Ambtskleding

-DIA-

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Sheba schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef: Ik zou dan wel eens willen weten, als daar een antwoord op gegeven kan worden, of er enigszins een
meerwaarde is te zien in rode en witte gewaden op de kansel, en of het niet gewenst is dan men als het
een button moet dragen met: Ik ben dominee. Waarom de traditie daarom breken en het 'akelig zwart'
afleggen? Is de rouw over de zonde minder geworden soms? Men zou het haast denken.
Dan moet de hele gemeente in het zwart gaan. Is het hele probleem van de ambtskleding ook opgelost.
Tja... Laten we het houden bij stemmige kleding, en geen uitbundige Mickey Mouse prints of dergelijke.
En voor ambtsdragers lijkt het me toch beter om geen badge (zoals bij AH: Wij helpen u graag) te hoeven dragen.

Dat we in het donker gekleed zouden moeten gaan vanwege berouw over de zonden is net zo goed een kwestie van gevoel. ( net zoals in de discussie over paaskaarsen) Zouden Paulus, Petrus en Johannes in stemmige kleuren of zwarte kleuren hebben gelopen? Paulus die uitroept ik ellendig mens, had wel degelijk berouw.
Wat wil je met due zwarte kleding laten zien? Kijk eens hoe veel berouw ik over mijn zo den heb? Of is dat berouw een hartenkennis?
U begrijpt het toch wel? Waartoe dan zulke kittelachtige vragen? Denkt u dat ik DOM ben? Kan zijn hoor, kan best, en ik geloof het zelf ook nog wel een beetje. Want wijsheid is wel een zeer zeldzame en kostbare gave! Maar probeer te begrijpen wat ik in enkele woorden zeg. We hoeven hier toch geen Wetboek van Strafrecht te schrijven waarin elk mogelijk puntje uitgelicht wordt? :bobo
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef: U begrijpt het toch wel? Waartoe dan zulke kittelachtige vragen? Denkt u dat ik DOM ben? Kan zijn hoor, kan best, en ik geloof het zelf ook nog wel een beetje. Want wijsheid is wel een zeer zeldzame en kostbare gave! Maar probeer te begrijpen wat ik in enkele woorden zeg. We hoeven hier toch geen Wetboek van Strafrecht te schrijven waarin elk mogelijk puntje uitgelicht wordt? :bobo
Ik denk dat ik je begrijp.
Maar Vanwaar dan de opmerking is het berouw over de zonden minder geworden? M.b.t. Akelig zwart. En dan zeg ik niet dat er misschien inderdaad minder berouw is. Ik zeg ook niet dat het er vroeger meer was.... Maar is het zwart de graadmeter? Ik hoop dat u mij begrijpt.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Ik ben allergisch voor stropdassen. Kan ik dan toch ambtsdrager worden en volstaan met een strik?
Vagari

Bericht door Vagari »

Dipper schreef:Ik ben allergisch voor stropdassen. Kan ik dan toch ambtsdrager worden en volstaan met een strik?
:huhu :humhihi Sorry, maar hoe meer ik van u lees, Dipper, hoe meer ik het idee krijg dat we hier met een puberende bejaarde te maken hebben.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Dat neem ik aan als compliment anders zijn de forumregels in geding. +1:((
Vagari

Bericht door Vagari »

Prediker 7:2
Het is beter te gaan in het klaaghuis, dan te gaan in het huis des maaltijds; want in hetzelve is het einde aller mensen, en de levende legt het in zijn hart.

Kan dit ook te maken hebben met kleding?
Vagari

Bericht door Vagari »

:D
Dipper schreef:Dat neem ik aan als compliment anders zijn de forumregels in geding. +1:((
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Vagari schreef:Prediker 7:2
Het is beter te gaan in het klaaghuis, dan te gaan in het huis des maaltijds; want in hetzelve is het einde aller mensen, en de levende legt het in zijn hart.

Volgens mij heeft dat meer te maken met dat in een klaaghuis meestal stichtelijker gesproken en gedacht wordt door de dan in een feesthuis. Omdat we in het sterfhuis aan de eindigheid van ons leven worden herinnerd!
Met kleding lijkt mij dit niets te maken hebben.
huisman schreef:
-DIA- schreef:
Sheba schreef:@Dia... Ik heb het niet alleen over de toga al dan niet gekleurd. Maar ook over de gewoonte onder ons met een zwart ambtskostuum. In hoeverre is dat Bijbels terug te voeren...?
Dat we een verkondiger van het Woord zich onderscheiden moet met kleding?
Als het maar geen praalgewaad is.
We lezen ook van eenvoudig profetengewaad.
Een kemelsharen mantel.
Maar verder is er niets mis met een eenvoudig zwart pak dacht ik.
Precies er is niets mis met het zwarte pak maar laten wij van het ambtsgewaad eens verder praten over wat het ambt Bijbels gezien inhoud. Er is-vrees ik- weinig begrip meer voor het ambt door God ingesteld.
@Huisman, Zou je dat wat meer toe kunnen lichten?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:Prediker 7:2

Mijn opa kende daar iets van uit de praktijk: Hij ging niet graag naar bruiloften, maar op
begrafenissen mocht hij wel eens wat goeds horen. En dat niet alleen, bij de laatste wordt
je ook bepaald bij je eigen kortstondigheid. Dat wordt bij een bruiloft wel eens vergeten.
Niet om (extra toegevoegd punt om reacties te voorkomen) een bruiloft als fout te
bestempelen, zie ook de beginselen de tekenen die Jezus gedaan heeft. Hopelijk wordt het
zo begrepen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik ben blij dat bij ons niemand zwarte kleding draagt, alleen de ambtsdragers dragen allemaal een zwart pak, met ieder een eigen smaak stropdas en de ds als dienaar van het Woord een toga en verder is hij altijd wel stemmig gekleed maar niet altijd in een zwart pak.
Is dit verkeerd, zegt dit iets over de zaligheid van mensen of over het gepredikte Woord?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef:Ik ben blij dat bij ons niemand zwarte kleding draagt, alleen de ambtsdragers dragen allemaal een zwart pak, met ieder een eigen smaak stropdas en de ds als dienaar van het Woord een toga en verder is hij altijd wel stemmig gekleed maar niet altijd in een zwart pak.
Is dit verkeerd, zegt dit iets over de zaligheid van mensen of over het gepredikte Woord?
Niemand zwarte kleding? Kom nou, het overkomt me regelmatig dat ik er doorheen moet en 't wordt me dikwijls zwart voor ogen.

Maar: nee, de kleur van de kleding zegt niets over de prediking, althans niet in die zin dat alleen zwarte pakken een goede preek kunnen brengen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Orchidee schreef:Ik ben blij dat bij ons niemand zwarte kleding draagt, alleen de ambtsdragers dragen allemaal een zwart pak, met ieder een eigen smaak stropdas en de ds als dienaar van het Woord een toga en verder is hij altijd wel stemmig gekleed maar niet altijd in een zwart pak.
Niemand zwarte kleding? Kom nou, het overkomt me regelmatig dat ik er doorheen moet en 't wordt me dikwijls zwart voor ogen.

Maar: nee, de kleur van de kleding zegt niets over de prediking, althans niet in die zin dat alleen zwarte pakken een goede preek kunnen brengen.
Inderdaad, rode gewaden zouden het ook kunnen, in principe, maar tot hiertoe nog niet gehoord dat
dat ook daadwerkelijk gebeurt in de rechterflank van ons reformatorisch volksdeel. Punt twee is of
men dat zou willen, en wat daarvan de meerwaarde zou zijn... Voor mij zou het enkel maar afleiden
van het eenvoudige Woord. En ik denk dat ik nu ook namens meerderen spreek, je zelfs, naar ik
verwacht bijna dit hele forum.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Inderdaad, rode gewaden zouden het ook kunnen, in principe, maar tot hiertoe nog niet gehoord dat
dat ook daadwerkelijk gebeurt in de rechterflank van ons reformatorisch volksdeel. Punt twee is of
men dat zou willen, en wat daarvan de meerwaarde zou zijn... Voor mij zou het enkel maar afleiden
van het eenvoudige Woord. En ik denk dat ik nu ook namens meerderen spreek, je zelfs, naar ik
De opmerking "ik en velen met mij" is altijd een zwaktebod. Als die "velen" dat willen vertellen, moeten ze dat vooral doen, maar de spreker die op voorhand een heel regiment medestanders optuigt om z'n verhaal sterker te laten overkomen, onderstreept alleen dat dat verhaal in zichzelf niet sterk is.

En hoe zat het nou met je bewering dat bij jullie "niemand zwarte kleding draagt"?
~~Soli Deo Gloria~~
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Inderdaad, rode gewaden zouden het ook kunnen, in principe, maar tot hiertoe nog niet gehoord dat
De opmerking "ik en velen met mij" is altijd een zwaktebod. Als die "velen" dat willen vertellen, moeten ze dat vooral doen, maar de spreker die op voorhand een heel regiment medestanders optuigt om z'n verhaal sterker te laten overkomen, onderstreept alleen dat dat verhaal in zichzelf niet sterk is.

En hoe zat het nou met je bewering dat bij jullie "niemand zwarte kleding draagt"?
Haal je nu DIA en Orchidee niet door elkaar, Hendrikus?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:

Dan willen weten waar we op dit forum voor staan.
Dat schept duidelijkheid, en voorkomt misverstanden.

Kan iemand een poll aanmaken met deze vragen:
1. Ik ben voor rode en witte ambtsgewaden
2. Ik ben tegen rode en witte ambtsgewaden
3. In mijn gemeente draagt de voorganger rode of witte ambtskleding
4. In mijn gemeente draagt de voorganger zwarte ambtskleding
Plaats reactie