Welke muziek beluister je nu? [3]

Josephus

Bericht door Josephus »

wim schreef:
Hendrikus schreef:
wim schreef:De Profundis (psalm 129) van Arvo Pärt
De profundis is bij ons wel psalm 130, Wim :wink:
Hmm. Heb de tekst uit het cd-boekje bekeken. Het is inderdaad psalm 130. Maar op de cd wordt dit aangemerkt als psalm 129. Foutje.
Niets fouts aan hoor Wim (de opmerking van Hendrikus was m.i. dus meer ironisch dan serieus).

Onze 130e psalm is in de Vulgaat de 129e. De protestantse bijbels hebben dezelfde nummering van de psalmen als de oorspronkelijk Hebreeuwse. De Vulgaat heeft de 10e psalm bij de 9e gevoegd, maar 146 en 147 die in de grondtekst een psalm zijn (zo ook in de protestantse bijbels) heeft de Vulgaat gescheiden. Van de 10e tot en met de 145e (Vulgaat) is de telling in de protestantse bijbels dus één hoger, en 146 Vulgaat is de eerste helft van 147 protestants.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
wim

Bericht door wim »

Josephus schreef: Onze 130e psalm is in de Vulgaat de 129e. De protestantse bijbels hebben dezelfde nummering van de psalmen als de oorspronkelijk Hebreeuwse. De Vulgaat heeft de 10e psalm bij de 9e gevoegd
Weer wat geleerd! Waarom is die alternatieve nummering eigenlijk?
Josephus

Bericht door Josephus »

wim schreef:
Josephus schreef: Onze 130e psalm is in de Vulgaat de 129e. De protestantse bijbels hebben dezelfde nummering van de psalmen als de oorspronkelijk Hebreeuwse. De Vulgaat heeft de 10e psalm bij de 9e gevoegd
Weer wat geleerd! Waarom is die alternatieve nummering eigenlijk?
De letters van het Hebreeuwse alfabet gaan in psalm 9 tot kaph en vervolgen met de lamed in psalm 10. Ook sluit de inhoud van psalm 10 aan op die van psalm 9. Om die redenen zou je deze twee psalmen als eenheid kunnen beschouwen, hetgeen de Vulgaat dus ook heeft gedaan.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Wisten jullie eigelijk dat Psalm 42 en 43 één psalm zijn!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Christiaan schreef:Wisten jullie eigelijk dat Psalm 42 en 43 één psalm zijn!
ja. :D
maar pas op hoor Christiaan, wij belijden wel dat we 150 psalmen hebben! :wink:
Christiaan

Miscanthus schreef:
Christiaan schreef:Wisten jullie eigelijk dat Psalm 42 en 43 één psalm zijn!
ja. :D
maar pas op hoor Christiaan, wij belijden wel dat we 150 psalmen hebben! :wink:
Zozo zal Marnix niet blij mee zijn. Die zal het niet erg vinden als Psalm 150 er niet meer is. :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Hendrikus schreef:[...] z'n sonates, bij elkaar geharkte losse mopjes [...]
Zo'n opmerking intrigeert me. Ik ken ze niet hoor, die sonates. Maar kan het zijn dat zulke 'bij elkaar geharkte losse mopjes' ook het fundament leggen voor de moderne orgel-school, zoals in een artikel wordt beweerd?

Klik hier voor de eerste pagina van het artikel
Om met die intrigerende opmerking te beginnen: Mendelssohn was door z'n uitgever gevraagd een bundel met orgelstukken te leveren. Mendelssohn putte uit oud materiaal en schreef nieuwe composities, allemaal losse stukken. Maar uiteindelijk besloot hij ze een beetje per toonsoort te rangschikken en zo'n groep van stukken in dezelfde toonsoort de naam Sonate te geven.

Het artikel waarnaar je linkt is erg oud en bevat informatie die inmiddels achterhaald is. Wel wordt terecht opgemerkt dat Mendelssohn de naam Sonate gebruikt voor stukken die nou niet echt de klassieke sonatevorm hebben. Logisch, als je bedenkt dat ze niet als sonates zijn geschreven, maar dat die naam er pas in het laatste stadium op is geplakt.

De opmerking over die moderne orgelschool moet je zien in het perspectief van de schrijver van dit artikel, een Engelsman. In Engeland heeft de orgelspeelkunst inderdaad in de negentiende eeuw een enorme opleving doorgemaakt, waarbij de concerten die Mendelssohn gaf een flinke impuls hebben gegeven. Vooral het pedaalspel stond in Duitsland namelijk op een veel hoger peil dan in Engeland. Voor Frankrijk gold trouwens hetzelfde: daar hebben de concerten van de Adolf Friedrich Hesse ook een impuls gegeven aan het pedaalspel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
wim schreef:
Hendrikus schreef:
wim schreef:De Profundis (psalm 129) van Arvo Pärt
De profundis is bij ons wel psalm 130, Wim :wink:
Hmm. Heb de tekst uit het cd-boekje bekeken. Het is inderdaad psalm 130. Maar op de cd wordt dit aangemerkt als psalm 129. Foutje.
Niets fouts aan hoor Wim (de opmerking van Hendrikus was m.i. dus meer ironisch dan serieus).
Helemaal niet! De profundis is bij ons wel psalm 130, zei ik. Daar is toch niks ironisch aan? Da's gewoon een feit.
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:
wim schreef:
Hendrikus schreef: De profundis is bij ons wel psalm 130, Wim :wink:
Helemaal niet! De profundis is bij ons wel psalm 130, zei ik. Daar is toch niks ironisch aan? Da's gewoon een feit.
Da's waar, Hendrikus. Ik baseerde mijn opmerking vooral op de :wink: aan het eind. Mea culpa als ik je niet serieus genoeg heb genomen... :wink:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Da's waar, Hendrikus. Ik baseerde mijn opmerking vooral op de :wink: aan het eind. Mea culpa als ik je niet serieus genoeg heb genomen... :wink:
Hè, gelukkig, nu kan ik weer rustig slapen. :wink:
Christiaan

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Da's waar, Hendrikus. Ik baseerde mijn opmerking vooral op de :wink: aan het eind. Mea culpa als ik je niet serieus genoeg heb genomen... :wink:
Als of u ergens niet van zou kunnen slapen wat betreft muziek.
Hoogstens wanneer ik naast u bed ALLE orgelwerken van Pachelbel zou gaan spelen. :wink:

Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Hoogstens wanneer ik naast u bed ALLE orgelwerken van Pachelbel zou gaan spelen. :wink:
Weet je welk orgelstuk ik ook altijd mooi vond:
De koekoek en de nachtegaal!!
Christiaan

Oude-Waarheid schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Dat is geen orgelwerk. :wink:
Het is een orgelconcerto voor orgel en orkest!

Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Christiaan schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef: Hè, gelukkig, nu kan ik weer rustig slapen. :wink:
Dat is geen orgelwerk. :wink:
Het is een orgelconcerto voor orgel en orkest!
Dank je wist ik niet heb het Andre Knevel wel horen spelen
op het orgel van Nieuwer ter Aa zodoende
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Als of u ergens niet van zou kunnen slapen wat betreft muziek.
:roll: N A C H T M E R R I E :roll:
Gesloten