Orde van dienst

Marnix

Re: Orde van dienst

Bericht door Marnix »

vlinder schreef:
Marnix schreef:Waar ik zelf dan ook wel erg benieuwd naar ben is waarom de mannen in sommige gemeenten dan daar bij gaan staan.
In de Bijbel zegt de Heere-Jezus ergens tegen de farizeeën of discipelen: en indien gij staat te bidden (...) (Mark. 11:25). Sommige predikanten zijn van mening dat dit dus ook in de gemeente moet. Ds. Hogchem heeft eens in Barneveld gevraagd of alle mannen wilden gaan staan in het vervolg omdat er zoveel mannen sliepen tijdens het bidden.
Hm ja, dat punt snap ik, hoewel ik de motivatie voor staand bidden niet helemaal begrijp. Waarom was dat? Om wakker te blijven? Uit eerbied? Was het een gewoonte? Ik vind het goed als men het doet, ook al is het gewoon een vorm. (en ik vind het wel vreemd als in een gemeente alleen de mannen staan en de vrouwen blijven zitten, dat lees is dan weer nergens terug, Ds. Vergunst haalt dat denk ik wel terecht aan.

Maar ik vroeg me vooral af waarom men (ook de mannen?) in de geschetste situatie voor het begin van de kerkdienst ging staan (wat wat anders in dan staan tijdens het bidden?)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:Zoveel kerken zoveel ordes... zou je soms denken.
Voorbeelden: In de ene kerk heeft een ouderling meer te doen
als in de andere, soms is alleen het lezen van het bijbelgedeelte
en het lezen van de wet de taak van de ouderling. Soms zie je
dat votum en groet pas wordt uitgesproken als de 'voorlezer' klaar
is...

Even kijken hoe het bij jullie is:
Hoe is bij jullie de liturgie/orde van dienst?
en wie het weet: Zijn er regels voor de liturgie?
Uit welke tijd stamt onze liturgie?
Okee zeker domme vragen, maar ik heb me niet altijd
zo met uiterlijkheden beziggehouden.

Bij ons ziet het er zo uit:

Inleidend orgelspel
Binnenkomen kerkenraad
Stil gebed
Votum en groet
Door de ouderling:
-Voorlezen door de ouderling van mededelingen
-Openingspsalm
-Voorlezen van de 10 geboden (in de middagdienst
uit de Nederlanse Geloofsbelijdenis, en 's avonds
de 12 artikelen)
-Na het lezen van de wet een vers uit Psalm 119
(de hele psalm word afewerkt, en aan het einde wordt
weer bij vers 1 begonnen)
-Voorlezen gedeelde uit de Schrift

De dominee gaat voor in gebed.
Collectepsalm
Preek (met tussenzang)
Dankgebed
Slotzang
Zegen
Uitleidend orgelspel
Het is ook nog weer per gemeente verschillend wanneer men na de slotzang gaat staan. Bij ons is dat gelijk nadat het zingen klaar is. Er zijn volgens mij ook gemeenten die gaan staan als het orgel stil is. Anderen gaan pas staan nadat de ouderling of predikant gezegd heeft dat er een bepaalde zegen uitgesproken gaat worden. Persoonlijk vind ik dat best netjes en duidelijk, maar ben het niet gewend.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mara schreef:
is...

Inleidend orgelspel
Binnenkomen kerkenraad
Stil gebed
Votum en groet
Door de ouderling:
-Openingspsalm
de 12 artikelen)

Collectepsalm
Preek (met tussenzang)
Dankgebed
Slotzang
Zegen
Uitleidend orgelspel
Nou DIA, met elke week een andere predikant verbaas ik me soms in de volgorde. Ik meende altijd dat de dominee zich voor het grootste gedeelte aan zou passen aan de gewoonte waar hij te gast is. Maar nee dus. Vooral de modernere predikanten, dan moet er na de preek nog heel veel gezongen worden, de geloofsbelijdenis opgezegd worden. En we moesten dan bij de laatste psalm gaan staan. Inmiddels doen wij dit standaard.
Ik luister wel eens via internet en er is 1 gemeente die 2 tussenzangen zingen. Dat is inmiddels afgewend, want wij zingen al jaren helemaal geen tussenzang meer. Dus duidelijke toepassing ook niet.
Toepassing is dus blijkbaar niet belangrijk meer...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:Bij ons gaat het met onze eigen predikant als volgt:

Afkondigingen
Votum en zegen
Zingen
Wet/geloofsbelijdenis/12 artikelen of DL
Zingen
Gebed
Schriftlezing
Zingen en collecte
Prediking
Zingen
Dankgebed
Zingen
Zegen
En sinds gisteren nog een collecte bij de uitgang
Dit lijkt ook veel op de HHK hier ter plaatse.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:
Mara schreef:
is...

Inleidend orgelspel
Binnenkomen kerkenraad
Stil gebed
Votum en groet
Door de ouderling:
-Openingspsalm
de 12 artikelen)

Collectepsalm
Preek (met tussenzang)
Dankgebed
Slotzang
Zegen
Uitleidend orgelspel
Nou DIA, met elke week een andere predikant verbaas ik me soms in de volgorde. Ik meende altijd dat de dominee zich voor het grootste gedeelte aan zou passen aan de gewoonte waar hij te gast is. Maar nee dus. Vooral de modernere predikanten, dan moet er na de preek nog heel veel gezongen worden, de geloofsbelijdenis opgezegd worden. En we moesten dan bij de laatste psalm gaan staan. Inmiddels doen wij dit standaard.
Ik luister wel eens via internet en er is 1 gemeente die 2 tussenzangen zingen. Dat is inmiddels afgewend, want wij zingen al jaren helemaal geen tussenzang meer. Dus duidelijke toepassing ook niet.
Dat hoeft toch ook niet, als het goed is zit de "toepassing" door heel de preek verweven, ik ben blij dat wij geen tussenzang hebben, 25 jaar geleden zat ik in een kerk, waar dat wel de gewoonte was, en dat heb ik nooit fijn gevonden, maar ja wie of wat ben ik...
Er zijn predikanten die naar ieder punt een versje laten zingen, als je dan in slaap gevallen bent dan ben je dan weer wakker. Er zijn dominees die 1e punten kunnen rekken, dus dan zit je al op ruim 3-kwart van de preek en dan wordt er pas gezongen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
Er zijn predikanten die naar ieder punt een versje laten zingen, als je dan in slaap gevallen bent dan ben je dan weer wakker.
Er zijn dominees die 1e punten kunnen rekken, dus dan zit je al op ruim 3-kwart van de preek en dan wordt er pas gezongen.
:oO
Dat lijkt me toch niet de goede reden om een psalm te gaan zingen ;)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Heus schreef:
MarthaMartha schreef:waarom doen in verschillende genoemde gemeenten de diakenen de schriftlezing enzo?
als de predikant dat niet zelf doet, lijkt me dat toch meer de taak voor een ouderling....
Dat heeft denk ik te maken met het feit dat er in zulke gemeenten (vooral in vacante perioden) vaak leesdienst is en de ouderlingen al genoeg voorlezen, bovendien is het wel afwisselend (onze gemeente heeft 12 diakenen).
Of als er weinig kerkenraadsleden zijn is dit ook handig. In de Ger.Gem. op Texel waar wij vorige week zondag waren was dit ook het geval. Zo had men de hoeveelheid aan taken wel eerlijk verdeeld. Dan hoeft de dienstdoende ouderling alleen het gebed te doen en de preek te lezen. Ze hebben daar 2 ouderlingen en 1 diaken. Dus altijd dezelfde diaken leest voor. De ouderling die niet leest geeft dan de ouderling die leest een hand aan het begin en aan het eind verder hoeft hij die dienst niets te doen. Overigens elkaar een hand geven zijn wij in Rijssen absoluut niet gewend(tenminste ouderlingen elkaar). Ik weet niet wat daar de gewoonten zijn. Mijn moeder vind het 'kerkje spelen' :)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef: Toepassing is dus blijkbaar niet belangrijk meer...
Het is héél belangrijk!, dat de toepassing door heel de preek verweven zit!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Aty

