Oorspronkelijk gepost door memento
Geen alternatief of evangelie, alleen het aanstaande oordeel wat alles duidelijk gaat maken.
Zonder ds. Wink, of zijn prediking te willen verdedigen, wil ik wel dít zeggen:
Juist de prediking van het persoonlijke oordeel mis ik vaak. Terwijl dáármee vaak de opwekkingen (revivals) begonnen. Vaak wordt gepreekt in onpersoonlijke termen als 'de mens is in Adam gevallen', en 'van nature liggen wij allemaal in de zonden' etc etc. Maar waar is de bijbelse boodschap, die óók bij het evangelie hoort, nl. 'jij hebt gezondigd, en er komt een gericht aan, waarin je je veroordeelt wordt als je je niet bekeerd. Het oordeel komt er aan. Ben jij er klaar voor?'. We zeggen allemaal dat het 'een persoonlijke zaak' is. Well, moest er dan ook niet persoonlijk gepreekt worden? Zeg de rechtvaardige dat het hem wel gaan zal (...) Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden
Helemaal mee eens,
het oordeel moet niet gepreekt worden vanuit de val in Adam, maar vanuit de openbaring van Christus, als we niet in de Zoon geloven. Het oordeel treft ons dan alleen als we niet in Hem geloven: Joh 3:18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Omdat Jezus ook zegt: de Geest zal ons overtuigen van oordeel omdat ze niet hebben geloofd in de enioggeboren Zoon van God. Het breekpunt ligt niet meer in de eerste Adam, maar in de Tweede Adam, Christus. Mt 21:44 En wie op dezen steen valt, die zal verpletterd worden; en op wien hij valt, dien zal hij vermorzelen.
Dat mis ik ook vaak in de prediking. De verbrokenheid bij degenen die op Christus vallen en de vermorzeling van degenen die niet op Hem vallen, maar die onder Zijn oordeel zullen vallen.
[Aangepast op 20/9/05 door Miscanthus]