Alternatief ja en nee?
Re: Alternatief ja en nee?
Ik heb dit allemaal niet gelezen, maar er is een heel groot verschil in wat men wel homeopathie noemt.
Ik kan onmogelijk geloven in homeopathie, stukje ervaring ook, helaas.
Fytotherapie is geloofwaardiger. Hier wordt niet met die onnoemelijke verdunningen gewerkt als bij echte homeopathie.
Je had vroeger medicijnen van Pflüger, dat waren medicijnen op basis van kruiden (Fytotherapie dus)
Dan had ook die tot schier in het oneindige verdunde homeopathische korreltjes, en ik kan niet geloven dat daar nog
iets in zit wat zou kunnen genezen. Alleen suggestie dan, een placebo.
Fytotherapie is geloofwaardiger. Hier wordt niet met die onnoemelijke verdunningen gewerkt als bij echte homeopathie.
Je had vroeger medicijnen van Pflüger, dat waren medicijnen op basis van kruiden (Fytotherapie dus)
Dan had ook die tot schier in het oneindige verdunde homeopathische korreltjes, en ik kan niet geloven dat daar nog
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Klopt wat je hier zegt. De verdunningen zijn vaak zo 'verwaterd' dat er niet eens één molecuul van de werkzame stof in zit. Dat maakt dan niet uit (volgens de aanhangers) want als je op een bepaalde manier schudt, werkt het toch opeens (magisch!?).-DIA- schreef:Ik heb dit allemaal niet gelezen, maar er is een heel groot verschil in wat men wel homeopathie noemt.
Alhoewel ik geen voorstander van homeopathie ben, klopt dit niet.ZWP schreef:Klopt wat je hier zegt. De verdunningen zijn vaak zo 'verwaterd' dat er niet eens één molecuul van de werkzame stof in zit. Dat maakt dan niet uit (volgens de aanhangers) want als je op een bepaalde manier schudt, werkt het toch opeens (magisch!?).
Bijvoorbeeld, haaien ruiken een druppel bloed in een oceaan van kilometers ver.
Een nachtvlinder kan op basis van 1 molecuul door middel van geur vrouwtjes opsporen.
Dat de concentratie zeer laag is, wil dus niet zeggen dat het niet werkt of zou kunnen werken. Voordat die conclusie getrokken kan worden moet de uitwerking blijken of het wel of niet werkt, en daar zijn nogal tegenstrijdige verhalen over.
Haaien ruiken niet op kilometers afstand het bloed. Wel kunnen ze kleine deeltjes bloed ruiken die verspreid zijn door de stroom en dat spoor kunnen ze volgen naar de bron van dat bloed. Dus als je gewond raakt is het niet zo dat een haai dat meteen ruikt. Het bloed moet eerst naar hem toe en dat ruikt hij dan ook als t heel weinig is.
Spitten en niet moe worden.
Daarnaast, als in lang vervlogen tijden een eenzame reiziger een recente afdruk van een beer tegenkwam reageerde hij fysiek. Het adrealine peil steeg. Zonder ook maar 1 molecuul! In die richting gaan verklaringen van homeopathie ook, de molecuul is weg maar niet de afdruk ervan. En op die afdruk in het water reageert het lichaam ook. Overigens geld het omgedraaide dan ook.ejvl schreef:Alhoewel ik geen voorstander van homeopathie ben, klopt dit niet.ZWP schreef:Klopt wat je hier zegt. De verdunningen zijn vaak zo 'verwaterd' dat er niet eens één molecuul van de werkzame stof in zit. Dat maakt dan niet uit (volgens de aanhangers) want als je op een bepaalde manier schudt, werkt het toch opeens (magisch!?).
Bijvoorbeeld, haaien ruiken een druppel bloed in een oceaan van kilometers ver.
Een nachtvlinder kan op basis van 1 molecuul door middel van geur vrouwtjes opsporen.
Dat de concentratie zeer laag is, wil dus niet zeggen dat het niet werkt of zou kunnen werken. Voordat die conclusie getrokken kan worden moet de uitwerking blijken of het wel of niet werkt, en daar zijn nogal tegenstrijdige verhalen over.
Is dat zo?Ezen schreef:Haaien ruiken niet op kilometers afstand het bloed. Wel kunnen ze kleine deeltjes bloed ruiken die verspreid zijn door de stroom en dat spoor kunnen ze volgen naar de bron van dat bloed. Dus als je gewond raakt is het niet zo dat een haai dat meteen ruikt. Het bloed moet eerst naar hem toe en dat ruikt hij dan ook als t heel weinig is.
Op internet staan diverse artikelen die zeggen dat haaien een druppel bloed in miljoenen liters water en op kilometers afstand kan ruiken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Blijkbaar niet dus (zie links hierboven), maar zelfs dan zou de concentratie van bloed in de oceaan nog veel hoger zijn dan de werkzame stof in veel homeopathische middelen.ejvl schreef:Is dat zo?Ezen schreef:Haaien ruiken niet op kilometers afstand het bloed. Wel kunnen ze kleine deeltjes bloed ruiken die verspreid zijn door de stroom en dat spoor kunnen ze volgen naar de bron van dat bloed. Dus als je gewond raakt is het niet zo dat een haai dat meteen ruikt. Het bloed moet eerst naar hem toe en dat ruikt hij dan ook als t heel weinig is.
