Valcke schreef:Het is geen wonder dat langdurige inperking van fundamentele vrijheden leidt tot veel onbehagen en onvrede. Helaas is dat ook een belangrijke voedingsbodem voor complotdenken.
Niet overdrijven: langdurige inperking van fundamentele vrijheden. Ja, er zijn beperkingen, en met name voor ouderen zijn die heel vervelend, maar wel altijd gericht op de bescherming van diezelfde ouderen. Daar zijn alle beperkingen overigens op gericht. Onze overheid verstaat haar taak als het gaat om de volksgezondheid. Als men louter economisch was gericht geweest, waren er allerlei maatregelen niet genomen. Men heeft steeds de zeer moeilijke afweging moeten maken tussen welvaart en gezondheid, en dat op basis van weinig kennis. Ik geef het je te doen...
Valkce schreef:Maar ook zonder complotdenken mogen we terecht vragen stellen bij het overheidshandelen en de 'op wetenschap' gebaseerde claims. In al die claims ontbreekt het namelijk volledig aan een geestelijke dimensie. De 'wetenschap' is leidend geworden voor wat wel en niet mag; geestelijke en morele waarden zijn daar volledig ondergeschikt aan gemaakt.
Om die reden is het overheidsbeleid in essentie verwerpelijk. Niet zozeer in het feit dat een besmettelijke ziekte bestreden wordt. Maar wel in de claim dat de 'wetenschap' normatief is geworden voor de inrichting van de samenleving, waarbij - al naar gelang dat het uitkomt - fundamentele vrijheden zouden mogen worden ingeperkt: de vrijheid om samen te komen, de vrijheid om een normaal familieleven te leiden; zelfs de plicht om onze naaste in lichamelijke en geestelijke noden bij te staan in eenzaamheid, ziekte en bij het sterven is ondergeschikt gemaakt aan 'wetenschap'.
Het is dan ook een oneigenlijke tegenstelling om ófwel de overheid en instituten te volgen ófwel een aanhanger van complottheorieën te zijn. Er is namelijk nog een andere mogelijkheid, namelijk om de geestelijke waarden weer op de voorgrond te plaatsen. En dat leidt onvermijdelijk tot een kritische houding tegenover de overheid voor wie deze waarden van nul en generlei betekenis zijn.
Deze laatste woorden vind ik echt te sterk. Die zetten de overheid 'weg' als een heidense toestand, waar we niets goeds van te verwachten hebben. Ja, de geestelijke dimensie ontbreekt in de besluitvorming. Tegelijk is waar dat de overheid voortdurend in contact heeft gestaan met de kerken via het CIO. Nooit is hier ook maar overwogen om kerken geheel te sluiten, zoals o.a. in België wel is gedaan.
Je mag van een overheid verwachten dat ze het beleid vormgeven op basis van wetenschappelijke inzichten. En niet op basis van gevoelens, emoties, complottheorieën, of artikelen van een opiniepeiler. Die laatste kan wel juiste dingen zeggen, maar het wordt ook deels weer weersproken. Bovendien: die draagt verder geen verantwoordelijkheid. Er is nog ontzettend veel onduidelijk over dit virus, terwijl er wel gehandeld en besloten diende te worden. Wij hebben geen christelijke overheid, maar wel een overheid waarin ook christenen besluiten nemen en christenen betrokken worden bij besluitvorming.
Daarom heb ik er ook bezwaar tegen dat je suggereert dat morele waarden geen rol hebben gespeeld bij allerlei afwegingen en beslissingen. Kabinetsleden zijn ook mensen van vlees en bloed, die hebben bijvoorbeeld in de familie of de nabije omgeving ook te maken met de gevolgen van het beleid. Toch heeft men de maatregelen genomen vanuit de eigen verantwoordelijkheid van de overheid. Je suggestie dat men "al naar gelang het uitkomt" selectief winkelt in vrijheden om die te beperken, suggereert een kwaadaardigheid waar ik echt bezwaar tegen maak. Ook in dit geval gaat het om Gods dienares u ten goede.
Romeinen 13 schreef:1 Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd.
2 Alzo dat die zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen.
3 Want de oversten zijn niet tot een vreze den goeden werken, maar den kwaden. Wilt gij nu de macht niet vrezen, doe het goede, en gij zult lof van haar hebben;
4 Want zij is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet te vergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet.
5 Daarom is het nodig onderworpen te zijn, niet alleen om der straffe, maar ook om des gewetens wil.
En het zij nogmaals gezegd: dit schreef Paulus toen hij zelf te maken had met een brute, heidense overheid. Denk aan keizer Nero. En toch schreef hij: als je de overheid weerstaat dan weersta je de ordeningen van God. Tegelijk claim je 'fundamentele vrijheden' waar niemand, ook geen overheid aan zou mogen komen. Daar hoor ik Paulus niet over. Bovendien: de vrijheden die je noemt, zijn alleen beperkt zo lang dat strikt noodzakelijk was. (Denk nog even aan de beelden uit Bergamo etc.) Inmiddels is er de mogelijkheid om samen te komen, familiebezoek af te leggen, of familie te ontvangen, en ook is bezoek bij ouderen weer mogelijk. Weliswaar allemaal met voorzorgsmaatregelen, maar daarmee wordt "fundamenteel", zoals je zegt, op dit moment niets aangetast. Je moet alleen wat meer op je beurt wachten, extra je handen wassen en ontsmetten en een beetje op afstand blijven. Die maatregelen zijn in feite vrij beperkt en goed uit te voeren. Bovendien verwacht ik dat, wanneer het virus niet opnieuw oplaait, ook dat langzamerhand losgelaten zal gaan worden.