leegloop van predikanten bij chr. gerf. kerk?

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door thomas
min of meer de suggestie gewekt dat de Heere het wellicht door allerlei kerkelijke verschuivingen zou zou kunnen leiden, dat er een herijking van de kerken zou plaatsvinden.
In welke kerk zijn er nu geen problemen.
Waarom geen één grote kerk met verschillende modaliteiten?
Pied

Bericht door Pied »

“Ik begrijp heel goed dat je als buitenstaander afgaat op de berichtgeving uit de krant (RD). De zaken liggen echter genuanceerder.â€
thomas

Bericht door thomas »

Dit kan dus allemaal! En dan komt men nu ineens op het idee dat de prediking van een tweeverbondenleer toch eigenlijk wel aanleiding is om een predikant te schorsen?

Nee Pied, er is niemand geschorst vanwege de prediking. Ds. Hakvoort en kerkenraad vonden het nodig uit te treden op grond van een beslissing die niet door de classis was genomen. Dat heeft men ook de gemeente zo voorgehouden. Aangezien de verhoudingen in de gemeente dusdandig waren verstoord, achtte men het beter dat de ds. voor een zekere tijd terugtrad. Zie ook het artikel in het RD van gisteren.

Dus als jij zegt: “Ze voelden zich bedreigd doordat werd uitgesproken dat er voor een 2-verbondenleer geen ruimte is binnen de CGK. Dat is overigens heel logisch vanuit CGK-standpunt,â€
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door rekna
Tja, een gedeeltje van de CGK ligt toch wel erg ver bij de GerGem vandaan. Of alleen bewaar het pand toevoegen? Moeilijk hoor.
En als ik her en der hoor dat de GerGem toch wat Steenblokkiaanse trekken heeft, lijkt mijn plan het beste. Enne, de OGG is van harte welkom hoor!!
Dat de GG Steenbokkiaanse trekken vertoont, is JUIST een reden om NIET samen te gaan met de GG in Ned. Dat maakt de zaak alleen maar erger. Het vrije, ruime aanbod van genade staat toch al onder druk :#:bu:(
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door anne
En zo worden de mannen Gods geoordeeld...
Jammer...

Oordeelt niet, opdat gij geoordeeld wordt...

:sne
Dat is nu in feite het probleem binnen verschillende kerken: een ds. mag geen kritiek krijgen en kan daardoor niet gecorrigeerd worden. Kritiek is niet per definitie afbrekend, maar kan zeer goed opbouwend zijn. Kritiek wordt grimmiger, naarmate er niet naar kritiek wordt geluisterd en men geen kritiek mag geven.
Pied

Bericht door Pied »

(Neem me niet kwalijk hoor, maar ik ga nog even door met zeuren.)
“Ds. Hakvoort en kerkenraad vonden het nodig uit te treden op grond van een beslissing die niet door de classis was genomen.â€
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Allereerst, ik ben een echte insider.
!. CGK, 2 Twee familieleden in Alphen (Hakvoort). 3. Eén in Elburg (Veenendaal)

Ik vind dit allemaal wel leuk. Kan je natrekken wat voor consequenties bepaalde kranteberichten hebben en wat lezers er mee doen. Dit moet als het goed is leiden tot voorzichtigheid. Ik steek van wal.

Ds Veenendaal is louter om zijn persoonlijkheid 'losgemaakt' van zijn gemeente Elburg. Hij is psychisch instabiel (enkele keren overspannen) en derhalve ongeschikt -geworden- voor het predikantsambt. Het zou beter zijn dat deze man emeritus zou worden. Dit zeg ik met een positieve grondhouding van mijn hart. Omdat hij instabiel is valt er wat betreft zijn prediking geen goede lijn meer te trekken. (Het is makkelijk aan te tonen dat hij met 3 preken, goede wel te verstaan, door GG-land trekt. Het beeld van hem is dus onzuiver en vertroebeld. De toekomst zal ons meer leren)

