Preken beluisteren op internet

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Ben van mening dat preekopname tot zegen kunnen zijn, vooral om een preek een tweede maal te horen of voor die gene die de prediking hebben moeten missen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Christiaan schreef:Ben van mening dat preekopname tot zegen kunnen zijn, vooral om een preek een tweede maal te horen of voor die gene die de prediking hebben moeten missen.
Mee eens. En je kan een opname ook nog eens even stop zetten en later verder gaan. Kan bij een kerkdienst niet :wink:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Rens

Bericht door Rens »

Auto schreef:.

Dus kortom internet preken verbieden
och, het aantal predikanten die dit niet toestaan zou ik niet graag in de kost hebben, ook niet wegens het niet door één deur kunnen qua visie :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Het commentaar uit het RD komt een beetje over als een typisch reformatorische reflex: "oei, er kunnen ook nadelen aan het verspreiden van kerkdiensten via internet zitten, laten we het dan maar niet doen."
Tja, aan alles kunnen nadelen zitten, maar dat is natuurlijk geen argument om het niet te doen.

Ik ben betrokken bij het beschikbaar stellen van kerkdiensten van onze gemeente via internet en ben nog geen van de genoemde mogelijke "problemen" tegengekomen. Wel eens klachten over storingen van audioserver, maar dat is technisch van aard. Voor het overige zijn de reacties (uit binnen- en buitenland (!!)) positief.
helma

Bericht door helma »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:Ik heb het zelf ook met instemming zitten lezen.
Netjes verwoord, mannen!
We kunnen weer trost op hen zijn :wink:
echt wel; !!!!
Unionist

Bericht door Unionist »

En nu maar hopen dat het helpt !
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:En nu maar hopen dat het helpt !
Het is netjes verwoord, maar ik denk niet, dat het artikel nodig was.

Aan de rechterflank (lees: vanuit de GG) hoor je echt alleen maar positieve berichten over het verspreiden van preken via internet, zowel van predikanten als van luisteraars/downloaders.

Toen men enkele jaren geleden met Prekenweb begon, was er behoorlijk wat koudwatervrees bij sommige predikanten; enkel en alleen vanwege het feit dat het via het boze internet gaat. Volgens mij is die vrees nu zo goed als over en ziet iedereen voornamelijk de voordelen ervan in.

Het wachten is nu nog op een gezaghebbend predikant, die dat openlijk publiceert.
helma

Bericht door helma »

Tiberius schreef:

Aan de rechterflank (lees: vanuit de GG) hoor je echt alleen maar positieve berichten over het verspreiden van preken via internet, zowel van predikanten als van luisteraars/downloaders.

Toen men enkele jaren geleden met Prekenweb begon, was er behoorlijk wat koudwatervrees bij sommige predikanten; enkel en alleen vanwege het feit dat het via het boze internet gaat. Volgens mij is die vrees nu zo goed als over en ziet iedereen voornamelijk de voordelen ervan in.

Het wachten is nu nog op een gezaghebbend predikant, die dat openlijk publiceert.
dat vind ik apart; waarom moet een gezaghebbend predikant daar 'toestemming' voor gaan geven; alle predikanten moeten toch zelf kunnen denken/beslissen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Tiberius schreef:

dat vind ik apart; waarom moet een gezaghebbend predikant daar 'toestemming' voor gaan geven; alle predikanten moeten toch zelf kunnen denken/beslissen?
De meesten doen dat ook wel, maar het is beter als er een algemene richtlijn voor komt.
Predikanten, die er "niet zoveel verstand van hebben" (zoals ze het zelf uitdrukken), geven nu vaak geen toestemming voor plaatsing, omdat andere predikanten enkele jaren geleden geweigerd hebben.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nu een commentaar in het Nederlands Dagblad.
Het blijkt, dat de aanleiding ontstaan is door de internetpreken van een Wassenaarse predikant, die door het CIDI werd aangeklaagd.

De columnist geeft ook duidelijk voordelen aan (door mij onderstreept):
1. Verrassende en diepgaande contacten door de reacties van downloaders;
2. Vernieuwde belangstelling voor de preek.

[hr]
Digipreek

Commentaar door Koert van Bekkum

Wat is het gevolg van het plaatsen van een een preek op internet? Bereikt het evangelie zo meer mensen? En verandert de preek ook zelf van karakter? Deze vragen liggen op tafel nu de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) predikanten vraagt naar hun ervaringen met op internet geplaatste preken. Aanleiding is de commotie rond enkele internetpreken, onder meer van een predikant in Wassenaar die door het Centrum Informatie en Documentatie Israël werd aangeklaagd.

Bij de behandeling van dit onderwerp stelde het programma Radio Online ook het preken zelf ter discussie. Wie in dit communicatietijdperk iets roept, krijgt veelal ook direct reactie. En de vorm van de preek duldt nu juist geen tegenspraak. Preken is daarom niet meer van deze tijd, aldus presentator Francisco van Jole. Voor het gemak vergat Van Jole dat hij zelf in zijn televisieprogramma Is dat eigenlijk wel zo? ook met enige regelmaat langdurig en zonder tegenspraak voor zijn eigen antireligieuze parochie preekt.

