NGK/CGK/GKV - eenheid(?)

-DIA-

Re: NGK/CGK/GKV - eenheid(?)

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:Stel: GKV/NGK/CGK(minus BhP) vormen een eenheid...
Is dat dan niet een soort "PKN in het klein"?
Heeft zo'n kerkverband iets waar het zich echt onderscheidt van de PKN?
Ik zie (even ogen dicht en denken) een soort tussen-kerkverband ontstaan,
dat na niet al te lange tijd in de PKN wordt opgenomen.
De bezwaarden in de CGK zouden dan wellicht dezelfde lijn volgen als de huidige HHK?
Nee, dat is geen PKN in het klein. Genoemde kerken gaan ietsje anders om met het Woord dan de vrijzinnige flank van de PKN, om maar één aspect te noemen.

Daarnaast is er in de PKN ook een ontwikkeling aan de gang, waarin juist de vrijzinnige vleugel aan invloed lijkt te verliezen (al was het maar omdat er op de lege huls die de vrijzinnigheid biedt geen hond afkomt).

Jammer trouwens dat de discussie weer over liederen en jurken moet gaan (nee, Dia, die slaat niet op jou).
Maar er is toch geen duidelijk verschil met de PKN, dat altijd opgaat, in principe zouden veel kerken van bovenstaande verbanden
gewoon PKN-kerken kunnen zijn. Of zie ik dat weer fout?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
De bezwaarden in de CGK zouden dan wellicht dezelfde lijn volgen als de huidige HHK?
Nee, dat is geen PKN in het klein. Genoemde kerken gaan ietsje anders om met het Woord dan de vrijzinnige flank van de PKN, om maar één aspect te noemen.

Daarnaast is er in de PKN ook een ontwikkeling aan de gang, waarin juist de vrijzinnige vleugel aan invloed lijkt te verliezen (al was het maar omdat er op de lege huls die de vrijzinnigheid biedt geen hond afkomt).

Jammer trouwens dat de discussie weer over liederen en jurken moet gaan (nee, Dia, die slaat niet op jou).
Maar er is toch geen duidelijk verschil met de PKN, dat altijd opgaat, in principe zouden veel kerken van bovenstaande verbanden
Dat zouden de GG kerken in Rijssen ook kunnen zijn. De HHK kerken waar velen aan refereren in dit topic waren dat voor kort ook.

Voor GKv, CGK geldt in ieder geval een harde binding aan de belijdenisgeschriften. Er zijn mogelijkheden om de kerk te beschermen tegen voorgangers die Christus loochenen, of op andere wijze in leer of leven ontsporen. Binnen de PKN heeft men daar iets meer moeite mee..
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef:.
Toch zouden deze zaken op zich geen reden voor mij zijn om tegen samenwerking te zijn.
Mara en Luther hebben het vaker gezegd dat dit altijd hand in hand gaat met een slechtere prediking, ik heb het tegendeel ook gezien, dat is voor mij een minder goed argument.
Let bij fusies maar eens op wat er dan gebeurt. Altijd wordt er dan gemoderniseerd. Het moet anders, bij-de-tijdser, sneller, korter, opschieten mensen, want anders haakt de jeugd af.
Wat kon je zien met de plaatselijke samenwerking van de PKN met de roomse kerk?
Werd de roomse kerk gereformeerder?
Nee!
De roomse invloed werd merkbaar in de PKN.
Ik zat vorige week nog bij een trouwdienst van een nichtje. Ik dacht even dat we de verkeerde kerk waren ingelopen.
Vrouwelijke dominee, ze leek wel een bisschop in haar witte gewaad.
Nichtje en man moesten samen met een brandende kaars door een gedeelte van de kerk lopen en in een kandelaar steken, als symbool van.... licht.
Het ging vooral over liefde, heel veel liefde.
Wat een armoede, wat een oppervlakkig verhaal kregen die jonge mensen mee op één van de belangrijkste dagen van hun beider leven.
Het was in een eeuwenoude kerk, deze had al veel stormen getrotseerd.
Maar ik kreeg het er koud.
En dan ben ik wel eens bang wat er in onze kerk gaat gebeuren.
Kerstboom, paaskaars, vrouwelijke k.r. leden.
En dat zijn dan maar bijzaken volgens jou?
Behalve de vrouw als predikant en een oppervlakkige prediking, ja inderdaad.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:
Marco schreef:

Dat zouden de GG kerken in Rijssen ook kunnen zijn. De HHK kerken waar velen aan refereren in dit topic waren dat voor kort ook.

Voor GKv, CGK geldt in ieder geval een harde binding aan de belijdenisgeschriften. Er zijn mogelijkheden om de kerk te beschermen tegen voorgangers die Christus loochenen, of op andere wijze in leer of leven ontsporen. Binnen de PKN heeft men daar iets meer moeite mee..
Dat ben ik niet met je eens. Ik geloof niet dat deze gemeenten zomaar in de PKN welkom waren, ook als ze zichzelf zouden aanbieden èn aangenomen worden..., Dan zou ik het ook maar een vreemde en bedenkelijke zaak vinden. Want wat beweegt hen dan? Uit welke grond moet dat spruiten?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Behalve de vrouw als predikant en een oppervlakkige prediking, ja inderdaad.
Sorry, ik begrijp het even niet.
Een vrouwelijke predikant is geen bijzaak, maar een vrouwelijke ouderling of diaken wel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef: Behalve de vrouw als predikant en een oppervlakkige prediking, ja inderdaad.
Sorry, ik begrijp het even niet.
Een vrouwelijke predikant is geen bijzaak, maar een vrouwelijke ouderling of diaken wel?
Ik bedoelde de andere zaken in jouw verhaal die ik wel als bijzaken zie:
-Witte gewaad.
-Brandende kaars in kandelaar.
-Kerstboom.
-Paaskaars.
huisman

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef:.
Toch zouden deze zaken op zich geen reden voor mij zijn om tegen samenwerking te zijn.
Mara en Luther hebben het vaker gezegd dat dit altijd hand in hand gaat met een slechtere prediking, ik heb het tegendeel ook gezien, dat is voor mij een minder goed argument.
Let bij fusies maar eens op wat er dan gebeurt. Altijd wordt er dan gemoderniseerd. Het moet anders, bij-de-tijdser, sneller, korter, opschieten mensen, want anders haakt de jeugd af.
Wat kon je zien met de plaatselijke samenwerking van de PKN met de roomse kerk?
Werd de roomse kerk gereformeerder?
Nee!
De roomse invloed werd merkbaar in de PKN.
Ik zat vorige week nog bij een trouwdienst van een nichtje. Ik dacht even dat we de verkeerde kerk waren ingelopen.
Vrouwelijke dominee, ze leek wel een bisschop in haar witte gewaad.
Nichtje en man moesten samen met een brandende kaars door een gedeelte van de kerk lopen en in een kandelaar steken, als symbool van.... licht.
Het ging vooral over liefde, heel veel liefde.
Wat een armoede, wat een oppervlakkig verhaal kregen die jonge mensen mee op één van de belangrijkste dagen van hun beider leven.
Het was in een eeuwenoude kerk, deze had al veel stormen getrotseerd.
Maar ik kreeg het er koud.
En dan ben ik wel eens bang wat er in onze kerk gaat gebeuren.
Kerstboom, paaskaars, vrouwelijke k.r. leden.
En dat zijn dan maar bijzaken volgens jou?
Behalve de vrouw als predikant en een oppervlakkige prediking, ja inderdaad.
Die oppervlakkige prediking kom je nu juist in de NGK/GKv en de CGK gemeenten die zich verwant voelen met deze kerken tegen. Extreem oppervlakkig zelfs!

In 2003 hebben 40 CGK predikanten de preken van 20 GKv predikanten bestudeerd. Slechts van 1 predikant waren er positieve zaken te zeggen de rest was in de ogen van deze CGK predikanten te oppervlakkig.
Een paar punten uit deze kritiek:
1.Ze misten de verwerking van zondag 2,3 en 4 in de prediking. Het stuk van de ellende komt nauwelijks aan de orde en daarmee ook niet de veroordelende functie van de wet.
2.De gemeentebeschouwing in de preken gaat uit van een verbondsgemeente die als geheel daadwerkelijk deelt in het heil. Daardoor ontbreekt de waarschuwing voor hen die onbekeerd voortleven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Zomaar een zondagmiddag, ergens in een CGK/NGK gemeente:
Wij geloven dat Jezus Christus het door zijn dood voor mensen mogelijk heeft gemaakt om kind van God te zijn. Toen Jezus terug naar de hemel ging, stuurde hij de Heilige Geest om de gelovigen te ondersteunen, te inspireren en mensen op God te wijzen.

Komende zondagmiddag is de tweede Binnenste Cirkel in een serie van drie pilot-diensten. Na een korte viering gaat een kring van 7-10 mensen (waaronder de kerkenraadsleden) een geestelijk gesprek voeren over GEBED. Om die binnenste cirkel is een grotere kring luisteraars. Zij volgen het gesprek en kunnen als ze willen in de binnenste kring gaan zitten en meespreken. Om alles ruimte in de tijd te geven, beginnen we deze bijeenkomst om 16.00 uur. Het gesprek is van half vijf tot ongeveer zes uur. Daarna is er de gelegenheid om zelf meegebracht brood gezamenlijk te nuttigen. Dat geeft ook gelegenheid om samen nog even na te praten.

Ik weet niet hoe de (sommige) andere CGKers erover denken, maar hier herken ik niet "onze" kerk in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Zomaar een zondagmiddag, ergens in een CGK/NGK gemeente:
Wij geloven dat Jezus Christus het door zijn dood voor mensen mogelijk heeft gemaakt om kind van God te zijn. Toen Jezus terug naar de hemel ging, stuurde hij de Heilige Geest om de gelovigen te ondersteunen, te inspireren en mensen op God te wijzen.

Komende zondagmiddag is de tweede Binnenste Cirkel in een serie van drie pilot-diensten. Na een korte viering gaat een kring van 7-10 mensen (waaronder de kerkenraadsleden) een geestelijk gesprek voeren over GEBED. Om die binnenste cirkel is een grotere kring luisteraars. Zij volgen het gesprek en kunnen als ze willen in de binnenste kring gaan zitten en meespreken. Om alles ruimte in de tijd te geven, beginnen we deze bijeenkomst om 16.00 uur. Het gesprek is van half vijf tot ongeveer zes uur. Daarna is er de gelegenheid om zelf meegebracht brood gezamenlijk te nuttigen. Dat geeft ook gelegenheid om samen nog even na te praten.

Ik weet niet hoe de (sommige) andere CGKers erover denken, maar hier herken ik niet "onze" kerk in.
Lijkt meer op yoga, dan op een eredienst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie niet de minste gelijkenis met yoga, of het moet de cirkel zijn. Maar dan zou een avondmaalsbediening ook op yoga lijken.

Ik vind het een ongemotiveerd en ernstig verwijt. Dat zou hier op het forum niet moeten voorkomen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik zie niet de minste gelijkenis met yoga, of het moet de cirkel zijn. Maar dan zou een avondmaalsbediening ook op yoga lijken.

Ik vind het een ongemotiveerd en ernstig verwijt. Dat zou hier op het forum niet moeten voorkomen.
Zou je inhoudelijk op mijn post van Di Sep 22, 2015 3:46 pm willen reageren ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik zie niet de minste gelijkenis met yoga, of het moet de cirkel zijn. Maar dan zou een avondmaalsbediening ook op yoga lijken.

Het is inderdaad een ernstig verwijt, daar loop ik ook niet voor weg.
Maar mensen die onder de naam 'gereformeerd' de eredienst inwisselen voor een feel-good-discussie, kan ik maar moeilijk serieus nemen. Vorm is niet neutraal ten opzichte van de inhoud.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:

Ik weet van dat rapport, maar heb het nooit gelezen. Er zal in ieder geval niet de vergelijking met yoga in zijn gemaakt. Ik kan mij vaag herinneren dat ik mij kon vinden in de reactie van ds. Quant op dit rapport.
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:

Het is inderdaad een ernstig verwijt, daar loop ik ook niet voor weg.
Maar mensen die onder de naam 'gereformeerd' de eredienst inwisselen voor een feel-good-discussie, kan ik maar moeilijk serieus nemen. Vorm is niet neutraal ten opzichte van de inhoud.
Het voeren van een gesprek over het gebed is op zich niet ongereformeerd. Onverhoord oordelen wel. Van een feel-good-discussie is hierboven niet gebleken. Het zou mij niets verbazen als zo'n gesprek meer zinnigs oplevert dan menige Bijbellezing.

Zolang een dergelijke bijeenkomst niet ten koste gaat van de evangelieverkondiging zie ik er niets ongereformeerds in.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:

Ik weet van dat rapport, maar heb het nooit gelezen. Er zal in ieder geval niet de vergelijking met yoga in zijn gemaakt. Ik kan mij vaag herinneren dat ik mij kon vinden in de reactie van ds. Quant op dit rapport.
Een gemeentebeschouwing die uitgaat dat alle hoorders deel hebben aan het heil brengt natuurlijk een geheel andere prediking voort dan een gemeentebeschouwing die uitgaat van wijze en dwaze maagden onder de hoorders.

Omdat ik in mijn jeugd onder een prediking zat die uitging van het eerste ben ik daar erg huiverig voor geworden.
Ik vind het ronduit gevaarlijk en eigenlijk bedrog en tegen Gods Woord.
De Heere Jezus heeft niet voor niets de gelijkenissen verteld van wijze en dwaze maagden,wijze en dwaze bouwer, de vierderlei uitwerking van het zaad (Gods Wood) enz.
Plaats reactie