Vergaderen ze dan ook of er dan max 30 mensen in de kerk mogen komen ?Valcke schreef:De Tweede Kamer vergadert dus op woensdag en donderdag over de spoedwet.Ambtenaar schreef:Hier kun je het allemaal lezen:Ad Anker schreef:Kan iemand mij kort en goed uitleggen wat de nieuwe coronawet kan gaan betekenen voor de kerkgang a.s. zondag?
-inperken groepsgroottes?
-Hygiënemaatregelen in kerken (mondkapjes?)
Ik begrijp het niet helemaal, namelijk.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... el%3A35526
Donderdagavond zijn de stemmingen.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
- Berichten: 8331
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Je wilt het graag horen hè. Volgens mij ben ik echt wel duidelijk geweest, hoor! Maar het is nog niet zo ver. Laten we ervoor in gebed gaan dat het zover niet komt.Jantje schreef:Ben je het met mijn eerste opmerking ook eens als die wijziging er wél doorheen komt in de Eerste en Tweede Kamer (zie dikgedrukt deel)?
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
[/quote]Valcke schreef:Bron- en contactonderzoek tonen feitelijk aan dat er geen besmettingen in kerken plaatsvinden.DDD schreef:Dit is feitelijk onjuist. Het is een volgens jou onnodige of niet werkzame gezondheidsmaatregel.Valcke schreef:Afstand houden en hygiënemaatregelen zijn gezondheidsmaatregelen.Luther schreef:De overheid zal het alleen maar als gezondheidsmaatregel verdedigen.
Daarbovenop ook een maximum aantal opleggen, ook voor grote kerkgebouwen, heeft niets met gezondheidsmaatregel te maken.
Zoals ik al eerder zei: het is de gunfactor die ontbreekt. Negatief: het is puur onverdraagzaamheid.
En al zou er een enkele besmetting zijn, dan staat dat in geen verhouding tot de 99,9% van de besmettingen die buiten de kerken plaatsvinden.
Wat ik zeg, is dus feitelijk juist, wat jij zegt is feitelijk onjuist.
Op de rest van je post ga ik niet in, behalve dat ik wil opmerken dat vrijheid van meningsuiting in de coronawet eveneens gehandhaafd is. Voor demonstraties is namelijk géén maximum aantal deelnemers genoemd, júíst ook omdat dit een grondrecht wordt geacht.
Nee. Ook een niet effectieve gezondheidsmaatregel is een gezondheidsmaatregel. Het gaat om de intentie, althans, zolang redelijke mensen daarover kunnen twisten.
Jouw politieke standpunt over nut en noodzaak brengt niet mee dat andersdenkenen gelijk de vrijheid van godsdienst aantasten. Met feitelijk onjuist bedoel ik overigens dat je juridische standpunt onjuist is. Dat staat los van de discussie of een maatregel proportioneel en doeltreffend is.
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Ze behandelen dan ook een eventueel amendement dat de minister het recht geeft om de groepsgrootte in kerken te beperken. Dat is stap 1. Stap 2 is dat de minister dat ook daadwerkelijk gaat doen. Dat zal de minister vermoedelijk in het debat nog niet aangeven. Maar hij krijgt wel of niet een wettelijk recht daartoe. De spoedwet geldt voor drie maanden en moet daarna elke keer weer verlengd worden. (Dat kan natuurlijk best lang doorgaan.) Dus: donderdag zullen we niet alles weten, maar zullen we waarschijnlijk wel weten of de minister deze mogelijkheid krijgt.Geytenbeekje schreef:Vergaderen ze dan ook of er dan max 30 mensen in de kerk mogen komen ?Valcke schreef:De Tweede Kamer vergadert dus op woensdag en donderdag over de spoedwet.Ambtenaar schreef:Hier kun je het allemaal lezen:Ad Anker schreef:Kan iemand mij kort en goed uitleggen wat de nieuwe coronawet kan gaan betekenen voor de kerkgang a.s. zondag?
-inperken groepsgroottes?
-Hygiënemaatregelen in kerken (mondkapjes?)
Ik begrijp het niet helemaal, namelijk.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... el%3A35526
Donderdagavond zijn de stemmingen.
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... eer-zingen
Het is al zover.
Het is al zover.
Laatst gewijzigd door Hollander op 05 okt 2020, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Ik heb de Memorie van Toelichting even snel gescand. Hopelijk leidt dit tot wat meer rust hier, want de onrust die o.a. @Valcke hier zaait is totaal onnodig.
