Dit is geen gefoeter. Ejvl stelde een eerlijke vraag. Dat komt wel vaker voor op een forum als dit. Als je daar niet van gediend bent, zou je moeten overwegen om naar een andere website te gaan.WimA schreef:Laat dit soort gefoeter bij huisbezoek of op dit forum maar achterwege. De binnenkamer is de juiste plaats voor deze worstelingen.Luther schreef:Ik zal je eerlijk zeggen, dat ik dit een heel moeilijke kwestie vind. Ik kom daar ook niet uit. Het kán namelijk ten principale niet! Lees het hele Nieuwe Testament de gedeelten over de ambten. Het is in onze gezindte ingeslopen, hoe en waarom dat weet ik niet, maar we mogen er niet aan wennen. Blijf dat aan de orde stellen op de huisbezoeken die je krijgt. Dat word je wellicht niet in dank afgenomen, maar het betreft wel het geestelijk welzijn van de gemeente.
In een ander topic gaat het over erfschuld en erfsmet. Daarin is het doopsformulier al verschillende malen aangehaald. mensen die van zichzelf getuigen dat zij onbekeerd zijn, vreemd zijn aan Gods genade, de Heere Jezus niet tot hun Borg en Zaligmaker kennen, daarvan geldt immers wat we lezen: "...zodat zij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij ze van nieuws geboren worden..." Dan hebben we de duivel en onszelf liever dat God, dan leven we in een staat van rebellie en vijandschap met Hem. Hoe zouden we dan tegelijkertijd in Zijn Koninkrijk kunnen werken? Hoe zouden we dan tot opbouw van Zijn Konkinkrijk dienstbaar kunnen zijn? Dan kán ten enemale niet!
Daarnaast speelt nog het toch wel breed voorkomende probleem van ambtsdragers die niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen. Let wel: Ik zeg niet dat deze mensen geen genade zouden kennen; maar als dat zo is, wordt dat in elk geval niet zichtbaar in de gemeente beleden. Vandaar dat ik al vaker heb gezegd dat de groslijst om te zoeken naar kandidaten voor de ambten altijd alleen moet worden samengesteld uit de mannen die aan het HA deelnemen. (En nee, de groslijst valt niet samen met de HA-gangers; maar zou zich daartoe wel moeten beperken.)
Verder is een huisbezoek de gelegenheid om je zorgen over de gemeente te delen met de kerkenraad. Inderdaad, ook in je persoonlijke gebed. Maar als het goed is, vraagt men er ook naar.