Leerling schreef:Dit moet ook gebeuren met de citaten van Spurgeon die hier gegeven zijn. Aan degene die deze citaten met ons gedeeld heeft wil ik toch vragen of het niet een te eenzijdig beeld is van Spurgeon. Daarnaast, en dat kan gelezen worden in een eerder bericht van mij, heb ik kanttekeningen geplaatst bij de redeneerwijze van Spurgeon. Wat vind degene die het onderwerp gestart is van de redeneerwijze van Spurgeon?
Ik heb meer preken van Spurgeon gelezen dan alleen deze. Spurgeon waarschuwde heel vaak ernstig tegen de hypercalvinisten die het Evangelie voorwaardelijk predikten. Zoals ik schreef heeft hij zelf ook heel erg geworsteld onder predikers die het Evangelie alleen brachten voor mensen die aan bepaalden voorwaarden voldeden of bepaalde ervaringen kenden.
Hierin zag hij heel duidelijk het gevaar van het verduisteren en krachteloos maken van het Evangelie.
En ik ben het met Spurgeon eens. We moeten niets af doen aan de onvoorwaardelijkheid en de welmenendheid van de nodigingen van het Evangelie. We mogen geen hindernissen opwerpen tussen de zondaar en Christus.
De duivel zal er wel alles aan doen om de zondaar bij Christus vandaan te houden. De duivel maakt mensen wijs dat ze niet tot Christus mogen komen of dat Christus hen niet wil verlossen. Zelfs de discipelen probeerden de kinderen bij Christus vandaan te houden.
Natuurlijk is het eenzijdig als je het altijd alleen maar hebt over een onvoorwaardelijk Evangelie.
Maar dit is wel het onderwerp van dit topic en we kunnen het niet in één topic over alle mogelijke onderwerpen gaan hebben.
Het vrijmoedig Christus prediken en Hem als het ware aan alle hoorders aanbieden is niet remonstrants. Het is heel Bijbels. De apostelen predikten ook vrijmoedig Christus.
Spurgeon geloofde ook sterk in de uitverkiezing en dat de mens na de zondeval geen vrije wil meer heeft (niemand zal ooit uit tot Christus gaan als God hem niet trekt).
Naast de preek waar dit topic over gaat kan ik de volgende twee preken aanraden om je meer te verdiepen in de inhoud van de preken van Spurgeon (en om wat tegemoet te komen aan de opmerkingen mbt de eenzijdigheid van dit topic).
Onze onmacht:
http://www.downloadpreken.com/artikelen/A042.pdf
“Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke”
Johannes 6:44
Onze verantwoordelijkheid:
http://www.downloadpreken.com/artikelen/A043.pdf
“Indien Ik niet gekomen ware en tot hen gesproken had, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde”.
Johannes 15:22
Ik las dit gisteravond nog in Efeze 2:
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden)
Daarbij staat ons verstand stil.
Dat Gods barmhartigheid en liefde zo groot is tot mensen die zich op dat moment nog uitleven in alle begeerlijkheden van het vlees.
Toen was Christus al voor hen gestorven.
Er is dus niets van de mens bij. De verlossing komt alleen voort uit Gods grote barmhartigheid en liefde tot zondaren.
Dode zondaren die niet naar Hem zoeken maar zich uitleven in de vuilste zonden.
Wim Anker schreef:Leerling zegt dit toch ook? Dat Iedereen wordt genodigd. Iedereen.
Aan de ene kant wel. Maar aan de andere kant lijkt Leerling toch iets af te willen doen aan de onvoorwaardelijkheid en de welmenendheid van het Evangelie.