Re: de Ware Kerk
Geplaatst: 03 sep 2013, 14:56
Ja mooi Unionist!
Is het de bedoeling om dit te verdedigen?Unionist schreef:Misschien zou het goed zijn om elkaar hier meer met de ogen van Jezus te bezien en minder zelf op de rechterstoel te gaan zitten. Filippenzen 2 kan ons daar wellicht bij helpen, dat hoofdstuk spreekt ook van het met elkaar omgaan met de gezindheid van Christus.
Lieve man, toch liever niet, er zijn betere zaken te overdenken,Unionist schreef:Denk er maar eens een poosje over na.
Ik ben het geheel en al met ds van Amstel eens......maar als je tegenwoordig iets zegt over het vrije lied ben je bij voorbaat al afgeschreven.SecorDabar schreef:Zonder afbreuk te doen van de spontane en eerlijk openhartige bijdragenvan onze (m.i. gewaardeerde) forumleden Moestuin en Joy, (misschien ook wel anderen),
wil ik het volgende van de Christelijk Gereformeerde dominee J. van Amstel citeren wat ik wel leerzaam vondt
over bepaalde geestelijke liederen. Het heeft gestaan in het Ref. Dagblad van 9 november 2007:
Over de teksten van de Nederlander Gerald Troost is ds. J. Van Amstel (CGK, Ede) niet enthousiast.
"Toegegeven, zo''n lied als "Contact" is mooi opgezet: morgen, middag, avond.
En de toepassing in de zogenaamde "Bridge" van dat lied kun je met enige goede wil positief invullen.
Maar de manier waarop in het refrein over het contact met God wordt gesproken, daar heb ik erg veel moeite mee.
Waar is de notie van "Ik schatte mij geheel verloren"?
Waar blijft de bede van de tollenaar: "Wees mij, de zondaar, genadig?"
Of het feit dat de gelovige door de Geest gemeenschap oefent met God?
Dit lied is te ongenuanceerd; en daarbij lijkt het dat zomaar iedereen dat contact met God heeft."
Bij "Tot aan die dag" speelt iets dergelijks.
"Het element van het oordeel op de jongste dag wordt weggelaten.
Daarbij lijkt het dat het met iedereen wel goed komt.
Maar er is in de Schrift ook sprake van de vijf dwaze maagden."
De "Parel" zit ds. Van Amstel al langer dwars.
"Waar komt dat in de Bijbel voor, dat we een parel in Gods hand zijn?
De gelijkenis spreekt van de zoon die dood was, maar weer levend werd.
En de Schrift spreekt over God Die het verlorene zoekt.
Ik heb er daarom grote moeite mee dat een baby als parel wordt aangeduid.
Als predikant moet ik dan benadrukken dat zo''n kind in zonde ontvangen en geboren is,
en in het Rijk van God niet kan komen zonder dat het wedergeboren wordt.
We zijn geen parel, hooguit een geheel ontsierde.
Overigens kun je daarom bij het veelgebruikte gebed of er nog parels
aan de middelaarskroon gehecht mogen worden, ook je vragen hebben."
Tja, dan kan er wel gedaan worden alsof ik niet besta, door een pag.terug SecorDabar te citeren, waar ik toch duidelijk had uitgelegd dat het liedverkeerd begrepen wordt.huisman schreef:Ik ben het geheel en al met ds van Amstel eens......maar als je tegenwoordig iets zegt over het vrije lied ben je bij voorbaat al afgeschreven.SecorDabar schreef:Zonder afbreuk te doen van de spontane en eerlijk openhartige bijdragenvan onze (m.i. gewaardeerde) forumleden Moestuin en Joy, (misschien ook wel anderen),
wil ik het volgende van de Christelijk Gereformeerde dominee J. van Amstel citeren wat ik wel leerzaam vondt
over bepaalde geestelijke liederen. Het heeft gestaan in het Ref. Dagblad van 9 november 2007:
Over de teksten van de Nederlander Gerald Troost is ds. J. Van Amstel (CGK, Ede) niet enthousiast.
"Toegegeven, zo''n lied als "Contact" is mooi opgezet: morgen, middag, avond.
En de toepassing in de zogenaamde "Bridge" van dat lied kun je met enige goede wil positief invullen.
Maar de manier waarop in het refrein over het contact met God wordt gesproken, daar heb ik erg veel moeite mee.
Waar is de notie van "Ik schatte mij geheel verloren"?
Waar blijft de bede van de tollenaar: "Wees mij, de zondaar, genadig?"
Of het feit dat de gelovige door de Geest gemeenschap oefent met God?
Dit lied is te ongenuanceerd; en daarbij lijkt het dat zomaar iedereen dat contact met God heeft."
Bij "Tot aan die dag" speelt iets dergelijks.
"Het element van het oordeel op de jongste dag wordt weggelaten.
Daarbij lijkt het dat het met iedereen wel goed komt.
Maar er is in de Schrift ook sprake van de vijf dwaze maagden."
De "Parel" zit ds. Van Amstel al langer dwars.
"Waar komt dat in de Bijbel voor, dat we een parel in Gods hand zijn?
De gelijkenis spreekt van de zoon die dood was, maar weer levend werd.
En de Schrift spreekt over God Die het verlorene zoekt.
Ik heb er daarom grote moeite mee dat een baby als parel wordt aangeduid.
Als predikant moet ik dan benadrukken dat zo''n kind in zonde ontvangen en geboren is,
en in het Rijk van God niet kan komen zonder dat het wedergeboren wordt.
We zijn geen parel, hooguit een geheel ontsierde.
Overigens kun je daarom bij het veelgebruikte gebed of er nog parels
aan de middelaarskroon gehecht mogen worden, ook je vragen hebben."
Dezelfde ds van Amstel heeft eens gezegd dat d.m.v het vrije lied er al heel wat ketterijen de kerk zijn ingekomen/ingezongen.
Geheel mee eens. Al mag iedereen best zijn mening geven, mensen die daar niet tegen kunnen moeten niet aan een forum deelnemen.Unionist schreef:Misschien zou het goed zijn om elkaar hier meer met de ogen van Jezus te bezien en minder zelf op de rechterstoel te gaan zitten. Filippenzen 2 kan ons daar wellicht bij helpen, dat hoofdstuk spreekt ook van het met elkaar omgaan met de gezindheid van Christus.
Zeker kan ik er tegen als iemand een andere mening heeft, tenminste ...als je mij bedoelt.DDD schreef:Geheel mee eens. Al mag iedereen best zijn mening geven, mensen die daar niet tegen kunnen moeten niet aan een forum deelnemen.Unionist schreef:Misschien zou het goed zijn om elkaar hier meer met de ogen van Jezus te bezien en minder zelf op de rechterstoel te gaan zitten. Filippenzen 2 kan ons daar wellicht bij helpen, dat hoofdstuk spreekt ook van het met elkaar omgaan met de gezindheid van Christus.
Dat is uit mijn hart gegrepen, en zo herkenbaar, het niet kunnen/willen in onze natuur, maar zoals in dat lied ook naar voren kwam dan komt er duisternis, een woestijn en lijkt de Here God zo ver weg.aboricultura schreef:Het zou inderdaad zo moeten zijn om elkaar te zien als door de ogen van Jezus maar:
1 Is Jezus een Goddelijk persoon en wij zijn mens , Hij is een mens zoals de mens bedoeld is
2 wij zijn dus mensen en dat betekend toch dat wij van nature God en onzen naaste haten.
3 een mens van nature kan dus nooit met de ogen van Jezus zien naar de naaste, met dit gegeven mag toch de bede wel zijn,vergeef mij omdat ik ook vandaag de naaste niet zo lief heeft zoals U het van mij vraagd.
4 aan een kind van God kun je toch wel iets van God, een kind lijkt toch op zijn ouders? een kind van God lijkt dan toch ook op z n Vader?in dat opzicht kun je naar je naaste kijken als door de ogen van Jezus.
5 ook na ontvangen genade blijft denk ik de bede, o Zoon maak ons U beeld gelijk, ook om je naaste lief te hebben zoals het behoort.
Voor mij heeft Fil 2 ook veel waarde en heeft me veel te zeggen ook herineringen aan vroeger.krijg soms nog tranen in mijn ogen als ik het lees.
Moeilijk om het in de praktijk uit te voeren ik ben ook maar een hoogmoedig schepsel
Ik vind dat je prima past op een reformatorisch forum hoor, daar ging het nu even niet om bij mij.joy schreef:Zeker kan ik er tegen als iemand een andere mening heeft, tenminste ...als je mij bedoelt.DDD schreef:Geheel mee eens. Al mag iedereen best zijn mening geven, mensen die daar niet tegen kunnen moeten niet aan een forum deelnemen.Unionist schreef:Misschien zou het goed zijn om elkaar hier meer met de ogen van Jezus te bezien en minder zelf op de rechterstoel te gaan zitten. Filippenzen 2 kan ons daar wellicht bij helpen, dat hoofdstuk spreekt ook van het met elkaar omgaan met de gezindheid van Christus.
Maar als je je eend in een vreemde bijt gaat voelen, of als iemand die het forum vervuild, dan denk ik, beter weg wezen dan maar. Alhoewel dat allemaal ook mijn invullling is.
Maar inmiddels hebben mij wat verschillende pb,s bereikt met bemoedigende woorden, en ook zie ik op dit topic, mensen die als het ware mij steunen om toch maar te blijven.
Dus ik blijf nog een poosje...misschien posten, in ieder geval blijf ik regelmatig lezen.