Gezangen in de kerk

Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door anemooner zijn ook tussengevoegde voorwaarden
zoals in ps 81
doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen

in de berijming is daar 'als u erom smeekt' tussengevoegd
Mond wijd opendoen is toch hetzelfde als smeken?
Wat is er mis met Opperwezen?


Met Opperwezen is niets mis prachtige benaming voor Hem die eigenlijk niet benoembaar is,die wij alomvattend God noemen .
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Spaan3. Er is een groeiende groep die vindt dat de door God gegeven Psalmen niet meer aanspreekt en opwekkingsliederen veel meer. Dat, terwijl Luther zei dat men in de Psalmen Gods volk in het hart keek. Geeft dat gebrek aan herkenning niet te denken?
Wordt het daarom niet eens tijd om de psalmen te hertalen naar hedendaags nederlands? Het is toch logisch dat de herkenning verdwijnt als we persé 18de-eeuws Nederlands willen blijven zingen?
Benoni

Bericht door Benoni »

En inderdaad, zo zuiver is 1773 nou ook niet altijd. Zie bijv. 42:1. Prachtige psalm, maar niet erg "brontekstgetrouw". Dan vind ik de berijming van het Liedboek beter:

Evenals een moede hinde
naar het klare water smacht,
schreeuwt mijn ziel om God te vinden,
die ik ademloos verwacht.
Ja, ik zoek zijn aangezicht,
God van leven, God van licht.
Wanneer zal ik Hem weer loven,
juichend staan in zijn voorhoven?


Verrukkelijk toch?

Het zijn dan ook vooral emotionele argumenten die ik bij mezelf ontwaar als ik een voorkeur voor 1773 uitspreek. Het is een taal die me met de paplepel is ingegoten en bovendien voor mij gewoon makkelijker, omdat ik een deel ervan uit het hoofd heb moeten leren.

Ik noem het reactionaire reflexen van de gevestigden. Die moeten immers moeite doen om de nieuwe liederen te leren?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Benoni
En inderdaad, zo zuiver is 1773 nou ook niet altijd. Zie bijv. 42:1. Prachtige psalm, maar niet erg "brontekstgetrouw". Dan vind ik de berijming van het Liedboek beter:

Evenals een moede hinde
naar het klare water smacht,
schreeuwt mijn ziel om God te vinden,
die ik ademloos verwacht.
Ja, ik zoek zijn aangezicht,
God van leven, God van licht.
Wanneer zal ik Hem weer loven,
juichend staan in zijn voorhoven?


Verrukkelijk toch?

Het zijn dan ook vooral emotionele argumenten die ik bij mezelf ontwaar als ik een voorkeur voor 1773 uitspreek. Het is een taal die me met de paplepel is ingegoten en bovendien voor mij gewoon makkelijker, omdat ik een deel ervan uit het hoofd heb moeten leren.

Ik noem het reactionaire reflexen van de gevestigden. Die moeten immers moeite doen om de nieuwe liederen te leren?
Ik vind hem idd heel mooi. behalve de laatste zijn, daar is de tekstplaatsing "voorhoven" nogal ongelukking. (detail).
Kokje
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 okt 2004, 09:59

Bericht door Kokje »

En wat te denken van liederen waarbij de teksten (bijna) letterlijk bijbelteksten zijn? Het lijkt me dat dat geen probleem is om in de eredienst te zingen. Denk bijvoorbeeld maar aan 'De Here is mijn herder' (psalm 23) 'Looft de Here alle gij volken (psalm 117), Halleluja looft God in Zijn heiligdom (psalm 150), Welzalig de man die niet wandelt (psalm 1), Als een hert dat verlangt naar water (psalm 42) en ga zo maar door. Deze liederen staan allemaal in de opwekkingsbundel!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24647
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als dat allemaal psalmen zijn, zie ik de toegevoegde waarde niet zo.

Dan zou ik meer denken aan:
- ontwaakt gij die slaapt
- waterstromen wil ik gieten
- de dorre vlakte der woestijnen
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Benoni

Bericht door Benoni »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Benoni
Evenals een moede hinde
naar het klare water smacht,
schreeuwt mijn ziel om God te vinden,
die ik ademloos verwacht.
Ja, ik zoek zijn aangezicht,
God van leven, God van licht.
Wanneer zal ik Hem weer loven,
juichend staan in zijn voorhoven?
Ik vind hem idd heel mooi. behalve de laatste zijn, daar is de tekstplaatsing "voorhoven" nogal ongelukking. (detail).
Haha. Ja, een "Datheens" missertje ... ;-)
Kokje
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 okt 2004, 09:59

Bericht door Kokje »

Wat vinden jullie ervan als er in een gemeente geen gezangen gezongen (mogen) worden, maar de organist die wel tijdens of na de dienst speelt? Zit er verschil tussen zingen en spelen op het orgel? Mijns inziens niet.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

In het verlengde van de opmerking van Kokje.

In gemeenten waar geen gezangen gezongen worden, kan het wel voorkomen dat de predikant een gezang citeert in de preek.

Waarom mag de organist dat gezang dan niet verwerken in een voor- of naspel? (zie boek ds De Jongste)

[Aangepast op 10/2/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
De gezangenkwestie heeft door de eeuwen heen de gemoederen al vaak bezig gehouden. Daar moeten we niet te licht over denken.

