Ontwikkelingen HHK

Delftenaar

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Delftenaar »

Het is nu 2025.

Is het niet wat merkwaardig om te stellen dat het gereformeerde denken in 1807 tot een einde kwam?
De afscheiding was in 1834. Dus de kerken die daaruit voortkomen, zoals de CGK of de GG zijn volgens deze redenering ook niet gereformeerd.

En in de afgelopen twee eeuwen sinds 1807 zijn er gelukkig veel gereformeerden geweest.
Adagio

Bericht door Adagio »

Ad Anker schreef: Gisteren, 12:47 Ondanks onze rommel.
Ja, dat is zo.
Aangrijpend dan te lezen "Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee. Wee der wereld vanwege de ergernissen; want het is noodzakelijk dat de ergernissen komen; doch wee dien mens door welken de ergernis komt."
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Ad Anker schreef: Gisteren, 12:47 Gaat het (slechts) om het heil van de enkeling of gaat het om een kerk in relatie tot het hele volk?

Dat maakt het wel of niet een volkskerk zijn uit. Dat zijn we totaal kwijt, vooral de kerken die genoemd zijn in onze RFregels.

Scheur je een kerk, dan scheur je het verbond. Na 20 jaar PKN hoef je natuurlijk niet enthousiast te zijn over bloei. Om van de afgescheiden kerken maar te zwijgen. Het is moeilijk om daarin geboren en getogen te zijn en de morele druk te voelen er te moeten blijven. In de voorbede gaat het in onze kerk vaak louter over 'de kring onzer gemeenten', 'ons' zendings- en evangelisatiewerk en is er weinig oog voor de wereldwijde kerk. Tegelijkertijd spreekt God er en doet Hij er wonderen. Ondanks onze rommel.
Ik kan mij niet voorstellen dat een kerk, ook de reformatorische, niet het heil van de gehele bevolking op het oog heeft.

Overigens herken ik veel in jouw bericht. In mijn kerk wordt bijvoorbeeld gebeden om "bijeen te brengen wat bijeen hoort".

Of een deputaatschap hebben voor kerkelijke eenheid, veel gesprekken worden gevoerd, maar men drinkt een glas, men doet een plas en alles blijft zoals het was.

De kerkscheuringen zijn een grove zonde.
JanRap

Bericht door JanRap »

Ad Anker schreef: Gisteren, 12:47 Gaat het (slechts) om het heil van de enkeling of gaat het om een kerk in relatie tot het hele volk?

Dat maakt het wel of niet een volkskerk zijn uit. Dat zijn we totaal kwijt, vooral de kerken die genoemd zijn in onze RFregels.

Scheur je een kerk, dan scheur je het verbond. Na 20 jaar PKN hoef je natuurlijk niet enthousiast te zijn over bloei. Om van de afgescheiden kerken maar te zwijgen. Het is moeilijk om daarin geboren en getogen te zijn en de morele druk te voelen er te moeten blijven. In de voorbede gaat het in onze kerk vaak louter over 'de kring onzer gemeenten', 'ons' zendings- en evangelisatiewerk en is er weinig oog voor de wereldwijde kerk. Tegelijkertijd spreekt God er en doet Hij er wonderen. Ondanks onze rommel.
@ Ad Anker. Zo is het. Mooie en ware woorden! Vooral het woord ''ondanks''. Gods gedachten zijn hoger dan onze gedachten.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Maanenschijn schreef: 29 jul 2025, 23:14 Wat vinden de HHKers onder ons van een verzoek (hypothetisch) van een deel van de CGK komt om aan te sluiten? Ook als een deel van die gemeenten bijv de NBV21 leest of Weerklank zingt?

Persoonlijk zou ik dat passend vinden binnen de breedte van de Hervormde Kerk (waarvan we pretenderen een voortzetting te zijn).

Waar liggen de grenzen wat past binnen de HHK en wat niet meer?
Wat scheelt, is dat er al veel kanselruil plaats vindt.

In de CGK van Rotterdam Kralingen komen met regelmaat predikanten uit de HHK en PKN.

In de HHK van Rotterdam Kralingse Veer en Barendrecht gaan bijvoorbeeld met regelmaat predikanten en evangelisten uit de CGK voor.

Dat zorgt voor herkenning, waardoor een eventuele stap voor beide partijen niet groot is.
huisman

Bericht door huisman »

Over het vetgedrukte: Dat is oprecht jammer. Onze predikant en ook de meeste gastpredikanten bidden voor de gemeente, het kerkverband (nu wat vaker vanwege de crisis) alle kerken in ons land en de kerk wereldwijd met nadruk op de vervolgde kerk.
Dat leren onze CGK predikanten misschien op de TUA want ik hoor dit toch wel heel vaak in onze kerken. En terecht!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke

Bericht door Valcke »

Delftenaar schreef: Gisteren, 14:16 Het is nu 2025.

