Re: De naam van God
Geplaatst: 09 jun 2015, 11:01
In de Statenvertaling staat nu eenmaal ook medicijnmeester, dus als je daaruit citeert en je wilt het zorgvuldig doen, dan gebruik je het woord medicijnmeester.
Er zijn inderdaad mensen die ´op de klank´ afgaan. En dat gevaar onderschat ik ook toch ook niet. Tip: Probeer daar doorheen te prikken, en let meer op de inhoud dan op de taal.ejvl schreef:Vertrouwde klanken wegen echt wel mee. Waarom gebruikt menig predikant bijvoorbeeld nog steeds het woord medicijnmeester in plaats van dokter? En er zijn nog genoeg voorbeelden. Niet dat het direct verkeerd is, maar het is denk ik wel om de vertrouwde klanken.
Dat woord wordt zelden gebruikt in normaal Nederlands. Waarom niet spreken over dokter of arts?Mannetje schreef:In de Statenvertaling staat nu eenmaal ook medicijnmeester, dus als je daaruit citeert en je wilt het zorgvuldig doen, dan gebruik je het woord medicijnmeester.
http://www.refdag.nl/opinie/psalmberijm ... t_1_424073Luther schreef:Precies, en dan heeft @Hendrikus dus gewoon geliijk!-DIA- schreef:Daarom gewoon on-topic. De herkomst van 'Opperwezen' zou inderdaad wel eensCuratorium schreef:Of ga gewoon eens in op wat hij zegt. Is dat nou zo moeilijk?
De slachtofferrol ligt alweer op de loer.
uit de 'verlichting' kunnen stammen.
vooral vrolijk, jaZWP schreef:Weer vrolijk op de rotonde...
Als redeneren niet helpt, gaan we vage beschuldigingen uiten richting de PKN, om daarmee veilig te stellen dat wij het toch wel veel beter doen.Johann Gottfried Walther schreef:Ik hoor dan toch liever Opperwezen, dan zoals je soms in de PKN de naam van God hoort gebruiken.
Op een wijze alsof God een mens of de buurman is.
Op de klank afgaan is wel erg gemakkelijk. Er waren geen inhoudelijke bezwaren tegen de berijming van 1773, deze werd voluit Gereformeerd gevonden.
Overigens iemand als Theodorus van der Groe spreekt ook over God als Opperwezen, is die ook door de Verlichting beïnvloed???
Ik heb het niet over beter, of beter doen. Maar vind sommige kritiek op de berijming van 1773 niet terecht.Hendrikus schreef:Als redeneren niet helpt, gaan we vage beschuldigingen uiten richting de PKN, om daarmee veilig te stellen dat wij het toch wel veel beter doen.Johann Gottfried Walther schreef:Ik hoor dan toch liever Opperwezen, dan zoals je soms in de PKN de naam van God hoort gebruiken.
Op een wijze alsof God een mens of de buurman is.
Op de klank afgaan is wel erg gemakkelijk. Er waren geen inhoudelijke bezwaren tegen de berijming van 1773, deze werd voluit Gereformeerd gevonden.
Overigens iemand als Theodorus van der Groe spreekt ook over God als Opperwezen, is die ook door de Verlichting beïnvloed???
Ik hoor nooit over God praten alsof Hij een mens of de buurman is (en trouwens, is de buurman géén mens dan?), terwijl ik elke zondag in verschillende PKN-kerken zit.
En "er waren geen inhoudelijke bezwaren tegen 1773"? O nee? Die waren er wel, en ze zijn er nog steeds. Maar dat is weer een andere discussie.
Reken maar dat die door zijn tijd is beīnvloed.Johann Gottfried Walther schreef:Ik hoor dan toch liever Opperwezen, dan zoals je soms in de PKN de naam van God hoort gebruiken.
Op een wijze alsof God een mens of de buurman is.
Op de klank afgaan is wel erg gemakkelijk. Er waren geen inhoudelijke bezwaren tegen de berijming van 1773, deze werd voluit Gereformeerd gevonden.
Overigens iemand als Theodorus van der Groe spreekt ook over God als Opperwezen, is die ook door de Verlichting beïnvloed???
Dat komen te is inderdaad een bijzondere zinswending, maar pas hoorde ik hem ook gebruiken door iemand die totaal niet uit onze hoek kwam.ejvl schreef:Dat woord wordt zelden gebruikt in normaal Nederlands. Waarom niet spreken over dokter of arts?Mannetje schreef:In de Statenvertaling staat nu eenmaal ook medicijnmeester, dus als je daaruit citeert en je wilt het zorgvuldig doen, dan gebruik je het woord medicijnmeester.
Daarnaast heb ik het niet over citeren uit de SV, want dat zou je inderdaad nog wel zo kunnen doen, maar over "kanseltaal". Dus zonder citeren. Net zoiets als de overvloedige herhaling van "komen te". Bijvoorbeeld, dit of dat komen te gebeuren enzovoorts.
Klopt, ds M van Kooten heeft er eens over geschreven in Terdege, in Maassluis bekogelde voor en tegenstanders elkaar met paardendrollen, tja er is niets nieuws onder de zon.Hendrikus schreef:Als redeneren niet helpt, gaan we vage beschuldigingen uiten richting de PKN, om daarmee veilig te stellen dat wij het toch wel veel beter doen.Johann Gottfried Walther schreef:Ik hoor dan toch liever Opperwezen, dan zoals je soms in de PKN de naam van God hoort gebruiken.
Op een wijze alsof God een mens of de buurman is.
Op de klank afgaan is wel erg gemakkelijk. Er waren geen inhoudelijke bezwaren tegen de berijming van 1773, deze werd voluit Gereformeerd gevonden.
Overigens iemand als Theodorus van der Groe spreekt ook over God als Opperwezen, is die ook door de Verlichting beïnvloed???
Ik hoor nooit over God praten alsof Hij een mens of de buurman is (en trouwens, is de buurman géén mens dan?), terwijl ik elke zondag in verschillende PKN-kerken zit.
En "er waren geen inhoudelijke bezwaren tegen 1773"? O nee? Die waren er wel, en ze zijn er nog steeds. Maar dat is weer een andere discussie.
Onder welke invloed verkeert u? Misschien een borrel op?refo schreef:Reken maar dat die door zijn tijd is beīnvloed.Johann Gottfried Walther schreef:Ik hoor dan toch liever Opperwezen, dan zoals je soms in de PKN de naam van God hoort gebruiken.
Op een wijze alsof God een mens of de buurman is.
Op de klank afgaan is wel erg gemakkelijk. Er waren geen inhoudelijke bezwaren tegen de berijming van 1773, deze werd voluit Gereformeerd gevonden.
Overigens iemand als Theodorus van der Groe spreekt ook over God als Opperwezen, is die ook door de Verlichting beïnvloed???
Hrt grootste wonfer ooit is fat God mens is geworden. Dus kunnen we Hem zo benaderen. Het zou anders van onze kant niet eens gaan.