De tegenstanders, zij die zich willen beperken tot uitsluitend de psalmen, verdedigen hun standpunt meestal met het argument dat ze alleen willen zingen wat rechtstreeks uit de Bijbel afkomstig is en dus Goddelijk geïnspireerd is. Helemaal consequent gaan ze daar overigens niet mee om: naast het Onze Vader en de drie cantica (de lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon) zingt men immers ook de geloofsbelijdenis, de avondzang, de bedezang voor de predikatie), allemaal teksten die niet rechtstreeks uit de Bijbel afkomstig zijn. En ook aan de berijmde Tien Geboden wordt als laatste vers een bede (Och of wij Uw geboon volbrachten) gezongen die gewoon door de berijmers is toegevoegd.

Als er wordt voorgesteld om nog andere schriftgedeelten te berijmen en die dan als gezang toe te voegen (de lofzang van Hanna bijvoorbeeld), dan stuit dit ook op verzet: er zijn nu eenmaal mensen die gewoon alles bij het oude willen houden en elke vorm van vernieuwing afwijzen) inderdaad, meestal op gevoelsargumenten.

Men zegt wel dat de gezangen slechts de geloofsuiting kunnen zijn van een bepaalde tijd, en dat ze dus na enige verloop van tijd aanvulling behoeven, terwijl de psalmen nooit verouderen. Enerzijds zou ik daar tegenin willen brengen dat bepaalde psalmen nooit gezongen worden omdat ze ook zeer specifiek voor bepaalde omstandigheden zijn bedoeld (denk bijvoorbeeld aan de wraakpsalmen), anderzijds sluiten we met zo'n argument van tijdgebondenheid meteen de ogen voor het feit dat de kerkgeschiedenis door de eeuwen heen vele ijzersterke liederen heeft voortgebracht die anno 2005 wat mij betreft gewoon tot de kerkelijke standaardliteratuur behoren. En dan gaat het niet over recente liedjes op vlot klinkende melodietjes, maar over klassieke liederen als "Een vaste burg", "Alle roem is uitgesloten", "Ontwaakt gij die slaapt" etc.

We moeten absoluut zorgvuldig en voorzichtig omgaan met de gevoelens van onze medechristenen. Maar we moeten ook nuchter zijn op z'n tijd. Wat zijn ten diepste de argumenten voor die vier ouderlingen om op te stappen? Zouden ze ook zijn opgestapt als 't ging om een besluit om voortaan de psalmen ritmisch te gaan zingen die men voorheen niet-ritmisch zong? Is het alleen maar verzet tegen verandering, of hebben ze werkelijk steekhoudende argumenten tegen het zingen van gezangen? En zo ja, zijn die argumenten gewogen?
Want, laten we eerlijk zijn: het ene gezang is het andere niet. Zowel inhoudelijk als muzikaal kun je bij menig gezang levensgrote vraagtekens plaatsen. Ik zou zeker niet klakkeloos de deur willen openzetten voor alle mogelijke gezangen, liederen en liedjes, want dan haal je naast allerlei schitterende parels ook een heleboel muzikale en geestelijke armoede binnen. Maar een selectief gebruik van gezangen binnen de eredienst, daar ben ik beslist niet tegen.

Juist ja, enkele jaren geleden is onder veel protest daar ook het ritmisch zingen ingevoerd. Ik moet zeggen de keren dat ik er geweest ben was het een complete puinhoop met zingen, omdat men niet weet of men nu een hele of een halve noot moet zingen en dan nog maar om te zwijgen bij zeer moeilijke Psalmen.
Voor die tijd ging dat redelijk goed maar na het ritmisch zingen houden velen hun mond, gewoon omdat ze het niet weten.
Ritmisch een vooruitgang? In mijn ogen is het daar een achteruitgang geweest.
Zo denk ik dat men nu heeft gedacht over het invoeren van gezangen zingen. Ik heb het idee dat deze mensen er beslist niets inzien en er nu maar het bijltje bij neer leggen, omdat men anders een grote twistende gemeente gaat worden.

Bijzaken worden verheven tot hoofdzaken en vreemd dat die bijzaken nu juist altijd wel doorgedrukt moeten worden, nooit zal men zeggen: joh het zijn maar bijzaken en als anderen het daar nu echt moeilijk mee hebben dan houden we het toch zo. nee dat heb ik nog nooit meegemaakt, de bijzaak wordt altijd als hoofdzaak doorgedrukt.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Kokje
Mijn ervaring is juist dat oudere mensen m.n. de oude bekende gezangen juist prachtig vinden om te zingen. Ik denk daarom dat je het vooral bij die bekende liederen moet houden, zodat iedereen mee kan zingen. Je moet niet een bepaalde groep in de gemeente uitsluiten.

Dan hebben ze bij jullie zeker moderne ouderen, bij ons in de kerk is men er in iedergeval zeker niet voor en zeker niet bij de ouderen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
In het verlengde van de opmerking van Kokje.

In gemeenten waar geen gezangen gezongen worden, kan het wel voorkomen dat de predikant een gezang citeert in de preek.

Waarom mag de organist dat gezang dan niet verwerken in een voor- of naspel? (zie boek ds De Jongste)

[Aangepast op 10/2/05 door Pim]
Dat gebeurt in de kerk waar ik kerk, volop. Meestal is het een heel toepasselijk gezang, wat fungeert als een heerlijk dessert.
Plaats reactie