Is het niet wat merkwaardig om te stellen dat het gereformeerde denken in 1807 tot een einde kwam
Wie zegt dat dan? Volgens mij niemand.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Adagio schreef: Gisteren, 15:00
Ja, dat is zo.
Aangrijpend dan te lezen "Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee. Wee der wereld vanwege de ergernissen; want het is noodzakelijk dat de ergernissen komen; doch wee dien mens door welken de ergernis komt."
Soms snap ik de bedoeling niet van jouw berichten. Zo ook nu. Wil je dit toelichten?
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Bertiel schreef: 30 jul 2025, 22:26 Ds Doornenbal gaf ook een gezang op
Enkel in zijn beginperiode, later niet… raar argument trouwens.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Er werd gezegd dat geen enkele gereformeerde predikant een gezang zou opgeven.
Dat is dus weerlegd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef: Gisteren, 21:23 Er werd gezegd dat geen enkele gereformeerde predikant een gezang zou opgeven.
Dat is dus weerlegd
Het maken van karikaturen gaat je niet slecht af!
Adagio

Bericht door Adagio »

Ad Anker schreef: Gisteren, 16:41
Adagio schreef: Gisteren, 15:00
Ja, dat is zo.
Soms snap ik de bedoeling niet van jouw berichten. Zo ook nu. Wil je dit toelichten?
In je post waarop ik reageerde, schreef je dat men niet enthousiast hoeft te zijn over bloei na 20 jaar PKN. Eveneens, om van de afgescheiden kerken maar te zwijgen. Tegelijk schreef je over God Die nog werkt en wonderen doet, ondanks onze rommel. En dat is zo, dat mag nooit vergeten worden.
Ik heb me niet verdiept in wat je met die rommel precies bedoelt, het kan van alles zijn: inhoud van prediking, twist en tweedracht, slordige levenswandel, verborgen zonden, enfin alles wat Paulus schrijft in Galaten 5: 19 t/m 21, of misschien nog wat anders.
Daarom heb ik Matth. 18 aangehaald; omdat het in dit topic de kerkelijke gemeente is, is het zo aangrijpend als daar eerzucht is, of ergernissen komen. Of, zoals Paulus ergens anders schrijft: "Want eerstelijk, als gij samenkomt in de gemeente, zo hoor ik dat er scheuringen zijn onder u, en ik geloof het ten dele. Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u."
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Valcke schreef: Vandaag, 08:00
Bertiel schreef: Gisteren, 21:23 Er werd gezegd dat geen enkele gereformeerde predikant een gezang zou opgeven.
Dat is dus weerlegd
Het maken van karikaturen gaat je niet slecht af!
In plaats van met jij bakken te strooien te antwoorden hier wat uitleg.
Je post zaken als waarheden die het niet zijn.
Er zijn altijd in de NHK gereformeerde predikanten geweest die een gezang opgaven. Ds Doornenbal is daar een voorbeeld van hoewel hij het in latere gemeentes niet heeft gedaan. Daarnaast is Katwijk Benjamin van begin af aan HHK geweest en zijn daar gezangen gezongen.
Je stellingen zijn weerlegd. Het gereformeerd belijden is verwoord in de schrift en de belijdenisgeschriften.
Daarin staat geen woord over liturgie of vertaling etc. Sterker nog die zijn geschreven op het moment dat er gebrekkige vertalingen in omloop waren! De schjibboleth bijbelvertaling is een post gereformeerde uiting die twee zaken duidelijk maakt. 1. Het niet kunnen scheiden van bij- en hoofdzaken en 2. de kerk is vol met lege godsdienst. In plaats van geloof is dode rechtzinnigheid een kenmerk geworden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat is dus weerlegd
Dat klopt, omdat als je een gezang opgeeft je voor wat betreft dit punt betreft, niet meer gereformeerd bent.

Het is een beetje lastig, maar tot het karakter van de gereformeerde leer hoort dat je het of helemaal bent, of niet. Dus je kunt niet voor 75% gereformeerd zijn en 25% liberaal.

Als ik B.J. Spruyt moet geloven was ds. Doornenbal ook weer niet zo gereformeerd. Hij was een katholiek in een gereformeerd jasje. Dat allemaal terzijde uiteraard.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J.T. Doornebal is nooit lid van de GB geweest. Mogelijk daarom kon hij in zijn eerste gemeente gezangen laten zingen.

De GB is echter vanaf de oprichting mordicus tegen het zingen van gezangen geweest. Pas recenter heeft men dit standpunt losgelaten of genuanceerd. In het verleden echter, behoorde je waarschijnlijk tot de (rechts)-confessionele richting als je de 3 formulieren onderschreef, en tegelijkertijd gezangen liet zingen in de NHK.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie