Curatorium GGiN 2014

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10640
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Ad Anker »

Hendrik de 3de schreef:Groot op de voorpagina: Curatorium GGiN laat geen student toe

Triest, triest, ja intriest! Een kerkverband waar de nóód zó groot is ...
Zowel qua predikantstekort, als in leer en leven!
Maar om heel eerlijk te zijn, had ik ook niets anders verwacht.
Het is droevig dit te moeten neer zetten en ik hoop dat de moderators het ook laten staan.
Want ik meen het echt uit de grond van mijn hart en met alle respect voor de GGiN:
Maar ik gun ze van harte een prediker die de Christus der Schriften in alle deugden ten volle mag verkondigen.
Dat het mag zijn: Jezus alleen & anders geen! Dat Hij onvoorwaardelijk aan iedereen aangeboden mag worden.
Niet om de GGiN af te branden, maar van mijzelf weet ik dat ik ook richting deze groepering neigde.
Maar als je er dan achter komt dat het een hoop geredeneer is en veel dode wetsletters, maar geen Christus ...
Ja dan gaat de GGiN mij aan het hart. Mijn wens en bede is dat ze terug mogen keren naar de Waarheid: de Heere Jezus Christus!
Dit zou je zo ook van de GG kunnen zeggen, is mijn ervaring, en juist niet van de GGiN. Maar dat is mijn mening...
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:
Hendrik de 3de schreef:Groot op de voorpagina: Curatorium GGiN laat geen student toe

Triest, triest, ja intriest! Een kerkverband waar de nóód zó groot is ...
Zowel qua predikantstekort, als in leer en leven!
!
Dit zou je zo ook van de GG kunnen zeggen, is mijn ervaring, en juist niet van de GGiN. Maar dat is mijn mening...

Soms snap ik niet waarom jij overgegaan bent naar de GG... en blijft...
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door sirdanilot »

Gerson schreef:
sirdanilot schreef:Ben het met Hendrik eens. Als Jezus Alleen hier gepredikt wordt, hoe zou het dan kunnen dat er geen enkele nieuwe predikant aantreedt?
:quoi
Laat ik het zo zeggen: blijkbaar zijn er andere criteria aan een GGiN predikant , dan dat deze het Ware Evangelie verkondigt. Anders zou er zeker een predikant of meer zijn aangesteld, dat weet ik zeker. En met die criteria bedoel ik menselijke criteria. Criteria aan bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken of menselijke wetten in de levenswandel, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10640
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:
Hendrik de 3de schreef:Groot op de voorpagina: Curatorium GGiN laat geen student toe

Triest, triest, ja intriest! Een kerkverband waar de nóód zó groot is ...
Zowel qua predikantstekort, als in leer en leven!
!
Dit zou je zo ook van de GG kunnen zeggen, is mijn ervaring, en juist niet van de GGiN. Maar dat is mijn mening...

Soms snap ik niet waarom jij overgegaan bent naar de GG... en blijft...
Die vrouw....

Nee hoor, bij ons gaat het best. ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door pierre27 »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:
Hendrik de 3de schreef:Groot op de voorpagina: Curatorium GGiN laat geen student toe

Triest, triest, ja intriest! Een kerkverband waar de nóód zó groot is ...
Zowel qua predikantstekort, als in leer en leven!
!
Dit zou je zo ook van de GG kunnen zeggen, is mijn ervaring, en juist niet van de GGiN. Maar dat is mijn mening...

Soms snap ik niet waarom jij overgegaan bent naar de GG... en blijft...
Ik snap dat bij Anker wel. Ik heb die vraagtekens wel bij sommigen die zich GG noemen.....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:[


Soms snap ik niet waarom jij overgegaan bent naar de GG... en blijft...
Die vrouw....

