Precies! Ik heb nu niet de indruk dat de predikanten Schot en Huijser de zorgvuldig geformuleerde woorden van de GG deputaten (De deputaatschappen Vertegenwoordiging en Voorlichting (in de personen van ds. P. Mulder, ds. A. Schreuder en ds. J.M.D. de Heer), Kerk en Overheid (in de personen van ds. F. Mulder en dhr. J.N. van de Poel), Kerkelijke Dienstverlening (in de personen ds. H. van der Heiden en dhr. L.W. Both) toch niet de minste predikanten, hoog hebben staan. Ik vraag me af of de toon van beide predikanten verstandig is. Vindt dit jammer en bovenal leidt het af van de échte Boodschap waar het om moet gaan.Erskinees schreef:@Jantje: Zie mijn eerdere reactie. Gelet op de oproep van de deputaatschappen, lijkt de oproep van de burgemeester daar eerder op aan te sluiten dan de brief van ds. Schot. Ernstige situatie? = afschalen! De burgemeester heeft dat beter begrepen dan de kerkenraad in Nunspeet.
Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid
-
Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid
Mooie gedachtewisseling tussen deze broeders.Nathanaël schreef:En hier is de reactie van ds. Huijser op de reactie van prof. Kater: https://www.rd.nl/artikel/906086-mijn-h ... hoogleraarJantje schreef:Dit artikel: https://www.rd.nl/artikel/906083-dringe ... tap-te-vercrossmountain schreef:Ik zie dit artikel van Prof. dr. M.J. Kater als reactie op een artikel van Ds. A.T. Huijser, maar welk artikel is dat?
https://www.rd.nl/artikel/906084-overhe ... ijke-slaap
Het staat in het RD van vandaag.
Mooi ook dat ds Huijser , Prof Kater eigenlijk om hulp vraag voor een Bijbels-ethisch gefundeerde handreiking voor de hele achterban.
https://nos.nl/artikel/2361938-nederlan ... dwijd.html
Het aantal besmettingen in Nederland is in vergelijking met andere landen uitzonderlijk hoog. Lijkt me goed dat ds. Schot dit eens doorleest. De vorige keer zijn de adviesmaatregelen in Nunspeet wel opgevolgd. Dan dien je dat nu dus helemaal te doen!
Het aantal besmettingen in Nederland is in vergelijking met andere landen uitzonderlijk hoog. Lijkt me goed dat ds. Schot dit eens doorleest. De vorige keer zijn de adviesmaatregelen in Nunspeet wel opgevolgd. Dan dien je dat nu dus helemaal te doen!
En wat wil je met dit laatste zeggen? Hadden we Kuyper maar niet gehad, dan hadden we ook aan Calvijn niet zoveel aandacht besteed nu?Ambtenaar schreef: Wel aardig om deze podcast dan eens te luisteren. Is met Stefan Paas en Johan Snel, en gaat over Kuyper. Het viel mij op dat Snel zei dat zonder Kuyper Calvijn niet de aandacht zou hebben gekregen zoals die nu is binnen het gereformeerde christendom.
Snel stelt het anders, zonder Kuyper was er geen aandacht geweest voor Calvijn.eilander schreef: En wat wil je met dit laatste zeggen? Hadden we Kuyper maar niet gehad, dan hadden we ook aan Calvijn niet zoveel aandacht besteed nu?
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 24 dec 2020, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
In de GG van Middelburg-Centrum zitten de komende dagen ook per dienst 150 mensen in de kerk. En ze zingen ook gewoon.crossmountain schreef:Precies! Ik heb nu niet de indruk dat de predikanten Schot en Huijser de zorgvuldig geformuleerde woorden van de GG deputaten (De deputaatschappen Vertegenwoordiging en Voorlichting (in de personen van ds. P. Mulder, ds. A. Schreuder en ds. J.M.D. de Heer), Kerk en Overheid (in de personen van ds. F. Mulder en dhr. J.N. van de Poel), Kerkelijke Dienstverlening (in de personen ds. H. van der Heiden en dhr. L.W. Both) toch niet de minste predikanten, hoog hebben staan. Ik vraag me af of de toon van beide predikanten verstandig is. Vindt dit jammer en bovenal leidt het af van de échte Boodschap waar het om moet gaan.Erskinees schreef:@Jantje: Zie mijn eerdere reactie. Gelet op de oproep van de deputaatschappen, lijkt de oproep van de burgemeester daar eerder op aan te sluiten dan de brief van ds. Schot. Ernstige situatie? = afschalen! De burgemeester heeft dat beter begrepen dan de kerkenraad in Nunspeet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Ik spreek geen grote woorden. Ik spreek alleen de Bijbel na.FlyingEagle schreef:Je gebruikt grote woorden Jantje, hoe weet je zo zeker dat dit is wat God van ons vraagt? God blaast in ons leven, ook in ons kerkelijk leven. Hoe weet jij zo zeker dat de manier zoals 'we' het voor corona deden goed is? Hoe weet je zo zeker dat zoals we het nu doen in coronatijd goed is? Misschien wil God het wel helemaal niet meer op deze manier. Ik heb er geen pasklaar antwoord op. Ik mis deze reflectie aan linker en aan rechterzijde wel eens en kijk daarin ook naar mezelf.Jantje schreef:
Juist als je als burgemeester een achtergrond hebt als lid van de SGP, mag je aannemen dat hij ook vanuit Gods Woord beslissingen neemt. En als dat niet het geval is, dan verloochen je het Woord van God.
Ik begrijp daarom niet waarom je als burgemeester van SGP-huize perse publiekelijk moet aangeven dat je de oproep van Grapperhaus steunt, zeker als je tot een kerkelijke denominatie hoort waarvan je weet dat die daar anders over denkt, narmelijk zoals God dat in Zijn Woord van ons vraagt.
We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten. Dus voor mij is dat heel helder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ja, zo lees ik het ook. Mijn vraag is aan jou: waarom haal je dat hier erbij? Het lijkt alsof het je spijt...Ambtenaar schreef:Snel stelt het anders, zonder Kuyper was er geen aandacht geweest voor Calvijn.eilander schreef: En wat wil je met dit laatste zeggen? Hadden we Kuyper maar niet gehad, dan hadden we ook aan Calvijn niet zoveel aandacht besteed nu?
Kerken die minder afschalen dan geadviseerd, beroepen zich vaak op de scheiding tussen kerk en staat. In dat licht vind ik de oproep van de burgemeester helemaal niet vreemd.Jantje schreef:Ik spreek geen grote woorden. Ik spreek alleen de Bijbel na.
We mogen de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten. Dus voor mij is dat heel helder.
Hoe zie jij dit?
@Herman had het over dat calvinisten als vanouds...... De vraag is meer in hoeverre er sprake is van vanouds, als ik Snel moet geloven.eilander schreef: Ja, zo lees ik het ook. Mijn vraag is aan jou: waarom haal je dat hier erbij? Het lijkt alsof het je spijt...
En wat zou mij moeten spijten?
Daarvoor ga je te rade bij Calvijn, niet bij Snel.Ambtenaar schreef:@Herman had het over dat calvinisten als vanouds...... De vraag is meer in hoeverre er sprake is van vanouds, als ik Snel moet geloven.eilander schreef: Ja, zo lees ik het ook. Mijn vraag is aan jou: waarom haal je dat hier erbij? Het lijkt alsof het je spijt...
Ik meende te bespeuren dat je het wel best had gevonden als Kuyper nooit Calvijn gelezen zou hebben. Maar dat zal wel aan mijn bril liggen.Ambtenaar schreef:En wat zou mij moeten spijten?

- Dodo
Je kunt zo'n regel niet verabsoluteren. Je zegt dat ook niet tegen christenen die verdrukt worden. Je zegt het ook niet tegen christenen die ziek zijn, of in een verpleeghuis wonen. Je zegt dat ook niet tegen een vrouw die net bevallen is. Er zijn dus situaties waarin deze regel niet absoluut gehandhaafd kan worden.Jantje schreef: Ik spreek geen grote woorden. Ik spreek alleen de Bijbel na.
En dan is het nog de vraag of het een regel is. Het is niet het elfde gebod of zo. Het is een aansporing van Paulus, die eenieder zeker ter harte moet nemen, maar het is geen absoluut gebod.
Als je thuis mee kunt luisteren of kijken, en je doet het niet, dan laat je de onderlinge bijeenkomst na. Er was dan namelijk een manier om verbonden te zijn met je gemeente, en die laat je aan je voorbij gaan.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
- FlyingEagle
Karig als we zo met de bijbel om gaan, ik kan het niet anders zien.Jantje schreef: Ik spreek geen grote woorden. Ik spreek alleen de Bijbel na.
Hoe zie jij dan de mensen die thuis luisteren? Verachten die de onderlinge bijeenkomsten dan wel?
Dus ben jij in alle diensten aanwezig? Uitgenodigd of niet. Hup, koster opzij en naar binnen.Jantje schreef:Ik spreek geen grote woorden. Ik spreek alleen de Bijbel na.FlyingEagle schreef:Je gebruikt grote woorden Jantje, hoe weet je zo zeker dat dit is wat God van ons vraagt? God blaast in ons leven, ook in ons kerkelijk leven. Hoe weet jij zo zeker dat de manier zoals 'we' het voor corona deden goed is? Hoe weet je zo zeker dat zoals we het nu doen in coronatijd goed is? Misschien wil God het wel helemaal niet meer op deze manier. Ik heb er geen pasklaar antwoord op. Ik mis deze reflectie aan linker en aan rechterzijde wel eens en kijk daarin ook naar mezelf.Jantje schreef:
Juist als je als burgemeester een achtergrond hebt als lid van de SGP, mag je aannemen dat hij ook vanuit Gods Woord beslissingen neemt. En als dat niet het geval is, dan verloochen je het Woord van God.
Ik begrijp daarom niet waarom je als burgemeester van SGP-huize perse publiekelijk moet aangeven dat je de oproep van Grapperhaus steunt, zeker als je tot een kerkelijke denominatie hoort waarvan je weet dat die daar anders over denkt, narmelijk zoals God dat in Zijn Woord van ons vraagt.