Elkaar opbouwen in het geloof

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

God zei tegen Bileam: 'Ga niet met hen mee en vervloek dat volk niet, want het is gezegend.'

Numeri 22:12
--------------------------------------------------------------------------------

Het is gezegend
Het is een merkwaardig verhaal: de waarzegger Bileam wordt door koning Balak van de Moabieten uitgenodigd om het volk Israël te vervloeken. Maar God laat al direct vanaf het begin aan Bileam weten dat hij het volk niet mag vervloeken, omdat het gezegend is. Dat is heel bijzonder: het volk Israël trekt op dat moment door de woestijn, als straf voor het ongeloof over het beloofde land. Tijdens deze strafexpeditie zegt God dus toch: het volk is gezegend! Ook als de HEER ons in moeilijke situaties brengt om ons iets nieuws te leren, blijft hij als een Vader op ons betrokken, blijft hij de God die erbij is!

Vader, dank u voor uw zegenende aanwezigheid, ook als u ons op de proef stelt!
Miscanthus

Hoe kan ik vervloeken wie door God niet is vervloekt? Hoe kan ik verwensen wie door de HEER niet is verwenst?

Numeri 23:8
--------------------------------------------------------------------------------

Door God niet vervloekt
In de eerste orakelspreuk die Bileam moet uitspreken gebeurt precies wat Bileam niet wil. In zijn hart wil hij Gods volk vervloeken, want dat zal hem veel geld opleveren. Maar de HEER staat het niet toe. En Bileam zelf brengt het onder woorden. Dat is ook een stukje goddelijke humor: dat Bileam tegen wil en dank het tegenovergestelde doet van vervloeken. En het is ook mooi om te horen dat Gods volk niet is vervloekt: hoezeer God ook van alles met zijn volk te stellen heeft, het is niet vervloekt. Het mag er zijn, want God houdt van zijn volk!

Dank u, HEER, dat u uw volk niet hebt vervloekt en ook niet laat vervloeken. Wat een zegen!
Miscanthus

Zie, een volk richt zich op als een leeuw. Vol majesteit verheft het zich.

Numeri 23:24

Als een leeuw
Als Bileam, geleid door God, gaat spreken, krijgt hij woorden die op een beeldende manier vertellen hoe God zijn volk ziet. En dan moet je je voorstellen dat Gods volk op dat moment door de woestijn trekt, al jarenlang, van pleisterplaats naar pleisterplaats, zonder ergens ooit echt thuis te zijn. Dat is niet gezond voor het zelfbeeld van het volk. Maar dan zijn er deze woorden: ‘Kijk, een volk richt zich op als een leeuw!’ Je ziet het voor je: een machtige leeuw die in grote majesteit zich opheft. Zo ziet God zijn volk. En dat is een zegen! Woorden dragen zegen in zich als ze je een nieuw beeld aanreiken, een nieuw zelfbesef, of liever: een nieuw besef van wie God is en wat hij kan en wil!

HEER, u zegent want u ziet grote dingen die we zelf vaak uit het oog verliezen. Zegen ons. Zegen mij.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Vannacht naar de nacht van gebed geweest.
Wat een bemoediging (én tot schaamte ) verhalen gehoord en gezien over de lijdende kerk.

In de zwaarste vervolging en beproeving, niet vragen om een eind aan het lijden, maar om meer volharding en liefde.

jammer dat zo weinig christenen deze nacht bezochten, het zou de taak en plicht van iedere christen zijn deze nacht te bezoeken.
Als broeders en zusters meelijden en strijden met de andere leden van het lichaam van Christus.
Het zet je weer met beide benen op de grond, wat hebben wij het hier goed en dan nog klagen en discusieren, wat zijn wij vreselijk lauw geworden.............wat gaat er nog van ons uit ?
Daphne

Bericht door Daphne »

Gabrielle schreef:Vannacht naar de nacht van gebed geweest.
Had graag een keer gegaan maar moest werken...
Miscanthus

Er is vreugde bij allen die schuilen bij u, eeuwige jubel omdat u hen beschermt, wie uw naam beminnen juichen u toe! U zegent de rechtvaardigen, HEER, als een schild beschut hen uw genade.

Psalm 5:12-13

Vreugde en zegen
Zegen heeft alles te maken met Gods aanwezigheid: je bent een gezegend mens als je in Gods nabijheid blijft, als je ervaart dat hij altijd om je heen is. In de slotverzen van Psalm 5 proef je dat ook: gezegend ben je als je schuilt bij de HEER, als je door hem wordt beschermd, als je zijn naam bemint, als zijn genade je beschutting geeft. Gezegend zijn brengt ons bij het hart van God die er helemaal voor ons is, en het brengt je bij je eigen hart dat heeft geleerd om de vreugde niet in de levensomstandigheden maar in de altijd genadige aanwezigheid van de HEER te vinden.

HEER, wat is het heerlijk om te schuilen bij u, om uw naam te beminnen, en zo een gezegend mens te zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Af en toe waan ik me op een "eva"-forum..... :(
Marnix

Bericht door Marnix »

Verklaar je nader s.v.p.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

Eva = moeder aller levenden

Fijn als je daarbij mag horen!
Miscanthus

Moge God ons blijven zegenen, zodat men ontzag voor hem heeft tot aan de einden der aarde.

Psalm 67:8

Blijvende zegen
Je een gezegend mens weten kan gemakkelijk individualistische trekken aannemen. Dan sta je er vooral bij stil wat er in je eigen leven allemaal goed mag gaan en mooi mag zijn. Maar als we met Psalm 67 leren bidden om Gods blijvende zegen, wordt onze blik heel ruim gemaakt. Het gaat er niet om dat ik persoonlijk vreugde schep in de zegen waarmee de HEER mij zegent, maar het gaat erom dat mensen tot aan de einden der aarde ontzag leren hebben voor onze God. Gezegend worden heeft altijd als spits dat je tot een zegen wordt voor anderen, zodat ook zij de HEER gaan zien en zijn zegen gaan ervaren.

HEER, ik bid u of u me wilt blijven zegenen en dat ik tot een zegen mag zijn voor anderen zodat door mij en al uw kinderen heen uw zegen tot aan de einden van de aarde mag gaan.
Miscanthus

De HEER gedenkt en zegent ons, zegenen zal hij het volk van Israël, zegenen het huis van Aäron, zegenen wie de HEER vrezen, van klein tot groot.

Psalm 115:12-13

Zegenen, zegenen
Psalm 115 is vol van zegen. Het wordt bij herhaling gezegd dat de HEER zegenen zal. Hij zegent ons. Hij zegent het volk Israël. Hij zegent het huis van Aäron. En dan staat er ook: hij zegent wie de HEER vrezen. Blijkbaar gaat dat samen op: het vrezen van de HEER en het ervaren van zijn zegen. De weg waarlangs de zegen van de HEER ons leven binnenkomt is de weg van het ontzag hebben voor hem, van het hem hoog houden in zijn heilige liefde, van het hem de eer geven die hem toekomt. Waar klein en groot hem eerbiedig liefhebben, daar geeft de HEER zijn zegen.

HEER, leer me om u met heel mijn hart en ziel eerbiedig te vrezen. Dank u dat daar uw zegen op rust.
Miscanthus

Neem toch aan wat ik je heb laten brengen en waarmee God mij heeft gezegend, want God is mij goedgezind geweest en ik heb meer dan genoeg.

Genesis 33:11

God heeft mij gezegend
In zijn ontmoeting met Esau dringt Jakob er sterk bij hem op aan dat Esau de meegebrachte geschenken aanneemt. Hij doet dat omdat hij zijn broer wil laten delen in de zegen die God hem heeft gegeven. Want dat staat voor Jakob vast: dat hij zo rijk is, dat hij meer dan genoeg heeft, heeft alles te maken met de zegen van de HEER. God is hem goedgezind geweest. In de tijd van het Oude Testament wordt vaak directe verbinding gelegd tussen Gods genadige aanwezigheid en de voorspoed die hij uitdeelt. Toch is die voorspoed niet de kern van de zegen: Gods goede gezindheid mag juist ervaren worden als we temidden van gebrek en nood er toch op vertrouwen dat hij ons niet loslaat.