Op internet staan diverse artikelen die zeggen dat haaien een druppel bloed in miljoenen liters water en op kilometers afstand kan ruiken.
Voorbeeld: bij de oplossing die als 60X/30C wordt aangeduid is de verwatering zo hoog, dat je 2 miljard doseringen per seconde, aan 6 miljard mensen moet geven, gedurende 4 miljard jaar om (gemiddeld) één patiënt één molecuul van het originele materieel te geven...

Ja, je zult het werkingsmechanisme van homeopathie op een ander niveau moeten zoeken. Er zijn wel hypotheses, maar de werking is nog steeds niet verklaard. Betekent overigens niet: dus 'magisch'.ZWP schreef:Blijkbaar niet dus (zie links hierboven), maar zelfs dan zou de concentratie van bloed in de oceaan nog veel hoger zijn dan de werkzame stof in veel homeopathische middelen.
Voorbeeld: bij de oplossing die als 60X/30C wordt aangeduid is de verwatering zo hoog, dat je 2 miljard doseringen per seconde, aan 6 miljard mensen moet geven, gedurende 4 miljard jaar om (gemiddeld) één patiënt één molecuul van het originele materieel te geven...
Posthoorn, word wijzer en lees dit eens: https://en.wikipedia.org/wiki/Homeopathy.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Ik heb "een" verklaring gegeven. Dat homeopathie veelal met magie wordt verklaard betekend niet dat het niet werkt. Vele dingen werden in het verleden met magie verklaart totdat de verkaring werd gevonden.modesto schreef:Posthoorn, word wijzer en lees dit eens: https://en.wikipedia.org/wiki/Homeopathy.
En inderdaad, de werking hoeft niet gezocht te worden in de aanwezigheid van werkzame stof. Want dat is er niet meer.
Voor onder meer feiten en fabels rond homeopathie:

Dus is het gewoon lariekoek of magie.Wim Anker schreef:Ik heb "een" verklaring gegeven. Dat homeopathie veelal met magie wordt verklaard betekend niet dat het niet werkt. Vele dingen werden in het verleden met magie verklaart totdat de verkaring werd gevonden.modesto schreef:Posthoorn, word wijzer en lees dit eens: https://en.wikipedia.org/wiki/Homeopathy.
En inderdaad, de werking hoeft niet gezocht te worden in de aanwezigheid van werkzame stof. Want dat is er niet meer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sommigen vinden het verschil tussen fytotherapie en homeopathie kennelijk nogal lastig uit elkaar te houden.
De ouderwetse huismiddeltjes zijn ook een soort fytotherapie en veel nuchtere mensen lachen erom als ze het horen.
Maar als de nood hoog is, proberen ze het toch maar eens en dan werkt het tot hun verbazing.
Vroeger hadden de mensen geen medicijnen tot hun beschikking, zoals maagzuurremmers, paracetamol en spierpijnzalf.
Dus zochten ze hun toevlucht in bladeren, spulletjes uit de keukenkast of kruidentuin.
De aspirine is van oorsprong ook fytotherapie, de oerstof komt nl uit de bast van een boom.
Zo ook een hartmedicijn, om de bloedvaten te verwijden bij angina pectoris.
De penicilline die oorspronkelijk een schimmel is!
De ouderwetse huismiddeltjes zijn ook een soort fytotherapie en veel nuchtere mensen lachen erom als ze het horen.
Maar als de nood hoog is, proberen ze het toch maar eens en dan werkt het tot hun verbazing.
Vroeger hadden de mensen geen medicijnen tot hun beschikking, zoals maagzuurremmers, paracetamol en spierpijnzalf.
Dus zochten ze hun toevlucht in bladeren, spulletjes uit de keukenkast of kruidentuin.
De aspirine is van oorsprong ook fytotherapie, de oerstof komt nl uit de bast van een boom.
Zo ook een hartmedicijn, om de bloedvaten te verwijden bij angina pectoris.
De penicilline die oorspronkelijk een schimmel is!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hoewel ik er werkelijk niets van geloof dat zonder de aanwezigheid van de werkzame stof het middel nog werkt, geef ik je hier gelijk. Als op grotere schaal katalysatoren kunnen werken, zou het theoretisch ook op moleculair niveau kunnen werken. Misschien verandert de werkzame stof inderdaad de moleculaire structuur van de omliggende stof. Al zie ik werkelijk niet hoe. Ook zou je in dat geval wel wat onderzoek verwachten dat de werking van homeopatische middelen overtuigend aantoont.Wim Anker schreef:Ik heb "een" verklaring gegeven. Dat homeopathie veelal met magie wordt verklaard betekend niet dat het niet werkt. Vele dingen werden in het verleden met magie verklaart totdat de verkaring werd gevonden.modesto schreef:Posthoorn, word wijzer en lees dit eens: https://en.wikipedia.org/wiki/Homeopathy.
"Then he isn't safe?" said Lucy.