Ligging gemeente
Re: Ligging gemeente
Begin deze week
Alleenstaande man maar verder weet ik geen dag meer.
De voorganger is mij ook onbekend
Hij werd keurig gedragen in ieder geval
Alleenstaande man maar verder weet ik geen dag meer.
De voorganger is mij ook onbekend
Hij werd keurig gedragen in ieder geval
Heb je dit ook gezien? Het is volkomen toeval dat mijn reisgenoot deze bijeenkomst bekijkt en ik meekijk. Het is kennelijk door YouTube geselecteerd voor begrafenisvoorgangers (wat hij ook doet).
Laatst gewijzigd door DDD op 24 okt 2025, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Westerkerk Goes
Het is de krant van zaterdag 11 oktober 2025. Je hebt een beter geheugen dan je zelf denkt;-)
Het is een ontroerende bijeenkomst geweest. Maar de vraag was vooral wat voor kerkgemeenschap dit nu is.
Het is een ontroerende bijeenkomst geweest. Maar de vraag was vooral wat voor kerkgemeenschap dit nu is.
Re: Westerkerk Goes
Ik denk dat het niet in een hokje past, gezien de levensloop van de spreker: https://www.rd.nl/artikel/499133-ex-thu ... oide-vogelDDD schreef:Het is de krant van zaterdag 11 oktober 2025. Je hebt een beter geheugen dan je zelf denkt;-)
Dat is inderdaad bijzonder. Ik herinner me het artikel. Ik zag dat hij nu ouderling- scriba is in een PKN en dat het een ideeele begrafenisondernemer is.
Maar uit alles blijkt wel dat hij in mildheid is toegenomen. Dat is mooi.
Maar uit alles blijkt wel dat hij in mildheid is toegenomen. Dat is mooi.
-
Marietje1982
De Westerkerk behoort niet tot een bepaalde denominatie. Hij wordt beheerd door iemand uit de plaatselijke Gereformeerde Gemeente welke niet wilde dat de kerk zijn functie zou verliezen nadat de Gereformeerde Kerk het gebouw niet meer nodig had. De kerk wordt gebruikt bijvoorbeeld voor uitvaarten van mensen die niet bij een bepaald kerkverband zijn aangesloten. Of voor personen die wel lid zijn van een plaatselijke gemeente maar door omstandigheden niet vanuit die gemeente begraven willen worden ivm bepaalde regels en verplichte invullingen. In de Westerkerk wordt bijvoorbeeld ook jaarlijks iets georganiseerd rondom koningsdag, vinden interkerkelijke zanguurtjes plaats en werd gebruikt door een naburige Gerformeerde Gemeente voor diensten voor asielzoekers.
De hele organisatie is dus interkerkelijk, voor kerkelijk ontheemden én zet zich in voor evangelisatie doeleinden.
Hopelijk is dit een antwoord op je vraag DDD. Het is m’n eerste bericht op dit forum na jarenlang alleen meelezen en meteen goed informatief ingestoken
.
De hele organisatie is dus interkerkelijk, voor kerkelijk ontheemden én zet zich in voor evangelisatie doeleinden.
Hopelijk is dit een antwoord op je vraag DDD. Het is m’n eerste bericht op dit forum na jarenlang alleen meelezen en meteen goed informatief ingestoken
Welkom!Marietje1982 schreef: ↑25 okt 2025, 19:18 De Westerkerk behoort niet tot een bepaalde denominatie. Hij wordt beheerd door iemand uit de plaatselijke Gereformeerde Gemeente welke niet wilde dat de kerk zijn functie zou verliezen nadat de Gereformeerde Kerk het gebouw niet meer nodig had. De kerk wordt gebruikt bijvoorbeeld voor uitvaarten van mensen die niet bij een bepaald kerkverband zijn aangesloten. Of voor personen die wel lid zijn van een plaatselijke gemeente maar door omstandigheden niet vanuit die gemeente begraven willen worden ivm bepaalde regels en verplichte invullingen. In de Westerkerk wordt bijvoorbeeld ook jaarlijks iets georganiseerd rondom koningsdag, vinden interkerkelijke zanguurtjes plaats en werd gebruikt door een naburige Gerformeerde Gemeente voor diensten voor asielzoekers.
Hopelijk is dit een antwoord op je vraag DDD. Het is m’n eerste bericht op dit forum na jarenlang alleen meelezen en meteen goed informatief ingestoken.
-
Marietje1982
Bedankt, Job!
- Delftenaar
Dan weten we ook weer dat de Westerkerk veelkleurig is.
Als men in Goes ook een Oosterkerk heeft (geen idee) kunnen we gaan analyseren in welk vakje die kerk past.
Als men in Goes ook een Oosterkerk heeft (geen idee) kunnen we gaan analyseren in welk vakje die kerk past.
Veel dank en fijn dat je meeleest.Marietje1982 schreef: ↑25 okt 2025, 19:18 De Westerkerk behoort niet tot een bepaalde denominatie. Hij wordt beheerd door iemand uit de plaatselijke Gereformeerde Gemeente welke niet wilde dat de kerk zijn functie zou verliezen nadat de Gereformeerde Kerk het gebouw niet meer nodig had. De kerk wordt gebruikt bijvoorbeeld voor uitvaarten van mensen die niet bij een bepaald kerkverband zijn aangesloten. Of voor personen die wel lid zijn van een plaatselijke gemeente maar door omstandigheden niet vanuit die gemeente begraven willen worden ivm bepaalde regels en verplichte invullingen. In de Westerkerk wordt bijvoorbeeld ook jaarlijks iets georganiseerd rondom koningsdag, vinden interkerkelijke zanguurtjes plaats en werd gebruikt door een naburige Gerformeerde Gemeente voor diensten voor asielzoekers.
Hopelijk is dit een antwoord op je vraag DDD. Het is m’n eerste bericht op dit forum na jarenlang alleen meelezen en meteen goed informatief ingestoken.
Wat een mooi initiatief. Dat verklaart dan wellicht ook waarom het grote orgel niet in gebruik is. En de invulling van de liederen is dat waarschijnlijk ook naar eigen smaak, met uitzondering van psalm 84 van Andre Troost, die je kennelijk wel niet-ritmisch mag zingen.
Overigens kijk ik wel vaker rouwdiensten, maar dit was een uitzonderlijk goed georganiseerde en vormgegeven rouwdienst, inclusief de beeldregistratie. Als dit gebeurt voor het lage tarief waarover ik in de PZC las, dan is dat zeker een aanwinst voor de wijde omgeving. Ik vond het ook heel mooi om te zien hoe de bijzondere wensen van de overledene konden worden gehonoreerd zonder dat het een ratjetoe werd.
Ik houd hier wel van. Al is het natuurlijk ook spijtig als zo'n begrafenis niet gewoon vanuit een eigen gemeente zou kunnen, maar daar zijn vast allerlei oorzaken voor.
Je hoeft belangstelling voor broeders en zusters in het geloof niet negatief te duiden, en zeker niet zonder onderbouwing.Delftenaar schreef: ↑25 okt 2025, 19:58 Dan weten we ook weer dat de Westerkerk veelkleurig is.
Als men in Goes ook een Oosterkerk heeft (geen idee) kunnen we gaan analyseren in welk vakje die kerk past.![]()
Staat de speeltafel bij dit orgel niet op de grond? Dat je wel het grote orgel hoort.
-
Marietje1982
DDD ik word ook altijd wel blij van dit soort initiatieven waar we gedwongen worden iets buiten onze eigen hokjes te kijken en ons te focussen op de inhoud en de vorm even als bijzaak te zien. Je kunt dan best verrast worden mits je er voor open staat.
Mocht je het interessant vinden kun je hier nog iets meer lezen https://www.westerkerkgoes.nl/visie-bestuur/.
Delftenaar: jazeker heeft Goes een Oosterkerk maar daar kunnen we zeer kort over zijn en daar ging de vraag ook niet over. Overigens lees ik de vraag van DDD niet als nieuwsgierig of beoordelend maar meer vanuit interesse en verwondering. Weinig mis mee toch
.
Mocht je het interessant vinden kun je hier nog iets meer lezen https://www.westerkerkgoes.nl/visie-bestuur/.
Delftenaar: jazeker heeft Goes een Oosterkerk maar daar kunnen we zeer kort over zijn en daar ging de vraag ook niet over. Overigens lees ik de vraag van DDD niet als nieuwsgierig of beoordelend maar meer vanuit interesse en verwondering. Weinig mis mee toch
Laatst gewijzigd door Marietje1982 op 25 okt 2025, 20:39, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Marietje1982
Overigens mijn excuses, het quoten durf ik nog niet aan.
Die heet daar Oostkerk, sinds 2017 al niet meer als kerk in gebruik. Nu Cultuurkoepel. Met een fenomenaal mooi orgel erin.DDD schreef: ↑25 okt 2025, 20:20Je hoeft belangstelling voor broeders en zusters in het geloof niet negatief te duiden, en zeker niet zonder onderbouwing.Delftenaar schreef: ↑25 okt 2025, 19:58 Dan weten we ook weer dat de Westerkerk veelkleurig is.
Als men in Goes ook een Oosterkerk heeft (geen idee) kunnen we gaan analyseren in welk vakje die kerk past.![]()

~~Soli Deo Gloria~~