HEER, wilt u me zegenen met voorspoed en geluk, maar wilt u me vooral zegenen met de ervaring van uw genadige aanwezigheid in mijn leven.
Miscanthus

Door de zegen van oprechte mensen komt een stad tot bloei, de uitspraken van goddelozen zijn haar ondergang.

Spreuken 11:11

De zegen en de stad
Als we steeds meer leren om de zegen van de HEER te ontvangen en om die zegen uit te delen, zal dat grote gevolgen hebben. Niet alleen maar in ons persoonlijk leven: in onze relaties, in ons gezin, in onze familie, in onze gemeente. Nee, zelfs de stad, de plaats waar we wonen, zal erdoor veranderen en tot bloei komen. Dat is de wijsheid die deze spreuk van Salomo ons leert: zegen ervaren is niet een individueel gebeuren of iets voor een groep gelovigen, zegen ervaren heeft maatschappelijke gevolgen. Dat geldt ook voor het tegendeel: wie als goddeloze, als mens van God los, kwade dingen uitspreekt, bevordert de ondergang van de stad en de samenleving.

HEER, leer me om een oprecht mens te zijn en geef dat ik door de zegen die ik van u ontvang tot zegen mag zijn voor de samenleving .
Miscanthus

De God naar wiens wil mijn voorouders Abraham en Isaak zich richtten, de God die mijn leven lang mijn herder is geweest, de engel die mij heeft bevrijd van alle onheil, hij geve deze jongens zijn zegen.

Genesis 48:15-16

De God van de zegen
Jakob, zelf door God gezegend, komt op een punt dat hij zelf deze zegen gaat doorgeven aan het volgende geslacht. Hij zegent zijn zoon Jozef, en legt daarbij de handen op de hoofden van de twee zoons van Jozef, Efraïm en Manasse. Heel nadrukkelijk zegent hij niet zelf, maar spreekt hij woorden die laten zien dat God aan het zegenen is. Hij noemt die God: de God die mijn leven lang mijn herder is geweest. Een prachtige belijdenis van Jakob. Vanuit deze levenservaring brengt hij zijn kleinkinderen in de zegenende aanwezigheid van deze herder-God. Ik hoop dat jij dat ook zo kunt mee-zeggen: de God die mijn leven lang mijn herder is geweest. Want dan ben je een gezegend mens!

HEER, dank u dat u mijn herder bent en wilt zijn. Leer me om me door u te laten leiden en zo te leven in uw zegen.
Miscanthus

De zegen van je vader is rijker dan de zegen van de eeuwige bergen, de kostelijke rijkdom van de eeuwige heuvels. Moge die zegen op Jozef rusten, de uitverkorene onder zijn broers.

Genesis 49:26

De zegen van je vader
Tussen alle zegenwoorden die Jakob uitspreekt over zijn twaalf zoons en de twaalf stammen die uit hen zullen voortkomen, neemt de zegen voor Jozef een bijzondere plaats in. Jozef was altijd al de lievelingszoon van Jakob geweest, en nu hij aan het einde van zijn leven nog een zegen meegeeft, blijkt daarin dat Jozef de uitverkorene onder zijn broers is. Dat zal niet zozeer blijken uit aardse welvaart (de zegen en rijkdom van eeuwige bergen en heuvels) maar uit de vaderlijke zegen: de zegen die Jakob heeft ervaren van zijn herder-God is de zegen die ook mee zal gaan met Jozef. Zo zegent vader Jakob het volgende geslacht en opent hij in de naam van de HEER een mooie toekomst.

HEER God, dank u dat u de zegen van geslacht op geslacht verder wilt laten gaan. In uw zegen mogen we altijd leven!
Plaats reactie