Origineel geplaatst door thomas
min of meer de suggestie gewekt dat de Heere het wellicht door allerlei kerkelijke verschuivingen zou zou kunnen leiden, dat er een herijking van de kerken zou plaatsvinden.
Dit kan dus allemaal! En dan komt men nu ineens op het idee dat de prediking van een tweeverbondenleer toch eigenlijk wel aanleiding is om een predikant te schorsen?
Nee Pied, er is niemand geschorst vanwege de prediking. Ds. Hakvoort en kerkenraad vonden het nodig uit te treden op grond van een beslissing die niet door de classis was genomen. Dat heeft men ook de gemeente zo voorgehouden. Aangezien de verhoudingen in de gemeente dusdandig waren verstoord, achtte men het beter dat de ds. voor een zekere tijd terugtrad. Zie ook het artikel in het RD van gisteren.
Dus als jij zegt: “Ze voelden zich bedreigd doordat werd uitgesproken dat er voor een 2-verbondenleer geen ruimte is binnen de CGK. Dat is overigens heel logisch vanuit CGK-standpunt,â€
Origineel geplaatst door rekna
Tja, een gedeeltje van de CGK ligt toch wel erg ver bij de GerGem vandaan. Of alleen bewaar het pand toevoegen? Moeilijk hoor.
En als ik her en der hoor dat de GerGem toch wat Steenblokkiaanse trekken heeft, lijkt mijn plan het beste. Enne, de OGG is van harte welkom hoor!!
Dat de GG Steenbokkiaanse trekken vertoont, is JUIST een reden om NIET samen te gaan met de GG in Ned. Dat maakt de zaak alleen maar erger. Het vrije, ruime aanbod van genade staat toch al onder druk :#:bu:(
Origineel geplaatst door anne
En zo worden de mannen Gods geoordeeld...
Jammer...
Oordeelt niet, opdat gij geoordeeld wordt...
:sne
Dat is nu in feite het probleem binnen verschillende kerken: een ds. mag geen kritiek krijgen en kan daardoor niet gecorrigeerd worden. Kritiek is niet per definitie afbrekend, maar kan zeer goed opbouwend zijn. Kritiek wordt grimmiger, naarmate er niet naar kritiek wordt geluisterd en men geen kritiek mag geven.
(Neem me niet kwalijk hoor, maar ik ga nog even door met zeuren.) “Ds. Hakvoort en kerkenraad vonden het nodig uit te treden op grond van een beslissing die niet door de classis was genomen.â€
Ik vind dit allemaal wel leuk. Kan je natrekken wat voor consequenties bepaalde kranteberichten hebben en wat lezers er mee doen. Dit moet als het goed is leiden tot voorzichtigheid. Ik steek van wal.
Ds Veenendaal is louter om zijn persoonlijkheid 'losgemaakt' van zijn gemeente Elburg. Hij is psychisch instabiel (enkele keren overspannen) en derhalve ongeschikt -geworden- voor het predikantsambt. Het zou beter zijn dat deze man emeritus zou worden. Dit zeg ik met een positieve grondhouding van mijn hart. Omdat hij instabiel is valt er wat betreft zijn prediking geen goede lijn meer te trekken. (Het is makkelijk aan te tonen dat hij met 3 preken, goede wel te verstaan, door GG-land trekt. Het beeld van hem is dus onzuiver en vertroebeld. De toekomst zal ons meer leren)
[Ik hoop dat dit en beetje overgekomen is, ik ben benieuwd naar reacties op deze enigzins hypothetische, maar ook aan de werkelijkheid rechtdoende uiteenzetting]
Ik kan het allemaal alleen maar beamen, al zal ds. Hakvoort nooit toegeven dat het werkelijk zo is. Alles moest wijken voor dat ene doel, weg uit de CGK. En geloof me ik zich nog dichter bij het vuur.
Dat is dan lekker. Van de 500 zijn er dus ruim 100 wel bekeerd, want die gaan weg omdat ze pro-Hakvoort waren? Beetje kort door de bocht, niet?
Ik denk dat het werkelijk zo ligt. Je zou er eventueel ook rechtzinnigheid bij kunnen gaan betrekken. Maar dat heeft voor mij geen waarde. (100 mensen is trouwens 20 gezinnen met 3 kinderen, dan ligt dat al weer anders)
En om het nader toe te lichten. Hij brengt zijn boodschap zo, dat de een het vertroostend vind, en de ander afstotend. (Doorgaans valt zo'n scheiding wel zichtbaar te maken)
Dat is nu in feite het probleem binnen verschillende kerken: een ds. mag geen kritiek krijgen en kan daardoor niet gecorrigeerd worden. Kritiek is niet per definitie afbrekend, maar kan zeer goed opbouwend zijn. Kritiek wordt grimmiger, naarmate er niet naar kritiek wordt geluisterd en men geen kritiek mag geven.
HIER BEN IK HET NU VAN HARTE MEE EENS. TE ZEGGEN OORDEELT NIET OPDAT GE NIET GEOORDEELD WORD IS DUS HEEL ERG KORT DOOR DE BOCHT. JULLIE HOREN TOCH OOK GRAAG DE WAARHEID EN NIET EEN HALVE OF GEHELE LEUGEN??????????
Dat de GG Steenbokkiaanse trekken vertoont, is JUIST een reden om NIET samen te gaan met de GG in Ned. Dat maakt de zaak alleen maar erger. Het vrije, ruime aanbod van genade staat toch al onder druk :#:bu:( [/quote]
Dat gebeurt ook niet. Als GGiN niet de standpunten inleverd waardoor men in 1953 weg is gegaan wordt het geen samen op weg... Hoeft van mij ook echt niet.
Daarentegen mag de GG van best contact verhevigen of aanhalen met de Geref. Bond, Chr. Geref. (deels) en OGG. Die kunnen best bij elkaar.
Ik vind dit te simpel gesteld. Dan betekent dit, dat allen die niet iets voor de prediking van ds. H. voelen, onbekeerd zijn. Daar geloof ik niets van. En andersom, dat diegenen die er wel wat voor voelen, bekeerd zijn. Dat weet ik niet, maar lijkt mij niet logisch.