Bidden voor de GerGem!

Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door JongereMaar bidden kan nooit kwaad.
Dit vind ik een vreemde uitspraak voor een Christen. Het gebed is het krachtigste wapen van een christen.
Mag ik iets nuanceren?
De krachtige wapens voor de gelovigen vinden we o.a. in Efeze 6.
Het gebed wordt niet in het rijtje genoemd als wapen. Wel moeten we de wapens al biddende gebruiken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
MS

Bericht door MS »

Het wapen van een Christen is het zwaard.
Het gebed vermag veel (Lees daarover einde van Jacobus (over Elia)).
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Ik weet niet of een website mijn manier zou zijn, maar ik ben er idd van overtuigd dat hun intenties goed zijn. En wat dat betreft is dat eindelijk eens een goed teken in een oeverloze discussie. Ik hoop dat de gebruikmakers van de website dezelfde intenties blijven hebben.
Je bedoelt 't misschien niet zo, maar het klinkt alsof je de intenties van allen die vóór deze studenten het gesprek -of zo je wilt: de discussie- hebben willen aangaan over de koers van de GerGem in twijfel trekt.
Hopelijk vergis ik me daarin - want ik verzeker je dat er al heel wat gebed is geweest, juist door mensen wier bijdragen jij nu lijkt te scharen onder "oeverloze discussie".
~~Soli Deo Gloria~~
Egbert

Bericht door Egbert »

Ik vind het een hele positieve site, ben dan ook van plan om me aan te melden.
Het zal even wennen zijn voor de GG om met concrete punten in gebed te gaan [algemeenheden is wat makkelijker] en het zal voor de saambinder wel weer een punt zijn om negatief over internet te denken w.s. worden de initiatief nemers wel van het avondmaal geweerd vanwege onrust in de gemeenten [of ben ik nu te negatief?]

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Oorspronkelijk gepost door Pim
Kijk eens aan:

http://www.biddenvoordegg.nl/

Weet (nog) niet wat ik er van moet vinden.....
ik ook niet
maar ik heb er wel een gevoel bij
en dat gevoel zegt me: er klopt iets niet
maar wat?

mijn gevoel heeft er moeite mee, dat er specifiek voor 1 bepaalde kerk gebeden zou moeten worden
een kerk of gemeente, behoort niet los te staan van de andere kerken/gemeenten
als het goed is, zijn ze allen, dwars door alle muren en verschillen heen, toch 1

daarom is bidden voor de wereldwijde kerk beter, bijbelser, christelijker
Beste Anemoon waarom het een doen en het ander niet laten? Bidden voor de wereld wil toch niet zeggen dat je je gezin moet vergeten? Zo mag je voor je eigen gemeente, voor je eigen kerkgenootschap bidden en tevens voor de kerk wereld wijd. Of ben je soms bang dat je gebed te lang wordt?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Ik vind het een hele positieve site, ben dan ook van plan om me aan te melden.
Het zal even wennen zijn voor de GG om met concrete punten in gebed te gaan [algemeenheden is wat makkelijker] en het zal voor de saambinder wel weer een punt zijn om negatief over internet te denken w.s. worden de initiatief nemers wel van het avondmaal geweerd vanwege onrust in de gemeenten [of ben ik nu te negatief?]

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Kijk eens aan:

http://www.biddenvoordegg.nl/

Weet (nog) niet wat ik er van moet vinden.....
ik ook niet
maar ik heb er wel een gevoel bij
en dat gevoel zegt me: er klopt iets niet
maar wat?

mijn gevoel heeft er moeite mee, dat er specifiek voor 1 bepaalde kerk gebeden zou moeten worden
een kerk of gemeente, behoort niet los te staan van de andere kerken/gemeenten
als het goed is, zijn ze allen, dwars door alle muren en verschillen heen, toch 1

daarom is bidden voor de wereldwijde kerk beter, bijbelser, christelijker
Beste Anemoon waarom het een doen en het ander niet laten? Bidden voor de wereld wil toch niet zeggen dat je je gezin moet vergeten? Zo mag je voor je eigen gemeente, voor je eigen kerkgenootschap bidden en tevens voor de kerk wereld wijd. Of ben je soms bang dat je gebed te lang wordt?
Als je het goed leest kun je zien wat Anemoon precies bedoelt.

Het uitgangspunt is de gehele kerk, gezin enz. Dus niet alleen de GG.

mvrgr.

RvP
gravo

Bericht door gravo »

Ik heb het artikeltje in het ND gelezen en de site biddenvoordegg bestudeerd.

Ik vind het om veel redenen een zeer opvallend initiatief.

