Vaders liefdesbrief

Ander

Re: Vaders liefdesbrief

Bericht door Ander »

Vooral de laatste folder is puur remonstrants en gewaagt van een machteloze God.

De GG van Terneuzen heeft op haar site een mooie beschrijving van de leer van de Bijbel samengevat. Over evenwicht gesproken:
De kernpunten van de leer van de Bijbel
Nu noemen we hier de belangrijkste kernpunten van de waarheid waar we aan vasthouden en hiermee staan we in de lijn van de Reformatie in de 16e eeuw.

Als een Gereformeerde Gemeente houden we eraan vast dat de leer bekend als 'Calvinisme' de beste weergave is van de leer van de Bijbel.
De 5 hoofdelementen hiervan zijn de volgende:

Total verdorvenheid van de mens:
De mens is als gevolg van zijn val in het paradijs volledig gebonden aan satan en volledig onbekwaam om door eigen vrije wil te vertrouwen op Christus tot verlossing. Verlossing is daarom afhankelijk van het werk van God, Die een mens geestelijk leven moet geven voordat hij berouw kan hebben en zaligmakend in Christus kan geloven. (Gen. 2:16,17; Gen. 6:5; 8:21; 2 Kron. 6:36; Job 14:4; Job 15:14-16; Ps. 51:5; Ps. 58:3; Ps. 143:2; Pred.. 9:3; Jes. 53:6; Jes. 64:6; Jer. 13:23; Jer. 17:9; Mark. 7:21-23; Joh. 3:19; Joh. 6:44; Joh.6:65; Joh. 8:44; Rom. 8:7-8; 1 Cor. 2:14; Ef. 2:1-3; Ef. 4:17-19)

Onvoorwaardelijke verkiezing:
God heeft in Zijn soevereine recht als Schepper al van eeuwigheid gewild om Zijn uitverkoren volk te redden en te bestemmen voor het eeuwige zalige leven met Hem in de hemel. Deze verkiezing door Hem van een groot aantal mensen uit het mensdom is volledig naar Zijn vrije wil geweest , en daarom niet voorwaardelijk op basis van enige verdienste of enige vooraf geziene daden of reactie van hun kant, maar absoluut soeverein en uit genade. (Deut. 10:14,15; Ps. 33:12; Ps. 65:4; Ps. 106:5; Matt. 11:27; Matt. 22:14; Matt. 24:22, 24, 31; Mark. 13:20; Luk. 18:7; Rom. 8:28-30; Rom. 8:33; Rom. 11:28; Ef. 1:4; Col. 3:12; 1 Thess. 5:9; Titus 1:1; 1 Petr.. 1:1-2; 1 Petr. 2:8-9; Op. 17:14)

Particuliere verzoening:
Christus stierf aan het kruis om de verlossing te bewerken van het uitverkoren deel van de mensheid, dus particulier, een oud woord voor 'op de persoon gericht'. Voor hen stierf Hij en alleen voor hen verwierf Hij vergeving van zonde en eeuwig leven. De redding die Christus verdiend heeft, omvat alles wat nodig is om Zijn kinderen in een herstelde relatie met God te brengen en ook de gesteldheid van hun hart te vernieuwen. (Matt. 1:21; Matt. 20:28; 26:28; Joh. 10:14, 15, 27, 29, 46; Joh. 17:2, 6, 9, 11; 1 Petr. 2:9)

Onwederstandelijke genade:
Redding. Hij maakt zulke zondaren gewillig in de dag van Zijn heerkracht, en zij allen zullen Hem beantwoorden met berouw en geloof. (Deut. 30:6; Ps. 110:3; Ezech. 36:26-27; Dan. 4:35; Joh. 1:12-13; Joh. 3:3-8; Joh 5:21; Joh 6:37 & 44; Hand. 16:14; Ef. 2:4-52; Tim.1:9; Titus 3:5)

Volharding der heiligen:
De uitverkoren zondaren worden niet alleen door Gods soevereine genade gered maar zullen ook volharden in het geloof door Gods almachtige kracht. Daarom is elke wedergeboren ziel absoluut zeker in zijn of haar redding en zal tot het einde volharden. De Bijbel stelt niet dat iedereen die slechts het christelijke geloof belijdt zeker kan zijn van zijn zaligheid. (Jes. 54:10; Jer. 32:40; Matt. 18:12-14; Joh. 6:39; Joh.10:28; Joh 17:2, 11, 12, 15; Fil. 1:6; Fil. 3:20-21; 2 Thess. 5:23-24; 2 Tim. 1:12; 2 Tim. 4:18; 1 Petr. 1:4-5; Jud. 1, 24-25)

Internationaal worden dit wel de Five Points of Calvinism (afkorting "TULIP") genoemd.
Mara

Bericht door Mara »

Ander schreef:Vooral de laatste folder is puur remonstrants en gewaagt van een machteloze God.