Bericht door Aty »

Orchidee schreef:
Gijs83 schreef: Toepassing is dus blijkbaar niet belangrijk meer...
Het is héél belangrijk!, dat de toepassing door heel de preek verweven zit!
Mee eens. Ik dacht eigenlijk dat dat altijd zo was/is?
Mara

Bericht door Mara »

Bij verreweg de meeste predikanten hoor je toch een toepassing. Ook al is er niet gezongen. Je hoort dat de preek "afgerond" wordt. Soms gebeurt dat niet en is het ineens AMEN.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Bij verreweg de meeste predikanten hoor je toch een toepassing. Ook al is er niet gezongen. Je hoort dat de preek "afgerond" wordt. Soms gebeurt dat niet en is het ineens AMEN.
Als je hoort dat een predikant toewerkt naar het einde van zijn preek is dat nog niet altijd een toepassing.

Als je het strikt neemt zou je een toepassing een apart onderdeel van de preek moeten noemen, nadat de tekst breedvoerig is verklaard. De toepassing moet scherp separerend zijn.
Maar wat ik waarneem is dat tegenwoordig de toepassing vrijwel altijd in de preek is verweven. Op zich niet zo erg, dat niet, bij ons is dat ook zo, maar ergens wel een verarming en/of verschraling.
Wat ik nog nergens lees, is een voorafspraak of proloog. Deze schijnt ook wat in onbruik te raken. Vooral in oud-gereformeerde kringen heb je vaak nog wel een voorafspraak.
In de (vrije) Oud Gereformeerde gemeente was het omder ds. J. Goudriaan en ds. J. van Prooijen gebruikelijk om elke preek te beginnen met een voorafspraak. De predikant werkte vanuit een bepaald schriftgedeelte naar de tekst toe. Aan het einde van de voorafspraak werd de tekst gemoemd, het thema en de punten. Daarna werd een psalm gezongen en na het zingen begon de eigenlijke preek, nog weer onderbroken door een tussenzang. Meestal werden voor de tussenzang 2 punten behandeld en werd punt 3 na de tussenzang behandeld. Ook met toepassing verweven in de gehele preek inclusief de voorafspraak (of proloog)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Bij verreweg de meeste predikanten hoor je toch een toepassing. Ook al is er niet gezongen. Je hoort dat de preek "afgerond" wordt. Soms gebeurt dat niet en is het ineens AMEN.
Als je hoort dat een predikant toewerkt naar het einde van zijn preek is dat nog niet altijd een toepassing.

Als je het strikt neemt zou je een toepassing een apart onderdeel van de preek moeten noemen, nadat de tekst breedvoerig is verklaard. De toepassing moet scherp separerend zijn.
Maar wat ik waarneem is dat tegenwoordig de toepassing vrijwel altijd in de preek is verweven. Op zich niet zo erg, dat niet, bij ons is dat ook zo, maar ergens wel een verarming en/of verschraling.
Wat ik nog nergens lees, is een voorafspraak of proloog. Deze schijnt ook wat in onbruik te raken. Vooral in oud-gereformeerde kringen heb je vaak nog wel een voorafspraak.
In de (vrije) Oud Gereformeerde gemeente was het omder ds. J. Goudriaan en ds. J. van Prooijen gebruikelijk om elke preek te beginnen met een voorafspraak. De predikant werkte vanuit een bepaald schriftgedeelte naar de tekst toe. Aan het einde van de voorafspraak werd de tekst gemoemd, het thema en de punten. Daarna werd een psalm gezongen en na het zingen begon de eigenlijke preek, nog weer onderbroken door een tussenzang. Meestal werden voor de tussenzang 2 punten behandeld en werd punt 3 na de tussenzang behandeld. Ook met toepassing verweven in de gehele preek inclusief de voorafspraak (of proloog)
Bij ons heb je normaal wel een voorafspreek, of inleiding, maar gewoonlijk is de toepassing in de (meestal) 3 punten behandeld.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Zita schreef:Wie zich interesseert voor liturgie en dergelijke moet beslist 'Ere wie ere toekomt' lezen, van J van der Graaf.
Hoop Liturgieën zie ik hier voorbijkomen,

Ik pik even een titel uit deze topic.....

Ik vind de titel wel mooi en de kern ook (overigens ken ik het boekje en de inhoud verder niet)

Maar de liturgie moet zeker niet alleen centraal staan, maar de Heere God en Zijn Woord

Daar gaat het om

De liturgie is ter ondersteuning

Dat betekend echter niet dat de liturgie sober behoord te zijn, maar als dat wel het geval is, dan maakt dat verder niet veel uit.

Het beste kan je afwisselende liturgie's gebruiken, elke keer een ander

Gezien ik terug lees dat mensen bij eenzelfde liturgie sneller in slaap vallen.

Maar goed......

Wat ik zeggen wil, de liturgie voort niet de boven toon, maar God en Zijn Woord

Maar ook hoe jezelf je plaats in neemt

en dat is lastig uit te leggen

Maar ik gebruik onderstaand voorbeeld wat het probleem bloot legt

Waar is God?
07-09-2013 door Huib Neven
Een paar weken geleden bezochten we op zondagmorgen een dienst in de St. Paul’s Cathedral in Londen. Bij de ingang werden we opgewacht door gewichtige mannen op leeftijd, gestoken in deftig livrei. Zij scheidden de schapen van de bokken: de toeristen moesten achter het rode koord blijven, zij die de dienst wilden meemaken werden doorgelaten. Wij hoorden deze keer bij de uitverkorenen.

Een prachtige dienst was het, met een verfijnde liturgie, tot in de kleinste onderdelen verzorgd. Elk woord, elk gebed en elk lied viel op zijn plaats. De liturg sprak en zong op hoge en verheven toon. De gemeente en het koor antwoordden zingend of zeggend met woorden als: “Lord, graciously hear us” en “Glory to you, o Lord” en “Praise to you, o Christ.” Vertrouwde woorden, juist daardoor van grote zeggingskracht. Ze verwarmden ons en voerden ons mee naar hoger sferen. Een liturgie die voelbaar en hoorbaar diende om de gelovige in Gods heilzame lichtkring te brengen.

Ja, dat koor…, zo wordt alleen in Engeland gezongen: zuiver, transparant en ontroerend muzikaal, gevolg van een eeuwenlange traditie van toegewijde discipline in kloosters, kerken en kathedralen. We zongen die uitzonderlijke, romantische Wesleyliederen waar de Engelsen patent op lijken te hebben. De meeste voor ons onbekend, maar met een zo natuurlijke melodielijn dat we na een paar maten uit volle borst in konden stemmen. Het laatste lied jubelden we vanaf het allereerste begin mee. Op de melodie van “Eens als de bazuinen klinken” zongen we: “Judge eternal, throned in splendour / Lord of lords and King of kings (…) Purge this world of bitter things”. De liederen werden onnavolgbaar begeleid door het majestueuze orgel. Achter de vijfmanualige speeltafel zat een jonge man in lang, zwart gewaad. Naast hem stond een registrant in koorkleding. De organist was onovertrefbaar. Hij stuurde met zijn ondersteunende begeleiding de liederen regelrecht langs de rijzige pilaren naar de machtige koepel van de kathedraal en hopelijk nog verder, de hemel in. Toen hij na de dienst Bach speelde hielden zelfs de whispering galleries op met fluisteren. We luisterden naar een keurige preek, zoals mijn moeder placht te zeggen als zij gesticht de kerk was uitgekomen. De reverend sprak over Jezus’ woorden: “Ik ben niet gekomen om vrede op aarde te brengen, maar scheiding.” Ze vroeg zich af hoe je over vrede kunt spreken als de tijd gekenmerkt wordt door zoveel “bitter things”. Waarom sluiten we toch altijd weer de ogen voor de armoe, de uitbuiting en onderdrukking? “Huichelaars, hoe kan het dat jullie deze tijd niet kunnen duiden?” (Lucas 12: 56). Onder de indruk van liturgie en verkondiging verlieten we stil de kathedraal, die direct weer in bezit genomen werd door een stroom luidruchtige toeristen.

