psalmen voor nu

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Matthijs Secularisatie = verwereldlijking. In de Bijbel staat: "En wordt dezer wereld niet gelijkvormig"
Wat vind je dan van Ps. 150 ?
Kun je dat vergelijken met "de psalmen voor nu".

[Aangepast op 19/4/05 door Matthijs]
Waarom niet? Ik ben benieuwd....
Hoe ziet psalm 150 voor nu er nu uit?

Vast zo eerbiedig als het nu is:

1 Looft God, looft zijn Naam alom;
Looft Hem in Zijn heiligdom;
Looft des HEEREN grote macht,
In den hemel Zijner kracht;
Looft Hem, om Zijn mogendheden,
Looft Hem, naar zo menig blijk
Van Zijn heerlijk koninkrijk,
Voor Zijn troon en hier beneden.

2 Looft God, met bazuingeklank;
Geeft Hem eer, bewijst Hem dank;
Looft Hem, met de harp en luit;
Looft Hem, met de trom en fluit;
Looft Hem, op uw blijde snaren;
Laat zich 't orgel overal
Bij het juichend vreugdgeschal,
Tot des HEEREN glorie, paren.

3 Looft God naar Zijn hoog bevel,
Met het klinkend cimbelspel,
Looft Hem, op het schel metaal
Van de vrolijke cimbaal;
Looft den HEER', elk moet Hem eren;
Al wat geest en adem heeft,
Looft den HEER', die eeuwig leeft,
Looft verheugd den HEER' der heren.
parsifal

Bericht door parsifal »

Hoe ziet psalm 150 voor nu er nu uit?

Vast zo eerbiedig als het nu is:

1 Looft God, looft zijn Naam alom;
Looft Hem in Zijn heiligdom;
Looft des HEEREN grote macht,
In den hemel Zijner kracht;
Looft Hem, om Zijn mogendheden,
Looft Hem, naar zo menig blijk
Van Zijn heerlijk koninkrijk,
Voor Zijn troon en hier beneden.

2 Looft God, met bazuingeklank;
Geeft Hem eer, bewijst Hem dank;
Looft Hem, met de harp en luit;
Looft Hem, met de trom en fluit;
Looft Hem, op uw blijde snaren;
Laat zich 't orgel overal
Bij het juichend vreugdgeschal,
Tot des HEEREN glorie, paren.

3 Looft God naar Zijn hoog bevel,
Met het klinkend cimbelspel,
Looft Hem, op het schel metaal
Van de vrolijke cimbaal;
Looft den HEER', elk moet Hem eren;
Al wat geest en adem heeft,
Looft den HEER', die eeuwig leeft,
Looft verheugd den HEER' der heren.
Verstaat gij ook wat gij zingt? De teksten van de psalmen van nu lijken aardig recht te doen aan de psalmtekst zelf dat is winst. Al ben ik ook niet overal even gelukkig mee.

Verder een vraagje, kunnen jullie wat minder diep quoten?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Matthijs

Bericht door Matthijs »

em, er moest natuurlijk staat bij mijn laatste posting: "vast niet zo eerbiedig zoals het nu is".
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

em, er moest natuurlijk staat bij mijn laatste posting: "vast niet zo eerbiedig zoals het nu is".
Kun jij dan een universele omschrijving geven voor "eerbiedig?" Dat is voor ieder toch weer zeer subjectief en verschillend?
Het gaat om lofprijzing en grootmaken van God. De één doet dat in driedelig zwart kostuum op hele noten met orgel, de ander met peniskoker en trommel. God ziet het hart aan.
Gian

Bericht door Gian »