;)
:haha
Dat moet dan een ijzeren tante zijn ;)
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Hendrik de 3de »

freek schreef:
Hendrik de 3de schreef:Groot op de voorpagina: Curatorium GGiN laat geen student toe

Triest, triest, ja intriest! Een kerkverband waar de nóód zó groot is ...
Zowel qua predikantstekort, als in leer en leven!
Maar om heel eerlijk te zijn, had ik ook niets anders verwacht.
Het is droevig dit te moeten neer zetten en ik hoop dat de moderators het ook laten staan.
Want ik meen het echt uit de grond van mijn hart en met alle respect voor de GGiN:
Maar ik gun ze van harte een prediker die de Christus der Schriften in alle deugden ten volle mag verkondigen.
Dat het mag zijn: Jezus alleen & anders geen! Dat Hij onvoorwaardelijk aan iedereen aangeboden mag worden.
Niet om de GGiN af te branden, maar van mijzelf weet ik dat ik ook richting deze groepering neigde.
Maar als je er dan achter komt dat het een hoop geredeneer is en veel dode wetsletters, maar geen Christus ...
Ja dan gaat de GGiN mij aan het hart. Mijn wens en bede is dat ze terug mogen keren naar de Waarheid: de Heere Jezus Christus!
Ahum, ik proef wat tegenstrijdigheid met eerdere postings van je :bobo
Hendrik de 3de, in een ander topic schreef:Wat denken we toch allemaal weer menselijk, mensen.
Bid en smeek of de Heere arbeiders wil uitstoten in de wijngaard i.p.v. hier onze grieven te uiten over het niet goed handelen (VOLGENS ONS) van het curatorium. Laten we toch in onze achterhoofd houden dat de Heere arbeiders uitstoot in de wijngaard tot wie Hij wil en wanneer Hij wil.
Om het dan zo van de Koning der kerk te mogen verwachten. Verwachting van een grote God die nog in Zijn gunst en genade naar ons heeft omgezien. Nóg is de kandelaar niet weggenomen, want nóg worden er mannenbroeders geroepen tot het ambt. Dan mogen we toch dankbaar zijn voor wat de Heere tot nu toe heeft gegeven voor de Gereformeerde Gemeente? En de afgewezen mannen gedenken in het gebed om het feit dat ze het mogen verwerken.
Hendrik de 3e, in een ander topic schreef: Als er studenten aangenomen is geen bewijs van wat dan ook? Oh nee? Waar is je geloof, refo?
Hierin mogen we het verwachten van de Allerhoogste. Wij hoeven niet te oordelen of het curatorium wel of niet zijn werk goed doet.
Wij hoeven niet te oordelen als mensen of het wel of geen roeping is, maar alles geschied onder de leiding van de Almachtige.
Het is mensenwerk, maar wel mensenwerk door God bestuurd. Of is dat te ver en te vroom geredeneerd? Is dat te zwaar?
De Heere heeft tot nu toe aan de Gereformeerde Gemeente drie nieuwe studenten gegeven. Daar mogen we dankbaar voor zijn.
En voor mij is dat het bewijs dat de Heere doorgaat met Zijn Kerkvergaderend werk. Voor mij is het eveneens het bewijs dat de Heere, ondanks al onze tekortkomingen en al onze schuld (ja persoonlijk, maar ook kerkelijk), nog aan ons in genade en gunst wilt gedenken. #SDG

Ik snap je punt freek! Maar toch is hier geen tegenstrijdigheid. Ik gun de GerGem ook veel predikanten, want ook daar is een tekort! Maar als de Heere studenten geeft dan getuigt dat Hij doorgaat met Zijn Kerkvergaderend werk. En als Hij ze gegeven heeft, dan moeten we niet ondankbaar zijn, maar dankbaar dat Hij nog in gunst en genade aan de gemeenten heeft willen gedenken.
En ik heb nooit ontkent dat het curatorium geen mensenwerk is. Het is een moeilijke taak, maar ook gemakkelijke taak. Want een mens kan het van nature nooit beoordelen of de Heere roept, maar dan mogen de curatoren in biddend opzien het verwachten van de Koning der kerk. Dan gebeurt er niks bijgeval, maar komt het uit de Vaderlijke hand ons toe.

Maar in deze posting maak ik ook een ander statement, namelijk dat de GGiN in leer en in leven ver heen is. Niet om te veroordelen of te oordelen, maar ikzelf heb het van dichtbij meegemaakt. De vinger gaat daar heel makkelijk naar een ander kerkverband: die en die dwalen, maar wij hebben de Waarheid.