Toen we thuis waren, zagen we bij Nieuwsuur een reportage van Jan Eikelboom. Hij nam ons mee naar het stadje Minya in Egypte. Ook daar een kerkdienst. Nee, geen monumentale kathedraal, geen koor in kleurrijke gewaden, maar een klein kerkzaaltje, met geblakerde banken, kapotgeslagen stoelen, verbrande boeken. De voorganger staat achter een geïmproviseerde katheder en bidt: “We weten dat in moeilijke tijden onze gebeden Uw aandacht hebben.” Zijn witte overhemd en rode stropdas detoneren in de ravage, maar geven aan dat zijn waardigheid niet is aangetast. Dan wordt er gezongen. Niet zuiver, maar wel hartverscheurend echt, met door tranen verstikte stemmen. Tussen de regels door proberen de mensen voortdurend en vergeefs hun ogen droog te wrijven. Het zou onverdragelijk zijn als dit gezang niet regelrecht de hemel bereikt. Sommigen wordt het teveel en ze gaan snikkend door de knieën. Hun kerk geplunderd en geruïneerd. “U bent de Alziende die over ons waakt,” bidden zij desondanks.

Waar is God? In St. Paul’s Cathedral? Of in Gad el-Sid, het verwoeste kerkje van Minya? Voor de Egyptische christenen is het geen vraag. “U bent het huis waar wij onze toevlucht zoeken,” zingen zij door hun tranen en hun radeloosheid heen. “Purge this world of bitter things, zuiver deze wereld van bittere ellende,” echoot het vanuit de St. Paul’s.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Zita schreef:Wie zich interesseert voor liturgie en dergelijke moet beslist 'Ere wie ere toekomt' lezen, van J van der Graaf.
Hoop Liturgieën zie ik hier voorbijkomen,

Ik pik even een titel uit deze topic.....

Ik vind de titel wel mooi en de kern ook (overigens ken ik het boekje en de inhoud verder niet)

Maar de liturgie moet zeker niet alleen centraal staan, maar de Heere God en Zijn Woord

Daar gaat het om

De liturgie is ter ondersteuning

Dat betekend echter niet dat de liturgie sober behoord te zijn, maar als dat wel het geval is, dan maakt dat verder niet veel uit.

Het beste kan je afwisselende liturgie's gebruiken, elke keer een ander

Gezien ik terug lees dat mensen bij eenzelfde liturgie sneller in slaap vallen.

Maar goed......

Wat ik zeggen wil, de liturgie voort niet de boven toon, maar God en Zijn Woord

Maar ook hoe jezelf je plaats in neemt

en dat is lastig uit te leggen

Maar ik gebruik onderstaand voorbeeld wat het probleem bloot legt

Waar is God?
07-09-2013 door Huib Neven
Een paar weken geleden bezochten we op zondagmorgen een dienst in de St. Paul’s Cathedral in Londen. Bij de ingang werden we opgewacht door gewichtige mannen op leeftijd, gestoken in deftig livrei. Zij scheidden de schapen van de bokken: de toeristen moesten achter het rode koord blijven, zij die de dienst wilden meemaken werden doorgelaten. Wij hoorden deze keer bij de uitverkorenen.

Een prachtige dienst was het, met een verfijnde liturgie, tot in de kleinste onderdelen verzorgd. Elk woord, elk gebed en elk lied viel op zijn plaats. De liturg sprak en zong op hoge en verheven toon. De gemeente en het koor antwoordden zingend of zeggend met woorden als: “Lord, graciously hear us” en “Glory to you, o Lord” en “Praise to you, o Christ.” Vertrouwde woorden, juist daardoor van grote zeggingskracht. Ze verwarmden ons en voerden ons mee naar hoger sferen. Een liturgie die voelbaar en hoorbaar diende om de gelovige in Gods heilzame lichtkring te brengen.

