkaar, jammer dat er nu weer een soort strijd ontstaat, ik baal er echt van, er zit echt een verdachtmakertje onder, ze hebben regatief gereageert dus... en je wil iets anders zien.