Intussen maakt het fenomeen preken door de toegenomen mondigheid van mensen en de communicatietechnologie wel degelijk een ontwikkeling door. De dominee staat minder op een voetstuk en er komt eerder en vaker kritiek. Geen wonder dat er ook meer oog komt voor het gegeven dat wie uit het hart preekt, zich daarmee ook kwetsbaar opstelt.

Dat is iets om rekening mee te houden. Het blijkt dat de communicatie die in de preek plaatsvindt, ook een bepaalde omgeving veronderstelt. Het is met preken net als met e-mail. Omdat de toon van het gesprokene ontbreekt en de gezichtsuitdrukking van de spreker niet zichtbaar is, vindt er eerder kortsluiting plaats. Niet alles wat in een kerkdienst wordt gezegd en gedaan, is daarom geschikt om digitaal wereldkundig te maken.

Tegelijk biedt internet jong en oud, maar ook predikanten enorme mogelijkheden om betrokken te blijven op het Woord en de levende gemeente waarin dat wordt doorgegeven. Internet heeft verrassend snel de functie van de kerktelefoon overgenomen. En door reacties op preken ontstaan soms verrassende contacten. Voor de dominee is het misschien even wennen dat de preek bij vrijwel niemand precies zo overkomt als gedacht. Maar, zo stelt de Amersfoortse podcastpriester Roderick Vonhögen van de site de Catholic Insider, de reacties reiken ook veel aan om een volgende keer op in te gaan.

Het bijzondere bij dit alles is dat ook de preek zelf zich in nieuwe belangstelling mag verheugen. Zoals ook blijkt uit nieuwe uitgaven van oude preken, bijvoorbeeld van kerkvaders. Blijkbaar herkennen mensen de ervaring van de kerk dat het heil buiten onszelf is en daarom, in wat voor vorm dan ook, moet worden aangezegd. Niet door een dor betoog of via plaatjes op een beamer, maar door de verkondiging van het Woord van hart tot hart: uw zonden zijn u vergeven! Als het digitale tijdperk daaraan bijdraagt, is dat niets minder dan een zegen.

bron: http://www.nd.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Ds. A. Jonker hield zondagmorgen een preek in zijn eigen gemeente (Baarn Calvijnkerk) die erg persoonlijk was. Hij legde uit waarom hij voor een beroep bedankt had en waarom hij in Baarn moest blijven. Hij verontschuldigde zich aan het begin van de preek voor de internet luisteraars dat het een preek was die echt voor de gemeente zelf bedoeld was.

De preek is trouwens wel via kerkomroep te beluisteren, dus zo kan het blijkbaar ook.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Ds. A. Jonker hield zondagmorgen een preek in zijn eigen gemeente (Baarn Calvijnkerk) die erg persoonlijk was. Hij legde uit waarom hij voor een beroep bedankt had en waarom hij in Baarn moest blijven. Hij verontschuldigde zich aan het begin van de preek voor de internet luisteraars dat het een preek was die echt voor de gemeente zelf bedoeld was.

De preek is trouwens wel via kerkomroep te beluisteren, dus zo kan het blijkbaar ook.
Mooi toch? Voor leden van zijn gemeente die vanwege vakantie elders zijn.
Unionist

Bericht door Unionist »

En voor gemeenten die van plan waren hem te beroepen en nu horen dat hij nog jarenlang werk heeft in Baarn...
geledu

Bericht door geledu »

Hoewel wat laat, wil ik alsnog de drie auteurs van het genoemde artikel in het RD van 3 augustus bedanken voor hun heldere verwoording wat betreft het nut van de verspreiding van preken op internet.
Ik weet van velen die, ook menigmaal met innerlijk vermaak, deze site(s) gebruiken om preken te beluisteren.

Hopelijk wordt er ook op de komende GS positief over dit soort initiatieven gesproken.
Misschien dat er dan toch meer predikers mee willen werken en over het "drempeltje van modernisme" heen willen stappen.
Volgens mij is de eerste "angst " bij velen toch wel verdwenen.
Unionist

Bericht door Unionist »

geledu schreef:Hoewel wat laat, wil ik alsnog de drie auteurs van het genoemde artikel in het RD van 3 augustus bedanken voor hun heldere verwoording wat betreft het nut van de verspreiding van preken op internet.
Ik weet van velen die, ook menigmaal met innerlijk vermaak, deze site(s) gebruiken om preken te beluisteren.

Hopelijk wordt er ook op de komende GS positief over dit soort initiatieven gesproken.
Misschien dat er dan toch meer predikers mee willen werken en over het "drempeltje van modernisme" heen willen stappen.
Volgens mij is de eerste "angst " bij velen toch wel verdwenen.
Dank je, Geledu. Ik hoop dat je gelijk hebt.
Gesloten