De toekomst van de gereformeerde gemeente in Nederland (buit

Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Wout
Nee, geen verkorte cursus. De gewone gangbare opleiding, zoals gebruikelijk in de GGiN.
:$ Meen je dat?! Volgens mij doen onze ds. er langer over om een opleiding predikant te volgen... Een aantal jaar meen ik!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Nee, geen verkorte cursus. De gewone gangbare opleiding, zoals gebruikelijk in de GGiN.
:$ Meen je dat?! Volgens mij doen onze ds. er langer over om een opleiding predikant te volgen... Een aantal jaar meen ik!
wacht volgens mij lees ik je verkeerd :! Dus 1 jaar opleiding -> kanidaad na 2 jaar gepreekt te hebben ben je ds?! Klopt da?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Wout

Bericht door Wout »

wacht volgens mij lees ik je verkeerd :! Dus 1 jaar opleiding -> kanidaad na 2 jaar gepreekt te hebben ben je ds?! Klopt da?
2 jaar opleiding waarvan het 2e jaar met spreekbevoegdheid. En uiteraard per jaar een examen.
Daphne

Bericht door Daphne »

2 jaar opleiding waarvan het 2e jaar met spreekbevoegdheid. En uiteraard per jaar een examen.
ah oke :)
Gian

Bericht door Gian »

Ik heb begrepen dat er een soort van samenspreking is met een gemeente uit de GGiN welke in onmin leeft met de rest van de GGiN.

Dat laatste is echt het geval, het eerste weet ik niet zeker. Wat gezegd wordt is dat de 'leidende' ouderling van deze gemeente dominee zou worden binnen de GGiNbv.

Waarmee de toekomst menselijkerwijs gesproken weer wat rooskleuriger zou moeten worden.

[Aangepast op 13/12/04 door Wout]
Ik snap werkelijk waar niet, dat je überhaupt over rooskleurig durft te praten gezien de intrieste situatie in de GGin (bv). Zolang het evangelie niet ruim verkondigd wordt is er geen enkele reden om verheugd te zijn.
Ik hoop des te meer op een opheffing of samengaan met de gg.
Unionist

Bericht door Unionist »

Waar moet hij trouwens studeren? Bij Ds. Wink?

Ze kunnen hem ook op art 8 predikant maken.
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Ik heb begrepen dat er een soort van samenspreking is met een gemeente uit de GGiN welke in onmin leeft met de rest van de GGiN.

Dat laatste is echt het geval, het eerste weet ik niet zeker. Wat gezegd wordt is dat de 'leidende' ouderling van deze gemeente dominee zou worden binnen de GGiNbv.

Waarmee de toekomst menselijkerwijs gesproken weer wat rooskleuriger zou moeten worden.

Lijkt me sterk, de leidende ouderling,die overigens ook de énige ouderling is, is al behoorlijk oud, t zou me zelfs niet verbazen als hij ouder is dan ds.Wink.
Als hij dan ook nog zo'n studie moet doen..........'k heb zeer sterke twijfels, maar ja, 't kan verkeren zei Brederode!
Er staat niet dat de ouderling van de gemeente van ds. Wink dominee zou moeten worden.
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Gian

Ik snap werkelijk waar niet, dat je überhaupt over rooskleurig durft te praten gezien de intrieste situatie in de GGin (bv). Zolang het evangelie niet ruim verkondigd wordt is er geen enkele reden om verheugd te zijn.
Ik hoop des te meer op een opheffing of samengaan met de gg.
Rooskleuriger
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Unionist

Zou maar zo kunnen. Ik ga er vooralsnog vanuit, als het al zo is, dat de werkwijze van de GGiN gevolgd wordt.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Unionist

Zou maar zo kunnen. Ik ga er vooralsnog vanuit, als het al zo is, dat de werkwijze van de GGiN gevolgd wordt.
Wie kan mij vertellen wat art. 8 inhoudt?
arend

Bericht door arend »

Artikel 8 uit de Dordtse Kerkorde luidt:
Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd is van hun singuliere gaven, godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid.

oftewel: iemand die bijzondere gaven heeft kan onder bepaalde omstandigheden predikant worden zonder dat het gehele studietraject doorlopen hoeft te worden. (Overigens: niet alle kerken hanteren artikel 8 DKO op dezelfde wijze. Ook kan de formulering per kerk enigzins verschillen.)
meer info vindt je hier
astroguy

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
kHeb 1 x per ongeluk een dienst bij ds. Wink bijgewoond. Nou ben ik heel wat gewend, maar toen heb ik echt met grote ogen zitten kijken.

kBen geloof ik niet bepaald dom en kan ook wel onderscheid horen, maar aan die preek kon ik wer-ke-lijk geen touw vastknopen.

[size=-2]Maar 't was wel vermakelijk [/size]

Dat iedereen hier zegt dat een samengaan met de GGiNet binnen verband pas kan na de dood van ds. Wink lijkt me niet zo positief. Het is iig niet te hopen dat ze als kerkverband zonder predikanten en zonder sacramenten verder gaan, dat is zeer verre van gezond.

[Aangepast op 22/11/04 door Kislev]
En ds Wink heeft nu een beroep naar Rijssen. Betekent dit dat de bv gemeenten of althans sommigen nog niet zo staan te springen om weer terug te gaan naar de GGiN?
Atze
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wie kerkt er nu in de Eskerk?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Wie kerkt er nu in de Eskerk?
ger.gem in ned binnen en buiten verband
ze wisselen elkaar af
Plaats reactie