Maar als daar werkelijk Dé Waarheid mag klinken dan zal de Heere Zich niet onthouden. Dan mogen we er ook vanuit gaan dat de Heere mannen roept en bekwaam maakt om Zijn volk te leiden, maar ook om een middel in Zijn handen te zijn om schapen die nog niet van de Kudde zijn toe te brengen. Als er werkelijk Dé Waarheid mag klinken dan zal er ook véél vrucht op de prediking zijn. Of denken we dan te klein van een machtige God.
Het punt bij de GGiN dat ze alles rationeel willen verklaren. Dat het Evangelie alleen voor de uitverkorenen is en dat het alleen hen aangeboden kan worden is een grandioze misstap geweest. Het Evangelie is onvoorwaardelijk en moet aan iedereen aangeboden worden. De Heere maakt Zichzelf van Eeuwigheid vrij en laat de mens geen ruimte om zich voor de Rechterstoel te verontschuldigen. "Gij hebt niet gewild", en niet "maar Heere u hebt het mij niet aangeboden".

Dat is mijn punt tegenover de GGiN. Ja je kan veel van de predikanten daar leren qua bevinding, maar er wordt wel een bedekt Evangelie gepredikt. Daar kan en mag je niet omheen gaan. Ik vind het gruwelijk erg dat er mensen voor de eeuwigheid blind gehouden worden. Dat Christus maar heel summier gepreekt wordt. Zeer verdrietig, ja, dan is het in mijn ogen niet verwonderlijk dat de Heere geen studenten gegeven heeft: want Hij wil niks anders horen dan de Naam van de Heere Jezus Christus.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Hendrik de 3de »

Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:Groot op de voorpagina: Curatorium GGiN laat geen student toe

Triest, triest, ja intriest! Een kerkverband waar de nóód zó groot is ...
Zowel qua predikantstekort, als in leer en leven!
Maar om heel eerlijk te zijn, had ik ook niets anders verwacht.
Het is droevig dit te moeten neer zetten en ik hoop dat de moderators het ook laten staan.
Want ik meen het echt uit de grond van mijn hart en met alle respect voor de GGiN:
Maar ik gun ze van harte een prediker die de Christus der Schriften in alle deugden ten volle mag verkondigen.
Dat het mag zijn: Jezus alleen & anders geen! Dat Hij onvoorwaardelijk aan iedereen aangeboden mag worden.
Niet om de GGiN af te branden, maar van mijzelf weet ik dat ik ook richting deze groepering neigde.
Maar als je er dan achter komt dat het een hoop geredeneer is en veel dode wetsletters, maar geen Christus ...
Ja dan gaat de GGiN mij aan het hart. Mijn wens en bede is dat ze terug mogen keren naar de Waarheid: de Heere Jezus Christus!
Maar begrijp ik nou goed dat je bovenstaande allemaal niet had gevonden, als er vandaag wel iemand zou zijn toegelaten?
Nee hoor Luther, dat vind ik ook los daarvan!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:Het punt bij de GGiN dat ze alles rationeel willen verklaren. Dat het Evangelie alleen voor de uitverkorenen is en dat het alleen hen aangeboden kan worden is een grandioze misstap geweest. Het Evangelie is onvoorwaardelijk en moet aan iedereen aangeboden worden. De Heere maakt Zichzelf van Eeuwigheid vrij en laat de mens geen ruimte om zich voor de Rechterstoel te verontschuldigen. "Gij hebt niet gewild", en niet "maar Heere u hebt het mij niet aangeboden".

Dat is mijn punt tegenover de GGiN. Ja je kan veel van de predikanten daar leren qua bevinding, maar er wordt wel een bedekt Evangelie gepredikt. Daar kan en mag je niet omheen gaan. Ik vind het gruwelijk erg dat er mensen voor de eeuwigheid blind gehouden worden. Dat Christus maar heel summier gepreekt wordt. Zeer verdrietig, ja, dan is het in mijn ogen niet verwonderlijk dat de Heere geen studenten gegeven heeft: want Hij wil niks anders horen dan de Naam van de Heere Jezus Christus.
Sorry, maar dit is wel erg algemeen gesteld. Onlangs beluisterde ik nog een preek van ds. J.A. Weststrate: de Evangeliedeur ging wijd open hoor! En de mensen werden zeker niet blind gehouden. Christus werd verkondigd en uitgestald. Er was niemand in de kerk die straks zal kunnen zeggen: Heere, ik heb het niet geweten, of: Het was voor mij toch onmogelijk om zalig te worden, etc. Het was een evenwichtige, schriftuurlijk-bevindelijke preek. En zo heb ik dat ook eens van ds. M. Krijgsman gehoord. Je hebt nogal de neiging om in je formuleringen niet alleen te stellig te zijn, maar ook door te slaan, en daarmee de werkelijkheid een beetje uit het oog te verliezen.

In de tweede plaats vind ik je antwoord om een andere reden kwalijk: je legt een direct verband tussen het al dan niet toelaten van broeders door het curatorium en de mate waarin de Heere 'tevreden' zou zijn over de prediking die in het betreffende kerkverband gebracht wordt. Daarop zou ik twee dingen willen zeggen:
- Dit strijdt met eerdere postings van jou op dit forum, waarin je zeer kritisch was op de ontwikkelingen binnen de CGK. Laten daar nu juist behoorlijk wat studenten toegelaten te worden. (Kennelijk geloof je ten diepste niet in je eigen redenering.)
- De redenering lijkt verdacht veel op wat de Farizeeën zeggen: Heeft deze gezondigd, of zijn ouders? (Over de blindgeborene) Achter deze vraag schuilt een godsbeeld, van beloning en straf naar de mate waarin we goed of slecht zouden zijn. Ik neem direct aan dat dit niet jouw bedoeling is, maar het is wel de consequentie van wat je schrijft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Hendrik de 3de »

Luther schreef:Sorry, maar dit is wel erg algemeen gesteld. Onlangs beluisterde ik nog een preek van ds. J.A. Weststrate: de Evangeliedeur ging wijd open hoor! En de mensen werden zeker niet blind gehouden. Christus werd verkondigd en uitgestald. Er was niemand in de kerk die straks zal kunnen zeggen: Heere, ik heb het niet geweten, of: Het was voor mij toch onmogelijk om zalig te worden, etc. Het was een evenwichtige, schriftuurlijk-bevindelijke preek. En zo heb ik dat ook eens van ds. M. Krijgsman gehoord. Je hebt nogal de neiging om in je formuleringen niet alleen te stellig te zijn, maar ook door te slaan, en daarmee de werkelijkheid een beetje uit het oog te verliezen.

In de tweede plaats vind ik je antwoord om een andere reden kwalijk: je legt een direct verband tussen het al dan niet toelaten van broeders door het curatorium en de mate waarin de Heere 'tevreden' zou zijn over de prediking die in het betreffende kerkverband gebracht wordt. Daarop zou ik twee dingen willen zeggen:
- Dit strijdt met eerdere postings van jou op dit forum, waarin je zeer kritisch was op de ontwikkelingen binnen de CGK. Laten daar nu juist behoorlijk wat studenten toegelaten te worden. (Kennelijk geloof je ten diepste niet in je eigen redenering.)
- De redenering lijkt verdacht veel op wat de Farizeeën zeggen: Heeft deze gezondigd, of zijn ouders? (Over de blindgeborene) Achter deze vraag schuilt een godsbeeld, van beloning en straf naar de mate waarin we goed of slecht zouden zijn. Ik neem direct aan dat dit niet jouw bedoeling is, maar het is wel de consequentie van wat je schrijft.
Beste Luther,

Misschien moet je niet op een paar preken afgaan Luther, daar moet je misschien ietwat genuanceerder tegenover staan. Ik kraak hier de GGiN niet af, laat dat duidelijk zijn. Maar ik heb moeite met het aanbod van genade aldaar. En nee die komt daar niet tot iedereen. Want ook ik heb verschillende predikanten beluisterd en gelezen uit deze groepering, maar het was in meer of mindere mate altijd onder de noemer van het aanbod van genade en de belofte van het evangelie komt niet tot iedereen, maar alleen tot de uitverkorenen. Dan stel je de Heere Jezus niet als gewillige Zaligmaker voor aan "heel" de gemeente, maar dan bedek je Hem voor een deel, namelijk de uitverkorenen. Natuurlijk zijn er ook preken waarvan gelden mag dat de Christus rijk uitgestald mag worden, maar is het altijd zo? En is dat de leer van de GGiN? Als we eerlijk zijn dan moeten we nee zeggen! Overigens fundeer ik mijn uitspraken op eigen ervaringen met deze predikanten of gemeenteleden.

Mijn uitlatingen over de CGK staat hier geheel los van, Luther. De ontwikkelingen in de CGK zijn zorgelijk te noemen, maar dat zeg ik niet alleen. Ik koppel dat niet aan het curatorium. Dus de relevantie van dit onderwerp gelinkt aan dit topic, daar sla je plank nogal mis.

En op het laatste ingaande: wat een onzin! Als de Waarheid ten volle mag gepreekt worden, dan zal er vrucht komen op de prediking. Dat geloof ik, omdat de Heere een machtige en gewillige God is. Een God van liefde! Natuurlijk is het hier op aarde besmeurd met dwalingen van onze zijde, maar toch als de Heere mensen roept voor het ambt dan maakt hij deze bekwaam en bedient hij deze met Zijn Geest. En als predikanten herhaaldelijk van de kansel af zeggen (overigens ook in andere kerkverbanden) dat er zo weinig bekeerden zijn, dat het maar een klein overblijfsel is, dan denk ik ... Moeten we zo min van de Heere denken? Ja het geestelijke is dor en dood in kerken, daar kunnen we niet omheen. Er is een grote nood. Maar het is een schare die niemand tellen kan. Daar mogen we toch op vertrouwen? Dat de Heere een grote menigte zal zaligen. Nu in de GGiN is het maar voor een enkeling weggelegd en dan vraag ik mij af stel je het niet te krap? Doe je dan niet te kort aan Gods Woord. Dan kan je me stellig vinden en zeggen dat ik doorsla, maar dat is mijn constatering. En dat heb ik hier (of elders) vaker gezegd: Als Christus gepreekt wordt, dan komen er mensen tot geloof! En niet een enkeling, maar dan willen ze allen toegebracht die Hij uitverkoren heeft. En is dat een enkeling? Ja maar je verwijt de GGiN dat ze de uitverkiezing te veel benadrukken en nu doe je hetzelfde! Nee dat is niet een enkeling, maar velen! Ja om de uitverkiezing kunnen we niet heen, maar we moeten niet als uitgangspunt nemen de Raad des Vredes, zoals Steenblok en diens aanhang wel doen. Maar vanuit de Borgstelling van Christus.
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door ejvl »

Vroeger was het heel wat voor een predikant als er in bijvoorbeeld 3 weken niemand tot geloof is gekomen, wellicht dat er een ban op de gemeente lag.
En nu? Hoevelen zijn er de afgelopen 10 jaar tot geloof gekomen? Hoe behoudender hoe minder, of helemaal niets, lijkt het wel, is er dan zo weinig zegen op de prediking?
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door sirdanilot »

Ik ben het van harte eens met de postings van Hendrik.

God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.


Dat het gepredikt mag worden onder alle volkeren, ook onder de heidenen, en niet alleen aan de keurige dames en heren in het zwart. Dat het aan iedereen aangeboden mag worden, Christus die gekruisigd !
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4021
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Terri »

ejvl schreef:Vroeger was het heel wat voor een predikant als er in bijvoorbeeld 3 weken niemand tot geloof is gekomen, wellicht dat er een ban op de gemeente lag.
En nu? Hoevelen zijn er de afgelopen 10 jaar tot geloof gekomen? Hoe behoudender hoe minder, of helemaal niets, lijkt het wel, is er dan zo weinig zegen op de prediking?
Eens.
Er is nu vooral de nadruk komen liggen op 'hoe God een mens bekeert', dus eigenlijk meer een stukje begeleiding op je geestelijke reis.
Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar het spel wordt a.h.w gespeeld met alle regels die erbij horen, maar gescoord wordt er niet..........het blijft 0-0.
Toch zullen er ongetwijfeld predikers zijn die hier mee worstelen, ik mag hopen allemaal!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Mara »

sirdanilot schreef:
Dat het aan iedereen aangeboden mag worden, Christus die gekruisigd !
Maar dat heilsfeit op zich is niet voldoende Sirdanilot!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Panny »

Mara schreef:
sirdanilot schreef: Dat het aan iedereen aangeboden mag worden, Christus die gekruisigd !
Maar dat heilsfeit op zich is niet voldoende Sirdanilot!
Maar het is wel de boodschap die gebracht moet worden:
"En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden"
"Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen."

Zie ook de prediking van Petrus op de pinksterdag (Handelingen 2):

38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
40 En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!
41 Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.

En ja, het is inderdaad de Heilige Geest die de prediking moet zegenen, anders zal het geen kracht doen.
Maar het is niet onze taak de prediking van het Evangelie hierop aan te passen omdat niet iedereen zal geloven.
Plaats reactie