Maar wil je misschien ook gewoon antwoord geven op mijn vragen? Dan hoef je niet meteen zo kortaf te reageren met dat punt van ongezonde proporties. Want ik probeer gewoon goed te begrijpen wat nu eigenlijk je positie is en hoe je daarbij het nieuwe testament interpreteert. En aangezien je een nogal ongereformeerd standpunt hebt vat ik je positie niet zo één twee drie maar moet ik buiten mijn eigen kaders denken. Ik probeer daar moeite voor te doen, dan mag jij ook wel moeite doen om het me uit te leggen.Gian schreef:Ik heb eerder een gezond onderscheid gemaakt. Dat hoef je voor mij niet door te trekken naar ongezonde proporties.Fjodor schreef:Dus de hele tekst van het boek Hebreeën geldt enkel voor Joden?Gian schreef: Verder lees ik niet dat er met mensen buiten Israel een verbond gesloten is, of zal worden.
Als ik Hebreeën lees dan kom ik heel veel dingen tegen die aan de Heere Jezus toegeschreven worden die ook zeker voor de Gemeente van nu gelden. Dat Hij door zijn lijden en sterven de zonden vergeven heeft, bijvoorbeeld. Heeft de Heere Jezus dat dan volgens jou op twee wijzen gedaan? Ten eerste als Middelaar van het nieuwe verbond en ten tweede als Hoofd van de Gemeente?
Of heeft het ene werk van de Heere Jezus dan tot gevolg dat Hij enerzijds Middelaar van een nieuw verbond is geworden en anderzijds Hoofd van de Gemeente?
Maar wat is dan eigenlijk het verschil nog? Als dezelfde zaken voor de ene groep gelden als verbondsvolk en voor de andere groep als Gemeente. Het komt toch op hetzelfde neer...
Wij leven onder de zegeningen van het nieuwe verbond omdat we die in Christus erven. Daarmee is dat verbond niet met ons als Gemeente gesloten.
Jer. 31 spreekt over een verbondssluiting met het huis van Israel en met het huis van Juda. Dat is een profetie die nog niet vervuld is.
Of als mijn verhaal wat onhandig geformuleerd is, kan je altijd nog gewoon antwoord geven op mijn eerste vraag..