Ja, aan suggestieven hebben we geen zier.
Vergelijk nou eens gewoon Ps. 147 van de huidige berijming en de nieuwe berijming.
Ik weet zeker dat de nieuwe dichter bij de tekst is, de aloude berijming heeft er nogal wat aan toegevoegd....
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ja, aan suggestieven hebben we geen zier.
Vergelijk nou eens gewoon Ps. 147 van de huidige berijming en de nieuwe berijming.
Ik weet zeker dat de nieuwe dichter bij de tekst is, de aloude berijming heeft er nogal wat aan toegevoegd....
Nou, dichter bij de tekst en dichter bij de jeugd, wat willen we nog meer? Ja, dichter bij God. Maar daar helpt een pijporgel ook niet aan mee.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door arieth
Afgelopen vrijdag ben ik naar het introductie concert geweest van Psalmen voor nu. Ik aarzelde even want de CD die ik een aantal dagen daarvoor had thuisgestuurd gekregen stelde mij wat teleur. Door het concert ben ik echter volledig voor de muziek gewonnen. Wat mij ook trof was de oprechtheid en het plezier waarmee de muziek, zonder sterallures, werd gebracht. Je houdt van de ene stem meer dan van de andere, natuurlijk, maar als je echt luistert dan hoor je de potentie van de liederen.
De zingbaarheid viel mij erg mee. We hebben een aantal psalmen meegezongen ( de teksten werden steeds boven de band geprojecteerd) en dat ging prima. Als je natuurlijk gewend bent aan hele noten met orgel zal het in het begin niet meevallen. Ik ben erg geïnspireerd geraakt door deze muziek. Sinds vrijdag draai ik niet anders en ben al hard bezig liederen zelf in te studeren. Zo lijkt het mij een heel leuk idee om een avond voor de gemeente te organiseren waarbij we bijvoorbeeld 4 liederen instuderen en over elke psalm daarbij een korte bijbelstudie geven. Lijkt me een hele leuke avond kunnen worden.
Mij advies koop het boekje met de CD, dan heb je alles compleet: toelichting, muziek en bladmuziek (in PDF).
Ligt alles gewoon al in de winkel? Hoeveel psalmen staan er op die cd?
Worden ze op dezelfde manier gezongen als op de website van boekencentrum?
Be yourself, there are plenty of others.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Kun jij dan een universele omschrijving geven voor "eerbiedig?" Dat is voor ieder toch weer zeer subjectief en verschillend?
Het gaat om lofprijzing en grootmaken van God. De één doet dat in driedelig zwart kostuum op hele noten met orgel, de ander met peniskoker en trommel. God ziet het hart aan.
Ach, wat eerbiedig is bepalen we toch lekker zelf. Wij hebben onszelf wijsgemaakt dat zo langzaam mogelijk niet ritmisch zingen van een zo oud mogelijke berijming met een orgel eerbiedig is. We hebben onszelf wijsgemaakt dat God wel houdt van orgelmuziek maar niet van een band met gitaar, keyboard en drums, dat God niet houdt van modern Nederlands (vooral Gij blijven zingen!!!) en dat Hij vooral van ingetogen melodieen houdt.

We vinden bijbelgetrouwheid ontzettend belangrijk... maar voegen aan psalm 150 gerust in de berijming het orgel aan het lijstje toe.... Maar gitaren en zo mogen er niet bij :) Wat dat vinden we zelf niet mooi dus zal God dat ook wel niet vinden.

Ach, het geeft allemaal aan hoe hypocriet mensen zijn en zegt niks over God.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door arieth
Afgelopen vrijdag ben ik naar het introductie concert geweest van Psalmen voor nu. Ik aarzelde even want de CD die ik een aantal dagen daarvoor had thuisgestuurd gekregen stelde mij wat teleur. Door het concert ben ik echter volledig voor de muziek gewonnen. Wat mij ook trof was de oprechtheid en het plezier waarmee de muziek, zonder sterallures, werd gebracht. Je houdt van de ene stem meer dan van de andere, natuurlijk, maar als je echt luistert dan hoor je de potentie van de liederen.
De zingbaarheid viel mij erg mee. We hebben een aantal psalmen meegezongen ( de teksten werden steeds boven de band geprojecteerd) en dat ging prima. Als je natuurlijk gewend bent aan hele noten met orgel zal het in het begin niet meevallen. Ik ben erg geïnspireerd geraakt door deze muziek. Sinds vrijdag draai ik niet anders en ben al hard bezig liederen zelf in te studeren. Zo lijkt het mij een heel leuk idee om een avond voor de gemeente te organiseren waarbij we bijvoorbeeld 4 liederen instuderen en over elke psalm daarbij een korte bijbelstudie geven. Lijkt me een hele leuke avond kunnen worden.
Mij advies koop het boekje met de CD, dan heb je alles compleet: toelichting, muziek en bladmuziek (in PDF).
Ligt alles gewoon al in de winkel? Hoeveel psalmen staan er op die cd?
Worden ze op dezelfde manier gezongen als op de website van boekencentrum?
16 psalmen.

En inderdaad in deze stijl, hoewel de muziek nog wel wat varieert, wat wel goed is aangezien de teksten ook heel erg veelzijdig en gevarieerd zijn.

En tja, als je het orgel als instrument in de kerk hebt is dit niet zo geschikt om te zingen.... Maar omdat de geneefse melodieen ook niet goed met band te bespelen zijn zingt men in kerken waar een band de begeleiding doet deze psalmen niet. Dat vind ik ook erg goed aan dit project, op deze manier komen deze rijke liederen ook weer in dat soort kerken terug (hoop ik)

Bij onze jeugdkerk hebben we ook al een aantal psalmen voor nu gezongen.

Verder is deze berijming ook erg geschikt voor piano, of gewoon accoustische gitaar, en dan denk ik aan jongerenavonden, vereniging, kampen etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jeltje

Bericht door Jeltje »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ach, wat eerbiedig is bepalen we toch lekker zelf. Wij hebben onszelf wijsgemaakt dat zo langzaam mogelijk niet ritmisch zingen van een zo oud mogelijke berijming met een orgel eerbiedig is. We hebben onszelf wijsgemaakt dat God wel houdt van orgelmuziek maar niet van een band met gitaar, keyboard en drums, dat God niet houdt van modern Nederlands (vooral Gij blijven zingen!!!) en dat Hij vooral van ingetogen melodieen houdt.

We vinden bijbelgetrouwheid ontzettend belangrijk... maar voegen aan psalm 150 gerust in de berijming het orgel aan het lijstje toe.... Maar gitaren en zo mogen er niet bij :) Wat dat vinden we zelf niet mooi dus zal God dat ook wel niet vinden.

Ach, het geeft allemaal aan hoe hypocriet mensen zijn en zegt niks over God.

Het geeft alleen aan hoe wereld gelijkvormig we al geworden zijn. We willen God het liefst bij de disco halen want we hebben een moderne God die swingend met ons meedoet.
Daarom moeten we allemaal het oude overboord gooien want waarom zou zou de muziek in de kerk anders moeten klinken dan de muziek in de disco en waarom zouden we eerbiedig blijven zitten terwijl we in de disco heupwiegend elkaar in de weglopend en zwaaiend ons kunnen uitleven.
Het gaat er vooral om de wereld moet zien dat wij niet van die stijve trutten zijn en dat we ook mee kunnen doen.

Van Heilig Heilig Heilig is onze God en Ere zij God in de hoogste hemelen, ja dat kan niet meer in deze tijd. te ouderwets te gewoon.

Toch zal alle verandering die nog plaats zal vinden de kerken niet voller maken maar alleen maar leger.
Dat is toch wat we gezien hebben met alles wat er vernieuwd is en wat er nog steeds gebeurd.
Unionist

Bericht door Unionist »

En zo blijven onze kerken vol zitten met mensen die niet begrijpen wat ze horen en niet beseffen wat ze zingen.

Weleens van de Bethelkerk in Drachten gehoord, Jeltje? Dat is de snelst groeiende kerk van Nederland. Allemaal mensen van buitenaf, dus geen concentraties zoals in de rechterflank van de Ger. Gez. En nee, ze zingen daar niet op hele noten.
Marnix

Bericht door Marnix »

Van dominee Bottenbley he. Schijnt een hele actieve, levende gemeente te zijn.

Jeltje, begin nou niet over Gods heiligheid. Je moet niet Gods heiligheid als vals argument gaan gebruiken om je eigen liefde voor tradities te onderstrepen en tot algemene wet te willen maken.

God is niet alleen de God die met orgel en 1773 geloofd wil worden hoor :) God is niet een God van 400 jaar geleden, maar een God van gisteren en heden. Een God die, zoals je in de Bijbel leest geloofd mag worden met allerlei instrumenten, ook met de gitaar en het drumstel van de psalmen voor nu.

Dat je zo hecht aan tradities, prima, maar ga nou niet beweren dat jou manier van denken ook Gods manier is. Ga God niet in je eigen straatje proberen te laten passen...

En Heilig Heilig Heilig kan nog steeds prima hoor...Je wil niet weten hoe vaak ze dat woord in wat modernere kerken zingen. Maar jij staart je blind op de muziek, de vormen. En gaat vervolgens inhoudelijk oordelen.

Tjonge, wordt niet wereldgelijkvormig. Iedereen in de wereld loopt op zijn voeten.... Ga jij daarom dus maar op je handen lopen om niet wereldgelijkvormig te zijn? (of misschien naast je schoenen)
Ariene

Bericht door Ariene »

Toen ik vroeger als kleine jongen hoorde lezen uit de Bijbel, het verhaal van Jezus’ lijden, dan dacht ik: ‘Vreselijk toch hè, dat die man daar stond en de dienaar, die bij de hogepriester stond, gaf Jezus een kinnebakslag.’
‘O’, dacht ik vroeger, ‘verschrikkelijk, ik kan niet begrijpen dat de Heere Jezus die man niet in een oogwenk vervloekt heeft!’ Maar zie, wij doen dat allemaal. Wij allemaal geven Christus kinnebak-slagen als wij zeggen tegen de Heere Jezus: “O Heere Jezus, ik denk dat ik nu bijna genoeg berouw heb, dat ik bijna genoeg verbroken ben, genoeg zondebesef heb. Ik denk dat ik nu zo langzamerhand hoog genoeg ben gestegen. Niet op de trap van de goede werken, maar wel op de trap van de goede bevindingen; genoeg om nu genade te mogen ontvangen.”
Wat een belediging van het bloed van Christus! Alsof het bloed van Christus niet iets moet verzoenen, maar alsof het een soort keurmerk moet zijn op wat wij hebben beleefd en ondervonden. Nee, dat kan niet. Er worden enkel en alleen (en als God dit vanavond doet dan zal het vanavond alleen zó gebeuren, dat hoop ik en dat bid ik) goddelozen gerechtvaardigd.
Alléén goddelozen, alléén verlorenen. Geen bevindelijk verlorenen, geen nederige verlorenen en wat je er ook allemaal bij wilt halen, nee, alléén goddelozen die de Heere niets, helemaal niets kunnen geven.

Mischien is Marnix wat kort door de bocht, maar toch wil ik waarschuwen voor het gevaar van het doorslaan.

Hirboven staat een gedeelte uit een lezing van jongeren.com
Je kunt hem ook luisteren.
Ik zou dat Jeltje en eigenlijk iedereen willen aanraden om hem eens te luisteren of te lezen.

Hij wijst ons heel duidelijk ook op het gevaar dat wij met onze rok,knot, SV enz. eigenlijk vinden dat we de hemel verdienen, in ieder geval meer dan de broekdrages en het Boek lezers.

Zoek eerst het Koninkrijk van God!
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben benieuwd hoe ik misschien kort door de bocht ben :)
Plaats reactie