Ja, dat koor…, zo wordt alleen in Engeland gezongen: zuiver, transparant en ontroerend muzikaal, gevolg van een eeuwenlange traditie van toegewijde discipline in kloosters, kerken en kathedralen. We zongen die uitzonderlijke, romantische Wesleyliederen waar de Engelsen patent op lijken te hebben. De meeste voor ons onbekend, maar met een zo natuurlijke melodielijn dat we na een paar maten uit volle borst in konden stemmen. Het laatste lied jubelden we vanaf het allereerste begin mee. Op de melodie van “Eens als de bazuinen klinken” zongen we: “Judge eternal, throned in splendour / Lord of lords and King of kings (…) Purge this world of bitter things”. De liederen werden onnavolgbaar begeleid door het majestueuze orgel. Achter de vijfmanualige speeltafel zat een jonge man in lang, zwart gewaad. Naast hem stond een registrant in koorkleding. De organist was onovertrefbaar. Hij stuurde met zijn ondersteunende begeleiding de liederen regelrecht langs de rijzige pilaren naar de machtige koepel van de kathedraal en hopelijk nog verder, de hemel in. Toen hij na de dienst Bach speelde hielden zelfs de whispering galleries op met fluisteren. We luisterden naar een keurige preek, zoals mijn moeder placht te zeggen als zij gesticht de kerk was uitgekomen. De reverend sprak over Jezus’ woorden: “Ik ben niet gekomen om vrede op aarde te brengen, maar scheiding.” Ze vroeg zich af hoe je over vrede kunt spreken als de tijd gekenmerkt wordt door zoveel “bitter things”. Waarom sluiten we toch altijd weer de ogen voor de armoe, de uitbuiting en onderdrukking? “Huichelaars, hoe kan het dat jullie deze tijd niet kunnen duiden?” (Lucas 12: 56). Onder de indruk van liturgie en verkondiging verlieten we stil de kathedraal, die direct weer in bezit genomen werd door een stroom luidruchtige toeristen.

Toen we thuis waren, zagen we bij Nieuwsuur een reportage van Jan Eikelboom. Hij nam ons mee naar het stadje Minya in Egypte. Ook daar een kerkdienst. Nee, geen monumentale kathedraal, geen koor in kleurrijke gewaden, maar een klein kerkzaaltje, met geblakerde banken, kapotgeslagen stoelen, verbrande boeken. De voorganger staat achter een geïmproviseerde katheder en bidt: “We weten dat in moeilijke tijden onze gebeden Uw aandacht hebben.” Zijn witte overhemd en rode stropdas detoneren in de ravage, maar geven aan dat zijn waardigheid niet is aangetast. Dan wordt er gezongen. Niet zuiver, maar wel hartverscheurend echt, met door tranen verstikte stemmen. Tussen de regels door proberen de mensen voortdurend en vergeefs hun ogen droog te wrijven. Het zou onverdragelijk zijn als dit gezang niet regelrecht de hemel bereikt. Sommigen wordt het teveel en ze gaan snikkend door de knieën. Hun kerk geplunderd en geruïneerd. “U bent de Alziende die over ons waakt,” bidden zij desondanks.

Waar is God? In St. Paul’s Cathedral? Of in Gad el-Sid, het verwoeste kerkje van Minya? Voor de Egyptische christenen is het geen vraag. “U bent het huis waar wij onze toevlucht zoeken,” zingen zij door hun tranen en hun radeloosheid heen. “Purge this world of bitter things, zuiver deze wereld van bittere ellende,” echoot het vanuit de St. Paul’s.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
vlinder

Bericht door vlinder »

Gijs83 schreef:
Orchidee schreef:Bij ons gaat het met onze eigen predikant als volgt:

Afkondigingen
Votum en zegen
Zingen
Wet/geloofsbelijdenis/12 artikelen of DL
Zingen
Gebed
Schriftlezing
Zingen en collecte
Prediking
Zingen
Dankgebed
Zingen
Zegen
En sinds gisteren nog een collecte bij de uitgang
Dit lijkt ook veel op de HHK hier ter plaatse.
GG Amersfoort en GG Slikkerveer hebben dit ook zo. Klein verschilletje dat de tussenzang bij de GG's middenin de preek staat, terwijl dat in de HHK's gezongen wordt 'als antwoord op de preek'.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie