Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?
Geplaatst: 02 apr 2013, 23:58
Nee. Want op deze manier heb je geen acht op jezelf, en evenmin op de leer.
DDD schreef:Nee. Want op deze manier heb je geen acht op jezelf, en evenmin op de leer.
De RKK loochenen niet dat Christus geofferd is , maar het is meer dat ze de enige offerandeDDD schreef:Het is niet waar dat de RKK de enige offerande van Christus loochent. In ieder geval niet op dit moment. Lees de Rooms-Katholieke Katechismus er maar op na, dit is ook niet het eerste draadje waarin over hetzelfde wordt gesproken in drie maanden.
Wat googlen op "Jesuit oath" geeft alleen links met sterk anti-RK websites en websites die waarschijnlijk maken dat het om een hoax gaat. http://www.victorclaveau.com/htm_html/A ... bunked.htmalexv schreef:DDD, ik zou maar niet zo positief van de Paus spreken. Allereerst doet hij aan vervloekte afgoderij en ten tweede door dat te doen plaats je jezelf buiten de Reformatorische traditie en hoor je niet hier. Rome,de Paus is DE Antichrist. Al onze vaderen hebben dat geleerd. En zeker deze Jezuiet met een zeer besmet verleden die zich dan plaatsvervanger van Christus noemt.AllePausen zijn Godslasteraars. Ik las ergens over bidden voor de Paus, echt schandalig. Hij is een bewuste vijand van Christus, en dus mijn vijand. Dus ik bid niet voor hem maar tegen hem.
Lees de kanttekeningen bij Openbaring 17. Lees Buyan de val van de Antichtist, staat op internet in PDF uitgegeven door Gidion. Hij spreekt op blz 38/40 over terugvliegen in de kooi van Rome. Zie wat overal gebeurt, lees anders het slappe velogenende stuk van Kranendonk in het Rd, of zie wat de preases van de PKN zegt.
Liever Turks dan Paaps zeiden de vaderen. Rome, Semper Idem altijd dezelfde. alle Protestanten zijn ketters en moeten gedood worden. Lees de Jezuieten ed die ook dezePaus heeft afgelegd. Googleop Jezuieten eed.
Alex
Het grootste verschil tussen de leer van de RK Kerk en die van de Reformatie betreft de wijze waarop wij de genade deelachtig worden. Bij de RK Kerk wordt deze genade ingestort en is deze dus iets in de mens, de Reformatie leert - en dat is Bijbels - dat de genade ons in het Woord wordt gegeven en door het geloof aangenomen, dus als iets wat buiten onszelf ligt.parsifal schreef:Verder lijkt men te vergeten dat de vraag niet was hoe de reformatoren en de oudvaders de RK zagen, maar waarin ze concreet dwalen. En ja er zijn concrete punten te noemen, zoals de vroomheid van veel "leken" tov Maria en dit wordt niet echt aangepakt door de kerk. De oficiele leer van de kerk is echter niet zo duidelijk ketters en we hoeven die oficiele leer niet te overdrijven om het bestrijden makkelijker te maken.
Dit is een goed punt en ook goed verwoord. Ik heb het idee dat dit vaak wordt vertaald als dat de RK leert dat "genade uit de mens voorkomt en er iets aan moet toevoegen"Afgewezen schreef: Het grootste verschil tussen de leer van de RK Kerk en die van de Reformatie betreft de wijze waarop wij de genade deelachtig worden. Bij de RK Kerk wordt deze genade ingestort en is deze dus iets in de mens, de Reformatie leert - en dat is Bijbels - dat de genade ons in het Woord wordt gegeven en door het geloof aangenomen, dus als iets wat buiten onszelf ligt.
Wat mij verder opvalt als ik zo'n Rooms geloofsboek doorblader, is het nadruk leggen op alle uitwendige riten - waaraan dan echt wel een mooie betekenis wordt toegekend - en niet op het persooonlijk geloof.
Dat laatste is waar. Ik denk dat je genade hier in twee betekenissen moet nemen: de genade van de vrijspraak, en de genade die in ons gewerkt wordt, waardoor wij de vrijspraak aannemen en waardoor ook de heiliging in ons gewerkt wordt. Die laatste genade wordt zeker door de Reformatie geleerd, alleen - en dat is denk ik het verschil met de RK Kerk - deze draagt niets bij als grond voor onze zaligheid.parsifal schreef:Dit is een goed punt en ook goed verwoord. Ik heb het idee dat dit vaak wordt vertaald als dat de RK leert dat "genade uit de mens voorkomt en er iets aan moet toevoegen"Afgewezen schreef: Het grootste verschil tussen de leer van de RK Kerk en die van de Reformatie betreft de wijze waarop wij de genade deelachtig worden. Bij de RK Kerk wordt deze genade ingestort en is deze dus iets in de mens, de Reformatie leert - en dat is Bijbels - dat de genade ons in het Woord wordt gegeven en door het geloof aangenomen, dus als iets wat buiten onszelf ligt.
Wat mij verder opvalt als ik zo'n Rooms geloofsboek doorblader, is het nadruk leggen op alle uitwendige riten - waaraan dan echt wel een mooie betekenis wordt toegekend - en niet op het persooonlijk geloof.
Wel vraag ik me af, wat het verschil in de praktijk betekent. Ook de reformatie leert dat de genade de mens zelf verandert: Het is God die ook het willen werkt en "de nieuwe mens" is een werkelijkheid (terwijl de oude meegedragen wordt).
Nog even iets over deze zinnen. Paulus zegt het volgende in 1 Tim. 2:alexv schreef:Ik las ergens over bidden voor de Paus, echt schandalig. Hij is een bewuste vijand van Christus, en dus mijn vijand. Dus ik bid niet voor hem maar tegen hem.
Toch lees ik ook nog iets andersJongere schreef:Nog even iets over deze zinnen. Paulus zegt het volgende in 1 Tim. 2:alexv schreef:Ik las ergens over bidden voor de Paus, echt schandalig. Hij is een bewuste vijand van Christus, en dus mijn vijand. Dus ik bid niet voor hem maar tegen hem.
Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
Heb je je ooit gerealiseerd over wie dit gaat? Wat het betekende voor de vroege kerk om te moeten bidden voor allen die in hoogheid zijn?
Daar hoort de Romeinse keizer bij. Ook Nero, die door een groot deel van de vroege kerk is getypeerd als de antichrist (en de vervulling van Openbaring).
Puur feitelijk kun je al concluderen dat de paus een wereldleider is, 'in hoogheid gezeten'. Het is daarom goed voor hem te bidden.
Ik kan goed alle kritiek begrijpen op de RK-kerk. We hoeven niet te doen alsof er geen onoverkomelijke problemen meer zijn (al maakt het m.i. wel uit dat we in deze tijd in een seculiere wereld leven; het spanningsveld ligt op een heel ander gebied dan in de zestiende eeuw).
Maar laten we er wel voor uitkijken in onze beoordeling van wie de antichrist zou zijn, niet te klein te denken van Gods genade. Want dat hebben veel van die vaderen waar je naar verwijst óók ingezien: dat die kerk waar we ons aan verbonden weten omdat ze de oudste is, zich zou kunnen bekeren van wat verkeerd is. Net zoals onze eigen kerken zich in veel zullen moeten bekeren.