Belijdenis doen

Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Belijdenis doen

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
PvS schreef:
jvdg schreef:Stel ik heb op verkeerde gronden BdG afgelegd.
Maar nu ben ik overtuigd wel op geloofsgrond en zekerheid belijdenis af te kunnen leggen.
Moet ik het dan weer overdoen?
Persoon in kwestie zal zichzelf in de eerste plaats hebben te onderzoeken naar 1 Korinthe 13: 5; “Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.

Een kerkenraad heeft de plicht om diegene die openbare geloofsbelijdenis wil afleggen te onderzoeken door eenvoudig de vraag te stellen of de persoon kennis heeft ontvangen aan de Drie-enige God in de weg van geloof en bekering.
Waar deze vraag ontbreekt, vrees ik dat er een menselijke invulling/uitleg aan het belijdenis afleggen gegeven is/wordt.
Dit hebben wij te verwerpen.
Wanneer de mens de kerk in stand wil houden, is zij gedoemd om te vergaan.
Wij zien dat dit in onze dagen aan het voltrekken is.
Belijdenis des Geloofs is een vrijmoedige daad, gewerkt door Gods Geest (zie de blindgeborene; Joh. 9).
Ik zeg ulieden, dat, zo deze zwijgen, de stenen haast roepen zullen (Luk. 19: 40).

Wanneer wij niet aan de voeten van de Heere Jezus zijn gebracht, en Hem als de van God gezonden Profeet, Priester en Koning niet hebben leren kennen in de vergeving van onze zonden, dan hebben wij een inhoudsloze belijdenis.
Dan mag men geen belijdenis af leggen.
Wij moeten de inhoud van onze belijdenis kennen.
En deze inhoud te kennen betekent: “verzoend te zijn met een Drie-enige God”.
Grotendeels mee eens. Echter dit is niet de grond voor de openbare geloofsbelijdenis, omdat dan de zichzelf gelovig vindende mens in het middelpunt komt te staan.

Gisteren las ik een zeer interessant artikel over de doop bij Luther.
Luther had in zijn tijd te maken met een zware strijd tegen de wederdopers. Ook bij hen zie je de gelovige mens zichzelf als fundering van hun doop. Luther schrijft dan op zijn eigen plastische wijze, dat deze wederdopers niet consistent zijn. Want we weten uit Gods, dat mensen leugenachtig zijn en we op prinsen geen betrouwen moeten stellen.
Luther zegt dan, als de wederdopers hun redenering consequent willen toepassen, wanneer zo'n gedoopte weer in twfijfel en ongeloof valt, en later het geloof weer hervindt, dan zou hij weer opnieuw gedoopt moeten worden. Valt hij daarna weer in ongeloof en vervolgens mag hij weer geloven, dan wordt hij voor een derde keer dopen.

Iets dergelijks zou je bij de openbare geloofsbelijdenis ook kunnen stellen, wanneer de mens in al zijn geloof de grond wordt gemaakt voor die belijdenis.
En dáár gaat je redenering fout. Want de mens die gelooft, daar belijdenis van doet, kán zichzelf niet in het middelpunt stellen. En zal dat ook niet doen. Doet hij dat wel, dan is dat een teken voor bijv. de kerkenraad om actie te ondernemen.

Het is een spanningsveld: vrijmoedig getuigen van wat de Heer gedaan heeft, en niet zelf in het middelpunt willen staan. Maar als het zelf-niet-in-het-middelpunt-willen-staan het getuigen verhindert, verdwijnt met het badwater ook het kind.
Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Belijdenis doen

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:(...) openbare geloofsbelijdenis is alleen voor hen die van harte op de smalle weg wandelen. Daarnaar dient zich ook het onderzoek van de kerkenraad te richten. Wanneer dat niet het geval is, mag iemand geen openbare geloofsbelijdenis afleggen.
Inderdaad!
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenis doen

Bericht door Fjodor »

Tiberius, stond bij de doop van de kamerling dan ook de zichzelf gelovig vindende mens centraal? Hij moest ervan getuigen het geloof te bezitten voordat hij gedoopt zou worden.
En nee, dat is geen triomfalistisch geloven. Dat is een zichzelf verwerpelijk bevinden voor Gods aangezicht. Maar het is wel een zichzelf gelovig en gereinigd weten. Het is een Heere ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.
Laatst gewijzigd door Fjodor op 12 apr 2010, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34770
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:En dáár gaat je redenering fout. Want de mens die gelooft, daar belijdenis van doet, kán zichzelf niet in het middelpunt stellen. En zal dat ook niet doen. Doet hij dat wel, dan is dat een teken voor bijv. de kerkenraad om actie te ondernemen.
Dat is wel fout, inderdaad, maar niet mijn redenering die fout gaat. Want je leest dat in dit topic ook, dat de zichzelf gelovig vindende mens al meer en meer in het middelpunt komt te staan.
En niet alleen hier, maar je leest zulke zaken ook in kerkblaadjes, waarin jonge mensen hun eigen keuze (!) voor het afleggen van geloofsbelijdenis toelichten. Wat je daar soms leest, daar zou Arminius nog van schrikken.
Marco schreef:Het is een spanningsveld: vrijmoedig getuigen van wat de Heer gedaan heeft, en niet zelf in het middelpunt willen staan. Maar als het zelf-niet-in-het-middelpunt-willen-staan het getuigen verhindert, verdwijnt met het badwater ook het kind.
Vrijmoedig getuigen? We hebben het hier over "ja" zeggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34770
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Tiberius, stond bij de doop van de kamerling dan ook de zichzelf gelovig vindende mens centraal?
En bij Simon?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenis doen

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:Tiberius, stond bij de doop van de kamerling dan ook de zichzelf gelovig vindende mens centraal?
En bij Simon?
Nee, bij beiden stond die mens niet centraal. Maar toch moesten ze van persoonlijk geloof getuigen. Ze moesten het niet empirisch wetenschappelijk bewijzen, ze moesten ervan getuigen. Doen wij het nu anders?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenis doen

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Marco schreef:En dáár gaat je redenering fout. Want de mens die gelooft, daar belijdenis van doet, kán zichzelf niet in het middelpunt stellen. En zal dat ook niet doen. Doet hij dat wel, dan is dat een teken voor bijv. de kerkenraad om actie te ondernemen.
Dat is wel fout, inderdaad, maar niet mijn redenering die fout gaat. Want je leest dat in dit topic ook, dat de zichzelf gelovig vindende mens al meer en meer in het middelpunt komt te staan.
En niet alleen hier, maar je leest zulke zaken ook in kerkblaadjes, waarin jonge mensen hun eigen keuze (!) voor het afleggen van geloofsbelijdenis toelichten. Wat je daar soms leest, daar zou Arminius nog van schrikken.
Ja, aan de ene kant heb je hier wel een punt. Het is inderdaad zo dat de zichzelf gelovig vindende mens veel te vaak in het middelpunt staat.. Dat lijkt me duidelijk.
Toch hoeven we het maken van een eigen keuze daarmee niet overboord te gooien. Nee, zoals Jozua zei: aangaande mij en mijn huis, wij zullen de Heere dienen. Dat is een eigen keuze.
(Hoewel ik ook wel weet dat het woord 'eigen' daar eigenlijk niet bij hoort. Maar heel mensen maken dat verschil amper.)
De tegenreactie zorgt alleen zo vaak dat de vrijmoedigheid verdwijnt..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Belijdenis doen

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Marco schreef:En dáár gaat je redenering fout. Want de mens die gelooft, daar belijdenis van doet, kán zichzelf niet in het middelpunt stellen. En zal dat ook niet doen. Doet hij dat wel, dan is dat een teken voor bijv. de kerkenraad om actie te ondernemen.
Dat is wel fout, inderdaad, maar niet mijn redenering die fout gaat. Want je leest dat in dit topic ook, dat de zichzelf gelovig vindende mens al meer en meer in het middelpunt komt te staan.
En niet alleen hier, maar je leest zulke zaken ook in kerkblaadjes, waarin jonge mensen hun eigen keuze (!) voor het afleggen van geloofsbelijdenis toelichten. Wat je daar soms leest, daar zou Arminius nog van schrikken.
Dat lees je in dit topic ook, ja. En ik geef aan dat daarop gelet moet worden. Het neemt nog steeds niet weg, dat wie gelooft, weet dat hijzelf niet in het middelpunt staat, en dat ook niet gaat staan als hij simpelweg vertelt dat hij gelooft. En daar ga je aan voorbij.

En of dat hun eigen keuze is? Dát is een hele discussie apart (da's weer zo'n ja-en-nee verhaal dat we nu maar even moeten laten rusten, denk je niet?).
Tiberius schreef:
Marco schreef:Het is een spanningsveld: vrijmoedig getuigen van wat de Heer gedaan heeft, en niet zelf in het middelpunt willen staan. Maar als het zelf-niet-in-het-middelpunt-willen-staan het getuigen verhindert, verdwijnt met het badwater ook het kind.
Vrijmoedig getuigen? We hebben het hier over "ja" zeggen.
Wie 'ja' durft te zeggen op de vraag, of hij/zij gelooft, dat Jezus voor hem/haar geleden heeft, en van alle schuld heeft vrijgekocht, en.. en.. en.. is aan het getuigen. Je hoeft geen heel verhaal op te hangen om te getuigen van Gods grote daden. Een simpel 'ja' volstaat. Dat mensen dat 'ja' kunnen zeggen is een enorm wonder!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Belijdenis doen

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Hier gaat het inderdaad mis, omdat je dat pas achteraf kan concluderen. Van de moordenaar kon niemand tijdens zijn leven zeggen, dat hij op de smalle weg wandelde. Integendeel, op grond van Gods Woord moest men zijn levenswandel scherp veroordelen en wandelde hij, evenals iedereen in zijn eertijds, op de brede weg naar het verderf.
Terwijl men van de dwaze maagden, evenals bijvoorbeeld van Judas, Demas en anderen, tijdens hun leven goede verwachtingen kon koesteren.
Waar ik steeds tegen ageeer, is de houding dat alleen uitverkorenen belijdenis af mogen leggen, zodat je in labadistische vaarwateren komt.

Het afleggen van de openbare geloofsbelijdenis is daarom zeker niet de toegangspoort om op de smalle weg te komen. Het is er geen voorwaarde voor, maar een vrucht van.
Maar Tiberius, ik snap niet hoe je dan ook kan zeggen dat mensen die van zichzelf weten niet op de smalle weg te zijn belijdenis kunnen doen. Je zegt nu zelf dat het er een vrucht van is.
En vind je het dan wel goed dat er labadistische vaarwateren zijn met betrekking tot het avondmaal? Dat het dan wel alleen uitverkorenen zijn die aan mogen gaan?
En zo ja, wat is dan volgens jou de verhouding tussen belijdenis en avondmaal?
Precies... dat vind ik ook het vreemde aan "belijdenis van de leer afleggen". Hoe kan je nou zeggen: Ik geloof het evangelie, de Bijbel. Ik geloof dat het waar is wat hier in de kerk wordt geleerd... en vervolgens rustig op de brede weg doorwandelen? Als je de leer van de Bijbel gelooft dat er verlossing is in Jezus Christus kan het toch niet anders zijn dan dat je ook van die brede weg afgaat? Hoe geloofwaardig is het anders dat je belijdt het evangelie te geloven? Ik geloof dat er een smalle weg is, maar ik ga hem niet lopen? De Bijbel laat volgens mij geen ruimte voor zo'n scheiding van leer en leven. Als je er niet naar leeft is "leergeloof" betekenisloos en ben je ongelovig. Het "niet kunnen" is ook geen Bijbels excuus, de leer waar men mee instemt houdt namelijk in dat we het zelf niet kunnen en we daarom naar Hem toe moeten vluchten.
Marnix, lees even dit topic als je wilt weten waar het over gaat.
Hier gaat het niet over.
Daar gaat het hier WEL over. Misschien niet in jouw stukjes maar wel in die van anderen. Zoals bijv. deze, over het wel kiezen en niet kunnen, hoe dat zich verhoudt.
GJdeBruijn schreef:Ik verbaas me over de stelligheid van sommigen ten aanzien van het belijdenis doen en de vanzelfsprekendheid waarmee verondersteld wordt dat er een zekere zekerheid moet zijn (en er kennelijk ook is) van het beleden geloof. Het geloof lijkt wel de zaak zelf te zijn, in plaats van Christus. Geloof is geen werk, geen zaak, maar een instrument!
Er is door onze oudvaders veel over geschreven, en heel uitvoerig omdat niet alles geloof is wat verondersteld wordt dat wel te zijn.
Geloof is een gave dat in de tijd gewerkt wordt door de Heilige Geest; De Heilige Geest leidt daarin altijd langs een weg van ellende (ontdekking van schuld). Zonder persoonlijk ondervonden noodzaak van een Borg en Zaligmaker zal er geen belijdenis van Hem mogelijk zijn.

Tegelijk is Belijdenis doen altijd een zaak van het hart. God Woord zegt over ons hart Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?

Om genoemde aspecten gelijktijdig invulling te geven is het onmogelijk een sluitende belijdenisformule te geven voor een kleingelovige, een pas wedergeborene, een bestreden ziel enz. Het lijkt me geen vreemde opvatting te veronderstellen dat met name jongeren die belijdenis wensen te doen, nog niet zo gegrond zijn, laat staan de verzekering kennen, die de oudvaders ons leerden. De oudvaders maakten allemaal onderscheid op het punt zekerheid van het geloof, en de zekerheid van het gevoel waarbij het laatste in tijd later werd ervaren en waarbij het laatste vooral de persoonlijke toeeigening van Christus betrof in de wetenschap: Hij is voor mij persoonlijk gestorven.
Heel de nadere reformatie vanaf eind 16e eeuw maakt onderscheid tussen de mens die Jezus als zijn of haar Zaligmaker wil, maar niet weet of Jezus hem of haar persoonlijk liefheeft.
Denk alleen maar eens aan al die geschriften die hierover geschreven zijn door Teelinck, Koelman, Immens, Comrie, Van der Groe en vele anderen.

Mijn persoonlijke overtuiging is dat ieder dooplid rekenschap moet afleggen van zijn doop en de betekenis daarvan, als hij tot zijn verstand gekomen is. Rekenschap van het leven onder het evangelie. Om te komen tot een persoonlijke keuze om niet meer als kind maar als volwassene de verantwoordelijkheid te erkennen (niet te nemen) van de eis van het evangelie en de noodzaak van het belijden van de Zaligmaker van Wiens gemeente hij wenst deel uit te maken.
Dan is een geloof dat Hem wil hebben als persoonlijke Zaligmaker voldoende, ook al mist een stuk zekerheid ten aanzien van persoonlijk delen in het heil. Theologisch is het niet te scheiden, maar wel te onderscheiden. Net als in de beleving in de tijd.

De beleving richt zich op Gods Woord. Dit zegt Gods Woord:
Jozua 24:19 Toen zeide Jozua tot het volk: Gij zult den HEERE niet kunnen dienen, want Hij is een heilig God; Hij is een ijverig God; Hij zal uw overtredingen en uw zonden niet vergeven.
20 Indien gij den HEERE verlaten en vreemde goden dienen zult, zo zal Hij Zich omkeren, en Hij zal u kwaad doen, en Hij zal u verdoen, naar dat Hij u goed gedaan zal hebben.
21 Toen zeide het volk tot Jozua: Neen, maar wij zullen den HEERE dienen.
22 Jozua nu zeide tot het volk: Gij zijt getuigen over uzelven, dat gij u den HEERE verkoren hebt, om Hem te dienen. En zij zeiden: Wij zijn getuigen.

Wel kiezen, niet kunnen. En toch zal een zuigeling in de genade hier een nochtans leren. Maar niet alles in eens. Belijdenis doen mag met een bezwaard gemoed dat hoewel ongelovig en twijfelmoedig over eigen geloof, toch gelooft in de Zaligmaker en het van Hem verwacht.
Precies. Ook daar zie ik een paralel met het avondmaal, waar ook toegang toe wordt gevraagd bij het afleggen van je geloofsbelijdenis.

Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.

Daar gaat het bij belijdenis doen ook om. Wij zijn niet goed, zonder zonde, rechtvaardig... maar weten dat we midden in de dood liggen en daarom zoeken we ons leven buiten onszelf, in Christus.

Wat de tekst uit Jozua betreft mogen we weten dat we onder het nieuwe verbond zijn... Waarbij de Geest ons is gegeven die in ons woont en werkt, en Gods wetten in onze harten schrijft waardoor we, niet uit onszelf maar door Hem, Hem ook kunnen dienen.

11 Christus daarentegen is aangetreden als hogepriester van al het goede dat ons is toebedacht: hij is door een indrukwekkender en volmaakter tent – die niet door mensenhanden gemaakt is en niet behoort tot onze schepping – 12 voor eens en altijd het hemelse heiligdom binnengegaan, en dan niet met bloed van bokken en jonge stieren maar met zijn eigen bloed. Zo heeft hij een eeuwige verlossing verworven. 13 Want als het lichaam van wie onrein is al wordt gereinigd en geheiligd wanneer het besprenkeld wordt met het bloed van bokken en stieren of bestrooid met de as van een jonge koe, 14 hoeveel te meer zal dan niet het bloed van Christus, die dankzij de eeuwige Geest zichzelf heeft kunnen opdragen als offer zonder smet, ons geweten reinigen van daden die tot de dood leiden, en het heiligen voor de dienst aan de levende God?

