Inhoud van gezangen, Bijbels of niet ?

-DIA-

Re: Inhoud van gezangen, Bijbels of niet ?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Nee volgens mij niet. Als het een proefbundeltje was hadden we niet 6 a 7 jaar lang elke week uistluitend uit die bundel hoeven te leren. Verder was de SCHOOL MET DEN BIJBEL (thans DE REGENBOOG aan de Schoolstraat) een school die uitging van de NHK en Gereformeerde Kerlen. Maar het leeuwendeel was Hervormd...
Verder kan ik ter uwer infornatie mededelen dat ik in 1973 al een paar jaar vertrokken was uit Ons Dorp... Het laatste jaar, waarinn we overstapten op de nieuwe pslamen was 1966. Ik meen eind van het leerjaar.
Die gezangenbudel telde omtrent 300 gezangen. En week dus af van de bundel die mijn ouders nog hadden meegekregen (1938)...
Tussen 1938 (Herv. bundel) en 1973 (Liedboek) zijn geen officiële kerkelijke bundels verschenen voor de hervormde en gereformeerde kerk, behoudens het genoemde proefbundeltje met 102 gezangen uit 1965 en voor de Geref. kerken in 1964 de 119 gezangen.

Afbeelding

Tegenwoordig wordt in de Regenboog (naast het Liedboek) ook gezongen uit een eigen Regenboogbundel, waarin geliefde liederen uit Joh. de Heer, Opwekking etc zijn gebundeld. Maar die was er in jouw tijd nog niet. Dus wat dat nou voor een bundel is geweest met omtrent 300 gezangen: geen idee.
Dan is het een mysterie... waarom de nummering van de gezangen niet meer klopte met de bundel van 1938...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Dan is het een mysterie... waarom de nummering van de gezangen niet meer klopte met de bundel van 1938...
Da's toch niet zo mysterieus? Elke gezangenbundel heeft z'n eigen nummering. Gezang 1 uit het Liedboek bestond nog niet toen de Herv. bundel van 1938 werd gemaakt. Bij het samenstellen van het Liedboek van 1973 zijn ook liederen uit de Herv. bundel afgevallen. En bij de samenstelling van het Liedboek-2013 zullen ook weer oude liederen afvallen en nieuwe worden toegevoegd. Zo gaat dat. Alleen de psalmen houden hun eigen nummer, omdat dat overeenkomt met het nummer in het bijbelboek Psalmen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Dan is het een mysterie... waarom de nummering van de gezangen niet meer klopte met de bundel van 1938...
Da's toch niet zo mysterieus? Elke gezangenbundel heeft z'n eigen nummering. Gezang 1 uit het Liedboek bestond nog niet toen de Herv. bundel van 1938 werd gemaakt. Bij het samenstellen van het Liedboek van 1973 zijn ook liederen uit de Herv. bundel afgevallen. En bij de samenstelling van het Liedboek-2013 zullen ook weer oude liederen afvallen en nieuwe worden toegevoegd. Zo gaat dat. Alleen de psalmen houden hun eigen nummer, omdat dat overeenkomt met het nummer in het bijbelboek Psalmen.
Dat bedoel ik ook niet met het mysterie. Het mysterie is dan wel welke bundel we toen gebruikten. En dat er in het Liedboek gezangen afvielen is me ook wel bekend. De meest behoudende en goede gezangen werden toen geschrapt als zijnde niet meer passend in dezen modernen tijd van vooruitgang ende verlichting...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:En dat er in het Liedboek gezangen afvielen is me ook wel bekend. De meest behoudende en goede gezangen werden toen geschrapt als zijnde niet meer passend in dezen modernen tijd van vooruitgang ende verlichting...
Zo, dat oordeel is weer snel geveld.
En de onderbouwing ontbreekt weer eens.
Wat zijn die "meest behoudende en goede gezangen" die werden geschrapt? Noem eens wat?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:En dat er in het Liedboek gezangen afvielen is me ook wel bekend. De meest behoudende en goede gezangen werden toen geschrapt als zijnde niet meer passend in dezen modernen tijd van vooruitgang ende verlichting...
Zo, dat oordeel is weer snel geveld.
En de onderbouwing ontbreekt weer eens.
Wat zijn die "meest behoudende en goede gezangen" die werden geschrapt? Noem eens wat?
Ik heb wellicht te snel gesproken. Laat ik het ter hate nemen: Weest niet te snel met uw mond. Ik weet dat er fundamentele kritiek was bij de invoering van het Liedboek, maar zelf ken ik het hele liedboek niet. Maar ik heb, na wat ik er van gehoord en gelezen heb, weinig behoefte om een Liedboek aan te schaffen en te bestuderen. Er schijnen nogal wat remonstrantse trekjes in te zitten en andere verre van gereformeerde liederen.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Beste Dia, dan moet je toch maar dat Liedboek aanschaffen om te onderzoeken of dat waar is m.b.t. die `remonstrantse trekjes`. Dan kun je pas een oordeel geven. Je moet niet zo maar een oordeel geven. `Onderzoekt alle dingen`.... weet je wel?!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef:Beste Dia, dan moet je toch maar dat Liedboek aanschaffen om te onderzoeken of dat waar is m.b.t. die `remonstrantse trekjes`.
Ach, dat zeiden ze een eeuw geleden ook van de zangbundel van Joh. de Heer.
Maar ondertussen stonden de gereformeerde gezinnen op zondagavond rond het harmonium allemaal te zingen, pa speelde de psalmen uit Worp en de gezangen uit Joh. de Heer...

