Wilhelm schreef:>misschien kun je titel beter aanpassen in "digitale middelen in het kerkelijk leven" Dat is wat breder

Wilhelm schreef:>misschien kun je titel beter aanpassen in "digitale middelen in het kerkelijk leven" Dat is wat breder
Ik heb een boekje met een pastorale briefwisseling tussen vader en dochter. En er zijn meer van dergelijke brieven bewaard gebleven. Om pastoraal bezig te zijn is het echt niet nodig om elkaar te ontmoeten.Luther schreef:Ben bang dat je niet helemaal scherp hebt wat pastoraat is. Mag hopen dat we voor dit soort digitaal pastoraat bewaard worden. En volgens mij ben ik nog niet zo oud.Wilhelm schreef:Natuurlijk is de huidige generatie die het pastoraat doet het hier mee oneens.
Maar ik denk dat als de volgende generatie die taken overneemt, men er dan al anders in staat.
Zo gaan de dingen nu eenmaal.
Grappig inderdaad.DDD schreef:Ik moest even hieraan denken:
http://www.sprout.nl/artikel/boris-veld ... blijf-kindDe Engelse auteur Douglas Adams beschreef dit verschijnsel in drie universele regels:
Alles wat uitgevonden wordt voor je geboren bent, is normaal en gewoon en een natuurlijk onderdeel van de wereld waarin we leven.
Alles wat uitgevonden wordt tussen je vijftiende en je vijfendertigste is nieuw en spannend en revolutionair, en waarschijnlijk kun je er je werk van maken.
Alles wat uitgevonden wordt na je vijfendertigste is een bedreiging voor de natuurlijke orde.
Een vader-dochter-relatie is inderdaad een bijzondere vorm van pastoraat. Overigens: een brief is al weer anders dan webcam-pastoraat.refo schreef:Ik heb een boekje met een pastorale briefwisseling tussen vader en dochter. En er zijn meer van dergelijke brieven bewaard gebleven. Om pastoraal bezig te zijn is het echt niet nodig om elkaar te ontmoeten.Luther schreef:Ben bang dat je niet helemaal scherp hebt wat pastoraat is. Mag hopen dat we voor dit soort digitaal pastoraat bewaard worden. En volgens mij ben ik nog niet zo oud.Wilhelm schreef:Natuurlijk is de huidige generatie die het pastoraat doet het hier mee oneens.
Maar ik denk dat als de volgende generatie die taken overneemt, men er dan al anders in staat.
Meen je dat?Luther schreef:Een vader-dochter-relatie is inderdaad een bijzondere vorm van pastoraat. Overigens: een brief is al weer anders dan webcam-pastoraat.refo schreef:Ik heb een boekje met een pastorale briefwisseling tussen vader en dochter. En er zijn meer van dergelijke brieven bewaard gebleven. Om pastoraal bezig te zijn is het echt niet nodig om elkaar te ontmoeten.Luther schreef:Ben bang dat je niet helemaal scherp hebt wat pastoraat is. Mag hopen dat we voor dit soort digitaal pastoraat bewaard worden. En volgens mij ben ik nog niet zo oud.Wilhelm schreef:Natuurlijk is de huidige generatie die het pastoraat doet het hier mee oneens.
1. Ik hoop dat er over 100 jaar nog pastoraat is in Nederland.Wilhelm schreef:
Als mensen over 100 jaar deze discussie lezen zullen ze glimlachen om zoveel onkunde
Ik vind het vooral vreemd dat je niet aanvoelt dat 'pastoraat' begint bij het woord 'relatie'. Nu weet ik natuurlijk niet hoe jij dat geregeld hebt met je vrouw, maar in mijn geval zou ik die relatie niet willen laten verlopen via een webcam o.i.d. Digitale middelen kunnen dit eenvoudigweg niet vervangen, en dat is maar goed ook!Wilhelm schreef: Meen je dat?
Waarom kan een brief wel, zonder non verbale communicatie en een gesprek via een videostream niet?
