Satanskinderen

Gian

Re: Satanskinderen

Bericht door Gian »

vragensteller schreef:
Gian schreef:Eilander, ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel geloven, maar dit in een relatie niet kunnen bespreken.
Dan is dat toch een reden, als je echt gelooft, om je relatie te verbreken, op het moment dat dat (nog) kan?
Ja, alleen ben ik bang dat er velen zijn die menen dat het wel kan. Onder het mom van, het kan gezegend worden oid. Terwijl het er de boze alles om te doen is, de gelovige via de ongelovige te verleiden. Want het lijkt me bijzonder lastig om een ongelovige partner te hebben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

vragensteller schreef:
jakobmarin schreef:ook ik ken een aantel mensen (vrienden van ons) uit de OGGIN, en de gedachten die de jongen verwoord, worden daar voluit geleerd inderdaad.
Ze maken heel veel van Gods kinderen verdacht, omdat ze net iets anders denken dan zij. Hun kerk is de enige ware, en daarbuiten is de boze ongelovige wereld. HSV -> weg ermee.
Legging is een list van de satan om toch broeken te dragen, etc. etc. Sektarisch gewoon!

Ik wordt ook al moe als ik dit schrijf en heb ervaren dat het heeeel moeilijk is om mensen uit deze kerken op andere gedachten te brengen.
Heb je in de gaten dat je zelf hetzelfde gedrag laat zien?
Nee, wat bedoel je?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

jakobmarin schreef:
vragensteller schreef:
jakobmarin schreef:ook ik ken een aantel mensen (vrienden van ons) uit de OGGIN, en de gedachten die de jongen verwoord, worden daar voluit geleerd inderdaad.
Ze maken heel veel van Gods kinderen verdacht, omdat ze net iets anders denken dan zij. Hun kerk is de enige ware, en daarbuiten is de boze ongelovige wereld. HSV -> weg ermee.
Legging is een list van de satan om toch broeken te dragen, etc. etc. Sektarisch gewoon!

Ik wordt ook al moe als ik dit schrijf en heb ervaren dat het heeeel moeilijk is om mensen uit deze kerken op andere gedachten te brengen.
Heb je in de gaten dat je zelf hetzelfde gedrag laat zien?
Nee, wat bedoel je?
Door o.a. afkeuring van legging en HSV als 'sektarisch' te bestempelen. Door een karikatuur te schetsen, kun je ook velen van Gods kinderen verdacht maken.
huisman

Bericht door huisman »

1. Als dit verhaal waar is zou ik er niet over durven spreken.
2. Als dit verhaal niet waar is zou ik er niet over willen spreken.

::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik heb het verhaal, inclusief het antwoord enkele keren gelezen.

Zoals het nu opgeschreven is, lijkt het er inderdaad op dat delen zijn verzonnen of zijn aangedikt.

De vraag is nu: Waarom stelt iemand toch deze vragen? Je mag dat denk ik niet te snel afdoen met GGiN-bashen o.i.d. Ik ken in mijn omgeving mensen die soortgelijke ervaringen hebben opgedaan, overigens niet alleen in de GGiN.

Wel denk ik dat het incidenten zijn en dat je er dus nooit op kan antwoorden met algemene stellingen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

eilander schreef:
refo schreef:
Gian schreef:
Tiberius schreef: Probleem is: het zou waar kunnen zijn.
Maar door de kennelijke vreugde waarmee hij zijn laster plaatst, is het onwaarschijnlijk dat dit een reëel verhaal betreft.
Vooral ook hoe hij zijn relatie met zijn "vriendin" beschrijft, komt erg ongeloofwaardig over, voor iemand die over een week of 6 wil verloven.
Misschien past een 'ik begrijp die jongen niet' beter dan hem het etiket 'ongeloofwaardig' te geven.
En kennelijke vreugde zie ik ook niet zo.
Dergelijke relaties komen beslist voor. Hij houdt van zijn vriendin, maar constateert tegelijktertijd bij haar een niet heel erg theologisch onderbouwde mening. Dat komt heel veel voor. De meeste huwelijken zijn nu eenmaal geen verstandshuwelijken.
Huh?! Het gaat hier om of je goed met elkaar kan praten over dogmatiek ofzo. Maar wel of je geestelijk één bent. En het lijkt erop dat er hier niet eens een kans bestaat dat ze ooit geestelijk één worden. Tenzij God een wonder doet.
Als "houden van" hetzelfde wordt als "vinden dat de ander een lief gezichtje heeft", wordt er wel heel makkelijk een relatie aangegaan.
Maar zo werkt dat wel.
Er zijn allerlei mooie theorieën over 'geestelijk één' zijn, maar dat leeft lang niet bij alle jonge mensen. Zeker niet als over geloofszekerheid niet gesproken dient te worden.
De ouderen in ons land (incl dominees) zijn het nergens over eens, laat staan dat alle jongeren helder hebben wat er allemaal komt kijken in kerkelijk Nederland.
helma

Bericht door helma »

Luther schreef:Ik heb het verhaal, inclusief het antwoord enkele keren gelezen.

Zoals het nu opgeschreven is, lijkt het er inderdaad op dat delen zijn verzonnen of zijn aangedikt.

De vraag is nu: Waarom stelt iemand toch deze vragen? Je mag dat denk ik niet te snel afdoen met GGiN-bashen o.i.d. Ik ken in mijn omgeving mensen die soortgelijke ervaringen hebben opgedaan, overigens niet alleen in de GGiN.

Wel denk ik dat het incidenten zijn en dat je er dus nooit op kan antwoorden met algemene stellingen.
misschien is het een verbouwde noodkreet; heeft de vraagsteller wat dingen gewijzigd om het verhaal onherkenbaar te maken.
Als het gewoon verzonnen was om anderen/een kerkverband in een verkeerd daglicht te stellen had hij zichzelf wat positiever neergezet, denk ik.
boontje

Bericht door boontje »

Ds. v.d. Sluijs heeft m.i. gelijk als hij zegt dat de briefschrijver de relatie beter kan verbreken, maar voor de rest vind ik hem net zo onbarmhartig als de kerk en de familie van die vriendin.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Zelf heb ik - als Hervormde (thans PKN-er) ook meegemaakt. Zij, wonend in Vlaardingen en bij wijlen Ds F. Mallan kerkend. Soms ging ze wel eens mee naar de confessionele- en Ger.bondspredikanten en daar werd belangstellend naar geluisterd. Maar als ze dan weer eens in de week bij Ds M. kerkte en er met hem of met een ouderling over wat ze gehoord had sprak (ook wel met mij er bij) dan werd alles b.w.v.s. door Ds M. en de ouderling eruit geramd, want dat was in hun ogen `puur vrijzinnig`. nee, zij hadden en waren het, bla, bla, bla en ik moest maar met deze lieve meid trouwen en aansluiting zoeken bij de ware bekommerden, want dat `juichend christendom`was ten oordele gedoemd.
Zelf moest ik niets van dit soort oordelen en verdachtmakingen hebben.
Jammer was het. Zij was een schat van een meid. Helaas werd mij van goede zijde gezegd dat het beter was te stoppen, we zouden beiden ongelukkig worden. TV en radio moesten - als het wat zou worden tussen ons - van haar radicaal de deur uit.
Het stuk (op Refoweb gelezen en het commentaar in het Ned. dagblad) zegt mij te meer dat dit riekt naar sectarisme.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

vragensteller schreef:Door o.a. afkeuring van legging en HSV als 'sektarisch' te bestempelen. Door een karikatuur te schetsen, kun je ook velen van Gods kinderen verdacht maken.
Meer dingen heb ik genoemd dan die je nu noemt (verdacht maken Gods kinderen, hun kerk is de enige ware) en dat opgeteld is inderdaad sektarisch.
-> sek·te de; v(m) -s, -n geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen

Overigens vind ik het ook niet netjes om al gelijk te zeggen "volgens mij heeft die jongen dingen zitten verzinnen", want dan neem je hem niet serieus. Temeer omdat hij niet de enige is die dergelijke signalen geeft, zou je juist serieus moeten nemen, zoals gelukkig ds. Vd Sluis doet.

En idd, ds. vd Sluis is best hard, ook naar de jongen toe, maar liefde moet soms hard zijn, juist om zijn behoud.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
vragensteller

jakobmarin schreef:
vragensteller schreef:Door o.a. afkeuring van legging en HSV als 'sektarisch' te bestempelen. Door een karikatuur te schetsen, kun je ook velen van Gods kinderen verdacht maken.
Meer dingen heb ik genoemd dan die je nu noemt (verdacht maken Gods kinderen, hun kerk is de enige ware) en dat opgeteld is inderdaad sektarisch. .
Leeft dat niet in alle kerkverbanden in een bepaalde mate? Ik ken ook genoeg PKN-ers die 'rechtse' kinderen van God maar bekrompen vinden, terwijl er bij 'rechts' genoeg mensen zijn die vanuit hun hart zo nauwkeurig mogelijk naar Gods Woord willen leven (voor sommigen houdt dat in de legging af te keuren en in alle eerlijkheid: daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen, als dat gevolgen gaat hebben voor de roklengte (beter gezegd kortheid), hoewel ik zelf van de legging bij een fatsoenlijke rok geen problemen maak). En is de wortel perse hoogmoed? Dat kan toch ook voorzichtigheid zijn? Over de eerbaarheid in kleding is de Bijbel helder, dacht ik zo.
memento

Bericht door memento »

Er is alle ruimte om van mening te verschillen. Je mag zelfs dingen bij de ander fout en gevaarlijk vinden. Maar Gods werk in anderen als duivelswerk bestempelen is levensgevaarlijk. Ook al wil je het niet de zonde tegen de Heilige Geest noemen, het komt er wel enorm dicht bij in de buurt (de zonde tegen de Heilige Geest is immers het werk van God [bewust] als duivelswerk aanmerken).

