Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Jantje schreef:Ben je het met mijn eerste opmerking ook eens als die wijziging er wél doorheen komt in de Eerste en Tweede Kamer (zie dikgedrukt deel)?
Je wilt het graag horen hè. Volgens mij ben ik echt wel duidelijk geweest, hoor! Maar het is nog niet zo ver. Laten we ervoor in gebed gaan dat het zover niet komt.
Binnen één uur kan er in dit land sprake zijn van christenvervolging...

Volkomen eens met @Vervolgde.

Ik ga hier niet mee akkoord en zal er alles aan doen om dit te voorkomen. Ik hoop dat de kerken de maatregelen verre van zich werpen. En zondag ga ik gewoon naar de kerk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Ik ga hier niet mee akkoord en zal er alles aan doen om dit te voorkomen. Ik hoop dat de kerken de maatregelen verre van zich werpen. En zondag ga ik gewoon naar de kerk.
De vraag is of je kerkenraad jou wel in de kerk wil hebben.

Iedereen zit hier te speculeren over amendementen die woensdag zullen worden ingediend. Wat is daarvan de toegevoegde waarde? Vooralsnog is het zo dat op grond van de coronawet er geen enkele aanleiding is dat de overheid de groepsgrootte in de kerk beperkt als wordt voldaan aan de hygiënemaatregelen, oftewel de zorgplicht in acht neemt.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef:Ik zie nog niet dat deze maatregel erg verdedigd wordt, hoor Laag.

Maar een maatregel opvolgen die voortkomt uit gemor over een kerkelijke gemeente die zich keurig aan de regels hield staat zo haaks op wat we in bijvoorbeeld zondag 10 belijden.

Als het echt zo is dat de reformatorische kerken dit advies op gaan volgen zijn we echt heel ver van huis.
Volgens mij onderging de Heere Jezus ook gewillig alle spot en hoon en onrecht. Zouden wij dan ook niet lijden en gewillig deze maatregelen ondergaan?
Deze vergelijking snap ik niet. Wil je dat toelichten, hoe zie je de connectie met de huidige situatie?
Ik bedoel meer: al worden we verdrukt door deze maatregelen, zouden we dan toch in opstand komen door toch de huidige maatregelen door te zetten. Toen de Heere Jezus verdrukt werd, deed Hij zijn mond niet open. Wij worden 'verdrukt' en met welk plan komen wij?
Susan

Bericht door Susan »

Panny schreef:
Vervolgde schreef:Holland, ooit het Israël van het westen, waar de Statenbijbel is verschenen op last van de Staten generaal. Nu is Nederland afgegleden en toegetreden tot het rijtje landen waar sprake is van christenvervolging. Is het niet ernstig. In dit land moet de ware kerk ondergronds vanwege de vervolging.

En wat nog erger is, de kerkelijke koepelorganisaties werken er nog braaf aan mee ook. Kun je die instellingen nog kerk noemen? Wie zou niet wenen!
Vreselijk ook de vervolging van sport, cultuur en horeca.
Daarnaast is Holland nooit het Israël van het westen geweest.
Hij van Wie Psalm 126 dit zingt, is de God van Israël. We moeten daar niet zo maar even de "God van Ne­derland" van maken en onszelf de plaats van Israël laten innemen. Dat is in het verleden vaak gebeurd. Men schreef het joodse volk af en zei dat het niet meer het volk van God zou zijn, en men verheerlijkte Ne­derland als het "Israël van het westen." Bron: Dr. B. van ‘t Veld
Gisteren Israëlzondag toch?
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Goes 3 besmettingen, Staphorst 6 besmettingen. Is dat zo iets bijzonders dat je kerkdiensten moet afschalen?
Het gaat niet om specifieke gemeentes, het gaat om het totaalbeeld, namelijk dat het aantal besmettingen per dag nog stijgt, waarschijnlijk tot ongeveer 5000 per dag nadat de incubatietijd is verstreken na ingaan van de nieuwe maatregelen.
En hoeveel daarvan zijn er in een kerk besmet...? 5 of wellicht wel nul. Kom toch niet met zoveel onzin aan zetten!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Valcke schreef:
Erasmiaan schreef:Vermoedelijk heeft Grapperhaus de kerken overtuigd het vrijwillig te doen in ruil voor het niet steunen van het amendement door de coalitie. Hij blijft dan uit allerlei ingewikkelde discussies over het recht op vrijheid van godsdienst weg. Biedt wel kansen om snel weer op te schalen als het virus weer uitdooft.
Minister Grapperhaus zit niet bij het debat (of toch wel?). Maar het is vooral van belang wat de houding zal zijn van de premier en minister De Jonge: gaan zij een amendement ontraden of niet? Wanneer zij een amendement ontraden, zal er geen kamermeerderheid zijn, omdat in dat geval de regeringspartijen tegen het amendement zullen stemmen.

Overigens geldt het weer snel opschalen ook wanneer de spoedwet inclusief amendement wél aangenomen wordt. De spoedwet geldt in beginsel voor 3 maanden, maar kan steeds weer verlengd worden door de Kamer. Het tijdstip waarop de wet opgeheven wordt, hangt altijd af van de politieke wil daartoe. Ik vrees echter dat de 1,5 meter nog heel lang blijft en dus ook de spoedwet.
wat wil je nu zeggen? Het is maar speculeren maar ik denk dat Grapperhaus namens de regering op vrijwilligheid heeft aangedrongen, in ruil voor niet steunen amendement door coalitie.

En verder is het makkelijker om na vrijwillige afspraken over aantallen mensen in de kerk weer op te schalen dan dat op basis van wettelijke bevoegdheid is.

Ten slotte: volgens mij realiseert men zich hier niet dat we weer middenin de coronacrisis zitten. De aantallen lopen gigantisch op. We moeten allemaal weer veel voorzichtiger worden om de druk op de ziekenhuizen te verlichten. Ik ben er niet blij mee maar kan wel begrijpen dat ook de kerken mee moeten doen.

Dat de ideaalsituatie anders is beaam ik overigens direct; er zou juist door de overheid aangedrongen moeten worden bij de kerken op het houden van bidstonden vanwege de nood der tijden.
DDD

Bericht door DDD »

De standpunten van Valcke en Vervolgde zijn extreem en niet onderbouwd. Ik vind het op of over de grens van tweedracht en muiterij in kerkelijke en wereldlijke regeringen aanrichten.
Silo

Bericht door Silo »

Valcke schreef: En hoeveel daarvan zijn er in een kerk besmet...? 5 of wellicht wel nul. Kom toch niet met zoveel onzin aan zetten!
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Overal waar mensen bijeen komen vinden besmettingen plaats. Hoe groter de groep hoe groter het risico. In reformatorische kerken zijn die groepen vaak groot +100. Daarom eens met Erasmiaan: kerken moeten helaas meedoen om besmettingen te voorkomen.
deschpin

Bericht door deschpin »

Bertiel schreef:
Piet Puk schreef:Zijn er trouwens nog meer organisaties die ontzien zijn in de coronamaatregelen? Als we toch bezig zijn om elkaar er bij te lappen......
kwaad met kwaad bestrijden, niet bijbels Pietje
even klein zijstapje op twitter is account Vizier op Links in opkomst. Deze publiceert de feitelijke dwarsverbanden binnen politiek, NPO, linkse subsidieclubjes. Toont op onthutsende wijze aan hoe men elkaar de bal toespeelt. Hetzelfde mechanisme zie je optreden bij staphorst discussie. De verontwaardigingsgolf die men heeft gecreeerd wordt gebruikt om kerken op de knieen te krijgen.

Gevolg is dat er nu meer mensen "ondergronds" samen komen en gewoon gaan zingen, niet met honderden maar met tientallen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
refo

Bericht door refo »

DDD schreef:De standpunten van Valcke en Vervolgde zijn extreem en niet onderbouwd. Ik vind het op of over de grens van tweedracht en muiterij in kerkelijke en wereldlijke regeringen aanrichten.
Ik sprak net een scriba. Die is ook bang voor tweedracht.
deschpin

Bericht door deschpin »

Ad Anker schreef:Ik zie nog niet dat deze maatregel erg verdedigd wordt, hoor Laag.

Maar een maatregel opvolgen die voortkomt uit gemor over een kerkelijke gemeente die zich keurig aan de regels hield staat zo haaks op wat we in bijvoorbeeld zondag 10 belijden.

Als het echt zo is dat de reformatorische kerken dit advies op gaan volgen zijn we echt heel ver van huis.
Een overheid gehoorzamen die zelf ook aardig van het padje afraakt, aardige kwestie om over na te denken.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: En hoeveel daarvan zijn er in een kerk besmet...? 5 of wellicht wel nul. Kom toch niet met zoveel onzin aan zetten!
Misschien moet je even tot tien tellen, je windt je veel te veel op, zodat je niet meer helder kunt denken. De overheid neemt op macroniveau maatregelen, en jij reageert op microniveau. Als mogelijke bron van besmettingen vanwege het aantal mensen niet relevant is, dan kunnen de mensen ook wel weer naar het theater of naar het stadion, want door vinden ook niet of nauwelijks besmettingen plaats.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 05 okt 2020, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:

Volgens mij onderging de Heere Jezus ook gewillig alle spot en hoon en onrecht. Zouden wij dan ook niet lijden en gewillig deze maatregelen ondergaan?
Deze vergelijking snap ik niet. Wil je dat toelichten, hoe zie je de connectie met de huidige situatie?
Ik bedoel meer: al worden we verdrukt door deze maatregelen, zouden we dan toch in opstand komen door toch de huidige maatregelen door te zetten. Toen de Heere Jezus verdrukt werd, deed Hij zijn mond niet open. Wij worden 'verdrukt' en met welk plan komen wij?
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Wat is hier echter aan de hand. De kerken hebben alles in het werk gesteld om de maatregelen op te volgen die er waren om veilig een groep mensen te kunnen ontvangen. Dat is in veel kerkgebouwen ook mogelijk. Nu wordt er, op basis van gemor in de media, een advies gegeven. Is het echt nodig om dat gewillig te ondergaan? Is dat te vergelijken met het lijden van de Heere Jezus?
deschpin

Bericht door deschpin »

Ambtenaar schreef:
Vervolgde schreef:Holland, ooit het Israël van het westen, waar de Statenbijbel is verschenen op last van de Staten generaal. Nu is Nederland afgegleden en toegetreden tot het rijtje landen waar sprake is van christenvervolging. Is het niet ernstig. In dit land moet de ware kerk ondergronds vanwege de vervolging.

En wat nog erger is, de kerkelijke koepelorganisaties werken er nog braaf aan mee ook. Kun je die instellingen nog kerk noemen? Wie zou niet wenen!
Ik krijg een ontzettende hekel aan jouw opruiende, suggestieve en polariserende bijdrages.
Deze vervolgde adviseer ik om te vluchten, je kan het namelijk niet meer aan....
Valcke

Bericht door Valcke »

Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:

Het is zeker waar dat de rechte houding zeer nodig is. En dus ook verootmoediging.
Maar hier ga je toch scheef: de Heere Jezus heeft nooit gezwegen wanneer Hij het Evangelie verkondigen zou. En nooit heeft Hij iemand weggestuurd omdat het huis waar Hij preekte al vol was. En de apostelen evenmin.
Plaats reactie