Erasmiaan schreef:Marnix, zie je het dan zelf niet? GOSPELPOP! Evangelie populair...!
Je moet niet krom praten wat niet krom is. Gospelpop betekent gewoon: Muziek met Bijbelse boodschap, op populaire muziek (een muziekstroming met muziek die in deze tijd populair is, vaak met gitaar, drumstel en andere instrumenten.
En in feite deden een hoop klassieke componisten hetzelfde, alleen heet die stijl nu klassiek, of barok, en was het toen populair.
Je doet (tenminste, zo komt het op mij over) net alsof je er niet tegen in gaat maar of je wil begrijpen wat de ander zegt.
Beiden. Daarom geef ik argumenten en wil ik ook graag argumenten van anderen horen.
Ik kan het me niet voorstellen. Geef eens wat voorbeelden.
Waarom kan het bij die schilderijen wel en hier niet? Wat voorbeelden betreft, ik denk bijvoorbeeld aan de al genoemde gospelpop. Voorbeelden genoeg. Ik luister zelf niet zoveel popmuziek, maar een band als U2 mag ik bijvoorbeeld wel graag af en toe naar luisteren. Pink Martini vind ik bijvoorbeeld ook wel erg leuk, coveren oude popliedjes.
Mara schreef:Nee Marnix, dat meen je niet Het dansen van de walsjes vergelijken met het huppelen van zielevreugd van Gods volk !
Jongen, dan ben je toch afgedwaald ! Ik kan voor mezelf heel veel redenen verzinnen om naar bepaalde muziek te luisteren, maar dat is om het goed te praten ! Maar dat is het niet.
En die EO deuntjes, zal ik het maar even noemen, dat is gewoon poppy-klinkende muziek met een vroom sausje. Niks meer en niks minder. Gelukkig vinden onze kinderen dat helemaal niks. Ik vind dat nog gevaarlijker dan een gewone oppervlakkige tekst.
Ik hou van jou en blijf alsjeblieft bij me, kan ik dan nog beter vatten dan: steekt U mijn lichtje aan, dan ga ik licht verspreiden.
Ik ken wel eenhoop mensen die het best fijn vinden als je zegt dat je van ze houdt. Wat dansen betreft, daar denken we duidelijk anders over. Maar dat heeft vooral met de reformatorische subcultuur te maken. Op mijn bruiloft hebben we bijvoorbeeld wel gedanst... en op een wals van Strauss mag je ook best dansen. Maar goed, sommige mensen schijnen te denken dat je in dit leven nergens van mag genieten, dat je dan heel vroom bent. Je zou eens een bruiloft in de tijd van de Bijbel mee moeten maken... zoals die in Kana. Je hebt vast het idee dat iedereen maar op zijn stoeltje zat, met elkaar te praten en het daarbij bleef... En je anti-gospel-verhaal laat ik maar even voor wat het is. Liederen waarin God wordt geprezen en aanbeden.... waar jij wel even je oordeel over klaar hebt... sorry, normaal kan ik doorgaans goed met je praten maar je slaat nu erg met dingen die je vast heel vroom bedoelt, maar het volgens mij niet zijn.
Tja, ik kreeg het blaadje van de andere kerken weer, daarin stonden liedteksten die geoefend moesten worden.
De strekking was dat God ons lichtje aan moet steken opdat wij het kunnen verspreiden. Ik snapte het ook niet.
Arm, als je zo in de kerk moet zitten en deze nietszeggende tekstjes moet zingen. Ik zou het er niet onder uithouden
Toch is het niet eens zo verkeerd denk ik. Als we gaan kijken naar licht in de Bijbel zien we een aantal dingen:
1. God is licht.
2. Jezus is het licht dat naar de wereld kwam
3. Jezus noemt ons het licht van de wereld.
4. Jezus roept ons op ons licht te laten schijnen zodat mensen God de eer geven.
(zie je de volgorde? Licht, licht komt naar de aarde, en Hij verlicht ons, zodat wij ook licht mogen geven. Voor een kinderlied is dit wel mooi en eenvoudig verwoord dan... en volkomen Bijbels. Jammer dat je het al hebt afgekeurd en de andere kerken al weer als arm hebt bestempeld... je staat snel klaar met je oordelen vandaag, kijk daar alsjeblief mee uit)