Er is ook een categorie besloten plaatsen die niet onder dergelijk regulier
toezicht staat. Dat zijn bijvoorbeeld verenigingsgebouwen, loodsen die
niet bedrijfsmatig worden gebruikt en gebouwen en besloten plaatsen
waarin een samenkomst plaatsvindt ten behoeve van het belijden van
godsdienst of levensovertuiging. Gelet op het besloten karakter van deze
plaatsen zal eventueel optreden van de burgemeester veelal plaatsvinden
op basis van meldingen dat aldaar niet wordt voldaan aan de zorgplicht.
Indien blijkt dat aan de zorgplicht niet is voldaan, kan een aanwijzing of
bevel het meest geschikte instrument zijn om naleving van die zorgplicht
te bevorderen. In dat geval is het passend dat de burgemeester een
aanwijzing of bevel kan geven, of de politie of gemeentelijk toezichthouder in ondergeschiktheid en in mandaat van de burgemeester, indien
deze daartoe besluit. Zoals hiervoor is aangegeven, is de aanwijzing niet
gericht op sluiting van de plaats, maar is zij bedoeld om ervoor te zorgen
dat de aanwezigen de veiligeafstandsnorm en andere geldende regels
kunnen naleven. In het geval er sprake is van een ernstige vrees voor
verspreiding van het virus is eventueel ook artikel 58n toepasselijk dat wel
gericht is op beëindiging van de activiteiten; voor lichtere gevallen heeft
een aanwijzing als lichter middel de voorkeur.
Bij het voorgaande moet nog worden opgemerkt dat voor zover het gaat
om gebouwen en besloten plaatsen ten behoeve van het belijden van een
godsdienst of levensovertuiging gelet op artikel 6 en 9 van de Grondwet
terughoudendheid bij de toepassing van deze bevoegdheid geboden is.
Bij de beoordeling van de noodzakelijkheid en proportionaliteit van een
mogelijke aanwijzing wordt ook het belang van de bescherming van
godsdienstvrijheid en levensovertuiging meegewogen, in het bijzonder
als het gaat om optreden gedurende een godsdienstuitoefening of
bezinningsbijeenkomst van levensbeschouwelijke aard. Het minst
ingrijpend is om na afloop een aanwijzing te geven voor de opvolgende
samenkomsten opdat niet de uitoefening wordt gestoord. In dit verband
wordt ook gewezen op artikel 12 van de Algemene wet op het binnentreden, dat binnentreden in deze gevallen verbiedt buiten ontdekking op
heterdaad.
Ook indien eenieder de geldende regels en zorgplichten naleeft, kan de
situatie zich voordoen dat er zodanige drukte op straat of andere
openbare plaatsen ontstaat dat het niet langer mogelijk is om aan de
gedragsregels te voldoen, of dat de situatie dreigt zodanig te worden.
Naast drukte door verkeer op straat valt te denken aan wachtrijen voor de
ingang van publieke of besloten plaatsen waarvoor een maximumaantal
bezoekers geldt. In dat geval kan de burgemeester de bevelen geven die
nodig zijn om de naleving van de regels te verzekeren (artikel 58m). Het
kan daarbij bijvoorbeeld gaan om het gedeeltelijk afsluiten van een straat,
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019–2020, 35 526, nr. 3 21
het aanwijzen van looproutes, het sluiten van plaatsen of het geven van
verwijderingsbevelen.
Voor excessen in besloten plaatsen, niet zijnde woningen, wordt eveneens
een specifieke bevelsbevoegdheid voorgesteld voor de burgemeester
(artikel 58n). Artikel 58l biedt weliswaar de minister van VWS of de
burgemeester de bevoegdheid om aanwijzingen te geven om ervoor te
zorgen dat aanwezigen op besloten plaatsen de gedragsvoorschriften
kunnen naleven, zoals de veiligeafstandsnorm en andere hygiënenormen,
maar de regering acht het wenselijk dat de burgemeester bij besloten
plaatsen tevens onmiddellijk kan ingrijpen als de activiteiten of de
gedragingen daar volgens hem zodanig zijn dat ernstige vrees bestaat
voor de onmiddellijke verspreiding van het virus. Het kan bijvoorbeeld
gaan om een groot aantal personen die zich in een kleine ruimte
ophouden zonder de veiligeafstandsnorm in acht te nemen. Het
wetsvoorstel maakt het mogelijk dat de burgemeester in deze gevallen de
gedraging daar doet staken en de aanwezigen beveelt zich te verwijderen
(artikel 58n).