De GG van Terneuzen heeft op haar site een mooie beschrijving van de leer van de Bijbel samengevat. Over evenwicht gesproken:
De kernpunten van de leer van de Bijbel
Nu noemen we hier de belangrijkste kernpunten van de waarheid waar we aan vasthouden en hiermee staan we in de lijn van de Reformatie in de 16e eeuw.

Als een Gereformeerde Gemeente houden we eraan vast dat de leer bekend als 'Calvinisme' de beste weergave is van de leer van de Bijbel.
De 5 hoofdelementen hiervan zijn de volgende:

Total verdorvenheid van de mens:
De mens is als gevolg van zijn val in het paradijs volledig gebonden aan satan en volledig onbekwaam om door eigen vrije wil te vertrouwen op Christus tot verlossing. Verlossing is daarom afhankelijk van het werk van God, Die een mens geestelijk leven moet geven voordat hij berouw kan hebben en zaligmakend in Christus kan geloven. (Gen. 2:16,17; Gen. 6:5; 8:21; 2 Kron. 6:36; Job 14:4; Job 15:14-16; Ps. 51:5; Ps. 58:3; Ps. 143:2; Pred.. 9:3; Jes. 53:6; Jes. 64:6; Jer. 13:23; Jer. 17:9; Mark. 7:21-23; Joh. 3:19; Joh. 6:44; Joh.6:65; Joh. 8:44; Rom. 8:7-8; 1 Cor. 2:14; Ef. 2:1-3; Ef. 4:17-19)

Onvoorwaardelijke verkiezing:
God heeft in Zijn soevereine recht als Schepper al van eeuwigheid gewild om Zijn uitverkoren volk te redden en te bestemmen voor het eeuwige zalige leven met Hem in de hemel. Deze verkiezing door Hem van een groot aantal mensen uit het mensdom is volledig naar Zijn vrije wil geweest , en daarom niet voorwaardelijk op basis van enige verdienste of enige vooraf geziene daden of reactie van hun kant, maar absoluut soeverein en uit genade. (Deut. 10:14,15; Ps. 33:12; Ps. 65:4; Ps. 106:5; Matt. 11:27; Matt. 22:14; Matt. 24:22, 24, 31; Mark. 13:20; Luk. 18:7; Rom. 8:28-30; Rom. 8:33; Rom. 11:28; Ef. 1:4; Col. 3:12; 1 Thess. 5:9; Titus 1:1; 1 Petr.. 1:1-2; 1 Petr. 2:8-9; Op. 17:14)

Particuliere verzoening:
Christus stierf aan het kruis om de verlossing te bewerken van het uitverkoren deel van de mensheid, dus particulier, een oud woord voor 'op de persoon gericht'. Voor hen stierf Hij en alleen voor hen verwierf Hij vergeving van zonde en eeuwig leven. De redding die Christus verdiend heeft, omvat alles wat nodig is om Zijn kinderen in een herstelde relatie met God te brengen en ook de gesteldheid van hun hart te vernieuwen. (Matt. 1:21; Matt. 20:28; 26:28; Joh. 10:14, 15, 27, 29, 46; Joh. 17:2, 6, 9, 11; 1 Petr. 2:9)

Onwederstandelijke genade:
Redding. Hij maakt zulke zondaren gewillig in de dag van Zijn heerkracht, en zij allen zullen Hem beantwoorden met berouw en geloof. (Deut. 30:6; Ps. 110:3; Ezech. 36:26-27; Dan. 4:35; Joh. 1:12-13; Joh. 3:3-8; Joh 5:21; Joh 6:37 & 44; Hand. 16:14; Ef. 2:4-52; Tim.1:9; Titus 3:5)

Volharding der heiligen:
De uitverkoren zondaren worden niet alleen door Gods soevereine genade gered maar zullen ook volharden in het geloof door Gods almachtige kracht. Daarom is elke wedergeboren ziel absoluut zeker in zijn of haar redding en zal tot het einde volharden. De Bijbel stelt niet dat iedereen die slechts het christelijke geloof belijdt zeker kan zijn van zijn zaligheid. (Jes. 54:10; Jer. 32:40; Matt. 18:12-14; Joh. 6:39; Joh.10:28; Joh 17:2, 11, 12, 15; Fil. 1:6; Fil. 3:20-21; 2 Thess. 5:23-24; 2 Tim. 1:12; 2 Tim. 4:18; 1 Petr. 1:4-5; Jud. 1, 24-25)

Internationaal worden dit wel de Five Points of Calvinism (afkorting "TULIP") genoemd.
Misschien lagen ze wel in een Remonstrantse Kerk :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Desiree

Bericht door Desiree »

Ha, die goede reis, die is naar een hooggeplaatst persoon gegaan. We begonnen net te evangeliseren, en komt er zo'n hoge meneer langs. Ben je wel even beduust... Strak in pak, je kent dat wel, en geinteresseerd. Dan is het heerlijk om een goede folder te hebben en aardig te kunnen zijn en (hij ging op vakantie) hem een goede reis te wensen.

Je hebt er nog zo een van: Dank je wel. Heb je die ook? Erg mooi! Ik vind het wel fijn om achter een folder te staan en dat je het ook over dagelijkse dingen kan hebben om dan door te gaan naar het enige belangrijke. Volgens mij begon de Heere Jezus vaak ook met een dagelijks gesprek.

Overigens heb ik weleens meegemaakt dat een man begon te twisten over wat nou de ware kerk is, ik dacht echt, ja, dág, daar kom ik niet voor, zonde van m'n tijd, maar dan is het fijn om voor die man met al een kerkelijke achtergrond een goede folder te hebben. Want ieder wil toch graag z'n verhaal kwijt, dat snap ik best. En ook kerkelijke mensen hebben de Heere nodig. (Ik zal voortaan www.refoforum.nl vermelden, of ben ik nu weer te erg?)

Ik heb zelf ook weleens een folder gekregen, erg beschamend. Ik dacht, zie ik er dan zo goddeloos uit? Maar het was een erg hartelijke man en we hadden een heerlijk gesprek. Niet te lang, want het was daar mega-druk.

Toch wel een leuke topic geworden zo.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

jvdg

Bericht door jvdg »

Desiree schreef: Overigens heb ik weleens meegemaakt dat een man begon te twisten over wat nou de ware kerk is, ik dacht echt, ja, dág, daar kom ik niet voor, zonde van m'n tijd, maar dan is het fijn om voor die man met al een kerkelijke achtergrond een goede folder te hebben. Want ieder wil toch graag z'n verhaal kwijt, dat snap ik best. En ook kerkelijke mensen hebben de Heere nodig. (Ik zal voortaan http://www.refoforum.nl vermelden, of ben ik nu weer te erg?)

Ik heb zelf ook weleens een folder gekregen, erg beschamend. Ik dacht, zie ik er dan zo goddeloos uit? Maar het was een erg hartelijke man en we hadden een heerlijk gesprek. Niet te lang, want het was daar mega-druk.

Toch wel een leuke topic geworden zo.
Jazeker, maar hoe functioneert het stuk der ellende in zo'n gesprek.
Zelf heb ik het meermaal meegemaakt, dat gaf een binding met de buitenlandse partner.
Daar ervaarden we een éénheid die we zelf niet konden maken.
In die gesprekken ondervonden wij een éénheid in Christus.

Het afscheid was vaak: God bless you, till we meet again.
Gian

Bericht door Gian »

jvdg schreef: Jazeker, maar hoe functioneert het stuk der ellende in zo'n gesprek.
Wij dienen te getuigen van onze verlossing. Die boodschap impliceert onze ellendige afkomst. Als je dat niet ziet ben je überhaupt niet geschikt om het Evangelie van de goede boodschap aan te nemen.
Moeten wij dan de boodschap van onze ellende eerst brengen? Ik denk het niet. God bereid de aarde, wij mogen zaaien.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
jvdg schreef: Jazeker, maar hoe functioneert het stuk der ellende in zo'n gesprek.
Wij dienen te getuigen van onze verlossing. Die boodschap impliceert onze ellendige afkomst. Als je dat niet ziet ben je überhaupt niet geschikt om het Evangelie van de goede boodschap aan te nemen.
Moeten wij dan de boodschap van onze ellende eerst brengen? Ik denk het niet. God bereid de aarde, wij mogen zaaien.
Gian, het werk van de Heilige Geest leert de mens dat hij een vijand van God is.
De levendmaking door de Heilige Geest leert ons dat Christus ons ter eeuwig heil dat wij God drieënig niet meer uit onze verdiensten ter zaligheid zijn.
Integendeel.

Hoe kan ik dan getuigen, dat God mijn Zaligmaker is, buiten Christus?

En wederom: 't Is door Hem, door Hem alleen, om het eeuwig welbehagen.
henriët

Bericht door henriët »

Gian schreef:
Dienen we niet te getuigen van de verlossing door Jezus Christus...
Daar vallen we dan als mens buiten en prijzen alleen Hem daarmee aan..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
caprice

Bericht door caprice »

Mara schreef:Zo wordt de boodschap helaas vaak verteld. Jezus houdt van alle mensen. Is voor iedereen aan het kruis gestorven. Graag wordt de liefhebbende God gezien, niet de God die ook kan toornen ! Een rechtvaardig God.
't Klinkt suikerzoet, maar beter is het een zoutend zout te wezen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt. En dan is wat Mara in eerste instantie noemt, hele Bijbels. Maar als er vervolgens wordt genoemd dat God niet kan toornen is dat totaal niet kloppend, zelfs tegenstrijdig. Want als God niet kan toornen, waarom moest Jezus dan sterven? En waarom moeten mensen dan uberhaupt in Hem geloven? Geloof is dan toch helemaal niet nodig als Jezus voor iedereen stierf en God toch niet toornt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie