Wim Anker schreef:
Mannetje schreef:Wel kan ik zeggen, dat er zegen is op het werk van Prof. de Reuver. En van daar uit geloof ik dat zijn uitspraak integer is, ja, zelfs juist. Waarmee ik geen oordeel uit kan spreken over alle factoren die in zijn levensweg een rol hebben gespeeld.
Dit is wel een drogredenering. Resultaat is nooit een rechtvaardiging achteraf.
Aan de vruchten kent men de boom, toch?
a. Nee, natuurlijk niet. (overigens een irrelevante vraag) Onderwerpen (of gehoorzamen) moet OOK als wordt gemeend dat de over ons gestelden ernaast zitten.
Dus hadden Petrus en Johannes het Sanhedrin moeten gehoorzamen, en niet meer mogen preken???
b. Nee, natuurlijk niet. (m.i. denken degenen die het elders (ander kerkverband) vervolgens proberen dit wel)
c. Er zullen redenen kunnen zijn mischien, m.i. moet het dan wel altijd in samenspraak met de kerkenraad.
Nu zijn we misschien wel weer helemaal terug bij het onderwerp van dit topic. Een kerkenraad laat een broeder vol overtuiging naar het curatorium gaan. Daar volgt een afwijzing. Het gebeurt opnieuw. Opnieuw een afwijzing.
Is dan uitgesloten dat een kerkenraad en de betreffende broeder samen verder denken, bidden, worstelen? En dat de uitkomst van die worsteling is: wellicht roept de Heere in een ander verband?
Ik weet het, dan kom je meteen weer op de vraag naar de verhouding tussen plaatselijke gemeente en het curatorium. Dat lijkt me weer geheel ontopic.
d. Dit is vooral een lastige als later het inzicht komt dat er in een valse kerk belijdenis (eed) is gedaan. Maar dat is hier niet aan de orde, want dan zou er toch niet geprobeerd worden eerst in de valse kerk predikant te worden?
Ik heb het geen valse kerk genoemd, die woorden laat ik voor jou.
Maar inderdaad, dat is heel lastig, als eigen inzichten veranderen, of... als kerkelijke gemeentes veranderen. Daarvan zijn ook voorbeelden genoeg hier op het forum te lezen.