Ook hier geldt dat terughoudendheid gepast is bij toepassing van deze
bevoegdheid ten aanzien van kerken, moskeeën, synagogen en andere
gebouwen waarin godsdienstige erediensten of levensbeschouwelijke
samenkomsten worden gehouden. Afhankelijk van de omstandigheden
ter plaatse kan evenwel het onmiddellijk staken van de activiteiten hier
noodzakelijk zijn. De burgemeester dient daartoe te beoordelen of er gelet
op het belang van de bescherming van de vrijheid van godsdienst en
levensbeschouwing geen lichter middel geschikt is ter bestrijding van de
epidemie en bescherming van de volksgezondheid. Overigens wordt er in
dit verband op gewezen dat in het bijzonder met het oog op voornoemde
plaatsen is voorzien in de mogelijkheid om bij ministeriële regeling
bepaalde plaatsen uit te zonderen van de mogelijkheid om via een
aanwijzing of bevel van de burgemeester de naleving van de veiligeafstandsnorm, hygiënemaatregelen en dergelijke te verzekeren. In de
artikelsgewijze toelichting op artikel 58l wordt hier nader op ingegaan.
Dus zolang kerken zich houden aan de zorgplicht, er is totaal geen enkele reden om impliciet of expliciet te spreken over christenvervolging, waar met name @Valcke en anderen op wijzen. Spreken in dergelijke termen is in mijn ogen opruiend en draagt bij aan verdergaande maatschappelijke en politieke polarisatie.
Er is ook een categorie besloten plaatsen die niet onder dergelijk regulier
toezicht staat. Dat zijn bijvoorbeeld verenigingsgebouwen, loodsen die
niet bedrijfsmatig worden gebruikt en gebouwen en besloten plaatsen
waarin een samenkomst plaatsvindt ten behoeve van het belijden van
godsdienst of levensovertuiging. Gelet op het besloten karakter van deze
plaatsen zal eventueel optreden van de burgemeester veelal plaatsvinden
op basis van meldingen dat aldaar niet wordt voldaan aan de zorgplicht.
Indien blijkt dat aan de zorgplicht niet is voldaan, kan een aanwijzing of
bevel het meest geschikte instrument zijn om naleving van die zorgplicht
te bevorderen. In dat geval is het passend dat de burgemeester een
aanwijzing of bevel kan geven, of de politie of gemeentelijk toezichthouder in ondergeschiktheid en in mandaat van de burgemeester, indien
deze daartoe besluit. Zoals hiervoor is aangegeven, is de aanwijzing niet
gericht op sluiting van de plaats, maar is zij bedoeld om ervoor te zorgen
dat de aanwezigen de veiligeafstandsnorm en andere geldende regels
kunnen naleven. In het geval er sprake is van een ernstige vrees voor
verspreiding van het virus is eventueel ook artikel 58n toepasselijk dat wel
gericht is op beëindiging van de activiteiten; voor lichtere gevallen heeft
een aanwijzing als lichter middel de voorkeur.
Bij het voorgaande moet nog worden opgemerkt dat voor zover het gaat
om gebouwen en besloten plaatsen ten behoeve van het belijden van een
godsdienst of levensovertuiging gelet op artikel 6 en 9 van de Grondwet
terughoudendheid bij de toepassing van deze bevoegdheid geboden is.
Bij de beoordeling van de noodzakelijkheid en proportionaliteit van een
mogelijke aanwijzing wordt ook het belang van de bescherming van
godsdienstvrijheid en levensovertuiging meegewogen, in het bijzonder
als het gaat om optreden gedurende een godsdienstuitoefening of
bezinningsbijeenkomst van levensbeschouwelijke aard. Het minst
ingrijpend is om na afloop een aanwijzing te geven voor de opvolgende
samenkomsten opdat niet de uitoefening wordt gestoord. In dit verband
wordt ook gewezen op artikel 12 van de Algemene wet op het binnentreden, dat binnentreden in deze gevallen verbiedt buiten ontdekking op
heterdaad.
Ook indien eenieder de geldende regels en zorgplichten naleeft, kan de
situatie zich voordoen dat er zodanige drukte op straat of andere
openbare plaatsen ontstaat dat het niet langer mogelijk is om aan de
gedragsregels te voldoen, of dat de situatie dreigt zodanig te worden.
Naast drukte door verkeer op straat valt te denken aan wachtrijen voor de
ingang van publieke of besloten plaatsen waarvoor een maximumaantal
bezoekers geldt. In dat geval kan de burgemeester de bevelen geven die
nodig zijn om de naleving van de regels te verzekeren (artikel 58m). Het
kan daarbij bijvoorbeeld gaan om het gedeeltelijk afsluiten van een straat,
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019–2020, 35 526, nr. 3 21
het aanwijzen van looproutes, het sluiten van plaatsen of het geven van
verwijderingsbevelen.
Voor excessen in besloten plaatsen, niet zijnde woningen, wordt eveneens
een specifieke bevelsbevoegdheid voorgesteld voor de burgemeester
(artikel 58n). Artikel 58l biedt weliswaar de minister van VWS of de
burgemeester de bevoegdheid om aanwijzingen te geven om ervoor te
zorgen dat aanwezigen op besloten plaatsen de gedragsvoorschriften
kunnen naleven, zoals de veiligeafstandsnorm en andere hygiënenormen,
maar de regering acht het wenselijk dat de burgemeester bij besloten
plaatsen tevens onmiddellijk kan ingrijpen als de activiteiten of de
gedragingen daar volgens hem zodanig zijn dat ernstige vrees bestaat
voor de onmiddellijke verspreiding van het virus. Het kan bijvoorbeeld
gaan om een groot aantal personen die zich in een kleine ruimte
ophouden zonder de veiligeafstandsnorm in acht te nemen. Het
wetsvoorstel maakt het mogelijk dat de burgemeester in deze gevallen de
gedraging daar doet staken en de aanwezigen beveelt zich te verwijderen
(artikel 58n).
Ook hier geldt dat terughoudendheid gepast is bij toepassing van deze
bevoegdheid ten aanzien van kerken, moskeeën, synagogen en andere
gebouwen waarin godsdienstige erediensten of levensbeschouwelijke
samenkomsten worden gehouden. Afhankelijk van de omstandigheden
ter plaatse kan evenwel het onmiddellijk staken van de activiteiten hier
noodzakelijk zijn. De burgemeester dient daartoe te beoordelen of er gelet
op het belang van de bescherming van de vrijheid van godsdienst en
levensbeschouwing geen lichter middel geschikt is ter bestrijding van de
epidemie en bescherming van de volksgezondheid. Overigens wordt er in
dit verband op gewezen dat in het bijzonder met het oog op voornoemde
plaatsen is voorzien in de mogelijkheid om bij ministeriële regeling
bepaalde plaatsen uit te zonderen van de mogelijkheid om via een
aanwijzing of bevel van de burgemeester de naleving van de veiligeafstandsnorm, hygiënemaatregelen en dergelijke te verzekeren. In de
artikelsgewijze toelichting op artikel 58l wordt hier nader op ingegaan.
Dus zolang kerken zich houden aan de zorgplicht, er is totaal geen enkele reden om impliciet of expliciet te spreken over christenvervolging, waar met name @Valcke en anderen op wijzen. Spreken in dergelijke termen is in mijn ogen opruiend en draagt bij aan verdergaande maatschappelijke en politieke polarisatie.
-
- Berichten: 6358
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Hier word je toch verdrietig van...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Dat is op basis van vrijwilligheid. Maar die nuance ontgaat je blijkbaar.
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Ik heb niet zo'n hoge pet op van jouw juridische kennis op dit punt.DDD schreef:Met feitelijk onjuist bedoel ik overigens dat je juridische standpunt onjuist is.
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
@Valcke:
Die is ook maar beperkt. Maar dat neemt niet weg, dat dit allemaal vrij eenvoudig is en dat jouw redenering simpelweg niet klopt. Daar heb je verder niet veel juridische kennis voor nodig.
Verder eens met ambtenaar. De polarisatie hier staat echt op gespannen voet met het christendom.
Die is ook maar beperkt. Maar dat neemt niet weg, dat dit allemaal vrij eenvoudig is en dat jouw redenering simpelweg niet klopt. Daar heb je verder niet veel juridische kennis voor nodig.
Verder eens met ambtenaar. De polarisatie hier staat echt op gespannen voet met het christendom.
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Ik vrees inderdaad dat een groot deel van reformatorisch Nederland hierin weer vrijwillig mee gaat.Hollander schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... eer-zingen
Het is al zover.
Maar niet alle kerken zijn in dit overleg vertegenwoordigd. Ik verwacht nu toch meer tegenstand dan in maart.
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Met dank aan StaphorstHollander schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... eer-zingen
Het is al zover.
~~Soli Deo Gloria~~