Wanneer Gods werk in een hele PKN GB gemeente wordt weggezet als duivels, en ook het werk van God in het hart van de vader/predikant van die jongen ook als duivels wordt aangemerkt, dan is dat nogal wat. Het in ieder geval geen gezond geestelijk klimaat. Wegwezen daar, is het terechte advies van ds. vd Sluis. Want voor je het weet ben je ermee besmet (je ziet in het verhaal van die jongen ook dat het de relatie met zijn ouders negatief kapot maakte).

Maar laten we wel duidelijk zijn. Dat het geestelijke klimaat bij de schoonouders heel verkeerd is, wil niet zeggen dat er niet bij zijn gemeente ook het nodige mis kan zijn. In een bepaalde hoek van de PKN GB is een trent waarin jongeren belijdenis doen en dus gelovig zijn (verbondsautomatisme) en dus ten avondmaal gaan. Ik denk dat dat heel gevaarlijk is, omdat dan de Bijbelse notie van wedergeboorte niet functioneert. Dat is ook levensgevaarlijk. Ik zeg bewust niet duivels, omdat God ook onder een verkeerde leer mensen kan bekeren.
vragensteller

memento schreef:Er is alle ruimte om van mening te verschillen. Je mag zelfs dingen bij de ander fout en gevaarlijk vinden. Maar Gods werk in anderen als duivelswerk bestempelen is levensgevaarlijk. Ook al wil je het niet de zonde tegen de Heilige Geest noemen, het komt er wel enorm dicht bij in de buurt (de zonde tegen de Heilige Geest is immers het werk van God [bewust] als duivelswerk aanmerken).
Dat is waar, maar laten we wel wezen: de jongen geeft een weergave van de woorden van de ouders (dat hoeft niet eens waar te zijn). Ds Van der S schrijft dat zelf over die ouders, en neemt zomaar aan dat verhaal van de jongen klopt.
memento

Bericht door memento »

vragensteller schreef:
memento schreef:Er is alle ruimte om van mening te verschillen. Je mag zelfs dingen bij de ander fout en gevaarlijk vinden. Maar Gods werk in anderen als duivelswerk bestempelen is levensgevaarlijk. Ook al wil je het niet de zonde tegen de Heilige Geest noemen, het komt er wel enorm dicht bij in de buurt (de zonde tegen de Heilige Geest is immers het werk van God [bewust] als duivelswerk aanmerken).
Dat is waar, maar laten we wel wezen: de jongen geeft een weergave van de woorden van de ouders (dat hoeft niet eens waar te zijn). Ds Van der S schrijft dat zelf over die ouders, en neemt zomaar aan dat verhaal van de jongen klopt.
Een vragenbeantwoorder beantwoordt natuurlijk altijd de vraag in de veronderstelling dat de beschrijving van de vraagsteller klopt. Het antwoord gaat op, voor zover het verhaal klopt. Aangezien het voorkomt wat deze jongen beschrijft, geldt het antwoord van ds. vd Sluis voor die situaties, en niet als de situatie gelogen is. Maargoed, dat lijkt me een gegeven bij het stellen/beantwoorden van vragen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
vragensteller schreef:
Een vragenbeantwoorder beantwoordt natuurlijk altijd de vraag in de veronderstelling dat de beschrijving van de vraagsteller klopt. Het antwoord gaat op, voor zover het verhaal klopt. Aangezien het voorkomt wat deze jongen beschrijft, geldt het antwoord van ds. vd Sluis voor die situaties, en niet als de situatie gelogen is. Maargoed, dat lijkt me een gegeven bij het stellen/beantwoorden van vragen.
Er staan zoveel onwaarschijnlijkheden in het verhaal van die jongen, dat dr. Van der Sluis duidelijk had kunnen zien, dat het een niet-bestaande situatie betreft.
Een mogelijke disclaimer zou nog kunnen zijn, dat die jongen depressief is; dan ziet men wel vaker zaken met veel meer wantrouwen dan reëel is. Maar ook dat zou een pastor op moeten merken.
Plaats reactie