Overigens zou met de nieuwe middelen een bemoedigend klapje op de schouder ook nog kunnen hoor. Moet je voor het gesprek even een pak aantrekken met wat electroden
Als mensen over 100 jaar deze discussie lezen zullen ze glimlachen om zoveel onkunde
Anker schreef:1. Ik hoop dat er over 100 jaar nog pastoraat is in Nederland.Wilhelm schreef:
2. 't Is een beetje een vreemd argument natuurlijk. Honderd jaar geleden waren er ook discussies waar ik nu om glimlach. Dat was in die tijd geen onkunde.
Daarnaast: De Bijbel is een eeuwigdurend en daarom niet vatbaar voor moderne uitvindingen.
Natuurlijk is relatie belangrijk.Luther schreef:Ik vind het vooral vreemd dat je niet aanvoelt dat 'pastoraat' begint bij het woord 'relatie'. Nu weet ik natuurlijk niet hoe jij dat geregeld hebt met je vrouw, maar in mijn geval zou ik die relatie niet willen laten verlopen via een webcam o.i.d. Digitale middelen kunnen dit eenvoudigweg niet vervangen, en dat is maar goed ook!Wilhelm schreef: Meen je dat?
Waarom kan een brief wel, zonder non verbale communicatie en een gesprek via een videostream niet?
Overigens zou met de nieuwe middelen een bemoedigend klapje op de schouder ook nog kunnen hoor. Moet je voor het gesprek even een pak aantrekken met wat electroden
Zo kun je het ook bekijken, ik bekeek het vanuit de negatieve modus: over 100 jaar is Nederland wellicht overgegeven aan zichzelf.Wilhelm schreef: Het is idd de vraag of de aarde over 100 jaar nog bestaat in de huidige vorm. Ons verlangen zou in ieder geval naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde moeten zijn.
Dat moet geen reden zijn om bij alle nieuwe ontwikkelingen te staan juichen. Ik proef dat bij jou: iedereen die moeite of bedenkingen heeft bij nieuwe ontwikkelingen is niet direct achterlijk. Vooral in onze tijd niet.En onkunde of niet, een mens heeft nu eenmaal erg veel moeite met veranderingen. Of het nu de stoomtrein, de waterleiding, de bril, hulp middelen in de ere dienst of catechisatie of pastoraat op afstand is.
Ja? Ik weet dat nog zo net niet.Zo waren er een 50 jaar geleden kinderen van God, die absoluut niet konden geloven dat een 'preek uit blik' (geluidsband of cassettebandje) tot zegen zou kunnen zijn. Inmiddels weten we gelukkig wel anders!
Paulus moest dan veel lopen, maar de manier van overdracht is nog precies hetzelfde. Omstandigheden en vorm scheiden is wel handig. En dat is door middel van het eeuwige Woord. Het geloof is uit het gehoor, en niet via een Whatsapp-bericht. En ook niet ingeblikt (denk ik).Natuurlijk is de bijbel eeuwigdurend. Wat dat betreft snap ik je opmerking in deze discussie niet.
Maar de manier hoe we de boodschap brengen is wel degelijk anders dan 4000 jaar geleden. Als de zendeling van deze tijd de kilometers moest lopen die Paulus afgelegd heeft, zou het werk er heel anders uitzien.
Ik heet al heel lang Anker.WimA schreef:En ik ben het wel met Ander eens
Het woord "gehoor" kan men natuurlijk niet zo rigide nemen. Dan zou de Schrift lezen ook zinloos zijn. Of men zou de Bijbel ook enkel hardop moeten lezen. Zoals overigens ook wel de gangbare methode was, in ieder geval t/m Augustinus.Anker schreef:Wilhelm schreef:Paulus moest dan veel lopen, maar de manier van overdracht is nog precies hetzelfde. Omstandigheden en vorm scheiden is wel handig. En dat is door middel van het eeuwige Woord. Het geloof is uit het gehoor, en niet via een Whatsapp-bericht. En ook niet ingeblikt (denk ik).Natuurlijk is de bijbel eeuwigdurend. Wat dat betreft snap ik je opmerking in deze discussie niet.
Maar de manier hoe we de boodschap brengen is wel degelijk anders dan 4000 jaar geleden. Als de zendeling van deze tijd de kilometers moest lopen die Paulus afgelegd heeft, zou het werk er heel anders uitzien.
Ach, Petrus werd ook nog wel eens Simon genoemd.Anker schreef:Ik heet al heel lang Anker.WimA schreef:En ik ben het wel met Ander eens