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef: [...] pa speelde de psalmen uit Worp en de gezangen uit Joh. de Heer...
Afbeelding
Inclusief authentiek Droste-effect, zo te zien!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Beste Dia, dan moet je toch maar dat Liedboek aanschaffen om te onderzoeken of dat waar is m.b.t. die `remonstrantse trekjes`.
Ach, dat zeiden ze een eeuw geleden ook van de zangbundel van Joh. de Heer.
Maar ondertussen stonden de gereformeerde gezinnen op zondagavond rond het harmonium allemaal te zingen, pa speelde de psalmen uit Worp en de gezangen uit Joh. de Heer...

Afbeelding
Zou je dat dan willen ontkennen?
We speelden de liedjes van Joh. de Heer wel als kind, maar vooral omdat we als kind de cijferaccoorden van Joh. de Heer leerden.
Dezen vrolijke wijsjes ken ik dan ook veel beter dan de liedjes uit het Liedboek.
De liedjes van Joh. de Heer hebben vaak leuke dansbare medodietjes, vooral als je er wat ritme in brengt swingt het de pan uit..
Germanicus

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef:De liedjes van Joh. de Heer hebben vaak leuke dansbare medodietjes, vooral als je er wat ritme in brengt swingt het de pan uit..
Vind je het goed dat ik me aan dit soort flauwe opmerkingen erger?
Laatst gewijzigd door Germanicus op 20 dec 2011, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier beneden is het niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Germanicus schreef:
-DIA- schreef:De liedjes van Joh. de Heer hebben vaak leuke dansbare medodietjes, vooral als je er wat ritme in brengt swingt het de pan uit..
Vind je het goed dat ik me aan dit soort flauwe opmerkingen irriteer?
Een beetje ironisch, begrijp je toch wel? Je moet ook geen aanleiding geven door je dommer voor te doen als je bent.
Iedereen weet toch, of kan weten, hoe de liedbundel van JdH vol van remonstrantse liederen staat.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Zou je dat dan willen ontkennen?
We speelden de liedjes van Joh. de Heer wel als kind, maar vooral omdat we als kind de cijferaccoorden van Joh. de Heer leerden.
Dezen vrolijke wijsjes ken ik dan ook veel beter dan de liedjes uit het Liedboek.
De liedjes van Joh. de Heer hebben vaak leuke dansbare medodietjes, vooral als je er wat ritme in brengt swingt het de pan uit..
Hahaha, we speelden ze wel omdat het zulke leuke wijsjes waren, maar de woorden deden we er niet bij hoor, want daar zitten remonstrantse invloeden in. Geweldig, hoe verzin je ´t :haha
Wat ik beschreef, was gewoon in veel gezinnen de praktijk: zondagavond zingen bij het harmonium, psalmen werden begeleid uit Worp, en verder zong men naar hartelust uit Joh. de Heer. Remonstrantse invloeden? Zal best, maar we zingen ze toch, zo dacht men blijkbaar.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Germanicus schreef:
Herr Germanicus, das ist ja kein korrektes Holländisch.
Ik erger me aan iets - of iets irriteert me. Maar niet: ik irriteer me aan...
~~Soli Deo Gloria~~
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Hendrikus schreef:
Germanicus schreef:
Herr Germanicus, das ist ja kein korrektes Holländisch.
Ik erger me aan iets - of iets irriteert me. Maar niet: ik irriteer me aan...
Ahum, je hebt gelijk. Aangepast... ;-)
Hier beneden is het niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Zou je dat dan willen ontkennen?
Hahaha, we speelden ze wel omdat het zulke leuke wijsjes waren, maar de woorden deden we er niet bij hoor, want daar zitten remonstrantse invloeden in. Geweldig, hoe verzin je ´t :haha
Wat ik beschreef, was gewoon in veel gezinnen de praktijk: zondagavond zingen bij het harmonium, psalmen werden begeleid uit Worp, en verder zong men naar hartelust uit Joh. de Heer. Remonstrantse invloeden? Zal best, maar we zingen ze toch, zo dacht men blijkbaar.

Afbeelding
Nou nee, zo was het toch niet helemaal... Met het spelen leerden we vanzelf de teksten wel. En ja, op cijferccorden had je weinig keus als meer als
psalmen en gezangen wilde spelen... Voor de teksten werd van jongs af gewaarschuwd, en dat waren we wel gewend, want in onze
"Regenboogtijd" moesten we ook al altijd tegen de stroom van het modernisme in de kerk inroeien. Soms is het, achteraf bezien, wel een voordeel,
als je ook de "boze buitenwerekd" vanbinnen hebt leren kennen. Dat je de strijd tegen andersdenkenden moest voeren. Je leerde je geloof verdedigen,
al was het vroeger ook vaak dat je om de lieve vrede niet altijd wat durfde te zeggen....
Plaats reactie