Vegetariërs op het forum?

MarthaMartha

Re: Vegetariërs op het forum?

Bericht door MarthaMartha »

Zita schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Een dezer dagen las ik in het Algemeen Dagblad dat vegetariers socialer zijn dan vleeseters. Dus....
(ik lust wel een stukje van het een of ander!). T.o.v. van sommige ben ik sociaal....zegt men.
Vegetariërs schijnen gemiddeld langer te leven. Maar ja, dat kan ook komen doordat zij in het algemeen in meerdere opzichten 'bewust' leven, dus niet drinken, niet roken, veel beweging enzovoorts.
Overigens vallen vegetariërs nog best wel mee, veganisten hebben het veel lastiger en fruitariërs leiden helemaal een ingewikkeld leven.
fruitarisme... had ik nog nooit van gehoord.... even gegoogeld.... ongelooflijk!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Regelmatig lees ik hier dat vlees eten ongezond zou zijn, maar waarom is dat zo? Dat heb ik volgens mij nog niet gezien, en het lijkt me ook stug.
Verder vraag ik me af waarom vlees eten slecht voor de natuur zou zijn. Volgens mij is er niets mis mee, helemaal als je Nederlands vlees probeert te eten. Als je Argentijns vlees eet dan is het goed voor de mensen daarom omdat je hen inkomen geeft terwijl ze anders misschien niets hebben.
Dus ik zie het probleem niet. De schepping is er ook voor ons.
Het lijkt me belangrijker dat we niets weggooien.
Heb je mijn posts niet gelezen? Daarin heb ik aangegeven waarom het voor óns beter is om niet al te veel vlees te eten.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Regelmatig lees ik hier dat vlees eten ongezond zou zijn, maar waarom is dat zo? Dat heb ik volgens mij nog niet gezien, en het lijkt me ook stug.
Verder vraag ik me af waarom vlees eten slecht voor de natuur zou zijn. Volgens mij is er niets mis mee, helemaal als je Nederlands vlees probeert te eten. Als je Argentijns vlees eet dan is het goed voor de mensen daarom omdat je hen inkomen geeft terwijl ze anders misschien niets hebben.
Dus ik zie het probleem niet. De schepping is er ook voor ons.
Het lijkt me belangrijker dat we niets weggooien.
Heb je mijn posts niet gelezen? Daarin heb ik aangegeven waarom het voor óns beter is om niet al te veel vlees te eten.
Ok, je hebt gelijk:
Afgewezen schreef:Op zich is vlees eten niet ongezond. Maar het vergt wel veel van je stofwisseling, dus die moet goed in orde zijn. Verder is het vlees in onze contreien niet van die kwaliteit dat je er erg veel van moet eten: de vetzuursamenstelling is minder goed dan in de natuur, omdat de beesten geen optimaal voedsel krijgen en er wordt veel antibiotica gegeven, daar blijven ook sporen van achter in het vlees.
Verder zegt men dat wit vlees beter is dan rood vlees (met het oog op het krijgen van kanker). Vis, vooral vette vis, eten is wel goed: omega 3-vetzuren.
Ik eet zelf heel matig vlees, soms in weken helemaal niet, maar ben geen principiële vegetariër.
Als iets veel van onze stofwisseling vergt, geeft dat aan dat het ongezond is? Misschien krijgen we er ook veel voor terug.
Het vlees dat ik vaak eet komt veelal van koeien van familieleden, en volgens mij is dat wel wat beter dan dat uit de supermarkt. Ik weet eigenlijk niets af van vetzuursamenstelling ed, maar als ik dat vlees gewoon proef dan is het vaak lekker mals omdat er nog vet bij zit. En is gras en krachtvoer geen optimale samenstelling? Ik dacht juist dat dat afgemeten voedsel is.
En de antibiotica die aan dieren gegeven wordt ligt wel aan flinke banden hoor, er moet aan allerlei gezondheidsregels voldaan worden. Zouden de sporen die overblijven ernstiger zijn dan de sporen die overblijven van bespoten groente en fruit?

Ik geloof trouwens ook niet dat vet over het algemeen slecht voor een mens is. Vooral voor mensen die veel bewegen denk ik dat vet juist goed is. Het was vroeger (en in de bijbel) niet voor niets dat het vette aangeprezen werd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie