We kunnen het antwoord ook lezen in de Heidelberger Catechismus.Eppo Gremdaat schreef:Wat zijn goede werken:
100.000 Euro die Mr X aan de kerkgemeenschap overmaakt
of
de zware tas met boodschappen die hij voor zijn oude buurvrouw van 3hoog de trappen opzeult.
Het is maar hoe je het bekijkt.
de Liefde van de Heere God voor alle mensen
Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- SecorDabar
Het zal voor de gelovige een eeuwig wonder zijn en blijven dat de Heere Zijn gunst en nabijheid geeft.
Hierin komt de vrijmacht van Zijn liefde openbaar.
De Heere verstokte een farao, maar aan Manasse bewees Hij genade...
Hierin komt de vrijmacht van Zijn liefde openbaar.
De Heere verstokte een farao, maar aan Manasse bewees Hij genade...
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
- Bert Mulder
- Contacteer:
God heeft alle mensen lief?
Is het zo, dat God wel Zijn schepping, als een geheel, lief heeft...
"Want alzo lief heeft God de wereld gehad"
Maar dat betekent niet dat God alle mensen, hoofd voor hoofd, liefheeft... "Jacob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat".
Wat betekend het rood gedrukte dan?Psalm 73:
1 Een psalm van Asaf. Immers is God Israël goed, dengenen, die rein van harte zijn.
2 Maar mij aangaande, mijn voeten waren bijna uitgeweken; mijn treden waren bijkans uitgeschoten.
3 Want ik was nijdig op de dwazen, ziende der goddelozen vrede.
4 Want er zijn geen banden tot hun dood toe, en hun kracht is fris.
5 Zij zijn niet in de moeite als andere mensen, en worden met andere mensen niet geplaagd.
6 Daarom omringt hen de hovaardij als een keten; het geweld bedekt hen als een gewaad.
7 Hun ogen puilen uit van vet; zij gaan de inbeeldingen des harten te boven.
8 Zij mergelen de lieden uit, en spreken boselijk van verdrukking; zij spreken uit de hoogte.
9 Zij zetten hun mond tegen den hemel, en hun tong wandelt op de aarde.
10 Daarom keert zich Zijn volk hiertoe, als hun wateren eens vollen bekers worden uitgedrukt,
11 Dat zij zeggen: Hoe zou het God weten, en zou er wetenschap zijn bij den Allerhoogste?
12 Ziet, dezen zijn goddeloos; nochtans hebben zij rust in de wereld; zij vermenigvuldigen het vermogen.
13 Immers heb ik te vergeefs mijn hart gezuiverd, en mijn handen in onschuld gewassen.
14 Dewijl ik den gansen dag geplaagd ben, en mijn straffing is er alle morgens.
15 Indien ik zou zeggen: Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen.
16 Nochtans heb ik gedacht om dit te mogen verstaan; maar het was moeite in mijn ogen;
17 Totdat ik in Gods heiligdommen inging, en op hun einde merkte.
18 Immers zet Gij hen op gladde plaatsen; Gij doet hen vallen in verwoestingen.
19 Hoe worden zij als in een ogenblik tot verwoesting, nemen een einde, worden te niet van verschrikkingen!
20 Als een droom na het ontwaken! Als Gij opwaakt, o Heere, dan zult Gij hun beeld verachten.
21 Als mijn hart opgezwollen was, en ik in mijn nieren geprikkeld werd,
22 Toen was ik onvernuftig, en wist niets; ik was een groot beest bij U.
23 Ik zal dan geduriglijk bij U zijn; Gij hebt mijn rechterhand gevat;
24 Gij zult mij leiden door Uw raad; en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen.
25 Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
26 Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
27 Want ziet, die verre van U zijn, zullen vergaan; Gij roeit uit, al wie van U afhoereert;
28 Maar mij aangaande, het is mij goed nabij God te wezen; ik zet mijn betrouwen op den Heere HEERE, om al Uw werken te vertellen.
Is het zo, dat God wel Zijn schepping, als een geheel, lief heeft...
"Want alzo lief heeft God de wereld gehad"
Maar dat betekent niet dat God alle mensen, hoofd voor hoofd, liefheeft... "Jacob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat".
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- SecorDabar
In deze psalm lezen we van vers 4 t/m 9 over de (heersende) kenmerken van de goddelozen.
Het is dan ook wel duidelijk dat zij niet het leven der uitverkorenen vertonen, genoemd in de zaligsprekingen van Mattheus 5.
Het is dan ook wel duidelijk dat zij niet het leven der uitverkorenen vertonen, genoemd in de zaligsprekingen van Mattheus 5.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Je moet hierop reageren, SecorDabar. Want dit kan je echt niet zeggen.jan34willem schreef:Het is zeker zo dat we met onze goede werken ons eeuwige behoud niet kunnen bewerkstelligen, maar volgens de Bijbel zal God wel acht slaan op de werken van hen die behouden zijn, en hen ook daarnaar belonen.SecorDabar schreef:Bij jou misschien wel, vriend.jakobmarin schreef:Niet alleen vooraf toch?
Dit blijft toch aan de gang?
'Werken' betekend hier ook 'Uitwerken', werk je zaligheid uit, breidt het uit, goede werken, etc.
Maar bij mij niet...
Met al mijn werken, werken en werken maak ik de schuld alleen maar groter....
Je gaat zo boven de bijbel uit, terwijl dit de taal van de bijbel is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Nope.Tiberius schreef:De SV bedoel je?Fjodor schreef:hert = het.Bona Fide schreef: Wat heeft een 'hert afzetten' nu weer met deze constatering te maken? Ik snap sowieso niets van de strekking van je reactie.
m.i. is Dia's weergave ontstaan in de 17e eeuw. Dus modern.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
- SecorDabar
Waar Janwillem op wijst kan ik volkomen mee instemmen.Fjodor schreef:Je moet hierop reageren, SecorDabar. Want dit kan je echt niet zeggen.jan34willem schreef:Het is zeker zo dat we met onze goede werken ons eeuwige behoud niet kunnen bewerkstelligen, maar volgens de Bijbel zal God wel acht slaan op de werken van hen die behouden zijn, en hen ook daarnaar belonen.SecorDabar schreef:Bij jou misschien wel, vriend.jakobmarin schreef:Niet alleen vooraf toch?
'Werken' betekend hier ook 'Uitwerken', werk je zaligheid uit, breidt het uit, goede werken, etc.
Maar bij mij niet...
Psalm 115 Niet ons, niet ons, maar Uw naam zij al de eer.
Niet mijn werken, maar het werk des Heeren in onze ziel door een waar geloof gedaan, door de Heilige Geest.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gen. 6:6: Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart. Dit is ook menselijker wijze van God gesproken, om ons te tonen dat God een groot mishagen aan den mens, uit oorzaak zijner boosheid.
À Brakel schrijft: God is goedheid; uit goedheid vloeit goedertierenheid en genegenheid om Zijnen schepselen wèl te doen. Ps. 145:9: De HEERE is aan allen goed, en Zijn barmhartigheden zijn over al Zijn werken. Brakel maakt onderscheid in de liefde der toegenegenheid en de liefde der welbehaaglijkheid. De eerste is meer algemeen en de tweede is bijzonder de uitverkorenen aangaande.
1 Joh. 4:8: want God is liefde. Dat is, God heeft lief, niet alleen zichzelf, maar ook al Zijn schepselen, bijzonder Zijn uitverkorenen in Christus Jezus, met zulk een grote liefde en toegenegenheid, dat men met recht mag zeggen, dat Hij niet alleen liefde heeft, maar ook de liefde Zelf is, gelijk Hij ook de wijsheid, goedheid, enz. Zelf genoemd wordt.
Alle mensen liggen van nature onder de toorn en vloek van God volgens Gal. 3:10: Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. Ps. 7: 12-14: God is een rechtvaardige Rechter, en een God, Die te allen dage toornt. Indien hij zich niet bekeert, zo zal Hij Zijn zwaard wetten; Hij heeft Zijn boog gespannen, en dien bereid. En heeft dodelijke wapenen voor hem gereed gemaakt; Hij zal Zijn pijlen tegen de hittige vervolgers te werk stellen. God toornt en is vertoornt op de zondaar en de zonde.
Ps. 11:6: Hij zal op de goddelozen regenen strikken, vuur en zwavel; en een geweldige stormwind zal het deel huns bekers zijn.
Ps. 50:16-22: Maar tot den goddeloze zegt God: Wat hebt gij Mijn inzettingen te vertellen, en neemt Mijn verbond in uw mond? Dewijl gij de kastijding haat, en Mijn woorden achter u henenwerpt. Indien gij een dief ziet, zo loopt gij met hem; en uw deel is met de overspelers. Uw mond slaat gij in het kwade, en uw tong koppelt bedrog. Gij zit, gij spreekt tegen uw broeder; tegen den zoon uwer moeder geeft gij lastering uit. Deze dingen doet gij, en Ik zwijg; gij meent, dat Ik te enenmale ben, gelijk gij; Ik zal u straffen, en zal het ordentelijk voor uw ogen stellen. Verstaat dit toch, gij godvergetenden! opdat Ik niet verscheure en niemand redde.
In Christus is God liefde. Dat geldt dus enigen naar Zijn louter welbehagen. Die Hij van eeuwigheid heeft verkoren zijn nooit uit Gods hart gevallen, wel uit Zijn gunst en gemeenschap.
Ps. 89:4: 4 Ik heb een verbond gemaakt met Mijn uitverkorene;
À Brakel schrijft: God is goedheid; uit goedheid vloeit goedertierenheid en genegenheid om Zijnen schepselen wèl te doen. Ps. 145:9: De HEERE is aan allen goed, en Zijn barmhartigheden zijn over al Zijn werken. Brakel maakt onderscheid in de liefde der toegenegenheid en de liefde der welbehaaglijkheid. De eerste is meer algemeen en de tweede is bijzonder de uitverkorenen aangaande.
1 Joh. 4:8: want God is liefde. Dat is, God heeft lief, niet alleen zichzelf, maar ook al Zijn schepselen, bijzonder Zijn uitverkorenen in Christus Jezus, met zulk een grote liefde en toegenegenheid, dat men met recht mag zeggen, dat Hij niet alleen liefde heeft, maar ook de liefde Zelf is, gelijk Hij ook de wijsheid, goedheid, enz. Zelf genoemd wordt.
Alle mensen liggen van nature onder de toorn en vloek van God volgens Gal. 3:10: Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. Ps. 7: 12-14: God is een rechtvaardige Rechter, en een God, Die te allen dage toornt. Indien hij zich niet bekeert, zo zal Hij Zijn zwaard wetten; Hij heeft Zijn boog gespannen, en dien bereid. En heeft dodelijke wapenen voor hem gereed gemaakt; Hij zal Zijn pijlen tegen de hittige vervolgers te werk stellen. God toornt en is vertoornt op de zondaar en de zonde.
Ps. 11:6: Hij zal op de goddelozen regenen strikken, vuur en zwavel; en een geweldige stormwind zal het deel huns bekers zijn.
Ps. 50:16-22: Maar tot den goddeloze zegt God: Wat hebt gij Mijn inzettingen te vertellen, en neemt Mijn verbond in uw mond? Dewijl gij de kastijding haat, en Mijn woorden achter u henenwerpt. Indien gij een dief ziet, zo loopt gij met hem; en uw deel is met de overspelers. Uw mond slaat gij in het kwade, en uw tong koppelt bedrog. Gij zit, gij spreekt tegen uw broeder; tegen den zoon uwer moeder geeft gij lastering uit. Deze dingen doet gij, en Ik zwijg; gij meent, dat Ik te enenmale ben, gelijk gij; Ik zal u straffen, en zal het ordentelijk voor uw ogen stellen. Verstaat dit toch, gij godvergetenden! opdat Ik niet verscheure en niemand redde.
In Christus is God liefde. Dat geldt dus enigen naar Zijn louter welbehagen. Die Hij van eeuwigheid heeft verkoren zijn nooit uit Gods hart gevallen, wel uit Zijn gunst en gemeenschap.
Ps. 89:4: 4 Ik heb een verbond gemaakt met Mijn uitverkorene;
- jakobmarin
Plus dat ik gewoon de kanttekeningen aanhaalde:Fjodor schreef:Je moet hierop reageren, SecorDabar. Want dit kan je echt niet zeggen.jan34willem schreef:Het is zeker zo dat we met onze goede werken ons eeuwige behoud niet kunnen bewerkstelligen, maar volgens de Bijbel zal God wel acht slaan op de werken van hen die behouden zijn, en hen ook daarnaar belonen.SecorDabar schreef:Bij jou misschien wel, vriend.jakobmarin schreef:Niet alleen vooraf toch?
Maar bij mij niet...
Het is ook een Opdracht; dat de praktijk vaak anders is, dat is wat anders.werkt uws zelfs
Dat is, benaarstigt, bearbeidt, gebruikende de middelen die God tot bevordering derzelve heeft verordineerd.
het werken,
Of, het uitwerken; dat is, het doen en volbrengen van het goede dat men wil.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Je kunt wel zeggen: God heeft de zondaar lief.MoesTuin schreef:Gelooft U / Jij in de onvoorwaardelijke Liefde van de Heere God voor alle mensen zonder uitzonderingen?
Maar is dat niet te simpel? (Helaas wel de boodschap waarmee veel christenen verleidt zijn en worden.)
Wat denk je wat wij de heilige God, die geen zonde door de vingers kan zien, elke dag weer aandoen?
Wat denk je wat God van ons zondige leven zal vinden? Besef je iets van de grootheid van je zonde? De toorn van God over de zonde?
Wat denk je ervan als je straks voor Gods rechterstoel zal staan? Zal God dan liefde zijn?
Ja God is liefde! Maar alleen door het bloed van Zijn Zoon!
Buiten het bloed van Christus zal Gods toorn voor eeuwig op ons zijn.
Dit is zeker ook de boodschap van de Bijbel!
Lees bijvoorbeeld eens Mattheüs 25.
God had liefde voor ons TOEN wij nog zondaars waren! Daarom heeft Hij zijn Zoon geschonken. Rom 5:8
Dat is nou juist het grootste wonder!
Dat is nou juist het grootste wonder!
- jakobmarin
Gods toorn over de zonde/zondaar staat Zijn liefde tot diezelfde zondaar niet in de weg. Het zijn geen tegenstellingen, zo van: God is wel liefde, MAAR hij is ook rechtvaardig (denk erom)!Panny schreef:Je kunt wel zeggen: God heeft de zondaar lief.MoesTuin schreef:Gelooft U / Jij in de onvoorwaardelijke Liefde van de Heere God voor alle mensen zonder uitzonderingen?
Maar is dat niet te simpel? (Helaas wel de boodschap waarmee veel christenen verleidt zijn en worden.)
Wat denk je wat wij de heilige God, die geen zonde door de vingers kan zien, elke dag weer aandoen?
Wat denk je wat God van ons zondige leven zal vinden? Besef je iets van de grootheid van je zonde? De toorn van God over de zonde?
Wat denk je ervan als je straks voor Gods rechterstoel zal staan? Zal God dan liefde zijn?
Ja God is liefde! Maar alleen door het bloed van Zijn Zoon!
Buiten het bloed van Christus zal Gods toorn voor eeuwig op ons zijn.
Dit is zeker ook de boodschap van de Bijbel!
Lees bijvoorbeeld eens Mattheüs 25.
Nee, want dat is helemaal geen tegenstelling voor God.
God heeft de Kosmos lief, dus ook iedere zondaar die zich daar bevindt; God wil dat alle mensen gered worden en Hij heeft geen lust in de dood van een zondaar.
Wat is dat anders dan liefde?
Dat mag je onbekommerd zeggen en is niet te simpel.
Alleen dit is natuurlijk niet het enige wat in de bijbel staat.
En zeggen dat Gods liefde er is "alleen door het bloed van Zijn Zoon" klopt en is ook andersom waar: Omdat God de Vader de wereld liefheeft, gáf Hij Zijn Zoon juist.
God de Vader heeft ook lief, dat kun je niet al teveel uit elkaar trekken.
Nergens staat in de bijbel "God is Toorn", wel God is Liefde.
Er wordt wel gezegd dat toorn de andere kant van Gods liefde (tot gerechtigheid) is.
Jaloezie van God is ook boos geworden liefde (Keller).
Ik ben dan wel benieuwd hoe je bijvoorbeeld deze tekst leest:jakobmarin schreef:Nergens staat in de bijbel "God is Toorn", wel God is Liefde.
Want onze God is een verterend Vuur (Hebr. 12:29).
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Betreffende Gods' wil, of Hij iedereen, hoofd voor hoofd, wil zaligen:
Romeinen 9:
Romeinen 9:
2 Kor 2:18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
Paulus zegt hier, dat zijn prediking altijd triomfeert, zelfs als het Woord de verharding werkt in degenen die verloren gaan. Het is dus niet zo, dat de prediking zijn doel mist, als er niemand door de prediking tot God bekeerd wordt. Dus het is God welgevallig, een goede reuk! degenen die verloren gaan. Tot de eer van Zijn Naam!4 En Gode zij dank, Die ons allen tijd doet triomferen in Christus, en den reuk Zijner kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.
15 Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;
16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?
17 Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop, maar als uit oprechtheid, maar als uit God, in de tegenwoordigheid Gods, spreken wij het in Christus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- jakobmarin
Als je zegt "God is Liefde" betreft dit zijn wezen, Hij ís (de) Liefde (zelf).Bona Fide schreef:Ik ben dan wel benieuwd hoe je bijvoorbeeld deze tekst leest:jakobmarin schreef:Nergens staat in de bijbel "God is Toorn", wel God is Liefde.
Want onze God is een verterend Vuur (Hebr. 12:29).
Als je zegt "God is een verterend vuur", dan is dit een eigenschap of werking van Hem en betreft niet Zijn wezen zelf.
Daar zit een gradueel verschil in.