Je kunt natuurlijk (op het eerste gezicht) zeggen: mooi, bidden is goed en waarom geen oproep om te bidden via het internet?

Echter, de keuze voor internet is natuurlijk niet voor niets. In tegenstelling tot een plaatselijk initiatief, wordt met internet bewust een breder publiek gezocht. Internet is een massa-medium, maar dan wel voor een heel precies geselecteerde massa: in dit geval: alle leden van de gereformeerde gemeenten.

Wat er hier eigenlijk gebeurt is het zoeken door enkele jonge leden van een spreekgestoelte, een kansel, zeg maar. Zij hebben een zeer duidelijke visie op de toekomst, op de structuur, op de leer en het leven van de gereformeerde gemeenten. Die visie botst kennelijk met de officiele gezagsdragers. Anders was het medium wel een kerkelijk orgaan geweest. Men wil buiten het gezag om de mensen toespreken (kansel-behoefte).

De vorm, waarin men dat doet is heel strategisch gekozen: een oproep om te bidden. Het is het ultieme middel om alle weerstand en achterdocht mee weg te kunnen wuiven. Immers: bidden is toch goed? Is toch niet verkeerd? Daar kan je toch niet tegen zijn?

Door dit voertuig te gebruiken, kan men zijn eigen agenda presenteren. Naast allerlei algemene noden, waarvoor men kan bidden (zaken die altijd en overal in kerk en gemeente spelen), kan men nu ook de eigen specifieke zaken noemen, waar het eigenlijk om gaat.

Zo lees ik ergens, dat er gebeden moet worden, dat dominees geen archaische taal meer moeten spreken met het oog op de jongeren.

Dit voorbeeld geeft goed aan, wat ik bedoel: Hier wordt geen gebedspunt, maar een agendapunt gepresenteerd (in de vorm, onder het mom van gebedspunt).

Wat zich hier aftekent is een diepgaande vertrouwenscrisis onder jonge, intelligente leden van het kerkverband. Men kan, wil of mag kennelijk niet meer via de geeigende kanalen de eigen mening inbrengen. Dit (niet meer archaisch spreken) zou toch gewoon een redelijk bespreekpunt op de classis, synode of op de kerkelijke opleiding moeten zijn? Hierover moet een kerkelijke organisatie toch een gewoon, eerlijk, gesprek kunnen voeren met iedereen die het aangaat? En dat geldt voor zoveel zogenaamde ' gebedspunten' . Je gaat toch niet bidden of predikanten niet meer zo archaisch zullen preken? Dat ga je gewoon aan hen vragen. Het normale interne gesprek. Maar kennelijk functioneert dat niet meer ten aanzien van dergelijke problemen.

Men kiest dus een andere weg om de eigen standpunten te laten horen. Jong, gestudeerd, met inzicht en visie, klaar om als volgende generatie de kerk te besturen en de geloofsinhoud te verwoorden. Geef ze eens ongelijk.

En ze zijn ver in het voordeel, omdat ze veel leden kunnen bereiken buiten het gezag om.

Toch zie ik er het zoveelste teken in, dat de top de macht over de basis aan het verliezen is.

De inhoud van de initiatiefnemers ondersteun ik, omdat ik vind dat de GG zich al veel eerdere diepgaand had moeten bezinnen op de kloof die dit kerkverband op allerlei gebieden bedreigt.

De vorm vind ik echter wat huichelachtig: zeg toch gewoon, wat je op je hart hebt en draag de consequenties, wanneer het je werkelijk aan het hart gaat.

Nu beklijft de indruk, dat men door zo voorzichtig en verhullend te opereren slechts uit is op het gezag, dat ze ter discussie stelt. Loyaliteit richting je eigen kerkverband is goed, maar je moet ook open en direkt spreken.

Als er angst in het spel is om net als Blaauwendraad, van der Zwaag ' kaltgestellt' te worden, moet men zich afvragen of die loyaliteit niet teveel offers vraagt en of men zich niet wat krachtiger dient te bevrijden van de huidige generaties kerkleiders.

Zo blijft het hinken op twee gedachten. In de kern van de zaak is het een generatieconflict, dat uit de hand loopt doordat het gezag van de kerk het (s)preekgestoelte zorgvuldig afschermt, terwijl de informatie waarover het gaat niet afgeschermd kan worden. Alle bronnen zijn beschikbaar, men vormt zelf een mening.
Elk veranderingsgezind geluid zal door het gezag zowiezo als provocatie worden gezien. Zelfs als het onder het vrome kopje ' bidden' wordt gepresenteerd.

Het lijkt mij beter om maar voor de draad te komen en hardop te zeggen dat men iets in de nabije toekomst in de GG wil veranderen en wat men wil veranderen. Daarbij de felle reactie van het huidige gezag trotserend voor de goede zaak.

Anders ontstaat er een semi-ondergrondse dissidente beweging met een eigen structuur en een eigen 'ledenbestand'.

gravo
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

In de doordachte reactie van Gravo springen er twee opmerkingen uit:
Oorspronkelijk gepost door gravo
Men kan, wil of mag kennelijk niet meer via de geeigende kanalen de eigen mening inbrengen. [...] Maar kennelijk functioneert dat niet meer ten aanzien van dergelijke problemen.
en
Oorspronkelijk gepost door gravo
Toch zie ik er het zoveelste teken in, dat de top de macht over de basis aan het verliezen is.
Achteraan beginnen: macht lijkt inderdaad een kernbegrip te zijn, men denkt sterk autoritair. Maar machtsdenken is in de kerk niet op z'n plaats! Toch blijkt steeds weer dat mensen met een eigen mening worden gezien als bedreigend, als een aantasting van het gezag (de macht) van de kerkelijke leidslieden.

En daarmee zijn we vanzelf bij Gravo's eerste hierboven geciteerde opmerking terecht gekomen. Omgaan met kritiek, met andersdenkenden, blijkt buitengewoon moeilijk te zijn. Al snel wordt het gesprek -indien het al aangegaan is- afgebroken, en niet zelden wordt een andersdenkende inderdaad "kaltgestellt", zoals Gravo het noemde. Het schort aan communicatieve vaardigheden. En daarmee is al veel stuk gemaakt. Dapper dus van deze studenten om de moed niet op te geven, maar met een nieuw initiatief te komen - een initiatief waarvan inderdaad te vrezen is dat het in de Saambinder zal worden uitgelegd als de zoveelste "aanval".
~~Soli Deo Gloria~~
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Punt van Gravo (in ieder geval mijn punt) is dat deze vorm van moedige (?) kritiek wel onder de vlag van gebed wordt gebracht.

En dat vind ik discutabel.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gian

Bericht door Gian »

Punt van Gravo (in ieder geval mijn punt) is dat deze vorm van moedige (?) kritiek wel onder de vlag van gebed wordt gebracht.

En dat vind ik discutabel.
Als je er bijvoorbaat een weg van ''kritiek geven'' in ziet wordt het alweer moeilijk.
Stel dat het echt een nood van een clubje gergemmers is, die geloven in de kracht van het collectieve gebed, waarom zou ik er dan weer verhulde kritiek achter moeten zoeken?
Laten we echt eens collectief gaan bidden!

[Aangepast op 16/2/05 door Gian]
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
een initiatief waarvan inderdaad te vrezen is dat het in de Saambinder zal worden uitgelegd als de zoveelste "aanval".
Zo'n posting, zo afsluiten. Suggestief. Dat moeten we nu juist voorkomen.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

In het ND van 15 januari stond de volgende (in mijn optiek tamelijk genuanceerde) analyse van het omgaan met kritiek binnen de Gereformeerde Gemeenten.
Geref. Gemeenten en kritiek - een verklaring

15 januari 2005

Het omgaan met kritiek in de Gereformeerde Gemeenten wordt gestempeld door de wil hun eigen identiteit vast te houden en door hun andere wijze van theologie bedrijven. In het Het Katern van 14 januari geeft Jan Zwemer een schets van de manier waarop de leiders van de Gereformeerde Gemeenten met kritiek omgaan.

door Wouter Pansier

De volgende dag lezen we op de opiniepagina een weerlegging van de hand van ds. W. Visscher, en in het hoofdredactioneel commentaar wordt erop gewezen dat deze vorm van bejegening wel meer en niet alleen bij Gereformeerde Gemeenten voorkomt. Wat is hier aan de hand?

Voor een goed begrip is wat kennis van de geschiedenis van Gereformeerde Gemeenten onontbeerlijk, en vooral een poging het eigene van dit kerkgenootschap te formuleren. In het profileren van het nog jonge kerkverband (vooral ten opzichte van de christelijke gereformeerden) heeft ds. G.H. Kersten als typerend voor de Gereformeerde Gemeenten aangegeven dat de kring van het verbond identiek is aan de kring van de uitverkorenen. Dat heeft verstrekkende consequenties, vooral voor de doop. Immers, de gedoopte wordt niet beschouwd als verbondskind, maar als iemand die geboren wordt op het erf van het verbond. Of het ook tot het verbond behoort, is afwachten, dat weet je niet.

Het tweede typisch eigene van de Gereformeerde Gemeenten is de idee dat je wedergeboren kunt zijn en het geloof dus 'bezit', zonder dat je daar zelf weet van hebt. Er kan dus een tijd zitten tussen wedergeboorte en de verzekerdheid van het geloof. Dit is geen vinding van ds. A. Moerkerken, maar van Alexander Comrie. Verder valt nog te noemen dat de groei van geloof (of anders gezegd, de 'standen' ) een route volgt die te traceren valt met de christelijke feestdagen. De gelovige beleeft zijn Kerst, Goede Vrijdag, Pasen en wellicht Pinksteren. Zo de Borg, zo de kerk.

Kritiek

Geregeld wordt op een en ander kritiek op geoefend. Soms door eigen dominees (indirect vaak), meestal door gemeenteleden. Voorbeelden zijn Blaauwendraad en Van der Zwaag. Zij toetsen het bijbelse gehalte en gaan na of het beroep op de oude schrijvers klopt. Vooral Van der Zwaag gaat met wetenschappelijke precisie te werk. Zwemer schrijft terecht: critici krijgen nul op rekest en worden niet echt serieus genomen. De boeken worden wel gerecenseerd. Maar dat gaat in de trant van: a) het wijkt af van wat de Gereformeerde Gemeenten leren en b) we zullen nog eens uiteenzetten wat we als Gereformeerde Gemeenten leren. Nergens wordt gesteld dat de critici tegen Schrift of belijdenis ingaan. De discussie wordt niet echt aangegaan. Zoals het hoofdredactioneel commentaar aangeeft, treft veel critici dit lot. Denk aan de behandeling van ds. Hendrik de Cock in de Ned. Hervormde Kerk, aan de wijze waarop dr. J.G. Woelderink in de Gereformeerde Bond is aangepakt en aan de 'dialoog' tussen K. Schilder en de gereformeerde synode in de jaren veertig. Hoe komt dit?

Gezelschappen

Met ds. Visscher mogen we ervan uitgaan dat de Gereformeerde Gemeenten van harte kerk willen zijn op basis van de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Toch weten ze critici niet van 'repliek' te dienen. De oorzaak ligt - naast een paar sociaal-culturele zaken die Zwemer noemt - in het ontbreken van een theologische traditie binnen Gereformeerde Gemeenten. Te wijzen is op:

- de Gereformeerde Gemeenten zijn ontstaan vanuit geestelijk gedachtegoed van de aloude gezelschappen. Deze waren doorgaans wars van degelijke exegese.

- In dit licht is ook de moeite te verstaan die ds. Kersten ondervond bij de oprichting van een predikantenopleiding. Lang niet iedereen vond dit nodig; dat leverde maar dode letterknechten op.

- De publicaties zijn beknopt en eenvoudig. Voorbeelden: de dogmatiek van ds. Kersten is helder en overzichtelijk, maar aanmerkelijk korter dan die van Van Genderen en Velema, die al beknopt heet. De onderbouwing van een cruciaal (want kerkscheidend) leerstuk, zoals het samenvallen van verbond en uitverkiezing, wordt in een boekje van nog geen 100 pagina's afgedaan (Genadeleven en genadeverbond). De publicatie Bethel en Pniël, die schriftuurlijke onderbouwing moet geven van de sluimertijd tussen wedergeboorte en geloofszekerheid, is een klein boekje met grote letter van 72 bladzijden. Na de perikelen rond Blaauwendraad is van synodewege alles nog eens op een rij gezet in Louter Genade: ook weer een werkje van zo'n 75 bladzijden. Tegenover dit staan boeken als van Van der Zwaag en ds. C. Harinck. Wie ze leest in vergelijking met het hiervoor genoemde, ontdekt dat dit een geheel andere soort theologie bedrijven is. Andere golflengte.

Daarom is niet te verwachten dat over de centrale leerstukken van de Gereformeerde Gemeenten een open discussie mogelijk is. De twee redenen zijn simpel: a) het zet de eigen identiteit op het spel en b) er is geen traditie op wetenschappelijke wijze theologie te bedrijven.

Reageren

Vraag is dan: hoe moeten we als christenen, niet behorend tot de Gereformeerde Gemeenten, daar tegenover staan? Zwemer vraagt een bidstond. Nu kan het nooit kwaad voor mensen te bidden.J. Douma heeft een pleidooi gevoerd voor een gereformeerde federatie, waarbij hij nadrukkelijk ook aan de Gereformeerde Gemeenten denkt. Grond voor zijn pleidooi is dat de Gereformeerde Gemeenten van harte op dezelfde belijdenis staan als de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt).

Met ds. Visscher moeten we ook bedenken dat geen enkele kerk volmaakt is. De Geest doet zijn bekeringswerk op wijzen en plaatsen die we niet kunnen narekenen. Van de eigen, vrijgemaakte geschiedenis menen we nu ook wat zwakke momenten te kunnen aanwijzen: de veronderstelde wedergeboorte, de ware kerk- annex doorgaande-reformatiegedachte. Toch zullen we niet beweren dat het in die tijden onmogelijk was geworden voor de Geest mensen te bekeren. Deze gedachte lijkt me door te trekken naar de Gereformeerde Gemeenten.

Douma schrijft in het door ds. Visscher aangehaalde boekje dat hem de ernst bij Gereformeerde Gemeenten telkens trof. Diezelfde ernst vinden we terug in het artikel van ds. Visscher in de krant van zaterdag. Die ernst lezen we ook bij dr. A.N. Hendriks waar hij in De Reformatie waarschuwt tegen afnemend schuldbesef (8 januari). Douma zegt ook dat ons meer bindt dan verdeelt.

Resumerend: de trekjes die Zwemer beschrijft, zijn zeker wel aan te wijzen. Met hun critici zullen de leiders van Gereformeerde Gemeenten nooit echt in discussie gaan, hoe terecht en onderbouwd die kritiek ook is. En de onderscheidende Gereformeerde-Gemeentenkenmerken zullen ze niet gemakkelijk opgeven, hoe klemmend ook aangetoond kan worden dat het bijbelse fundament ontbreekt. Maar laten we er niet te zwaar over vallen. Dat doet het gros van de leden van Gereformeerde Gemeenten ook niet.

De grootste criticus op Gereformeerde Gemeenten, J.A. van Ruler, heeft eens gezegd dat sommige authentiek gereformeerde elementen waarschijnlijk het best bewaard zijn gebleven in de Gereformeerde Gemeenten (artikel in Wapenveld, 1971). Na enkele decennia van wat eenzijdig rationeel theologiseren zijn vrijgemaakt-gereformeerden nu weer op zoek naar vulling van de belevingskant en worden op grote schaal evangelische trekken geïmporteerd. Het kan geen kwaad te kijken of de eigen gereformeerde traditie in de loop der eeuwen ook niet op te delven valt. Met oog voor de klippen, maar die zijn overal.

Drs. W. Pansier woont in Ermelo.

©Nederlands Dagblad
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Dat artikel Bidden voor de GerGem las ik in de krant en ik heb er een goed gevoel over! Als ik hoor waar jongeren mee zitten en dat sommige zich niet meer betrokken voelen bij ons kerkverband, dan wordt het hoog tijd dat daar eens aandacht aan besteed wordt. De kerkverlating neemt alleen maar toe, daarom is het goed om zoiets te beginnen. Soms weet je ook niet wat er precies leeft in de kerk en nu ga je gericht bidden en wordt het tenminste gestimuleerd. Het is misschien even wennen, maar ik ga er mee aan het werk!
Groetjes Lizzy
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
een initiatief waarvan inderdaad te vrezen is dat het in de Saambinder zal worden uitgelegd als de zoveelste "aanval".
't is inderdaad wel suggestief....

Wel wil ik zeggen dat het jammer is dat gelijk zo gedacht wordt. Zegt wel iets over....

Evenwel..... We kunnen beter zelf iets doen, want alleen zo kritiek geven (en op een vaak verkeerde manier) is niet nuttig.

Met vriendelijke groet,

RvP
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door RvP
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
't is inderdaad wel suggestief....

Wel wil ik zeggen dat het jammer is dat gelijk zo gedacht wordt. Zegt wel iets over....

Evenwel..... We kunnen beter zelf iets doen, want alleen zo kritiek geven (en op een vaak verkeerde manier) is niet nuttig.

Met vriendelijke groet,

RvP
RvP,
Misschien vind je het vreemd. Maar ik vind dat je deze posting moet verwijderen. Als jij meent mij of anderen de les te moeten lezen op deze liefdeloze manier dan doe je dat via U2U. Dat is wat netter. Je gaf me in het begin aan, OSW te bezoeken om troostvolle dingen door te kunnen geven. Dat vind ik in deze posting niet terug.
Vr. gr.
BV
P.S. Je gebruikt de woorden niet nuttig. Wat is het nut van jouw posting?

[Aangepast op 18/2/05 door Barryvrouw]
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Plaats reactie