En:

Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest. 5 Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. 6 Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. 7 Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. 8 Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10 Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11 Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34770
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Daar gaat het hier WEL over. Misschien niet in jouw stukjes maar wel in die van anderen.
Dan moet je daarop antwoorden, niet op postings van mij, waarin het over andere zaken gaat.
Het is onzinnig om aan mij een antwoord te geven, dat voor iemand anders (GJdeBruin) bedoeld is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34770
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:
Tiberius schreef:
Marco schreef:En dáár gaat je redenering fout. Want de mens die gelooft, daar belijdenis van doet, kán zichzelf niet in het middelpunt stellen. En zal dat ook niet doen. Doet hij dat wel, dan is dat een teken voor bijv. de kerkenraad om actie te ondernemen.
Dat is wel fout, inderdaad, maar niet mijn redenering die fout gaat. Want je leest dat in dit topic ook, dat de zichzelf gelovig vindende mens al meer en meer in het middelpunt komt te staan.
En niet alleen hier, maar je leest zulke zaken ook in kerkblaadjes, waarin jonge mensen hun eigen keuze (!) voor het afleggen van geloofsbelijdenis toelichten. Wat je daar soms leest, daar zou Arminius nog van schrikken.
Dat lees je in dit topic ook, ja. En ik geef aan dat daarop gelet moet worden. Het neemt nog steeds niet weg, dat wie gelooft, weet dat hijzelf niet in het middelpunt staat, en dat ook niet gaat staan als hij simpelweg vertelt dat hij gelooft. En daar ga je aan voorbij.

En of dat hun eigen keuze is? Dát is een hele discussie apart (da's weer zo'n ja-en-nee verhaal dat we nu maar even moeten laten rusten, denk je niet?).
Zo langzaam maar zeker maar je er een erg ingewikkeld verhaal van.
Dan val ik toch liever terug op de omschrijvingen van Luther en Memento aan het begin van dit topic, als je het niet erg vindt.
En dat bovendien ook nog eens de praktijk is in de meeste reformatorische kerken.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Belijdenis doen

Bericht door vogeltje »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Daar gaat het hier WEL over. Misschien niet in jouw stukjes maar wel in die van anderen.
Dan moet je daarop antwoorden, niet op postings van mij, waarin het over andere zaken gaat.
Het is onzinnig om aan mij een antwoord te geven, dat voor iemand anders (GJdeBruin) bedoeld is.
Soms zijn de antwoorden van de één te zeer verbonden met voorgaande posting (missch van jou) waardoor ook onderliggende posting van belang is. Anders raak je toch het zicht op het geheel kwijt.

Ik zou nooit iets zo gauw onzinnig (kijk naar betekenis) noemen. Klinkt alsof je vreselijk geïrriteerd bent. Maar missch ben je dat wel?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34770
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen

Bericht door Tiberius »

vogeltje schreef:Ik zou nooit iets zo gauw onzinnig (kijk naar betekenis) noemen. Klinkt alsof je vreselijk geïrriteerd bent. Maar missch ben je dat wel?
Klopt. Ik houd er nooit zo van als iemand in een lopende discussie zomaar wat in het rond roept.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Belijdenis doen

Bericht door vogeltje »

In de heilige Doop wordt ons betuigd en verzegeld, dat wij in Gods genadeverbond opgenomen zijn. Daarom behoren wij als leden van Christus' Gemeente gedoopt te wezen, daarmede zijn merk- en veldteken dragende. In het Heilig Avondmaal,waar Christus ons brood en wijn geeft als tekenen en zegelen van zijn gekruisigd lichaam en zijn vergoten bloed, verbindt Hij ons telkens opnieuw tot de waarachtige gemeenschap met Zich zelf en met elkander. Aldus verenigd met Christus, zijn wij geroepen met woord en daad Hem te belijden als Heer en Heiland, en Gods Koninkrijk te verkondigen en te verwachten. De kerkenraad heeft, na gevraagd te hebben naar uw geloof en kennis der waarheid, met vertrouwen en blijdschap in uw voornemen toegestemd.

Daarom verzoek ik u, broeders en zusters, die thans belijdenis des geloofs wilt afleggen, op te staan en in dankbare gehoorzaamheid aan de heilige Schrift en in gemeenschap met de belijdenis der vaderen te antwoorden op de volgende vragen:

1: Belijdt gij te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde en in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Heer, en in de Heilige Geest?
2: Aanvaardt gij de roeping om, als lidmaat van de Gemeente, die God zich in Christus ten eeuwigen leven verkoren heeft, door zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en in sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in zijn Koninkrijk?
3: Wilt gij, in de gemeenschap der Protestantse Kerk in Nederland als deel van de wereldwijde Kerk van Christus, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de heilige Schriften, en naar de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus.

Wat is daarop uw antwoord?
Antwoord: Ja.

Dit zijn onze belijdenisvragen op dit moment. (na scheuring van een paar jaar geleden)
Het is ongeveer hetzelfde als de vragen van Voetius maar toch anders.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34770
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen

Bericht door Tiberius »

Wat wordt precies bedoeld met "in gemeenschap met de belijdenis der vaderen"?
Plaats reactie