Maatregelen kerk ivm coronavirus

Valcke

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Piet Puk schreef:
Valcke schreef:
Piet Puk schreef:Wanneer je de goedkeuring ervaart dat het de weg des Heeren is om door te gaan, zou ik het doen. Anders niet, want dan lijkt het mij een vorm van rebellie tegen het gezag en daarmee tegen God die het gezag heeft ingesteld.
De goedkeuring ervaren dat je in Gods weg ben, is een groot goed. Toch begint het met de erkenning van de plicht. En dáárop mag en kan volgen de goedkeuring Gods. Niet andersom.

Wat het tweede betreft, zit je nog steeds in een misverstand. Je lijkt het vijfde gebod te stellen boven het tweede en vierde gebod: lees ook de HC hierbij, antwoord 96 slot en antwoord 103. Wanneer de overheid belemmert wat we daar vinden - en dat doet de overheid - dan mag je het vijfde gebod daar nooit bóven stellen.
Begrijp me goed, ik ben ook iemand die zoiets heeft van: lak aan de maatregelen, lekker gaan. Maar wat straal je uit als christenen?
M.i. moet je serieus onderzoek doen naar het tweede en vierde gebod, Piet.
Alle andere zaken die je noemt zijn daaraan ondergeschikt.
Valcke

Bericht door Valcke »

huisman schreef:Nu geen tijd om alles te lezen maar is deze tweet al geplaatst van de burgermeester van Gouda?

https://mobile.twitter.com/PieterVerhoe ... 3931180032

Laat de minister dat maar eens uitleggen?
Dat is een sterke:
In Gouda mogen nu max 250 mensen naar theater. Dankzij @minjus Grapperhaus moet de langste kerk van NL (1.500 zitplaatsen) echter naar 30 bezoekers op zondag. Doordeweeks 300 (museum) en bij concerten 250 (culturele ontheffing)
O.k. nu zie ik pas de juiste betekenis van de laatste zin:
Dezelfde kerk mag bij concerten 250 mensen bergen en bij kerkdiensten slechts 30.
Laatst gewijzigd door Valcke op 05 okt 2020, 15:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

Erasmiaan schreef:De aantallen lopen op, ziekenhuizen kunnen het al niet meer (bijv. het Maasstad schaalt reguliere zorg af). We weten nu hoe zwaar die ziekenhuizen het krijgen als het nog harder oploopt. Contact tussen mensen moet daarom geminimaliseerd worden om de weg omhoog weer in te kunnen zetten. We kunnen dan niet ons als kerk aan deze werkelijkheid onttrekken.
Uit bron- en contactonderzoek is nu bekend dat laatste gerapporteerde week er 4 (0,1%) besmettingen zouden zijn in een kerkelijke context (inclusief vóór- en na de dienst). Tegenover 4000 (99,9%) waarvan de gerapporteerde oorzaak een andere was. Dit wetende kan ik jouw post echt niet serieus nemen. De 'werkelijkheid' die je schetst staat geheel los van kerkdiensten zoals die nu zijn georganiseerd en met alle maatregelen plaatsvinden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het is wel waar dat kerkdiensten (en sociale gebeurtenissen er omheen) in het verleden tot wat uitbraken hebben geleid, in Zuid-Korea, in Duitsland, ik meen ook in Australie en in Nederland was er ook een cluster voor de maatregelen in maart ingingen. Als er iets mis gaat tijdens een kerkdienst kan het gelijk goed mis gaan. Daarom is de vraag om voorzichtig te zijn wel een goede.

Ik ben nu ondertussen wel van mening dat de overheid aan de ene kant geen vertrouwen in de bevolking heeft en aan de andere kant zich heel makkelijk laat beinvloeden door de harde schreeuwers in de (sociale) media. Toon ruggengraat en kom met een beleid wat gebaseerd is op voortschreidend inzicht van mensen die er verstand van hebben (zoals Duitsland) of toon vertrouwen in het veratnwoordelijksheid gevoel van mensen, terwijl je wel goed blijft opletten, (zoals Zweden) maar kom niet met dit soort visieloos gesputter.

De tweet van de burgemeester van Gouda is ook heel erg terecht. Er zit echt geen beleid achter dit verzoek van de minister aan kerken. Hoewel de inhoud van het verzoek mogelijk wel verstandig is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik zie dat (bijna) alle kerken van de achterban van RF hierin partiperen en dat in het moderamen iemand uit de GG zit.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:ik zie dat (bijna) alle kerken van de achterban van RF hierin partiperen en dat in het moderamen iemand uit de GG zit.
Waar kun je dat vinden?

Overigens vind ik het woord 'excessen' in het bericht het bericht totaal ongeloofwaardig maken.

Doe daarbij nog eens de snelheid waarin dit alles tot stand is gekomen. Iedere rijpe overweging en (goed) overleg met de achterban heeft ontbroken.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:op hun site
https://www.cioweb.nl/moderamen/

https://www.cioweb.nl/kerkgenootschap/

idd, de leugen/hype regeert
Het lijkt mij ongeloofwaardig dat alle 30 kerkgenootschappen binnen zo korte tijd hier een akkoord op hebben gegeven:
De hierbij aangesloten religieuze en levensbeschouwelijke gemeenschappen zullen de naleving van de richtlijnen van het kabinet en de bovenstaande uitgangspunten in eigen kring dringend adviseren en aanbevelen.
Inderdaad staat de HHK wel in het rijtje van 30 kerkgenootschappen. CGK, GG, GGiN eveneens. OGG niet.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ggin = nr 28
ogg niet idd
Valcke

Bericht door Valcke »

Wat mij nog niet opgevallen was, is dat de afspraak van het CIO met de minister alleen geldt voor de maand oktober.
Overigens maakt dat het niet echt beter, want de druk zal alleen maar verder toenemen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 05 okt 2020, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Christen

Bericht door Christen »

Bertiel schreef:ggin = nr 28
ogg niet idd
We worden allemaal ogg :)

Of we gaan naar een orgelconcert met preek :)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Valcke schreef:Wat mij nog niet opgevallen was, is dat de afspraak van het CIO met de minister alleen geldt voor de maand oktober.
Niet dat dit wat mij betreft voldoende is, maar kennelijk is er voor de periode ná oktober niets afgesproken.
https://www.bisdom-roermond.nl/geen-duidelijkheid
Blijkbaar heeft het CIO een bepaald mandaat om afspraken te maken en hoeven daarvoor eerst niet alle kerkverbanden benaderd te worden (?).
Bertiel

Bericht door Bertiel »

neem aan dat het in overnstemming met de andere aangescherpte regels voor drie weken geldt?
Habitat

Bericht door Habitat »

Ze spreken over "excessen". Bizar!
Er worden hier ineens kerken aan de schandpaal genageld.
Plaats reactie