Bergrede

oesterschelpje

Re: Bergrede

Bericht door oesterschelpje »

Heel herkenbaar Maria!
Wij wisten een aantal jaren geleden ons ook door deze tekst geroepen en bemoedigd dat de Heere ons zou uit en door helpen.
Ook bij ons was er grote nood, maar de Heere is een waarmaker van Zijn woord.
We moesten weg, het was onmogelijk, maar toch is de weg zo geleid.
Dan past alleen maar verwondering en dankbaarheid, die we uit ons zelf nooit kunnen opbrengen!
Mara

Bericht door Mara »

Mariavt schreef:
theoloog schreef: De profetie is in tweede instantie ook aan ons gericht. Maar dan zo dat we ervan leren hoe en wie God is. Uit het voorbeeld van hoe Hij met het volk Israel omgaat mag je conclusies trekken. Maar het is niet rechtstreeks aan jou geschreven. Dat zeg je van Genesis 12:1 toch ook niet, anders zou ik maar gauw m'n koffers gaan pakken ;)
Ik héb mijn koffers gepakt, want ik woonde in een situatie waarin ik de Heere niet kon dienen zoals Hij het van ons vraagt. En laat nou de Heere me juist díe tekst in het hart hebben gegeven! Ik heb een huisje mogen krijgen, en mag nu samen met mijn zoon, met álle gebrekkigheid de Heere dienen, en Hij is zó goed voor mij, dat ik het niet uit kan wonderen, ik heb vorige week in mijn geestelijk leven een grote weldaad van de Heere mogen ontvangen en die wil ik met niemand ruilen. Laat mij dan maar eenzaam(d.i. alleen) in mijn huisje wonen samen met Rick en gemeenzaam met de Heere.
Ik ga hier niet neerzetten wát die weldaad is, als je er meer over wilt weten dan stuur je maar even een pb.

Of kijk even op de volgende site:http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=9882 wat betreft Genesis 12:1
Lieve Maria, als je nooit in de diepten hebt gezeten, kun je ook niet spreken over de verwondering dat de Heere uit en doorgeholpen heeft. Jij hebt meerdere malen een getuigenis mogen geven hier, van hetgeen de Heere aan jou bewezen hebt. En je gaat er niet prat op, maar je wordt er klein onder ! DAT is het kenmerk en niet de ingewikkelde theologische verhandelingen die ik hier af en toe lees.
Laten we het voor de allerkleinsten ook mogelijk houden. Zelfs vindt de mus een huis o Heer, dit schiet mij te binnen. Maria meid, jij bent te benijden als musje !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Mara schreef:
Mariavt schreef:
theoloog schreef: De profetie is in tweede instantie ook aan ons gericht. Maar dan zo dat we ervan leren hoe en wie God is. Uit het voorbeeld van hoe Hij met het volk Israel omgaat mag je conclusies trekken. Maar het is niet rechtstreeks aan jou geschreven. Dat zeg je van Genesis 12:1 toch ook niet, anders zou ik maar gauw m'n koffers gaan pakken ;)
Ik héb mijn koffers gepakt, want ik woonde in een situatie waarin ik de Heere niet kon dienen zoals Hij het van ons vraagt. En laat nou de Heere me juist díe tekst in het hart hebben gegeven! Ik heb een huisje mogen krijgen, en mag nu samen met mijn zoon, met álle gebrekkigheid de Heere dienen, en Hij is zó goed voor mij, dat ik het niet uit kan wonderen, ik heb vorige week in mijn geestelijk leven een grote weldaad van de Heere mogen ontvangen en die wil ik met niemand ruilen. Laat mij dan maar eenzaam(d.i. alleen) in mijn huisje wonen samen met Rick en gemeenzaam met de Heere.
Ik ga hier niet neerzetten wát die weldaad is, als je er meer over wilt weten dan stuur je maar even een pb.

Of kijk even op de volgende site:http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=9882 wat betreft Genesis 12:1
Lieve Maria, als je nooit in de diepten hebt gezeten, kun je ook niet spreken over de verwondering dat de Heere uit en doorgeholpen heeft. Jij hebt meerdere malen een getuigenis mogen geven hier, van hetgeen de Heere aan jou bewezen hebt. En je gaat er niet prat op, maar je wordt er klein onder ! DAT is het kenmerk en niet de ingewikkelde theologische verhandelingen die ik hier af en toe lees.
Laten we het voor de allerkleinsten ook mogelijk houden. Zelfs vindt de mus een huis o Heer, dit schiet mij te binnen. Maria meid, jij bent te benijden als musje !
Zie pb.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Mariavt schreef:

Natuurlijk vind ik je verhaal prachtig om te lezen, daar gaat het hier niet over. Ook de toepassing dat je van God weg moest van het plekje waar je zat, vind ik zeker niet onbijbels. Echter daarmee toon je precies aan wat ik hierboven bedoelde. Jij werd niet letterlijk zoals Abram door God geroepen en volgens mij ben je ook niet naar een ander land gegaan. Die tekst is letterlijk tegen Abram gezegd. Bij het lezen daarvan kun jij je ook aangesproken voelen. Als de Heilige Geest in je hart duidelijk maakt dat je die tekst zo mag toepassen dat jij weg moet, dan blijft het daarmee nog steeds toepassing. Dat je nog steeds in NL woont is daar het beste bewijs van!
Mariavt

Bericht door Mariavt »

theoloog schreef:
Mariavt schreef:

Natuurlijk vind ik je verhaal prachtig om te lezen, daar gaat het hier niet over. Ook de toepassing dat je van God weg moest van het plekje waar je zat, vind ik zeker niet onbijbels. Echter daarmee toon je precies aan wat ik hierboven bedoelde. Jij werd niet letterlijk zoals Abram door God geroepen en volgens mij ben je ook niet naar een ander land gegaan. Die tekst is letterlijk tegen Abram gezegd. Bij het lezen daarvan kun jij je ook aangesproken voelen. Als de Heilige Geest in je hart duidelijk maakt dat je die tekst zo mag toepassen dat jij weg moet, dan blijft het daarmee nog steeds toepassing. Dat je nog steeds in NL woont is daar het beste bewijs van!
De bijbel staat vól met teksten door de Heere(Heilige Geest) ingegeven om die op te schrijven, maar Hij wil die teksten ook dmv de Heilige Geest gebruiken om Zijn volk op de plek te krijgen waar Hij ze hebben wil.

Als je in Spreuken kijkt waar de Heere zegt: Spreuken 23:26a Mijn zoon geef mij uw hart
(Thema:Een liefdevol aanzoek van Christus aan het hart van een zondaar), dan betekent dat toch ook niet dat je je hart er maar uit moet (laten) snijden en aan de Heere moet offeren? Zo gebruikt de Heere de hele bijbel als Gods Woord, of dat nu oud-testamentisch is of nieuw testamentisch. Het is het troostboek van God's kinderen en ik ben blij dat ik de Bijbel mag hebben om dáár te lezen wat de Heere met me voor heeft. Daar hoef ik geen theoloog voor te zijn, al is het wel een zegen dat de Heere Zijn knechten uitzendt om dat Woord te verklaren aan hongerigen en dorstigen naar de gerechtigheid!......
Laatst gewijzigd door Mariavt op 10 jan 2011, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:
Fjodor schreef: De woorden in de teksten van Johannes die je aanhaalt zijn toch ook aan de Joden gericht? Waarom gelden die dan wel voor ons?
En jij beschouwt de woorden van Jakobus en 1 Petrus dan zeker ook als niet voor ons bestemd (zie aanhef)?
De laatste 9 boeken van het NT zijn inderdaad meer gericht op de Joden. Vanaf Hebreen, dat zijn joden, tenslotte.En je kent het eerste vers van jakobus 1 niet waar?
Petrus predikte dan ook het evanglie der besnijdenis en Paulus dat der heidenen.
Maar ik denk dat theoloog dat beter kan toelichten.
Je bent nog steeds niet ingegaan op mijn eerste twee vragen hier gesteld. Waarom is het altijd zo moeilijk om gewoon vragen te beantwoorden? Dan kunnen we toch niet normaal discussiëren?

Maar bedankt voor je antwoord op de laatste vraag. Het lijkt me dan ook meer dan logisch dat jij als het over de doopdiscussie gaat de tekst uit 1 Petrus waar staat dat de doop een bede is van goed geweten niet meer gebruikt. In jouw optiek is dat immers aan Joden geschreven en niet aan heidenen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

theoloog schreef: Het klopt niet wat jij zegt. Er is maar één volk wat zich echt Gods volk mag noemen en dat is Israel. De anderen zijn later ingelijfd. Je gaat nu toch echt OT en NT mixen en dan wordt het een raar soepje. ;) De gemeente is bovendien een geheimenis, waarin Jood en heiden één zijn in Christus. Dat betekent echter niet dat Israel als volk van God heeft opgehouden te bestaan.
Als je in het OT leest hoe de Heere zich openbaart aan ongelovige koningen dan vraag ik mij toch sterk af wat de inhoud is van het idee dat de Joden per definitie tot Gods volk behoren. Voor die koningen zijn over geen zegeningen weggelegd, zonder geloof en bekering blijft er ook in het OT niets anders over dan oordeel, maar pas als er bekering is dan is er zegening:

Jesaja 58: 13 Indien gij51 uw voet van den sabbat afkeert, van te doen uw lust op Mijn heiligen dag; en indien52 gij den sabbat noemt een verlustiging, opdat de HEERE53 geheiligd worde, Die te eren is; en indien gij dien eert, dat gij uw wegen54 niet doet, en uw eigen lust55 niet vindt, noch een woord56 daarvan spreekt;
14 Dan zult gij57 u verlustigen in den HEERE, en Ik zal u doen58 rijden op de hoogten der aarde, en Ik zal u spijzigen59 met de erve van uw vader Jakob; want de mond des HEEREN heeft het gesproken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

theoloog schreef:
Mariavt schreef:
Joannah schreef: Ja ja, ik wist wel dat er wat achter zat, het had tenslotte niets te doen met het hoofdonderwerp.
Jesja 62:2
En de heidenen zullen uwe gerechtigheid zien, en alle koningen uwe heerlijkheid; en gij zult met eenen NIEUWEN naam genoemd worden, welke des Heeren mond uitdrukkelijk noemen zal.
Dit als profetie over het herstelde Sion.
Voor wie is deze profetie, denk je?
Volgens mij voor God's kinderen
De profetie is in tweede instantie ook aan ons gericht. Maar dan zo dat we ervan leren hoe en wie God is. Uit het voorbeeld van hoe Hij met het volk Israel omgaat mag je conclusies trekken. Maar het is niet rechtstreeks aan jou geschreven. Dat zeg je van Genesis 12:1 toch ook niet, anders zou ik maar gauw m'n koffers gaan pakken ;)
Het is wel aan ons geschreven:

Gal 4: 26 Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.
27 Want er is geschreven:109 Wees vrolijk, gij onvruchtbare,110 die niet baart, breek uit en roep, gij, die geen barensnood hebt, want de kinderen der eenzame zijn veel meer, dan dergene,111 die den man heeft.112
28 Maar wij, broeders, zijn113 kinderen der belofte,114 als Izak was.115

Dit zegt Paulus aan de gelovigen aan de heidenen. Interessant is dat ook Paulus een profetie uit Jesaja neemt en die rechtstreeks uitlegt aan de hand van de gelovigen uit de heidenen.

En over Genesis 12, dat is natuurlijk iets geheel anders. Alle Joden moesten toch ook niet eerst naar Ur om er daarna van weg te trekken? Net zo min als Gen 12 letterlijk voor alle Joden geldt, geldt het voor ons. Beetje flauw om dus met deze vergelijking te komen.
Maar in wezen geldt het wel voor ons. Ook wij worden namelijk, net als Abraham geroepen om de afgodische wereld te verlaten om een nieuw leven te leiden als kinderen van het Jeruzalem dat boven is.
Gian

Bericht door Gian »

Fjodor, wie zegt dat de heidenen geen erfgenamen van de belofte zijn?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Fjodor schreef:
En over Genesis 12, dat is natuurlijk iets geheel anders. Alle Joden moesten toch ook niet eerst naar Ur om er daarna van weg te trekken? Net zo min als Gen 12 letterlijk voor alle Joden geldt, geldt het voor ons. Beetje flauw om dus met deze vergelijking te komen.
Maar in wezen geldt het wel voor ons. Ook wij worden namelijk, net als Abraham geroepen om de afgodische wereld te verlaten om een nieuw leven te leiden als kinderen van het Jeruzalem dat boven is.
Geloof je dan wel wat mijn antwoord was aan theoloog?
Laatst gewijzigd door Mariavt op 10 jan 2011, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mariavt schreef:
Fjodor schreef:
Geloof je dan wel wat mijn antwoord was aan theoloog?
Ja.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:Fjodor, wie zegt dat de heidenen geen erfgenamen van de belofte zijn?
Dat komt er bij Joannah en theoloog wel op neer. Kijk maar wat ze doen met de profetie van Jesaja 62 doen. En als ze zouden kunnen zouden ze dat ook met Jesaja 54 doen. Maar dat heeft Paulus in de Galatenbrief verhinderd.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:Nee,je zegt eigenlijk: Israel zijn de joden wanneer het vervloekingen betreft, maar wanneer het om het herstel van Israel gaat en wanneer zij voorzegd wordt geheel zalig te zullen worden, dan zijn wij het. selectieve vergeestelijking noem ik het maar.
Als het gaat om de herstelde hut van David, die eens vervallen was, gaat het toch echt om de joden volgens mij, en niet de heidenen.
Joannah, als wij de weg wel geweten hebben maar niet bewandeld hebben zullen we een zwaarder oordeel ontvangen.
Bij de Joden is dat niet anders, daarom zegt God tegen hen; Ik geef je wel oren maar je zult niet naar de waarheid kunnen horen dat geef Ik jullie niet( behalve het overblijfsel naar de verkiezing).
En zegt God, Ik ga Mij nu tot de heidenen wenden, NIET ALS EEN TUSSENTIJD, MAAR ZO BLIJFT HET, en de heidenen zullen horen. Dat staat er toch? Lees het nog maar eens;

Zeggende: Ga heen tot dit volk, en zeg: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.

Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.
Het zij u dan bekend, dat de zaligheid Gods den heidenen gezonden is, en dezelve zullen horen.
Er zal geen tijd komen dat ze met de ogen zien en met het hart verstaan en God hen geneze, ik weet dat past niet in de leer van het dispensationalisme.

Nu de vervallen hut van David gaat over de heidenen en niet over de Joden lees maar,
Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam.
En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is:

Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten.

Opdat de overblijvende mensen den Heere zoeken, en al de heidenen, over welken Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet.
Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.

Gods naam is uitgeroepen over "het Israel Gods" , de uitverkorenen hebben gekregen wat Israel zocht!!
Zie je hoe de bijbel (God) juist de heidenen betrekt bij de vervallen hut van David en niet de Natuurlijke Joden!
Het is een kwestie van Gods woord aannemen of verharden.
Ik ben het Tony Warren eens het dispensationalisme is een ander evangelie!
Je ziet hoe de bijbel haaks staat op de leer van d bedelingen.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

De discussie begint inmiddels aardig lastig te worden. Mariavt wil aangeven dat ze door God wordt aangesproken door Zijn Woord. Ik ben daar heel blij mee.

Een andere discussie die hier dwars door heen loopt is in hoeverre OT en NT onderscheiden zijn. Ik bedoel dus met nadruk niet gescheiden, zoals bijv. het dispensationalisme leert. Alexander CD probeert op een heel aanvallende en venijnige manier mij en ook Joannah het dispensationalisme in de schoenen te schuiven. Dat moet je niet doen vriend! Ik ben daar net zo tegen als jij, alleen om andere redenen. Je kiepert hele stukken OT zo de prullenbak in. Je scheurt ze of uit je Bijbel of je doet er iets anders mee, maar ik ben ze kwijt in je verhaal. Lees gewoon eens rustig Exodus 3. Lees eens hoe God over Zijn volk Israel schrijft. Lees eens de liefdesverklaring van God in Hosea 11. Vervolgens roep je dat dit allemaal zou slaan op een geestelijk Israel. Je zegt: Israel heeft voor God afgedaan. Je maakt God tot een leugenaar! Zijn beloften voor Israel zijn voor eeuwig! In de hemel kom je Israel weer op een aparte plaats tegen. Dit ziet Johannes in Openbaring. Het gaat daar over de 12 stammen van Israel en daarnaast!!! de heidenen.

Ik kan het niet helpen dat je steeds weer op je zelfde aambeeld slaat van de vervangingstheologie. Die is helaas bij Luther en Calvijn gedeeltelijk terug te vinden. Maar ze is niet Bijbels en jij moet na 1948 en 1967 beter weten. Wie je ook naspreekt het wordt er niet beter van.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Alexander CD schreef: Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.
Het zij u dan bekend, dat de zaligheid Gods den heidenen gezonden is, en dezelve zullen horen.[/color]Er zal geen tijd komen dat ze met de ogen zien en met het hart verstaan en God hen geneze, ik weet dat past niet in de leer van het dispensationalisme.
Er staat niet bij hoe lang de tijd is dat de Joden niet zien en niet horen.
En Romeinen 11:26 gaat echt niet over het geestelijke Israël, maar het gaat over het lichamelijke Israël dat nog eens gevoegd zal worden bij het geestelijke Israël. Zie ook de context en de kanttekeningen.
Plaats reactie