Nu de zaak Alphen. Hakvoort heeft naar mijn idee een boodschap voor de gelovige mens. Ouderlingen en kerkeraden lopen met hem weg. Onbekeerden zitten in de bank, en denken, wat moet ik met deze preek. In de gemeente zijn er dus twee stemmen. De één zegt : 'yes!', en de ander: 'liever niet'.
Wat gebeurd er. Mensen klagen op huisbezoek, aangezien de ouderlingen achter de dominee staan, en zij hun leden niet begrijpen, wordt er niets structureel opgelost. De dominee preek zoals hij dat deed. Situatie blijft zoals hij is, zij het dat er spanningen ontstaan. (De dominee zelf heeft in dit verband geen handelbaar karakter. Zijn mening staat vast, hij heeft mogelijk wel een luisterend oor, maar verandert niet van preekstijl.)
De twee groepen spelen tegen elkaar op. De ontevredenen wenden zich naar de classis. Hakvoort en zijn kerkeraad bezinnen zich hierop. Zij menen dat in deze situatie er voor de prediking van Hakvoort géén ruimte is binnen de CGK en stappen uit de kerk, waarbij ze kerkordelijke fouten maken. (Hierbij moet ik naar mondelinge overlevering bijvoegen, dat er mogelijk sprake is van opzettelijke aansturen op een breuk. Zijn preken zijn de laatste tijd provocerender geworden op de discutabele punten, aldus een dorpsgenoot van mij die regelmatig in Alphen kerkte. Dit betekend dat Hakvoort opzettelijk aanstuurde op een overstap naar een ander kerkverband.)
De fout die ze maken is om met de gehele gemeente over te gaan. De kerkeraad ziet dit in en draait het besluit terug. De gemeente blijft voorlopig CGK. (Dit betekend dat Hakvoort's opzet is mislukt. Als hij met zijn gehele gemeente zou zijn overgegaan, zou zijn kostje gekocht zijn, nietwaar?)
Op dit punt gekomen, gaan de gemeente en de classis zich bezinnen. De mogelijkheid blijft open dat ds Hakvoort gewoon binnen het kerkverband blijft. Maar, dat is tegengesteeld aan onuitgesproken motief van Hakvoort; namelijk uit de kerk te stappen, om x redenen. Zijn prediking dient als dekmantel, (en natuurlijk ook als gedeelde motivering.)
De laatste berichten in de krant over overlge tussen classis en Hakvoort, hoef je dan ook niet serieus te nemen. In Hakvoorts ogen zijn dat dan maar -gevaarlijke- en overbodige formaliteiten die hem van zijn doel weerhouden, namelijk aansluiting zoeken bij de GerGem.

Dit is dus ongeveer mijn verhaal. de analyse is voor een groot gedeelte tot stand gekomen, voordat er ook maar 1 persbericht gepubliceert was. Daarbij staat voor mij één ding boven water. Hakvoort wil uit de CGK. Dat is zijn drijfveer. De rest is bijzaak.

Tot slot blijft er niets over dan met Jeremia te gaan weeklagen bij de puinhopen van een gemeente. Eén vraag houd mij nog bezig. Waarom kan een dominee niet uit een kerkverband stappen, zonder een gemeente in zijn bedoelingen mee te slepen? Ik vrees dat deze zaak absoluut geen goed doet aan onze kerkverbanden. Daarom ben ik het van harte mee eens dat het moderamen een bidstond heeft uitgeschreven. Is het niet zo dat door de zonden van de voorgangers en de gemeente de Heilige Geest niet in ons midden wil zijn? Dit zet ons aan om kerkelijk te denken. Als een gemeente van Jezus Christus te zijn, en daarom in gebed voor de gemeenten en hun voorgangers, in dit geval ds Hakvoort en Veenendaal, van harte God te smeken om schuldvergeving en genade.

[Ik hoop dat dit en beetje overgekomen is, ik ben benieuwd naar reacties op deze enigzins hypothetische, maar ook aan de werkelijkheid rechtdoende uiteenzetting]
thomas

Bericht door thomas »

Hakvoort heeft naar mijn idee een boodschap voor de gelovige mens.

Nou, goed, daar kun je verschillend over denken.

Onbekeerden zitten in de bank, en denken, wat moet ik met deze preek.

Dat is dan lekker. Van de 500 zijn er dus ruim 100 wel bekeerd, want die gaan weg omdat ze pro-Hakvoort waren? Beetje kort door de bocht, niet?

Dit is dus ongeveer mijn verhaal. de analyse is voor een groot gedeelte tot stand gekomen, voordat er ook maar 1 persbericht gepubliceert was. Daarbij staat voor mij één ding boven water. Hakvoort wil uit de CGK. Dat is zijn drijfveer. De rest is bijzaak.

Ik kan het allemaal alleen maar beamen, al zal ds. Hakvoort nooit toegeven dat het werkelijk zo is. Alles moest wijken voor dat ene doel, weg uit de CGK. En geloof me ik zich nog dichter bij het vuur.

Thomas.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Origineel geplaatst door thomas

Dat is dan lekker. Van de 500 zijn er dus ruim 100 wel bekeerd, want die gaan weg omdat ze pro-Hakvoort waren? Beetje kort door de bocht, niet?
Ik denk dat het werkelijk zo ligt. Je zou er eventueel ook rechtzinnigheid bij kunnen gaan betrekken. Maar dat heeft voor mij geen waarde. (100 mensen is trouwens 20 gezinnen met 3 kinderen, dan ligt dat al weer anders)
En om het nader toe te lichten. Hij brengt zijn boodschap zo, dat de een het vertroostend vind, en de ander afstotend. (Doorgaans valt zo'n scheiding wel zichtbaar te maken)
thomas

Bericht door thomas »

100 mensen is trouwens 20 gezinnen met 3 kinderen, dan ligt dat al weer anders

Het zijn niet meer dan 10 grote gezinnen (min. 6 kinderen) en wat echtparen. Ik moet nog zien of het er 100 zijn.

Hij brengt zijn boodschap zo, dat de een het vertroostend vind, en de ander afstotend.

Dat is onmiskenbaar gebeurd. Ik vind alleen de conclusie dat alleen zij die het vertroostend vinden, bekeerd zouden zijn, twijfelachtig.

Thomas,
die nu liever vooruit gaat kijken, omdat ie anders uitspraken gaat doen, waar niemand mee gediend is.
korstiaan

Bericht door korstiaan »

Dat is nu in feite het probleem binnen verschillende kerken: een ds. mag geen kritiek krijgen en kan daardoor niet gecorrigeerd worden. Kritiek is niet per definitie afbrekend, maar kan zeer goed opbouwend zijn. Kritiek wordt grimmiger, naarmate er niet naar kritiek wordt geluisterd en men geen kritiek mag geven.

HIER BEN IK HET NU VAN HARTE MEE EENS. TE ZEGGEN OORDEELT NIET OPDAT GE NIET GEOORDEELD WORD IS DUS HEEL ERG KORT DOOR DE BOCHT. JULLIE HOREN TOCH OOK GRAAG DE WAARHEID EN NIET EEN HALVE OF GEHELE LEUGEN??????????
Dr. A van Ruler

Bericht door Dr. A van Ruler »

Dat de GG Steenbokkiaanse trekken vertoont, is JUIST een reden om NIET samen te gaan met de GG in Ned. Dat maakt de zaak alleen maar erger. Het vrije, ruime aanbod van genade staat toch al onder druk :#:bu:( [/quote]

Dat gebeurt ook niet. Als GGiN niet de standpunten inleverd waardoor men in 1953 weg is gegaan wordt het geen samen op weg... Hoeft van mij ook echt niet.
Daarentegen mag de GG van best contact verhevigen of aanhalen met de Geref. Bond, Chr. Geref. (deels) en OGG. Die kunnen best bij elkaar.
Lecram

Bericht door Lecram »

Herman:
Nu de zaak Alphen. Hakvoort heeft naar mijn idee een boodschap voor de gelovige mens. Ouderlingen en kerkeraden lopen met hem weg. Onbekeerden zitten in de bank, en denken, wat moet ik met deze preek. In de gemeente zijn er dus twee stemmen. De één zegt : 'yes!', en de ander: 'liever niet'.
Ik vind dit te simpel gesteld. Dan betekent dit, dat allen die niet iets voor de prediking van ds. H. voelen, onbekeerd zijn. Daar geloof ik niets van. En andersom, dat diegenen die er wel wat voor voelen, bekeerd zijn. Dat weet ik niet, maar lijkt mij niet logisch.
Gesloten